Acer Aspire 3 (A315-58-531K)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantiflas
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-03 13:44
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag in verband met aanschaffen nieuwe laptop.
Ik heb een oude met Windows 10 en krijg al een tijd geen updates meer.
Krijg steeds melding dat deze niet geschikt is voor Windows 11.

Ik heb er ook allemaal niet veel verstand van en kan ook niet teveel geld eraan uitgeven.

Nu zag ik deze laptop Acer Aspire 3 (A315-58-531K) met Windows 11voor € 499,= bij Expert.
Weet iemand van jullie hoeveel updates deze laptop nog krijgt en tot wanneer ?
Kan dit nl. nergens terugvinden.
Dadelijk koop ik deze en is deze na 1 of 2 updates ook niet meer geschikt voor Windows 12.

Dan heb ik weer hetzelfde probleem en moet weer een nieuwe laptop kopen.

Gebruik mijn laptop alleen voor huis, tuin en keukengebruik.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Onder de kap van deze laptop ligt een i5 van de 11de generatie. Op dit moment is niemand zeker van wat windows 12 zal vragen van je systeem, maar het zit een kaar van de generatie af die bijna gelijk uitkwam met windows 11. Het zal normaal gezien geen probleem vormen. Ik merk echter de laatste tijd dat er weinig activiteit is op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:35
Hoezo krijg je voor Windows 10 geen updates meer? Die zijn er nog tot oktober 2025.

In de plaats van steeds nieuwe laptops te kopen, zou je ook je huidige laptop kunnen behouden en overschakelen naar Linux. Dat heeft een beetje een leercurve, maar zo moeilijk is het ook weer niet.

Dat heeft het grote voordeel dat je je laptop nog jaren kan gebruiken, zonder dat je je druk hoeft te maken over updates die ermee ophouden. Het is bovendien gratis en ook wat lichter. Elke laptop met een dualcore processor en 4 GB RAM voldoet al voor huis, tuin- en keukengebruik, al is krachtiger uiteraard beter.

Welke specs heeft je huidige laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantiflas
Bedankt voor jullie reactie,

De beveiligingsupdates kunnen niet meer op mijn laptop worden geïnstalleerd, krijg elke keer een melding "update mislukt" met een code.

Heb een constante melding dat mijn laptop niet voldoet aan de minimale systeemvereisten voor het uitvoeren van Windows 11.

Dit zijn de specificaties van mijn Lenovo Thinkpad laptop:
Intel® Core™ i7 CPU M 620 @2.67 GHz, 2,00 GB RAM

Heb je hier voldoende aan?

Je hebt het over Linux, heeft deze ook beveiligingsupdates en is het dan ook veilig met Linux om te internet bankieren?

Alvast bedankt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
Is je laptop niet erg traag?
Op basis van de specs die je opgeeft, zie ik al meteen dat het een oud beestje is (13-15 jaar oud). Bovendien is 2 GB RAM heel weinig, zelfs voor Windows 10, misschien dat je daarom die melding krijgt.

Je kan met Linux inderdaad veilig internetbankieren, daar komen ook beveiligingsupdates voor uit.
Maar afgezien daarvan wordt het misschien wel tijd voor een nieuwe laptop. Als je je oude laptop nog wenst te gebruiken (als tweede toestel) zou ik daar wel Linux op zetten, want Windows zonder updates is af te raden.

Ik kijk even welke nieuwe toestellen aan te raden zijn. Wat is je budget? € 500?

Edit: onderstaande modellen kosten minder dan € 500 en zijn op basis van de specs een goede keuze.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Aspire 5 A515-47-R50H€ 474,-€ 474,-
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 3 15ABR8 (82XM00E3MH)€ 499,-€ 499,-
1LaptopsLenovo ThinkPad E14 Gen 4 (21EB0073MB, Azerty toetsenbord)€ 433,18€ 433,18

Wat Microsoft doet met de systeemeisen voor Windows 12 weet ik niet, maar met deze modellen moet je goed zitten voor de komende 10 jaar.

Andere modellen kunnen uiteraard ook, maar waar ik zou op letten is het volgende:

Processor: AMD Ryzen 5 56xxU, AMD Ryzen 7 58xxU, AMD Ryzen 5 7x3xU, AMD Ryzen 7 7x3xU
(De x staat voor 1 willekeurig cijfer, neem liever geen Ryzen 3 7320U of Ryzen 5 7520U)
Let op: de Ryzen 5 7530U is wel goed ('t is maar één cijfer verschil, maar deze laatste is een stukje sneller)
Intel kan ook, neem dan minstens een Core i5-1235U. AMD biedt echter meer waar voor je geld.
Geheugen: 16 GB RAM
Opslag: 512 GB SSD

[ Voor 58% gewijzigd door LievenD op 06-07-2024 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantiflas
Heel hartelijk bedankt voor je uitleg.
Hier kan ik zeker wat mee.

Inderdaad wordt het tijd om een nieuwe te kopen.
Ga kijken naar de voorgestelde laptops en nu weet ik ook waar ik op moet letten.

Vriendelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
zit je vast aan die 499 als budget? Ik denk dat dit een veel betere keuze is namelijk:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IAH8 (83ER003BMH)

Je hebt dan een veel modernere laptop qua uiterlijk ( dunnere schermranden) , Beter scherm, camera schuifje voor de webcam. Veel snellere processor ( 12th gen H vs 11th gen U ). 75% sneller volgens passmark https://www.cpubenchmark....1135G7-vs-Intel-i5-12450H
En verlicht toetsenbord. Dat zou ik altijd willen op een laptop. En een FullHD webcam is ook wel handig nu steeds meer online gaat. Ik denk dat het de 100 euro echt wel waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantiflas
Bedankt voor de tip.
Ik ga het overwegen.
Was vergeten een duimpje te plaatsen maar bij deze.

[ Voor 38% gewijzigd door Cantiflas op 11-07-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
Cinemaskoop schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:03:
zit je vast aan die 499 als budget? Ik denk dat dit een veel betere keuze is namelijk:

uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 3 15IAH8 (83ER003BMH)

Je hebt dan een veel modernere laptop qua uiterlijk ( dunnere schermranden) , Beter scherm, camera schuifje voor de webcam. Veel snellere processor ( 12th gen H vs 11th gen U ). 75% sneller volgens passmark https://www.cpubenchmark....1135G7-vs-Intel-i5-12450H
En verlicht toetsenbord. Dat zou ik altijd willen op een laptop. En een FullHD webcam is ook wel handig nu steeds meer online gaat. Ik denk dat het de 100 euro echt wel waard is
Je vergelijkt hier wel met de i5-1135G7, dat is sowieso niet de beste keuze. Als je gaat vergelijken met de Ideapad Slim 3 die ik aanraad, blijft enkel een snelheidswinst over van zo'n 15% en waarschijnlijk een kortere batterijduur voor € 100 extra. Dan is het maar net wat je verkiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:08
LievenD schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Je vergelijkt hier wel met de i5-1135G7, dat is sowieso niet de beste keuze. Als je gaat vergelijken met de Ideapad Slim 3 die ik aanraad, blijft enkel een snelheidswinst over van zo'n 15% en waarschijnlijk een kortere batterijduur voor € 100 extra. Dan is het maar net wat je verkiest.
Ah ja ik had niet goed gelezen. Die ryzen 5 7430 is een goede keuze idd. Ik zou dan daar voor gaan idd . Dat is de 100€ extra niet waard want de behuizing en features zijn idd gelijk. Zelfs het verlichte toetsenbord.
Pagina: 1