Hekwerk langs terrein (250m) voorzien van elektra + UTP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-06 17:52

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik wil graag langs terrein een volledig nieuw hekwerk laten plaatsen. Terwijl we dit doen wil ik graag mantelbuizen laten trekken met daar in:

- Elektra (5x4mm2)
- UTP (2x CAT6)

Om de ~25m zou ik graag de mantelbuis uit de grond laten komen en daar een verdeelkast maken waar de elektra en UTP doorgelust worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdxhX-hn2jjwQEsqxzLeMiQLGOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAqCg1USyU6cANWTvluJ14aM.png?f=fotoalbum_large

De situatie zoals hier boven moet nog gebouwd worden, maar we gaan binnenkort wel het hekwerk vervangen.

Aan de wegzijde (links) komt geen hekwerk, wel langs de overige 3 zijden.

Ik wil voorkomen dat de mantelbuizen niet goed aansluiten op de verdeelkast en daarom zoek ik suggesties voor:

- PVC verdeelkast
- Waterdicht
- Mogelijkheid tot DIN-rail
- Extra wartel aansluitingen om kabels uit te kunnen voeren
- Mogelijkheid tot twee 50mm mantelbuizen binnen te voeren

Vooral het laatste is lastig. Ik wil de mantelbuizen netjes kunnen aansluiten op de verdeelkast zodat deze waterdicht zitten aangesloten en dat er geen dop op hoeft.

Dit is erg lastig te vinden. Ik heb al bij merken als Famatel gekeken, maar dat lijkt het niet helemaal te zijn.

Misschien stel ik de verkeerde vraag, maar hoe zorg je er anders voor dat de mantelbuizen goed aansluiten om de kast die er hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:44
Ik ga 'm toch vragen: Waarom? Ga je iedere 25 meter een mast plaatsen met beveiligingscamera's en zonnepanelen?

Makkelijkste manier is gewoon om de mantelbuis uit de grond te laten komen, zorgen dat er een grote lus kabel los hangt, dan kan dat later door geknipt worden als er een kast geplaatst moet worden en heb je afdoende lengte om het af te monteren. Maar op deze manier voldoet dit niet aan je eisen dat de mantelbuis waterdicht op de kast aangesloten moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Oilman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:12:
Ik ga 'm toch vragen: Waarom? Ga je iedere 25 meter een mast plaatsen met beveiligingscamera's en zonnepanelen?

Makkelijkste manier is gewoon om de mantelbuis uit de grond te laten komen, zorgen dat er een grote lus kabel los hangt, dan kan dat later door geknipt worden als er een kast geplaatst moet worden en heb je afdoende lengte om het af te monteren. Maar op deze manier voldoet dit niet aan je eisen dat de mantelbuis waterdicht op de kast aangesloten moet worden.
Ik zeg nu 25m, maar het kan ook 35m zijn. Het idee is dat er overal rondom elektra beschikbaar is voor oa nog aan te leggen tuinverlichting, een schuur die we achterin nog gaan plaatsen, een camera, wifi punt, ga maar door.

We hebben nu de mogelijkheid om deze kabels te trekken bij de aanleg van het nieuwe hekwerk.

Ik zit er vooral mee dat de mantelbuizen vol lopen met water, dat wil ik voorkomen door deze al direct op een juiste kast aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:18
Ik heb in mijn veel kleinere tuin pvc buizen liggen voor de verlichting en ongeveer t.p.v. het gewenste punt een buis omhoog en daarop twee bochtjes, zodat de opening richting de grond wijst. Een soort DHZ-kabeldoorvoer.

Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://www.janwit.nl/wp-content/uploads/2021/09/100-producten-2022-05-19T092112.295-1200x1200.jpg.webp

De kans op water in de buis is klein en sowieso zou ik kiezen voor bekabeling die in de grond mag. Ik heb zelf voor buizen gekozen, zodat ik de mogelijkheid hou relatief makkelijk de bekabeling te vervangen, zonder opnieuw te hoeven straten, etc. ik hoef dan hoogstens nabij het punt waar de kabels de grond uit komen te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zoekterm: pvc puntstuk 50mm.

Zit daar niet wat bij?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:18:

Zit daar niet wat bij?
Dit in combinatie met Sikaflex wordt wel waterdicht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Voor enclosures kun je kijken bij o.a. Hammond en Bopla, die hebben bijv polysafe (vaak te krijgen via conrad/reichelt), is dat wat je zoekt? Voorbeeld, zelf slangwartels regelen.

Metalen (duurdere) kasten kun je krijgen bij Rittal natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 05-07-2024 16:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:53
Snow_King schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:17:
[...]

Ik zeg nu 25m, maar het kan ook 35m zijn. Het idee is dat er overal rondom elektra beschikbaar is voor oa nog aan te leggen tuinverlichting, een schuur die we achterin nog gaan plaatsen, een camera, wifi punt, ga maar door.

We hebben nu de mogelijkheid om deze kabels te trekken bij de aanleg van het nieuwe hekwerk.

Ik zit er vooral mee dat de mantelbuizen vol lopen met water, dat wil ik voorkomen door deze al direct op een juiste kast aan te sluiten.
Simpele behuizing voor lassen en een paar kleine onderdelen: https://www.hensel-electric.de/en-en/produkt/27171/KF-3500-C kost ongeveer 70 a 80 euro per stuk. Een maat kleiner heb ik laatst gebruikt om dinrail componenten waterdicht te monteren (als het in de zon hangt wordt het waarschijnlijk te warm voor actieve onderdelen). Je kan de 50mm mantelbuizen in de M50 aansluitingen invoeren. Afdichten met tixoplast (zwarte kit op bitumenbasis, uv bestendig en 20 jaar waterdicht) en je bent voor 20 jaar klaar.

Als je een echte losstaande buitenkast (verdeelkast) wil kan je zo minimaal 500 euro rekenen per kast.

250 meter is veel te veel voor slechts 4mm2. Dit is een 16A groep? Met een 1 fase 16A belasting heb je een spanningsval van 38V. Om binnen de 5% eis te blijven moet je naar 16mm2. Anders schakelt het mogelijk niet uit bij kortsluiting en is er brand.

Kun je de lengte halveren door beide helften vanaf het gebouw te voeden? Dan kan je 10mm2 koper kabel gebruiken.

Wat is de verwachting van het energieverbruik in de schuur? Alleen verlichting of is het ook een hobbyruimte? Als je wil verwarmen/koelen of machines wil gebruiken moet er een aparte kabel naartoe. Als je die op 25A wil afzekeren met een onderverdeler in de schuur zit je op minimaal 16mm2 met zulke lengtes.

Komen er zonnepanelen op de schuur? Die gaan constant aan en uit als een knipperlicht met 38V spanningsval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-06 17:25
Houd rekening met de maximale lengte (signaal) op UTP. Deze is maximaal 100m. Je zou dan een switch(je) moeten plaatsen om het signaal weer te versterken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
tlpeter schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:44:
Houd rekening met de maximale lengte (signaal) op UTP. Deze is maximaal 100m. Je zou dan een switch(je) moeten plaatsen om het signaal weer te versterken.
Klopt! In die kastjes plaats ik ook een kleine switch. Daar kan ik dan ook direct een camera of een WiFi punt aansluiten.
Ricko1 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 17:40:
[...]

Simpele behuizing voor lassen en een paar kleine onderdelen: https://www.hensel-electric.de/en-en/produkt/27171/KF-3500-C kost ongeveer 70 a 80 euro per stuk. Een maat kleiner heb ik laatst gebruikt om dinrail componenten waterdicht te monteren (als het in de zon hangt wordt het waarschijnlijk te warm voor actieve onderdelen). Je kan de 50mm mantelbuizen in de M50 aansluitingen invoeren. Afdichten met tixoplast (zwarte kit op bitumenbasis, uv bestendig en 20 jaar waterdicht) en je bent voor 20 jaar klaar.

Als je een echte losstaande buitenkast (verdeelkast) wil kan je zo minimaal 500 euro rekenen per kast.

250 meter is veel te veel voor slechts 4mm2. Dit is een 16A groep? Met een 1 fase 16A belasting heb je een spanningsval van 38V. Om binnen de 5% eis te blijven moet je naar 16mm2. Anders schakelt het mogelijk niet uit bij kortsluiting en is er brand.

Kun je de lengte halveren door beide helften vanaf het gebouw te voeden? Dan kan je 10mm2 koper kabel gebruiken.

Wat is de verwachting van het energieverbruik in de schuur? Alleen verlichting of is het ook een hobbyruimte? Als je wil verwarmen/koelen of machines wil gebruiken moet er een aparte kabel naartoe. Als je die op 25A wil afzekeren met een onderverdeler in de schuur zit je op minimaal 16mm2 met zulke lengtes.

Komen er zonnepanelen op de schuur? Die gaan constant aan en uit als een knipperlicht met 38V spanningsval.
Dank voor de tips! Ik moet inderdaad een dikkere kabel hebben. Nu kan ik hem van twee kanten voeden of er eventueel zelfs een ring van maken waardoor je de spanningsvalt ook kan minimaliseren doordat je het simpelweg halveert in lengte.

De belasting zal niet superhoog zijn, vooral verlichting en her en der een keer een tuinmachine. Maar je wil wel gewoon goede spanning hebben en toch wel 16A kunnen trekken.

10mm2 wordt het.
Ronald.42 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:18:

Zit daar niet wat bij?
Zeker! Dat lijkt al ergens op ja. Dank je!
jeroen3 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:30:
Voor enclosures kun je kijken bij o.a. Hammond en Bopla, die hebben bijv polysafe (vaak te krijgen via conrad/reichelt), is dat wat je zoekt? Voorbeeld, zelf slangwartels regelen.

Metalen (duurdere) kasten kun je krijgen bij Rittal natuurlijk.
Hier moet je dan zelf de gaten voor de wartel uitzagen gok ik. Niet het grootste probleem, maar soms best lastig in PVC omdat het snel smelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Nee joh, met een vlinder, forstnerboor of zelfs stappenboor heb je daar zo gaten in. Als het smelt draait hij te snel.

Dit soort kastjes zijn vaak ook van met vezel versterkt kunstof, bewerken is prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jeroen3 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:40:
Nee joh, met een vlinder, forstnerboor of zelfs stappenboor heb je daar zo gaten in. Als het smelt draait hij te snel.

Dit soort kastjes zijn vaak ook van met vezel versterkt kunstof, bewerken is prima te doen.
Helder.

Met jullie tips ben ik uit gekomen bij de Famatel Aqua serie die je mooi kan koppelen ook. WiFi + Switch kan in een gekoppelde doos er naast wanneer nodig.

De mantelbuizen kan ik netjes aansluiten met een "PVC puntstuk 50mm" zoals getipt door @Ronald.42, deze zijn netjes op de kasten aan te sluiten.

Als ik zo tel heb ik 9 kasten rondom nodig, dit zorgt er voor dat ik in de toekomst altijd met gemak elektra + netwerk op alle plekken kan krijgen zonder nog sleuven te gaan graven door de gehele tuin heen.

1x een uitgave, maar dan wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Snow_King schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:17:
Het idee is dat er overal rondom elektra beschikbaar is voor oa nog aan te leggen tuinverlichting, een schuur die we achterin nog gaan plaatsen, een camera, wifi punt, ga maar door.

Als ik het goed begrijp is er nu nog weinig tot geen tuin? Dan moet er op een later moment nog veel gegraven worden? Denk bijv aan irrigatie, dit jaar niet nodig, maar de afgelopen jaren was dat met een beetje tuin vrij essentieel. Dan zou ik gewoon als de schuur er komt daar rechtstreeks een kabel naar toe leggen, dat is zowel qua materiaal gebruik als qua energieverlies veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Oilman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:07:
[...]

Als ik het goed begrijp is er nu nog weinig tot geen tuin? Dan moet er op een later moment nog veel gegraven worden? Denk bijv aan irrigatie, dit jaar niet nodig, maar de afgelopen jaren was dat met een beetje tuin vrij essentieel. Dan zou ik gewoon als de schuur er komt daar rechtstreeks een kabel naar toe leggen, dat is zowel qua materiaal gebruik als qua energieverlies veel efficiënter.
Die tuin is er wel in de vorm van een bos. Bomen van wel 100 jaar oud. Het 'gekke' is alleen: Naast dit perceel is het weiland of amper bomen. Die zijn alleen hier gespaard gebleven. Op het terrein zelf willen we zo min mogelijk graven omdat we daar allemaal wortels tegen komen van die bomen.

De schuur gaan we (op de tekening) helemaal rechts bovenin bouwen, ofwel, 61m van het nog te bouwen huis.

In dit 'bos' moet je wel veel onderhoud plegen en daar is 230V best wenselijk: Hakselaar na snoeien, kettingzaag op 230V, ander gereedschap, etc. Maar ook verlichting aanbrengen op diverse plekken.

Om die reden leek het mij handig om volledig langs de randen van het terrein elektra + UTP aan te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
Snow_King schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Die tuin is er wel in de vorm van een bos. Bomen van wel 100 jaar oud. Het 'gekke' is alleen: Naast dit perceel is het weiland of amper bomen. Die zijn alleen hier gespaard gebleven. Op het terrein zelf willen we zo min mogelijk graven omdat we daar allemaal wortels tegen komen van die bomen.

De schuur gaan we (op de tekening) helemaal rechts bovenin bouwen, ofwel, 61m van het nog te bouwen huis.

In dit 'bos' moet je wel veel onderhoud plegen en daar is 230V best wenselijk: Hakselaar na snoeien, kettingzaag op 230V, ander gereedschap, etc. Maar ook verlichting aanbrengen op diverse plekken.

Om die reden leek het mij handig om volledig langs de randen van het terrein elektra + UTP aan te brengen.
De hakselaar die je nodig gaat hebben werkt niet op 230V, dat zal 400V zijn of met een tankje. Kettingzaag is ook op brandstof of accu's, niemand die in een boom klimt met een verlengsnoer ;). Ik zou eerst het ontwerp wat verder proberen uit te werken. Komen er bijvoorbeeld zonnepanelen op de schuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:44
Oud bos.. dan zal een mantelbuis op 50 cm diepte graven door de wortels niet gemakkelijk worden lijkt mij.. is het langs het hekwerk monteren van een mantel buis geen optie? (32mm riool buis)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@natural colour daar kun je gewoon een sleuvenfrees voor huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-06 09:07

TheBorg

Resistance is futile.

Mijn tuin is ook bos en ik heb een klein graafmachientje gekocht om kabels te leggen. Die kun je natuurlijk ook huren. Boomwortels zijn vervelend als je alleen een schep hebt maar niet met het juiste gereedschap.

Een mantelbuis van 50mm is best wel dik en onhandig als je telkens een bocht wilt maken zo'n kastje in. Denk dat het met een maat kleiner ook wel lukt.

Koop ook goede UTP kabel voor buiten. Ik heb her en der Ubiquiti TOUGHCable gebruikt en ben daar best tevreden over.

Ik weet niet wat voor hek je wilt zetten maar als er palen worden geslagen voor het hekwerk, dan gaat dat niet als je net op dezelfde plek een sleuf hebt gegraven voor een mantelbuis. Dan zal de grond ook aangetrild moeten worden.

Andere tip, als je oude bomen hebt, dan heb je helemaal niets aan een versnipperaar op 230 Volt. Dat is leuk voor wat takjes van een struik. Stel jezelf dus de vraag wat je met de stroom achter in de tuin wilt gaan doen.

Mantelbuizen lopen vaak onder water. Kan een jaar duren, of 5 jaar, maar of het heel veel zin heeft om ze keurig waterdicht op je verdeelkastjes aan te sluiten dat weet ik niet.

Ik snap je hele idee wel en het klinkt best handig maar als je daar straks in je nieuwe huis woont dan blijkt dat je een lamp wil plaatsen precies tussen twee aansluitkastjes in en mag je alsnog 20 meter graven. Aan de andere kant, als straks het hek staat kun je niet met een graafmachientje strak langs het hek graven. Een sleuvenfrees is dan handiger maar dan zit je alsnog een stukje van het hek maar dat is misschien geen ramp.

Heb je er misschien over nagedacht dat het dit jaar heel erg nat is maar dat er ook jaren zijn waarbij het 2 maanden nagenoeg niet regent? Dan had je in je sleuf misschien ook wel een dikke tyleenslang voor beregening willen leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Geinige kastjes van Famatel, je kunt kant-en-klare socket paneeltjes erbij kopen.
Komen ze in de volle zon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 18:29
@Snow_King Ik zou denk ik eerder opteren voor een ster-net vanuit de woning en/of schuur (daar waar het af te leggen pad het kortste/meest praktisch is).
Dan op een X aantal strategische punten een verdeler/kast plaatsen van waaruit je gaat werken.
Zo heb je minder spanningsval, en hoef je geen enorme dikke kabels te gaan leggen.
En wat hierboven al gezegd wordt, je bent dan echt wel 3F nodig (of benzine/diesel) materialen om die takken te gaan versnipperen etc.

Ik zou het persoonlijk ongeveer als onderstaande doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_iJa4m4kr_x0l3OZi96DLyrNnw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/4Yxx15hs44wNXlEgZGKyDyu0.png?f=fotoalbum_medium
En dan kan je vanuit die strategische punten verder werken, meeste kan je mogelijk al verwerken met 6kwadraad kabels, m.u.v. naar je aan te leggen schuur, die direct met 16 kwadraad

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Oilman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:24:
[...]

De hakselaar die je nodig gaat hebben werkt niet op 230V, dat zal 400V zijn of met een tankje. Kettingzaag is ook op brandstof of accu's, niemand die in een boom klimt met een verlengsnoer ;). Ik zou eerst het ontwerp wat verder proberen uit te werken. Komen er bijvoorbeeld zonnepanelen op de schuur?
Ik snap het, maar er zijn ook 3-fase/400V hakselaars. Ik heb nu een Makita 230V 2kW en die doet tot 5cm. Dat is inderdaad voor takken voldoende. Grotere dingen doe ik er niet in.

Ik wil eigenlijk niets meer met een verbrandingsmotor hebben. Kettingzagen zijn op accu en 230V.
natural colour schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:24:
Oud bos.. dan zal een mantelbuis op 50 cm diepte graven door de wortels niet gemakkelijk worden lijkt mij.. is het langs het hekwerk monteren van een mantel buis geen optie? (32mm riool buis)
Direct op de randen staan de bomen niet, daar staan enkel struiken. Ik laat alles doen door een loonwerker, die gaat ook de sleuven machinaal maken.
TheBorg schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:28:
Mijn tuin is ook bos en ik heb een klein graafmachientje gekocht om kabels te leggen. Die kun je natuurlijk ook huren. Boomwortels zijn vervelend als je alleen een schep hebt maar niet met het juiste gereedschap.

Een mantelbuis van 50mm is best wel dik en onhandig als je telkens een bocht wilt maken zo'n kastje in. Denk dat het met een maat kleiner ook wel lukt.

Koop ook goede UTP kabel voor buiten. Ik heb her en der Ubiquiti TOUGHCable gebruikt en ben daar best tevreden over.

Ik weet niet wat voor hek je wilt zetten maar als er palen worden geslagen voor het hekwerk, dan gaat dat niet als je net op dezelfde plek een sleuf hebt gegraven voor een mantelbuis. Dan zal de grond ook aangetrild moeten worden.

Andere tip, als je oude bomen hebt, dan heb je helemaal niets aan een versnipperaar op 230 Volt. Dat is leuk voor wat takjes van een struik. Stel jezelf dus de vraag wat je met de stroom achter in de tuin wilt gaan doen.

Mantelbuizen lopen vaak onder water. Kan een jaar duren, of 5 jaar, maar of het heel veel zin heeft om ze keurig waterdicht op je verdeelkastjes aan te sluiten dat weet ik niet.

Ik snap je hele idee wel en het klinkt best handig maar als je daar straks in je nieuwe huis woont dan blijkt dat je een lamp wil plaatsen precies tussen twee aansluitkastjes in en mag je alsnog 20 meter graven. Aan de andere kant, als straks het hek staat kun je niet met een graafmachientje strak langs het hek graven. Een sleuvenfrees is dan handiger maar dan zit je alsnog een stukje van het hek maar dat is misschien geen ramp.

Heb je er misschien over nagedacht dat het dit jaar heel erg nat is maar dat er ook jaren zijn waarbij het 2 maanden nagenoeg niet regent? Dan had je in je sleuf misschien ook wel een dikke tyleenslang voor beregening willen leggen.
Dank! Ik ga alles door een loonwerker laten doen zoals ik hier boven al beschreef. Die mag een paar van die dingen verzinnen en oplossen ;-) 50mm ligt ook in huidige tuin, ik vond die best wel prima hanteerbaar.

Wel twijfel ik inmiddels of een mantelbuis wel nodig is en of ik niet beter de elektra kan leggen in de sleuf zonder mantelbuis. De mantelbuis dan enkel voor de UTP gebruiken. Al twijfel ik over dat laatste ook.

Ik ga ook nog een stuk Tyleen leggen met om de zo veel meter alvast een T-stuk waar het uit de grond steekt. Dan ligt dat er ook alvast.
jeroen3 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:51:
Geinige kastjes van Famatel, je kunt kant-en-klare socket paneeltjes erbij kopen.
Komen ze in de volle zon?
Dat vond ik er ook ideaal aan. En je kan ze makkelijk koppelen waardoor ik het netwerk gedeelte in een losse kast er naast kan doen.

Ze komen allemaal beschut te hangen.
Annuk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:27:
@Snow_King Ik zou denk ik eerder opteren voor een ster-net vanuit de woning en/of schuur (daar waar het af te leggen pad het kortste/meest praktisch is).
Dan op een X aantal strategische punten een verdeler/kast plaatsen van waaruit je gaat werken.
Zo heb je minder spanningsval, en hoef je geen enorme dikke kabels te gaan leggen.
En wat hierboven al gezegd wordt, je bent dan echt wel 3F nodig (of benzine/diesel) materialen om die takken te gaan versnipperen etc.

Ik zou het persoonlijk ongeveer als onderstaande doen:
[Afbeelding]
En dan kan je vanuit die strategische punten verder werken, meeste kan je mogelijk al verwerken met 6kwadraad kabels, m.u.v. naar je aan te leggen schuur, die direct met 16 kwadraad
Bedankt voor het meedenken! Ik zie dit alleen niet echt als een optie kijkende naar het terrein. Ik kom daar zo veel oude bomen tegen dat ik het niet durf daar diepe sleuven te gaan maken en de wortels die ik daar bij tegen ga komen.

Ik ga vanaf twee kanten het hek 'voeden' vanuit het huis. Dan kom ik op 150m kabel maximaal en dan zou 10mm2 een val van 9V opleveren bij een stroomsterkte van 16A: https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm

Ik denk nu aan:

- 10mm2 kabel voeden vanaf twee kanten
- Famatal Acqua kasten (2x DIN, dan 6 modules er onder)
- PVC puntstuk van 50mm voor invoer en uitvoer (Als ik mantelbuizen gebruik)
- Glasvezel (Single Mode / OS2) leggen naar de plek waar de toekomstige schuur gaat komen (Hier wil ik nog een 19" rack plaatsen voor wat backups van NAS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
De werkzaamheden gaan binnenkort beginnen, maar ik vraag mij nog af of mantelbuizen de meest handige optie zijn.

Een 5G10 kabel door een mantelbuis krijgen is niet makkelijk en tegelijk moet er ook UTP + Glasvezel (OS2) naar achteren toe.

Is het een raar idee om PVC buiven op 10cm boven de grond aan het hekwerk vast te zetten en daar de kabels doorheen te trekken? Daarna gaan er planten groeien en zie je de buizen niet.

Mantelbuizen leggen op 50cm diep of PVC buizen aan het hekwerk monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mantelbuizen is wel de 'juiste' manier.
Spanningsval op deze lengte zou met 6mm ruim binnen de marges vallen (<5%), maar 10mm kan geen kwaad als je ooit opeens een random keuken in de tuin wil plaatsen O-)

Wat je wel kan doen is installatiebuis per kabel en aparte installatiebuis extra leggen in de mantelbuizen voor toekomstige kabels. Het is sowieso netter om glasvezel en stroom te scheiden in buizen.

[ Voor 11% gewijzigd door graceful op 05-05-2025 15:40 ]

Pagina: 1