Oilman schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:24:
[...]
De hakselaar die je nodig gaat hebben werkt niet op 230V, dat zal 400V zijn of met een tankje. Kettingzaag is ook op brandstof of accu's, niemand die in een boom klimt met een verlengsnoer

. Ik zou eerst het ontwerp wat verder proberen uit te werken. Komen er bijvoorbeeld zonnepanelen op de schuur?
Ik snap het, maar er zijn ook 3-fase/400V hakselaars. Ik heb nu een Makita 230V 2kW en die doet tot 5cm. Dat is inderdaad voor takken voldoende. Grotere dingen doe ik er niet in.
Ik wil eigenlijk niets meer met een verbrandingsmotor hebben. Kettingzagen zijn op accu en 230V.
Direct op de randen staan de bomen niet, daar staan enkel struiken. Ik laat alles doen door een loonwerker, die gaat ook de sleuven machinaal maken.
TheBorg schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:28:
Mijn tuin is ook bos en ik heb een klein graafmachientje gekocht om kabels te leggen. Die kun je natuurlijk ook huren. Boomwortels zijn vervelend als je alleen een schep hebt maar niet met het juiste gereedschap.
Een mantelbuis van 50mm is best wel dik en onhandig als je telkens een bocht wilt maken zo'n kastje in. Denk dat het met een maat kleiner ook wel lukt.
Koop ook goede UTP kabel voor buiten. Ik heb her en der Ubiquiti TOUGHCable gebruikt en ben daar best tevreden over.
Ik weet niet wat voor hek je wilt zetten maar als er palen worden geslagen voor het hekwerk, dan gaat dat niet als je net op dezelfde plek een sleuf hebt gegraven voor een mantelbuis. Dan zal de grond ook aangetrild moeten worden.
Andere tip, als je oude bomen hebt, dan heb je helemaal niets aan een versnipperaar op 230 Volt. Dat is leuk voor wat takjes van een struik. Stel jezelf dus de vraag wat je met de stroom achter in de tuin wilt gaan doen.
Mantelbuizen lopen vaak onder water. Kan een jaar duren, of 5 jaar, maar of het heel veel zin heeft om ze keurig waterdicht op je verdeelkastjes aan te sluiten dat weet ik niet.
Ik snap je hele idee wel en het klinkt best handig maar als je daar straks in je nieuwe huis woont dan blijkt dat je een lamp wil plaatsen precies tussen twee aansluitkastjes in en mag je alsnog 20 meter graven. Aan de andere kant, als straks het hek staat kun je niet met een graafmachientje strak langs het hek graven. Een sleuvenfrees is dan handiger maar dan zit je alsnog een stukje van het hek maar dat is misschien geen ramp.
Heb je er misschien over nagedacht dat het dit jaar heel erg nat is maar dat er ook jaren zijn waarbij het 2 maanden nagenoeg niet regent? Dan had je in je sleuf misschien ook wel een dikke tyleenslang voor beregening willen leggen.
Dank! Ik ga alles door een loonwerker laten doen zoals ik hier boven al beschreef. Die mag een paar van die dingen verzinnen en oplossen ;-) 50mm ligt ook in huidige tuin, ik vond die best wel prima hanteerbaar.
Wel twijfel ik inmiddels of een mantelbuis wel nodig is en of ik niet beter de elektra kan leggen in de sleuf zonder mantelbuis. De mantelbuis dan enkel voor de UTP gebruiken. Al twijfel ik over dat laatste ook.
Ik ga ook nog een stuk Tyleen leggen met om de zo veel meter alvast een T-stuk waar het uit de grond steekt. Dan ligt dat er ook alvast.
Dat vond ik er ook ideaal aan. En je kan ze makkelijk koppelen waardoor ik het netwerk gedeelte in een losse kast er naast kan doen.
Ze komen allemaal beschut te hangen.
Annuk schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:27:
@
Snow_King Ik zou denk ik eerder opteren voor een ster-net vanuit de woning en/of schuur (daar waar het af te leggen pad het kortste/meest praktisch is).
Dan op een X aantal strategische punten een verdeler/kast plaatsen van waaruit je gaat werken.
Zo heb je minder spanningsval, en hoef je geen enorme dikke kabels te gaan leggen.
En wat hierboven al gezegd wordt, je bent dan echt wel 3F nodig (of benzine/diesel) materialen om die takken te gaan versnipperen etc.
Ik zou het persoonlijk ongeveer als onderstaande doen:
[Afbeelding]
En dan kan je vanuit die strategische punten verder werken, meeste kan je mogelijk al verwerken met 6kwadraad kabels, m.u.v. naar je aan te leggen schuur, die direct met 16 kwadraad
Bedankt voor het meedenken! Ik zie dit alleen niet echt als een optie kijkende naar het terrein. Ik kom daar zo veel oude bomen tegen dat ik het niet durf daar diepe sleuven te gaan maken en de wortels die ik daar bij tegen ga komen.
Ik ga vanaf twee kanten het hek 'voeden' vanuit het huis. Dan kom ik op 150m kabel maximaal en dan zou 10mm2 een val van 9V opleveren bij een stroomsterkte van 16A:
https://www.eclecticsite.be/calc/voltagedrop.htm
Ik denk nu aan:
- 10mm2 kabel voeden vanaf twee kanten
- Famatal Acqua kasten (2x DIN, dan 6 modules er onder)
- PVC puntstuk van 50mm voor invoer en uitvoer (Als ik mantelbuizen gebruik)
- Glasvezel (Single Mode / OS2) leggen naar de plek waar de toekomstige schuur gaat komen (Hier wil ik nog een 19" rack plaatsen voor wat backups van NAS)