Ik heb een eindfactuur ontvangen van mijn vorige energieleverancier voor mijn stroomgebruik over een periode van bijna een half jaar. Op deze factuur worden tarieven gehanteerd die afwijken van de tarieven in mijn contract. Mijn contract stelt dat de tarieven elke zes maanden veranderen, namelijk op 1 januari en 1 juli. Ik heb dit contract afgesloten in december.
Ik ben niet geïnformeerd over de tariefwijzigingen in de tussentijd. Toch zie ik op de eindfactuur andere tarieven dan die in mijn contract staan. Hierdoor ben ik ongeveer €200 duurder uit met deze nieuwe tarieven. Als ik had geweten dat de tarieven veranderd waren, was ik eerder overgestapt.
Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier en hen geïnformeerd dat ik een nieuwe eindfactuur wil met de tarieven uit mijn contract, aangezien ik niet 30 dagen voor de tariefwijziging geïnformeerd ben. Het antwoord dat ik kreeg was:
Hier een overzicht van de tijdlijn:
29-11-2023: Aanmelding ingediend
30-11-2023: Bevestiging ontvangen en verzoek tot ondertekenen contract
3-1-2024: Welkomstbrief met aanmeldbevestiging
10-6-2024: Bevestiging beëindiging overeenkomst
17-6-2024: Ontvangen eindfactuur met onverwachte tarieven
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over hoe ik dit het beste kan aanpakken.
Ik ben niet geïnformeerd over de tariefwijzigingen in de tussentijd. Toch zie ik op de eindfactuur andere tarieven dan die in mijn contract staan. Hierdoor ben ik ongeveer €200 duurder uit met deze nieuwe tarieven. Als ik had geweten dat de tarieven veranderd waren, was ik eerder overgestapt.
Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier en hen geïnformeerd dat ik een nieuwe eindfactuur wil met de tarieven uit mijn contract, aangezien ik niet 30 dagen voor de tariefwijziging geïnformeerd ben. Het antwoord dat ik kreeg was:
Mag een energieleverancier de tarieven uit je contract wijzigen als je nog geen klant bent?"Bij bestaande klanten dienen de tarieven inderdaad een maand van tevoren gecommuniceerd te worden. Overigens was u 1 januari pas klant bij ons. Toen is namelijk uw contract ingegaan. In uw overeenkomst staat duidelijk dat er een tariefwijziging plaats vind op 1 januari en 1 juli. Op onze website stonden de nieuwe tarieven en u kon er natuurlijk ook naar vragen."
Hier een overzicht van de tijdlijn:
29-11-2023: Aanmelding ingediend
30-11-2023: Bevestiging ontvangen en verzoek tot ondertekenen contract
3-1-2024: Welkomstbrief met aanmeldbevestiging
10-6-2024: Bevestiging beëindiging overeenkomst
17-6-2024: Ontvangen eindfactuur met onverwachte tarieven
Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over hoe ik dit het beste kan aanpakken.