Onverwachte tariefwijziging bij energieleverancier

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:46
Ik heb een eindfactuur ontvangen van mijn vorige energieleverancier voor mijn stroomgebruik over een periode van bijna een half jaar. Op deze factuur worden tarieven gehanteerd die afwijken van de tarieven in mijn contract. Mijn contract stelt dat de tarieven elke zes maanden veranderen, namelijk op 1 januari en 1 juli. Ik heb dit contract afgesloten in december.

Ik ben niet geïnformeerd over de tariefwijzigingen in de tussentijd. Toch zie ik op de eindfactuur andere tarieven dan die in mijn contract staan. Hierdoor ben ik ongeveer €200 duurder uit met deze nieuwe tarieven. Als ik had geweten dat de tarieven veranderd waren, was ik eerder overgestapt.

Ik heb contact opgenomen met de energieleverancier en hen geïnformeerd dat ik een nieuwe eindfactuur wil met de tarieven uit mijn contract, aangezien ik niet 30 dagen voor de tariefwijziging geïnformeerd ben. Het antwoord dat ik kreeg was:
"Bij bestaande klanten dienen de tarieven inderdaad een maand van tevoren gecommuniceerd te worden. Overigens was u 1 januari pas klant bij ons. Toen is namelijk uw contract ingegaan. In uw overeenkomst staat duidelijk dat er een tariefwijziging plaats vind op 1 januari en 1 juli. Op onze website stonden de nieuwe tarieven en u kon er natuurlijk ook naar vragen."
Mag een energieleverancier de tarieven uit je contract wijzigen als je nog geen klant bent?

Hier een overzicht van de tijdlijn:

29-11-2023: Aanmelding ingediend
30-11-2023: Bevestiging ontvangen en verzoek tot ondertekenen contract
3-1-2024: Welkomstbrief met aanmeldbevestiging
10-6-2024: Bevestiging beëindiging overeenkomst
17-6-2024: Ontvangen eindfactuur met onverwachte tarieven

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren over hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:24
bij die 3-1 mail, zat er ook de prijzenlijst bij ?

meestal sturen ze een prijzenlijst bij je contract mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
De energiebelasting is gewijzigd per 1-1-2024, waardoor je prijzen sowieso zullen zijn veranderd. Dat kan (een deel van) de verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:21
Wat ik vermoed dat er gebeurd is.
Heeft contract volgens oude tarief gekregen (was nog voor 1-1) en het contract ging in op 1-1.
Er is mogelijk daardoor geen mail verstuurd met veranderde prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
As het op die manier gegaan is.. Is het niet netjes nee.

[ Voor 64% gewijzigd door Cave_Boy op 05-07-2024 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
99ruud99 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:14:
bij die 3-1 mail, zat er ook de prijzenlijst bij ?
Nee, alleen informatie over het voorschotbedrag. De enige tarieven die ik gezien heb staan in mijn contract die ik 30-11-2023 ontvangen heb.

[ Voor 18% gewijzigd door Bennnie op 05-07-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
storm-biker schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:32:
De energiebelasting is gewijzigd per 1-1-2024, waardoor je prijzen sowieso zullen zijn veranderd. Dat kan (een deel van) de verklaring zijn.
Klopt, naast de energiebelasting zijn ook de netwerkkosten veranderd. Hiervan begrijp ik dat ik niet de tarieven van 2023 ga krijgen. Echter zijn ook de vaste leveringskosten een derde hoger geworden. Of dat ik dit wel of niet moet accepteren is discutabel. Maar ook zijn de leveringskosten per kWh en terugleververgoeding inmiddels aangepast, en dit is in mijn nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Cave_Boy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:38:
Heeft contract volgens oude tarief gekregen (was nog voor 1-1) en het contract ging in op 1-1.
Er is mogelijk daardoor geen mail verstuurd met veranderde prijs?
Correct, contract is ingegaan op 1-1-2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
Bennnie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Nee, alleen informatie over het voorschotbedrag. De enige tarieven die ik gezien heb staan in mijn contract die ik 30-11-2023 ontvangen heb.
Ik vermoed dat het systeem dat de contracten berekend nog niet de nieuwe tarieven voor 1-1 had ingeladen gekregen. Dit zou wel natuurlijk moeten op het moment dat jij je contract wilt in laten gaan. Alternatief was dat ze je nog in de decembermaand een update met kosten hebben moeten sturen. Echter daar kwam je waarschijnlijk niet naar voren omdat je nog niet helemaal klant was.

Leg ze het probleem voor dat ze alleen de communicatie van contract kosten hebben gedaan en de rest niet. Mogelijk dat er tot een compromis gekomen kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:05
Leuk dat ze allerlei excuses verzinnen en zelfs de bal bij TS willen leggen, maar ze mogen de tarieven niet wijzigen zonder dat ze dit 30 dagen van te voren gemeld hebben. Ik zou dus een klachtenbrief die kant op sturen waarin staat dat je het niet eens bent met het tarief en verwacht dat het wordt aangepast naar het afgesproken tarief.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:06
Er zijn ergens discussies geweest over het te laat doorgeven van de tarieven. Ik kan eea zo snel niet meer terugvinden, maar heb wel dit voor je gevonden:
https://www.consuwijzer.n...e-leveringskosten-energie
Maakt uw leverancier de nieuwe tarieven te laat bekend? Geef aan dat u hiermee niet akkoord gaat. Gebruik onze voorbeeldbrief:
Voorbeeldbrief - Klacht over termijn tariefwijziging
Misschien kun je daar nog iets mee. Er staat misschien op Consuwijzer nog meer info waar jij iets aan hebt.

Kom je er met de leverancier niet uit, dan kun je naar de Geschillencommisie gaan.

Succes!

*Edit: Volgens mij is ook eea hier te vinden: gordon in "Eneco snoeit in terugleververgoeding" Volgens mij is dit het topic wat ik bedoel. Hierin hebben meerdere Tweakers hun gelijk gekregen door een te laat doorgeven van tariefwijziging aan te vechten.

[ Voor 17% gewijzigd door Truus01 op 05-07-2024 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Ik heb na meerdere mailtjes de energiemaatschappij verduidelijkt dat ik denk dat ze niet juist omgang met tariefwijzigingen. Ik heb ze gewezen op de openbare brief die ze gekregen hebben van het ACM (https://www.acm.nl/system...an-tariefswijzigingen.pdf) waarin uitdrukkelijk vermeld staat dat 'Kleinverbruikers moeten namelijk in staat zijn om te overwegen of zij hun leveringsovereenkomst wensen op te zeggen bij eenzijdige wijziging van tarieven'. Toch blijft de energiemaatschappij herhalen dat ze vinden dat ze juridisch goed gehandeld hebben.

Het is bij deze energiemaatschappij niet mogelijk om je contract op te zeggen nog voordat de nieuwe tarieven ingaan. Die verassing heb je pas bij de eindrekening. Ik sta machteloos en kan niks tegen ze doen. Het gaat in mijn geval om een te klein bedrag om een juridisch proces voor te starten. Ook lijkt het mij moeilijk om Class-action case te starten. Ik denk dat het de meeste mensen niet opvalt dat de energiemaatschappij verkeerd rekent.

Ik heb een melding gedaan bij het ACM, maar als ik hun bewoording lees na het indienen ga ik er nooit meer wat van horen. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-04 14:23
Wil je delen om welke leverancier dit gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennnie
Het gaat om Energie vanOns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:23
..