Nieuwbouw loten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 18:58
Hallo allemaal

Ik zit in een proces nieuwbouw aankoop , deze gaat op loting .
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik begreep van de makelaar dat er waarschijnlijk een pre financiële check komt via hun Hypotheker.

Ik heb deze check al ( op papier ook) van mijn eigen adviseur via mijn eigen bank en daar wil ik ook graag mee verder .

Heeft het kiezen van een eigen Hypotheker invloed op je loting kansen ?

Binnenkort opent de inschrijving en ik vraag mij af wat voor info je allemaal moet aanleveren .
De makelaar deed er wat vaag over , ondanks dat de loting volgende week start kon hij niet vertellen op welke wijze er geloot gaat worden .

Benieuwd naar jullie ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Nee, geen effect op kans.

Aanleveren:
inkomen afgelopen jaren
Banksaldo
Schulden overzicht (stufi lening, mobiel abonnement, etc)
Werkgeversintentieverklaring / vast contract

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:35

ralpje

Deugpopje

Nelly25 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:45:

Ik begreep van de makelaar dat er waarschijnlijk een pre financiële check komt via hun Hypotheker.

Ik heb deze check al ( op papier ook) van mijn eigen adviseur via mijn eigen bank en daar wil ik ook graag mee verder .
Je kunt prima verder via je eigen adviseur. De check die de verkopende makelaar voor de loting doet is puur om te voorkomen dat na loting blijkt dat iemand die gewonnen heeft het tóch niet blijkt te kunnen betalen.
Hoe jij daarna de financiering regelt is geheel aan jou.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-09 20:43

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Ik ben toevallig recent geloot voor een nieuwbouw, ik doe alles via eigen adviseur, dus dat had geen invloed op mijn kans.

Ik heb toevallig gisteren de concept overeenkomst getekend, wacht nu op handtekening van bouwer en kan dan de hypotheek gaan regelen.

Bij de inschrijving hoefde ik niets aan te leveren, behalve de "belofte" dat ik al een financiele check gedaan zou hebben, als je dat nog niet had gedaan, had de bouwer partijen klaar staan voor je (waaronder ING)

[ Voor 63% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-07-2024 10:09 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:26 . Reden: generaliserend/ tendentieus ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

*knip*

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:26 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:28 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

*knip*

[ Voor 94% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:27 . Reden: generaliserend ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ik nam het als gegeven dat als je haalbare financiering krap is dat je dan de goedkoopste objecten krijgt, of niets.
Iemand die driekwart eigen geld heeft en nog 4 ton kan financieren staat echt vooraan, die gaan ze echt niet laten vallen als mogelijke koper in de 'loting'.

De loting is mogelijk voor de minst vermogende kopers die ongeveer in dezelfde bandbreedte zitten.

Niemand in dat project wordt er blij van dat een jaar later blijkt dat 4 van de 10 toch hun financiering niet rond krijgen. Stel dat de markt wat inkakt dan zijn die gevolgen serieus voor de ontwikkelaar. Ik kan me niet voorstellen dat daar enige vorm van maatschappelijk moreel gedreven 'eerlijkheid' in zit. En heel erg vind ik dat eigenlijk ook niet, ook voor de aspirant koper geeft het een hoop ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:29:
Niemand in dat project wordt er blij van dat een jaar later blijkt dat 4 van de 10 toch hun financiering niet rond krijgen.
Zo werkt het niet, na de ondertekening, nog voor de bouw uberhaupt gestart is, heb je 2 maanden om de hypotheek rond te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Zo werkt het niet, na de ondertekening, nog voor de bouw uberhaupt gestart is, heb je 2 maanden om de hypotheek rond te krijgen
Daar zat bij mij toch echt wel een flink langere tijd tussen er moest eerst zoveel verkocht zijn, maar ook voor 2 maanden geldt: een vermogende koper ga je niet wegsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:05:
[...]

Daar zat bij mij toch echt wel een flink langere tijd tussen er moest eerst zoveel verkocht zijn, maar ook voor 2 maanden geldt: een vermogende koper ga je niet wegsturen.
Dat zoveel verkocht is voordat ze echt gaan starten, jij moet al een geldige hypotheek offerte hebben die meestal 6-9 maanden geldig moet zijn.
Dus.

1. concept contract,
2. hypotheek offerte.
3. zoveel procent verkocht
4. start bouw

Na tekening concept gaat het pand op "verkocht" dan heb jij 2 maanden om die offerte van hypotheek verstrekker te verkrijgen. zo niet gaat het huis weer op vrij, en begint het riedeltje weer opnieuw.

[ Voor 20% gewijzigd door CrankyGamerOG op 05-07-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Ik lees ook in reacties banksaldo aanleveren, vind ik best ver gaan. Eén pre check financiering snap ik. Dat ze loten onder mensen die kunnen betalen lijkt mij ook logisch .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-09 15:10
Bij de loting van ons huis in 2021 bleek achteraf dat iedereen die geen succesvolle financiele check had gedaan niet eens werden meegenomen in de verloting. Dat was voor het project en de aannemer de grootste vereiste. Daarna keken ze naar wanneer mensen een account hadden aangemaakt op de website van het project en hoe eerder, hoe beter. Beetje rare keuze, maar misschien uit interesse. Wij hadden het geluk dat we er tegenover woonden en het bord met de aankondiging zagen opgetuigd worden en ik gelijk een account aan had gemaakt. Pas een maand later dachten we, misschien is het iets voor ons..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
99ruud99 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:57:
Nee, geen effect op kans.

Aanleveren:
inkomen afgelopen jaren
Banksaldo
Schulden overzicht (stufi lening, mobiel abonnement, etc)
Werkgeversintentieverklaring / vast contract
Dat is dus, pardon my French, kul

Inkomen, saldo en schuld gaat geen invloed hebben, een document van een bank (of in dit geval de Hypotheker) dat ze het hypotheekbedrag kunnen lenen is zeker van invloed. En een werkgeversverklaring op een moment van inloten is niet te verkrijgen van je werkgever, die steekt die tijd en energie daar pas in als je een officiele offerte gaat aanvragen, iets wat pas is nadat je toewijzing hebt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
Ga er maar vanuit dat het mogelijk niet uitmaakt maar mogelijk ook volkomen oneerlijk, arbitrair, doorgestoken kaart, etc. is.

Laatst ook weer met kennissen meegemaakt dat een deelproject 'nog in de verkoop moest gaan', maar toen hun aankoopmakelaar informeerde ze het op een na laatste huis konden krijgen.

Maar omdat je het niet weet: gewoon proberen. Zo assertief, snel en overtuigend mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 23:14
Holk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:19:
[...]

Inkomen, saldo en schuld gaat geen invloed hebben, een document van een bank (of in dit geval de Hypotheker) dat ze het hypotheekbedrag kunnen lenen is zeker van invloed. En een werkgeversverklaring op een moment van inloten is niet te verkrijgen van je werkgever, die steekt die tijd en energie daar pas in als je een officiele offerte gaat aanvragen, iets wat pas is nadat je toewijzing hebt.
Voor het stukje hypotheek toch echt nodig,
En anders zal je moeten aantonen dat je het kan betalen, bijvoorbeeld met bankgarantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
99ruud99 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Voor het stukje hypotheek toch echt nodig,
En anders zal je moeten aantonen dat je het kan betalen, bijvoorbeeld met bankgarantie.
Dat is exact wat een pre-financiële check is. Werkgeversverklaring is daar niet voor nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:01
In mijn omgeving heb ik het afgelopen jaar verschillende verhalen gehoord dat er vanuit het nieuwbouwproject op werd aangestuurd om bij 'hun' hypotheker de pre-check / het adviestraject in te gaan en dat je daarmee meer kans zou hebben op de nieuwbouwwoning. Jofel is het m.i. niet, maar heb het toch zeker 3 keer gehoord. Zegt natuurlijk niets over dit project, maar neem het mee :)

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Is overwaarde onderdeel van je financiering? Bij ons kwam de verkopende makelaar van het nieuwbouwproject ons huidige huis taxeren zodat die overwaarde mee genomen kon worden in de finananciering. Of dat standaard is weet ik niet, het was snel en gratis en ben dus maar meegegaan. En ingeloot. En toch geanuleerd na tekenen :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Gewoon bellen met de makelaar, aangeven dat je serieus bent en toon dat ook aan (financieel). Als hij / zij je niet voor wil trekken, dan bel je de ontwikkelaar maar op. Iedereen die hier net alsof dat niets doet, maar geloof mij - dat doet het echt wel ;).

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:56
Hier in buurt een nieuwbouw project via loting, makelaar gebeld en als ik mijn huis via hem zou verkopen kon ik boven op de stapel terecht komen.

Het is allemaal vriendjes politiek en helemaal geen eerlijk proces.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 10:41
Nelly25 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:08:
Ik lees ook in reacties banksaldo aanleveren, vind ik best ver gaan. Eén pre check financiering snap ik. Dat ze loten onder mensen die kunnen betalen lijkt mij ook logisch .
Financiering van een nieuw huis is één ding. Een projectontwikkelaar wil liefst loten tussen inschrijvingen die dmv een financiële check kunnen aantonen dat ze de aanschafprijs en evt meerwerk kunnen betalen. Banksaldo speelt mee omdat je een (flinke) periode met dubbele lasten moet kunnen dragen. Uiteindelijk zal een geldverstrekker daar ook om vragen, dat je aantoonbaar die periode kunt overbruggen. De projectontwikkelaar zal de succesrate zo hoog mogelijk willen. Iedere aspirant koper die uiteindelijk de financiering niet rond krijgt, brengt vertraging/risico met zich mee. Dat minimaliseren is heel wat waard! Dus ik snap wel dat ze vragen om banksaldo/spaarsaldo.

En inderdaad, in veel bouwprojecten krijgt het zoontje van de aannemer of een goede kennis van de ontwikkelaar vaak de eerste keuze (dus niet loting) voor een mooie woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Holk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:19:
[...]

M.b.t. de werkgeversverklaring hangt het toch ook van je werkgever af? Ik werk in vaste dienst bij een internationale semi-overheidsorganisatie (>5000 medewerkers) en ik hoefde alleen een ticket aan te maken. Mijn werkgever vraagt helemaal niet naar een officiële offerte o.i.d.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:48
Rizzi schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:53:
[...]

M.b.t. de werkgeversverklaring hangt het toch ook van je werkgever af? Ik werk in vaste dienst bij een internationale semi-overheidsorganisatie (>5000 medewerkers) en ik hoefde alleen een ticket aan te maken. Mijn werkgever vraagt helemaal niet naar een officiële offerte o.i.d.
Inderdaad. Bij sommige grote bedrijven is dat zelfs volledig geautomatiseerd. Ticket indienen dat je een werkgeversverklaring wilt en je krijgt m binnen enkele uren al in je mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ja precies, een mailtje naar HR en een half later heb ik hem binnen.
Die werkgevers verklaring is een van de gemakkelijkste acties geweest bij het vergaren van een koophuis maar bij het nieuwbowproject had ik hem niet nodig.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Bij zowel mijn werkgever als die van m’n vrouw (100-200 werknemers) was het niet heel evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Wuursj schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:31:
Is overwaarde onderdeel van je financiering? Bij ons kwam de verkopende makelaar van het nieuwbouwproject ons huidige huis taxeren zodat die overwaarde mee genomen kon worden in de finananciering. Of dat standaard is weet ik niet, het was snel en gratis en ben dus maar meegegaan. En ingeloot. En toch geanuleerd na tekenen :P
Hi

Nee ik kom vanuit een huur woning ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Nelly25 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Hi

Nee ik kom vanuit een huur woning ;)
Ik ook, maar ik hem wel via de bouwer gedaan niet via een makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Youri93
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-09 19:04
Rukapul schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:24:
Ga er maar vanuit dat het mogelijk niet uitmaakt maar mogelijk ook volkomen oneerlijk, arbitrair, doorgestoken kaart, etc. is.

Laatst ook weer met kennissen meegemaakt dat een deelproject 'nog in de verkoop moest gaan', maar toen hun aankoopmakelaar informeerde ze het op een na laatste huis konden krijgen.

Maar omdat je het niet weet: gewoon proberen. Zo assertief, snel en overtuigend mogelijk.
Ik ken ook de verhalen van een envelopje cash wat naar het samenwerkende makelaarskantoor ging, om zo te verzekeren ingeloot te worden. Zo werkt het ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Youri93 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 16:39:
[...]

Ik ken ook de verhalen van een envelopje cash wat naar het samenwerkende makelaarskantoor ging, om zo te verzekeren ingeloot te worden. Zo werkt het ook gewoon.
Lijkt mij verboden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

2x ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, 2017 en 2021. In 2017 zonder overwaarde, ingeloot.... in 2021 met zo'n 60% overwaarde, financiële check via de ontwikkelaar en een paar keer nagebeld... uitgeloot. Was wel een gekkenhuis toen. Zou me niet verbazen als mensen hebben overboden op zo'n nieuwbouwwoning.

[ Voor 31% gewijzigd door Sport_Life op 07-07-2024 21:54 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Sport_Life schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:49:
2x ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, 2017 en 2021. In 2017 zonder overwaarde, ingeloot.... in 2021 met zo'n 60% overwaarde, financiële check via de ontwikkelaar en een paar keer nagebeld... uitgeloot. Was wel een gekkenhuis toen. Zou me niet verbazen als mensen hebben overboden op zo'n nieuwbouwwoning.
Overboden op nieuwbouw? hoe dan?
Nieuwbouw is gewoon de prijs die het is, en thats it?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evmmb
  • Laatst online: 24-09 07:50
CrankyGamerOG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Je kunt toch altijd een hogere prijs bieden dan gevraagd?
Hier ook meegemaakt met bekenden van ons die gek werden van het niet ingeloot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

evmmb schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:41:
[...]

Je kunt toch altijd een hogere prijs bieden dan gevraagd?
Hier ook meegemaakt met bekenden van ons die gek werden van het niet ingeloot worden.
Geen idee dat dat kon, en dan ben je goed gek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

CrankyGamerOG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Ik las in de media dat het regelmatig voorkwam, voor dit project is het mijn vermoeden geweest. Het waren goede woningen (geen 13 in dozijn nieuwbouw) op grote kavels met bodem wp en destijds met de rente van 1% maakt die 50k meer of minder ook niet zoveel uit. Dat was ongeveer 3-6 maanden prijsstijging .
Bij verkoop van onze woning is er toen ook 80k overboden, was (is?) vrij normaal :D

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 08-07-2024 09:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

CrankyGamerOG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:41:
[...]

Geen idee dat dat kon, en dan ben je goed gek :)
Gek of wanhopig toe aan een andere woning? Iets met kat in het nauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

N1ckk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Gek of wanhopig toe aan een andere woning? Iets met kat in het nauw
Nou ja, kan beide natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Sport_Life schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Ik las in de media dat het regelmatig voorkwam, voor dit project is het mijn vermoeden geweest. Het waren goede woningen (geen 13 in dozijn nieuwbouw) op grote kavels met bodem wp en destijds met de rente van 1% maakt die 50k meer of minder ook niet zoveel uit. Dat was ongeveer 3-6 maanden prijsstijging .
Bij verkoop van onze woning is er toen ook 80k overboden, was (is?) vrij normaal :D
Ja bij verkoop bestaande woningen dacht ik ook dat dat normaal was, ik had geen, echt 0, idee dat dit ook bij nieuwbouw gebeurde.
Bij mijn nieuwbouw was er helemaal geen sprake van een bod kunnen doen, vandaar dat ik dacht dat dat niet kon. Alles gaat via de bouwer, niet via makelaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelly25
CrankyGamerOG schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:31:
[...]

Ja bij verkoop bestaande woningen dacht ik ook dat dat normaal was, ik had geen, echt 0, idee dat dit ook bij nieuwbouw gebeurde.
Bij mijn nieuwbouw was er helemaal geen sprake van een bod kunnen doen, vandaar dat ik dacht dat dat niet kon. Alles gaat via de bouwer, niet via makelaars.
Heb ik ook nog nooit van gehoord . Wanneer je je inschrijft is er ook helemaal geen opties in het systeem om over te bieden. De loting gaat ook via notaris dus kan mij echt niet voorstellen dat dit mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Hier kom ik op terug . In Oostzaan staat nu een project te koop nieuwbouw waar je op moet bieden .
https://www.funda.nl/deta...tement-bouwnr-4/43527694/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:53

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Nelly25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Heb ik ook nog nooit van gehoord . Wanneer je je inschrijft is er ook helemaal geen opties in het systeem om over te bieden. De loting gaat ook via notaris dus kan mij echt niet voorstellen dat dit mag.
Is elke loting van nieuwbouw bij een notaris?

Ik weet niet hoe dat bij nieuwbouw zit, maar uit de verhalen hierboven lijkt er toch voldoende gesjoemeld te worden, wat bij een notaris niet zou moeten kunnen.

Bij bestaande bouw verschilt de procedure wel eens, daar zie je minder vaak notariële biedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Accretion schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:38:
[...]

Is elke loting van nieuwbouw bij een notaris?

Ik weet niet hoe dat bij nieuwbouw zit, maar uit de verhalen hierboven lijkt er toch voldoende gesjoemeld te worden, wat bij een notaris niet zou moeten kunnen.

Bij bestaande bouw verschilt de procedure wel eens, daar zie je minder vaak notariële biedingen.
Volgens mij gaat loten via een notaris .
Maar als je nu moet overbieden op nieuwbouw dan denk ik dat de notaris daar buiten blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Welnee, een loting mag gewoon in eigen beheer, geen enkele reden om hiervoor een notaris in te schakelen.

En dat betekent dat óók hier heel andere (financiële) belangen kunnen zijn waar een envelopje met geld inderdaad prima kan helpen. Net als bij vrijwel elke 'loterij', de prijs gaat meestal naar kennissen, vrienden, zakenrelaties of in elk geval iemand waar je zelf iets aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-09 09:33
Ik zou ze even opbellen, het verschilt per project. Zie het zo: de Aannemer wil zoveel mogelijk huizen verkopen, dus alles staat in het teken daarvan. In ons geval is er verder niks van envelopjes of kennissen bij de aannemer aan de hand.

Bij ons was het als volgt:

Kies 10 huisnummers waar je je op inschrijft op volgorde van voorkeur.
Per huisnummer gaan ze kijken wie dat huis op 1 heeft staan en daaruit kiezen. Alleen als niemand die het huis als eerste keuze had kiest dan gaan ze naar mensen met dat huis als 2e keuze kijken. Toen wij 3 jaar terug lootten had het dan ook niet veel meer zin om meer dan 3 huizen op te geven.

Later gehoord dat men eigenlijk gewoon kiest, wij zijn oa ook gekozen omdat we geen voorbehoud van financiering hadden opgegeven.

[ Voor 6% gewijzigd door Snuurtje op 10-07-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Wij hebben recentelijk een nieuwbouwwoning toegewezen gekregen middels loting. Dit ging inderdaad via de notaris.
Iedereen die serieus genomen wilde worden moest een financieringsverklaring bijvoegen (de pre-check waar je het over hebt), waarbij een eerste check door een hypotheekadviseur is gedaan op het inkomen en de persoonlijke situatie (en dus de mogelijkheid tot het verkrijgen van de financiering, met name de hoogte).

Daarnaast waren bij ons een aantal voorrangsregels van toepassing op de loting:
1. Woonachtig of sociaal gebonden aan <gemeente X>;
2. Zo jong mogelijk.

Wij lieten ook een sociale huurwoning achter in dezelfde gemeente (doorstroming bevorderen). Dit toen ook bij de opmerkingen vermeld.

Ook hebben wij veel contact gezocht met de projectontwikkelaar en makelaars (die allemaal uit dezelfde gemeente kwamen) zodat onze namen bekend waren bij de partijen, beetje lobbyen. Of dat hielp? Geen flauw idee. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Cheezborger op 10-07-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Waarom zo jong mogelijk ? Die financiële check snap ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:38
Kunnen aantonen dat het financieel haalbaar is blijft voor een project ontwikkelaar altijd het belangrijkste. Ze willen namelijk niet dat wanneer de koopovereenkomst getekend het uiteindelijk afketst omdat de hypotheek niet haalbaar is. Heeft de makelaar zelf een hypotheek adviseur zou ik daar zeker even langsgaan.

Daarnaast kan een motivatiebrief ook helpen. Niet omdat de ontwikkelaar wil weten hoe leuk gezin jullie zijn of hoeveel tegenslagen je gehad hebt. Maar puur omdat ze willen weten dat als ze jou inloten dat jij daarna niet gaat twijfelen en alsnog toch van de koop afziet. Heb je eerdere ervaringen met de koop van een nieuwbouwhuis kan dit een plus zijn.

Een ontwikkelaar wil enkel snelheid en zekerheid. De prijzen liggen toch al vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:29:
Ik nam het als gegeven dat als je haalbare financiering krap is dat je dan de goedkoopste objecten krijgt, of niets.
Iemand die driekwart eigen geld heeft en nog 4 ton kan financieren staat echt vooraan, die gaan ze echt niet laten vallen als mogelijke koper in de 'loting'.
Precies dit. Een voorselectie op financiering is trouwens niet alleen op basis van de v.o.n. prijs, maar ook of de koper veel meerwerk kan afnemen. Meerwerk tijdens de bouw is enorm winstgevend voor aannemers. Iemand die de v.o.n. prijs + 20% extra voor meerwerk kan financieren komt bovenaan in de voorselectie.

Ten aanzien van loting door notaris: dat lijkt eerlijk, maar bedenk wel dat de notaris loot uit inschrijvingen die aangeleverd worden door de verkoper. De verkoper kan dus voorselecteren wie meedoen in de loting.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 17:52

OverloadOfRed

Bla, blabla

Niet het hele topic gelezen, maar ik kan wel aangeven dat elke gemeente/regio een ander beleid heeft. Als je het beleid wil weten, gewoon je gemeente (en liefst direct het nummer van het team wat de loting regelt) bellen of mailen. Waarschijnlijk hebben ze wel een informatie packet. Onze gemeente heeft iig altijd heel netjes onze vragen beantwoord, ook via mail meerdere keren binnen een paar dagen (uitgebreid) antwoord.

Onze loting was inschrijving zonder aandragen van informatie, het enige wat ze wilden was:
- Adres- en persoonsgegevens
- Akkoord met voorwaarden
De voorwaarden zijn wel wat intens te noemen, optie was 4 maanden geldig in eerste instantie. De eerste optie kon verlengd worden zonder bewijslast naar 8 maanden, maar om 12 maanden te reserveren moest je inspanning tonen in de vorm van een verkoop van evt huidige woning, een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw of gepland vooronderzoek bij de welstandscommissie, anders raakte je de optie simpelweg kwijt. Na goedkeuring en aankoop kavel moet binnen 6 maanden de bouw gestart worden en binnen 2 jaar moet de bouw klaar zijn. Ook na gereedkoming van de bouw moet je minimaal 2 jaar ingeschreven staan op het adres (bewoningsplicht) voordat eventuele verkoop mag worden gedaan (uitzonderingen zoals ziekte e.d. daargelaten).

Ik heb van meerdere mensen in omgeving en bij de aannemers gehoord dat de voorwaarden erg vreemd en streng waren, maar gelukkig is alles goed gekomen.

Over de loting zelf, misschien dat je het leuk vindt: Bij ons werden de namen in pingpong ballen gedaan die uit een vissenkom werden getrokken. Direct moest je je kavelnummer naar wens roepen en dan was de volgende aan de beurt. Als je de gelukkige voor een optie was moest je binnen 14 dagen optiegeld á 1000 euro betalen, wat dan weer van de aankoopprijs van de kavel werd afgetrokken. Wij werden als 10e getrokken voor een 10-kavel project (pfoe!). Meerdere kavels hadden 2+ reserve staan (een paar zelfs 5, wat IMO best veel is voor een klein dorpje), en alsnog heb ik een paar van de kavels weer op 'groen' zien staan op de kavelkaart het afgelopen jaar.

Succes met de loting alvast!

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:49
Nelly25 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:02:
Waarom zo jong mogelijk ? Die financiële check snap ik :)
Het nieuwbouwproject (in samenwerking met de gemeente) wilde zo veel mogelijk starters op weg helpen, vandaar zo jong mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
OverloadOfRed schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:19:
Niet het hele topic gelezen, maar ik kan wel aangeven dat elke gemeente/regio een ander beleid heeft. Als je het beleid wil weten, gewoon je gemeente (en liefst direct het nummer van het team wat de loting regelt) bellen of mailen...
Ik had niet het idee dat er bij ons een gemeente of notaris was betrokken. Het betrof ook stevige huizen met percelen van verschillende grootte, juist dan lijkt de projectontwikkelaar gebaat te zijn de duurste objecten zo veilig mogelijk te verkopen. (Dus aan de twee chirurgen ipv de influencers die net 2 maanden bij elkaar zijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Niet het hele topic gelezen, maar ik kan wel aangeven dat elke gemeente/regio een ander beleid heeft. Als je het beleid wil weten, gewoon je gemeente (en liefst direct het nummer van het team wat de loting regelt) bellen of mailen. Waarschijnlijk hebben ze wel een informatie packet. Onze gemeente heeft iig altijd heel netjes onze vragen beantwoord, ook via mail meerdere keren binnen een paar dagen (uitgebreid) antwoord.

Onze loting was inschrijving zonder aandragen van informatie, het enige wat ze wilden was:
- Adres- en persoonsgegevens
- Akkoord met voorwaarden
De voorwaarden zijn wel wat intens te noemen, optie was 4 maanden geldig in eerste instantie. De eerste optie kon verlengd worden zonder bewijslast naar 8 maanden, maar om 12 maanden te reserveren moest je inspanning tonen in de vorm van een verkoop van evt huidige woning, een aanvraag omgevingsvergunning voor de bouw of gepland vooronderzoek bij de welstandscommissie, anders raakte je de optie simpelweg kwijt. Na goedkeuring en aankoop kavel moet binnen 6 maanden de bouw gestart worden en binnen 2 jaar moet de bouw klaar zijn. Ook na gereedkoming van de bouw moet je minimaal 2 jaar ingeschreven staan op het adres (bewoningsplicht) voordat eventuele verkoop mag worden gedaan (uitzonderingen zoals ziekte e.d. daargelaten).

Ik heb van meerdere mensen in omgeving en bij de aannemers gehoord dat de voorwaarden erg vreemd en streng waren, maar gelukkig is alles goed gekomen.

Over de loting zelf, misschien dat je het leuk vindt: Bij ons werden de namen in pingpong ballen gedaan die uit een vissenkom werden getrokken. Direct moest je je kavelnummer naar wens roepen en dan was de volgende aan de beurt. Als je de gelukkige voor een optie was moest je binnen 14 dagen optiegeld á 1000 euro betalen, wat dan weer van de aankoopprijs van de kavel werd afgetrokken. Wij werden als 10e getrokken voor een 10-kavel project (pfoe!). Meerdere kavels hadden 2+ reserve staan (een paar zelfs 5, wat IMO best veel is voor een klein dorpje), en alsnog heb ik een paar van de kavels weer op 'groen' zien staan op de kavelkaart het afgelopen jaar.

Succes met de loting alvast!
Lijkt mij wel leuk om bij de loting te zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Over de loting zelf, misschien dat je het leuk vindt: Bij ons werden de namen in pingpong ballen gedaan die uit een vissenkom werden getrokken. Direct moest je je kavelnummer naar wens roepen en dan was de volgende aan de beurt. Als je de gelukkige voor een optie was moest je binnen 14 dagen optiegeld á 1000 euro betalen, wat dan weer van de aankoopprijs van de kavel werd afgetrokken.
Dit lijkt me echt een verkeerde / foute variant op het spelletje bingo. Hoeveel mensen waren daar bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverloadOfRed
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 17:52

OverloadOfRed

Bla, blabla

N1ckk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:26:
[...]

Dit lijkt me echt een verkeerde / foute variant op het spelletje bingo. Hoeveel mensen waren daar bij?
Klein dorpje, dus voor 10 kavels was 50-75 man aanwezig, waarvan een groot deel toeschouwer en aanhang, dacht dat de gemeente zei dat er 30 loters waren maar kan het fout hebben.

Ik ben chatman, supersnel met MSN. Er is niemand die me niet kent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri93
  • Laatst online: 19-09 19:04
Nelly25 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:33:
[...]

Het project waar ik voor afgewezen ben maakte gebruik van een ''geautomatiseerd systeem welke een score berekent op basis van je inkomen'', kwam geen notaris aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACrat
  • Laatst online: 07:39
N1ckk schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:26:
[...]

Enigzins late reactie. Maar wat vind je hier fout aan dan? Gewoon een oprechte vraag. Lijkt mij juist de meest transparante manier van loting die er is. Er vanuitgaande dat daadwerkelijk iedereen zijn naam in de balletjes is gedaan :P Je ziet de loting daadwerkelijk gebeuren in plaats van dat je maar moet hopen dat het eerlijk wordt gedaan buiten zicht. Wij moesten onze voorkeurskavel doorgeven toentertijd en zijn uiteindelijk gebeld dat we er 1 hadden gekregen. Of dat op basis van een loting was of een andere manier? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@NACrat Het is niet per sé oneerlijk, maar het lijkt me heel onwerkelijk. Je gaat een overpriced woning kopen t.o.v. aantal jaar geleden in een potentieel volatiele markt en dan ga je naar een soort bingo om te mogen kopen. Had zo een aflevering kunnen zijn van een dystopische maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
N1ckk schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:06:
@NACrat Het is niet per sé oneerlijk, maar het lijkt me heel onwerkelijk. Je gaat een overpriced woning kopen t.o.v. aantal jaar geleden in een potentieel volatiele markt en dan ga je naar een soort bingo om te mogen kopen. Had zo een aflevering kunnen zijn van een dystopische maatschappij.
Dit is toch niet veel anders dan 5 of meer voorkeuren opgeven en dan uiteindelijk te horen te krijgen dat je er geen hebt toegewezen gekregen of je alsnog voor je vierde keuze in aanmerking komt? Ik zou liever deze "bingo" constructie zien gebeuren live dan. Ter referentie, mailtje van de bij mijn project betrokken partij en de invloed op mijn loting:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En ja, ik werd op de dag van bekendmaking om 9:01 gebeld, waren hoog XXX aanmeldingen op mid XX aantal huizen. Bij mij werkte diep in de details gaan en hem meermaals pro-actief benaderen over deadlines, checks etc schijnbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Paprika op 24-07-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 25-09 13:36
2016

Buitenwijk van Amsterdam
36 gezinswoningen te koop
2300 inschrijvingen

Woning toegewezen gekregen en gekocht.

2021
Amsterdam e.o
Razend populaire nieuwbouwwijk
Financiële check
Woning toegewezen gekregen en gekocht

Zonder steekpenningen, niet het neefje van etc.

En dan nog een waslijst aan andere toewijzingen waar we hebben gepast, waaronder:

Laan van Spartaan, Diemen de Sniep (was nog op basis van wie het eerst komt), Weespersluis (2x zelfs), badhoevendorp Quatrebas

Met de loting procedures van AM en BPD heb ik niet anders dan goede ervaringen gehad. En dit zijn toch wel de grote jongens. Misschien dat er hier en daar wat van de band valt en de makelaars ofzoiets en onderonsje spelen, zelf daar echter 0 van gemerkt.

Nog een mooie ervaring in Utrecht. Kennissen hadden bij de grote groen gele makelaar aangeboden om 2(!!) woningen te verkopen via hun kantoor als hij het voor ze kon regelen dat ze een nieuwbouw woning toegewezen zouden krijgen. Dat vond de makelaar prima.

Uiteindelijk is de gewenste woning verloot aan starters die helemaal niets te verkopen hadden.

Als de loting per toeval hun kant op was gerold dan hadden ze achteraf waarschijnlijk ook van die verhalen de wereld in geholpen dat je 'bovenaan de stapel' komt, dan je een envelopje moet langs brengen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:18
Hallo allemaal

Binnenkort opent de inschrijving en ik vraag mij af wat voor info je allemaal moet aanleveren .
De makelaar deed er wat vaag over , ondanks dat de loting volgende week start kon hij niet vertellen op welke wijze er geloot gaat worden .

Wat wel een extra kans geeft wellicht: De verkoop van een nieuwbouwproject gaat doorgaans via een makelaar.
Het helpt als je via hen je huis verkoopt en dat vooraf aangeeft (dus voor de loting). Zo krijgen hun extra inkomsten.

Als het via een notaris verloopt dan zal dit wel geen invloed hebben verwacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Centurion183 op 29-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stronk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-09 18:25
Paprika schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Dit is toch niet veel anders dan 5 of meer voorkeuren opgeven en dan uiteindelijk te horen te krijgen dat je er geen hebt toegewezen gekregen of je alsnog voor je vierde keuze in aanmerking komt? Ik zou liever deze "bingo" constructie zien gebeuren live dan.
Een loting op een eerste levensbehoefte is gewoon heel dystopisch, zowel online met voorkeuren als met de bingo. Mogelijk doen we dat in de toekomst ook voor drinkwater, medicijnen, etc. Alles waar we tekorten van gaan hebben, ipv het probleem op te lossen en te voorkomen.

Maar ben het er wel mee eens dat de bingo beter is, dat toont transparantie ipv een systeem dat mogelijk beïnvloed wordt door verschillende factoren en algoritmes.

[ Voor 13% gewijzigd door Stronk op 26-08-2024 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Doen alsof je alles uit eigen middelen kan betalen, zonder financiering. Eenmaal ingeloot gewoon zeggen dat je wilt financieren. In ons geval was het ineens prima en ze gaan echt niet nog een ander bellen.

Been there, done that. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Laatst online: 25-09 19:48
Hallo allemaal

Ik zit in een vergelijkbare situatie: ik wil graag een nieuwbouwappartement in dezelfde buurt waar ik met mijn ex-partner woonde. Op de website van de aanbieder staat: *"Meld je nu aan voor een gratis oriëntatiegesprek bij ****, en krijg voorrang bij de toewijzing!" Later, als je goed zoekt, zie je dat je ook met je eigen financieel adviseur verder kunt. Wel moet je eerst toestemming vragen aan de bouwer/makelaar en daarna een hypotheekverklaring laten opstellen.

Mijn vraag is: als ik een oriëntatiegesprek heb gehad en de woning uiteindelijk toegewezen krijg, kan ik dan alsnog naar mijn oude hypotheekadviseur gaan om alles verder te regelen? Of ben ik verplicht om bij de eerste hypotheekadviseur te blijven?

[ Voor 17% gewijzigd door UltraInstinct op 13-09-2024 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Morfieus0 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:25:
In mijn omgeving heb ik het afgelopen jaar verschillende verhalen gehoord dat er vanuit het nieuwbouwproject op werd aangestuurd om bij 'hun' hypotheker de pre-check / het adviestraject in te gaan en dat je daarmee meer kans zou hebben op de nieuwbouwwoning. Jofel is het m.i. niet, maar heb het toch zeker 3 keer gehoord. Zegt natuurlijk niets over dit project, maar neem het mee :)
Op de website van een nieuwbouw project waarin ik ben geïnteresseerd staat ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioPxL0zfXUGmX1swj6kENB8-Pas=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7YsYluxOvXsr9QXwZ5JUcOVa.jpg?f=user_large

1e optie 'krijg voorrang'
2de optie kan ook, maar staat helemaal niks over voorrang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
UltraInstinct schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 00:40:
[...]

Ik zit in een vergelijkbare situatie: ik wil graag een nieuwbouwappartement in dezelfde buurt waar ik met mijn ex-partner woonde. Op de website van de aanbieder staat: *"Meld je nu aan voor een gratis oriëntatiegesprek bij ****, en krijg voorrang bij de toewijzing!" Later, als je goed zoekt, zie je dat je ook met je eigen financieel adviseur verder kunt. Wel moet je eerst toestemming vragen aan de bouwer/makelaar en daarna een hypotheekverklaring laten opstellen.

Mijn vraag is: als ik een oriëntatiegesprek heb gehad en de woning uiteindelijk toegewezen krijg, kan ik dan alsnog naar mijn oude hypotheekadviseur gaan om alles verder te regelen? Of ben ik verplicht om bij de eerste hypotheekadviseur te blijven?
Staat duidelijk dat alleen een positief oriëntatiegesprek nodig is voor de voorrang, je mag vervolgens zelf je eigen hypotheekadviseur kiezen. Een eigen hypotheekverklaring geeft geen voorrang en moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.

• UltraInstinct
J_C_W schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:40:
[...]

Staat duidelijk dat alleen een positief oriëntatiegesprek nodig is voor de voorrang, je mag vervolgens zelf je eigen hypotheekadviseur kiezen. Een eigen hypotheekverklaring geeft geen voorrang en moet aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Klopt, maar mag dit ook zomaar? Zo heb je niet echt concurrentie.
Daarnaast is dit dus ook geen loting of zie ik het verkeerd?

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
UltraInstinct schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:48:
[...]

Klopt, maar mag dit ook zomaar? Zo heb je niet echt concurrentie.
Daarnaast is dit dus ook geen loting of zie ik het verkeerd?
Ja, een koper mag zelf bepalen aan wie die verkoopt.
Het is iig geen blinde loting. De makelaar zou je exact moeten kunnen vertellen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraInstinct
Heb overigens niks meer gehoord 🥲 was wel mijn droom plek
Pagina: 1