Onacceptabele wachttijd verplaatsen elektrische aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Ben van plan om een bestaande woning te laten slopen eind 2024, zodat er begin 2025 gestart kan worden met nieuwbouw. Daarvoor moet o.a. elektra worden verplaatst naar een tijdelijke aansluiting en op een later moment weer worden teruggeplaatst.

Ik hoor net dat het ongeveer 1 jaar (!) duurt vanaf mijn wensdatum (medio oktober 2024) voordat ze gaan kijken naar mijn aanvraag (dus medio oktober 2025) én vervolgens nog eens 19 weken duurt voordat ze het werk oppakken (maart 2026). Dat betekent dus dat mijn project 1,5 jaar stil zou staan.

De netwerkbeheerder zegt dat ik niks zelf mag (laten) doen. Wat zijn mijn nu mijn mogelijkheden?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De enige serieuze mogelijkheid is je meterkast met muur en al een stukje naar voren halen en vanaf daar je nieuwe meterkast voeden. Tzt komen ze dan alles fixen.
Ook zou je om je oude kast heen kunnen bouwen, als de huidige meterkast al een goede achterwand heeft kun je die behouden en er daarna omheen werken.

Voor de rest is er weinig te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wachtlijsten en tijden bij de netbeheerders zijn momenteel enorm. de rij wordt met de dag langer.

Heb je een persoon gesproken of alleen een mailtje gehad? soms helpt het wel om even een gesprekje aan te gaan. eea uit te leggen. maar het is gewoon druk. Met verbouwen doen we vaak wat @TheGhostInc zegt maar met nieuwbouw kan dat een lastige zijn.

wellicht is afsluiten -> generator tijdens de bouw -> nieuw huis aansluiten nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
@TheGhostInc De meterkast staat nu tegen een stenen muur aan. Bedoel je dan het elektra gedeelte 'vrij maken', beschermen tijdens de sloop en dan op zelfde plek weer opbouwen?
@twain4me Heb het uitgelegd, maar het was 'vanaf wensdatum' 52 week wachten voordat ze kwamen kijken en vervolgens 71 week voordat ze beginnen...

Wat bedoel je met afsluiten? Kan ik dan de woning wel verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ja dat was het idee, misschien dat ze voor alleen afsluiten/verwijderen sneller komen. ?

geen ervaring, gewoon een idee :)

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 05-07-2024 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
peer1979 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:33:
@TheGhostInc De meterkast staat nu tegen een stenen muur aan. Bedoel je dan het elektra gedeelte 'vrij maken', beschermen tijdens de sloop en dan op zelfde plek weer opbouwen?
Zoiets en er zit 'gewoon' een kabel aan vast, dus als je de meterkast los hebt staan, de kabel vrij hebt gegraven, dan kun je met een beetje beleid het ding een stuk verplaatsen.
Meestal wil je het ding weg hebben van het huis en de kabel loopt naar het huis toe, dus heb je de lengte. Een metertje of 2 en eventueel de kast omdraaien met een kleine lus en je kunt bouwen.

Het kan zijn dat je gezeik krijgt en dat de netbeheerder moeilijk gaat doen en ik zou het niet aanraden als je voor een paar honderd euro een bouwaansluiting kunt krijgen, maar dat gaat nu dus ook niet. En bouw een degelijke kast eromheen voor tijdens de bouw. Want anders zou de netbeheerder je kunnen afsluiten.

De eventuele gas & wateraansluiting zijn wel een uitdaging...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peer1979
@TheGhostInc Gas wordt gelukkig op tijd verwijderd én water is ook ruimschoots klaar voor de sloop. Het is alleen deze partij die onacceptabel te werk gaat. Snap goed dat er problemen zijn met capaciteit, maar plannen 2 jaar op pauze zetten, dat kan ik niet doen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
@peer1979 als wat minder mensen van die vage adviesbureaus en consulantancy zouden doen waar grof geld verdiend wordt en weer gewoon met hun handen gaan werken zou het wel eens sneller gaan.

Alleen Liander heeft al bijna 400 vacatures uit staan, dat is ronduit belachelijk veel.
Je bent sneller als je om je oude meterkast heen bouwt als je geen illegale praktijken wil uitvoeren.

Het is wat het is, blijf het proberen bij de netbeheerder om te kijken of er wat mogelijk is.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:50
Tsjah, het is simpelweg overal druk waar met de handen gewerkt wordt. Enerzijds wil niemand in NL dat werk uitvoeren en anderzijds heb je een in NL een grote groep mensen die er alles aan doen om aanwas vanuit het buitenland tegen te houden. Resultaat, wachten - wachten - wachten.
Dat kan je niet leuk vinden en jezelf in een slachtoffer rol gaan verplaatsen dat je niet kan wachten maar het is geen kwestie van leuk of niet leuk vinden. Je kan niet verwachten dat een partij alles uit de handen laat vallen omdat jij iets voor elkaar wil hebben. Als er geen mensen zijn houdt het op. Hoe zuur en vervelend dat ook is.

Dat gezegd hebbende, ik kan mij goed voorstellen dat je dit werk niet zelf kan of mag uitvoeren. Maar mag een gecertificeerde elektricien dat ook niet? Want anders zou je nog iemand in kunnen huren wellicht.

Als dat geen optie is dan zou ik de aangedragen oplossing van voorzichtig met muur en al verplaatsen serieus overwegen. Geen idee hoe makkelijk dat is, maar ik denk dat als je de muur en aanvoerkabel vrij hebt gemaakt dat het te doen moet zijn. Uiteraard wel een goede bescherming eromheen bouwen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:32:
Tsjah, het is simpelweg overal druk waar met de handen gewerkt wordt. Enerzijds wil niemand in NL dat werk uitvoeren en anderzijds heb je een in NL een grote groep mensen die er alles aan doen om aanwas vanuit het buitenland tegen te houden. Resultaat, wachten - wachten - wachten.
Dat kan je niet leuk vinden en jezelf in een slachtoffer rol gaan verplaatsen dat je niet kan wachten maar het is geen kwestie van leuk of niet leuk vinden. Je kan niet verwachten dat een partij alles uit de handen laat vallen omdat jij iets voor elkaar wil hebben. Als er geen mensen zijn houdt het op. Hoe zuur en vervelend dat ook is.

Dat gezegd hebbende, ik kan mij goed voorstellen dat je dit werk niet zelf kan of mag uitvoeren. Maar mag een gecertificeerde elektricien dat ook niet? Want anders zou je nog iemand in kunnen huren wellicht.

Als dat geen optie is dan zou ik de aangedragen oplossing van voorzichtig met muur en al verplaatsen serieus overwegen. Geen idee hoe makkelijk dat is, maar ik denk dat als je de muur en aanvoerkabel vrij hebt gemaakt dat het te doen moet zijn. Uiteraard wel een goede bescherming eromheen bouwen.
Er hoeft toch geen muur aan te zitten?
Gewoon je hoofdzekeringen uit, groepenkast loshalen en die kabel met je hoofdzekering erin een stukje opgraven en verleggen naar een tijdelijke unit. groepenkast er weer aan en klaar ben je.
Natuurlijk is het lastig en is de wachttijd onacceptabel maar omdat er maar 1 partij is die dit doet heb je geen poot om op te staan verder.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
No Hands schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:27:
[...]

Er hoeft toch geen muur aan te zitten?
Gewoon je hoofdzekeringen uit, groepenkast loshalen en die kabel met je hoofdzekering erin een stukje opgraven en verleggen naar een tijdelijke unit. groepenkast er weer aan en klaar ben je.
Natuurlijk is het lastig en is de wachttijd onacceptabel maar omdat er maar 1 partij is die dit doet heb je geen poot om op te staan verder.
Ik denk niet dat het toegestaan is om je hoofdzekeringen er zomaar even uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:32:
Van wat ik ervan begreep is dat er sprake is van een monopolie per werkgebied. De netbeheerder bepaald wie dat is, iedere andere gecertificeerde partij mag dat niet.

Ik ken geen mensen die twee jaar wachten redelijk vinden. Er zijn voldoende bedrijven die dit werk nog dit jaar kunnen uitvoeren, het wordt echter niet toegestaan. En dat zint me inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
peer1979 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:57:
[...]
Ik ken geen mensen die twee jaar wachten redelijk vinden. Er zijn voldoende bedrijven die dit werk nog dit jaar kunnen uitvoeren, het wordt echter niet toegestaan. En dat zint me inderdaad niet.
Ik vind het ook niet redelijk, maar ik snap de oorzaak. En ik denk dat we daar niet zoveel aan kunnen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 11-09 15:15
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:36:
[...]

Ik denk niet dat het toegestaan is om je hoofdzekeringen er zomaar even uit te halen?
Alles voor de groepenkast is van de netbeheerder. Je mag er dus niet zelf aanzitten (of verplaatsen).

Wel kent enexis bv een spoed procedure voor het verwijderen van een aansluiting tbv sloop. (<10 dagen) dus ze kunnen wel snel...

Misschien dat de beheerder de perceptie heeft dat je de kast ergens anders in je woning wil en daarom de urgentie niet toekent?

Ondanks dat zou ik het serieus overwegen om de gehele aansluiting dan zelf te verplaatsen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Brand. 1,5 jaar zou ik ook niet heel serieus nemen. Dat is gewoon geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Grutte Pier schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:11:
[...]
Wel kent enexis bv een spoed procedure voor het verwijderen van een aansluiting tbv sloop. (<10 dagen) dus ze kunnen wel snel...
Maar dat zal wel enkel bij "gedwongen sloop" zijn, niet voor geplande sloop.

Misschien is het wel een optie, zo snel mogelijk weg laten halen en dan gelijk aansluiting aanvragen. In de tussentijd stroom van een andere bron trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:57

odan

The dark side is within all!

Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Maar dat zal wel enkel bij "gedwongen sloop" zijn, niet voor geplande sloop.

Misschien is het wel een optie, zo snel mogelijk weg laten halen en dan gelijk aansluiting aanvragen. In de tussentijd stroom van een andere bron trekken?
Voor zover ik kan zien op de website maakt dat niet uit, sloop is sloop.

Maar snap niet hoe het zo lang moet duren om een bouwaansluiting te krijgen, zeker met het idee dat er al vroegtijdig een afspraak geprobeerd wordt in te plannen. Normaal gesproken duurt het een weekje of 10-15 (en met vroege aanvraag moet het dus makkelijk in oktober/november uit te voeren zijn), dus of ze hebben echt helemaal geen mensen in jouw regio of er is gewoon iets helemaal verkeerd gegaan met de aanvraag.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Ik zou ook proberen de oude installatie in stand te houden en eventueel met een mantelbuis op de nieuwe plek vd meterkast vanaf de straatkant te werken. Als er iets omgelegd/verlegd moet worden dat er iig een 5x6mm YMVK kabel doorheen gaat.

Volgens mij leggen ze geen dikkere kabel initieel van het wijkverdeelpunt naar een particuliere meterkast.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-09 14:37

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Let wel op dat de kabel vanuit de straat volledig onder spanning staat (3 fasen 400 volt waarschijnlijk) en ergens in een wijkkast op 150A is afgezekerd. Maak daarmee geen grapjes alsjeblieft. Noem me een angsthaas, maar ik krijg duizelingen als ik weet dat je met een stuk minder volt / amp al staal aan elkaar kunt lassen.

Verder kan ik me enkel aansluiten bij de stelling van anderen: probeer of je eromheen kunt bouwen en zorg ten aller tijden voor een geschikte omkasting. Als de beheerder je afsluit vanwege onvoldoende voorzorg, kan deze ook moeilijk doen als je terug wilt aansluiten (want sterretje achter je naam).

Netbeheerders zijn trage instanties, altijd al geweest... en het huidige personeelstekort helpt daar niet aan mee.

Ik zie het trouwens ook bij een bekende terug. Die is aan het afronden met de bouw van zijn huis, en wacht al 6 maanden op het omzetten van de bouwaansluiting naar de meterkast. Nu anderhalf jaar geleden aangevraagd. De aannemer wilt zijn bouwkast terug, maar de netbeheerder koppelt 'm niet los.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:03
Zoals hierboven al gezegd, verwijderen bij Enexis kan blijkbaar binnen 10 werkdagen.
https://www.enexis.nl/aan...n-aansluiting-verwijderen
Aansluiting verwijderen met spoed
Alleen wanneer u uw pand gaat slopen, kunt u een spoedverwijdering aanvragen. Als er geen verdachte of vervuilde grond is, verwijderen we de aansluiting binnen 10 werkdagen. Houd er rekening mee dat dit extra kosten met zich meebrengt.
Misschien dus toch kiezen voor de optie verwijderen en later weer aansluiten (of tussendoor een tijdelijke bouwaansluiting, als dat wel tijdig lukt).
(Althans, lijkt me dat zoiets, die 10dgn bij spoed, bij iedere netbeheerder wel ongeveer gelijk zal zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer1979
Het is liander helaas of hebben die dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
Ik weet niet als je een aansluiting echt laat verwijderen of dit niet in de toekomst problemen oplevert met de nieuwe aansluiting.

Door de netcongestie zitten nieuwe aanvragen op slot en wanneer er een aansluiting vrijkomt wordt die vrijwel direct vergeven.
Het zou dan wel eens kunnen gebeuren dat de nieuwbouwwoning dan straks zonder netaansluiting zit, ik zou daar geen risico mee nemen en dit schriftelijk bevestigd hebben alvorens je afstand neemt van je huidige aansluiting.

Een spoedafsluiting komt overigens ook met extra kosten, dus een standaardoplossing is dat zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:38
Ik wacht ook al 1 jaar op mijn verzwaring van mijn aansluiting.

Daardoor kan ik niet verder met mijn verbouwing van de schuur omdat ik daar een 3 fase aansluiting nodig heb….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:57

odan

The dark side is within all!

Wat een *** site heeft dat liander...

De optie tot een sloop afsluiting is er wel, maar ze zeggen er niks bij of het ook net als bij enexis binnen 10 dagen gebeurt.

Maar de verwachte tijden lijken bij liander idd zo lang te gaan zijn, misschien dat iemand met wat juridische kennis hier wat over zou kunnen zeggen?

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Hoe lang het bij Liander duurt, weet ik niet, maar ze hebben wel ook een spoed verwijderprocedure:
https://www.liander.nl/aansluitingen/aansluiting-verwijderen
U kunt ook een versnelde verwijdering van de aansluiting aanvragen. Bijvoorbeeld wanneer een pand gesloopt gaat worden. De kosten voor de versnelde verwijdering vindt u in het tarievenoverzicht.
@Trilliwilli Gaat dat niet vooral om nieuwbouwprojecten en bedrijven die geen aansluiting krijgen?
Wellicht dat het, omdat het wel om 'heraansluiting' van een bestaande aansluiting gaat misschien wel gaat.
En/of als de tijdelijke bouwaansluiting wel lukt, dat je dan ook niet direct een probleem hebt.
Geen idee.
Misschien dat Liander daar wel antwoord op kan geven.

Ook ga ik er vanuit dat de extra kosten van een spoedverwijdering (en daarna nieuwe aansluiting en alles ertussenin) niet opwegen tegen een vertraging van 2+ jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
Ik weet niet of dat alleen bij nieuwbouwprojecten geldt.
Dit is nieuwbouw en als je de oude aansluiting opzegt kan dat wel zo worden gezien.

Ik weet het niet, ik waarschuw alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OMG: https://www.liander.nl/gr...ng/levertijden-onder-druk
Overweegt u om een elektriciteitsaansluiting aan te vragen? Op dit moment is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar. Lees hoe dit komt, wat wij doen en wat u zelf kunt doen.

Waarom staan de levertijden onder druk?
De energietransitie versnelt. Het aantal zonnepanelen, windmolens, warmtepompen en laadpalen neemt sterk toe. Samen met de economische groei zorgt dit ervoor dat we steeds meer stroom verbruiken en terugleveren. Ons net is hier nog niet voldoende op ingericht. Om dit voor elkaar te krijgen moeten we heel veel extra werk verzetten. Op hetzelfde moment is er een groot tekort aan technisch personeel en materialen. Hierdoor is de gemiddelde levertijd bijna 2 jaar.
Zo gek is het dus niet, bij Liander. :)
Dan ben ik in 2021 met de vervanging van de hele aansluiting (we zaten met de buren op 1 aansluiting, hebben allebei van Liander een nieuwe aansluiting gekregen) dus echt heel goed weggekomen. Duurde een half jaar en dat vervloekte ik al... maar als ik dit zo lees... mag ik in mijn handjes wrijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2024 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:08

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, als het enige alternatief niks is. Dan zou ik het wel weten. Dan brak ik ook de achterplaat uit de meterkast en verplaatste ik de hele zooi met kabel en al naar een tijdelijke, of liever nog de nieuwe locatie van de meterkast. Kastje dr om, dakje dr op, klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:39

BCC

Bij mijn zwager hebben we twee staanders aan de vloer gemaakt en aan de achterwand geschroefd - daarna voorzichtig de stenen achterwand er af en de meterkast was even vrijstaand.

Hij had nog best veel kabel onder de vloer liggen, dus uiteindelijk toen de verbouwing klaar was een nieuwe meterkast getimmerd - de meter uit gezaagd en onder de vloer langs naar de nieuwe plek…. Tja, je moet wat in deze tijd.

[ Voor 9% gewijzigd door BCC op 06-07-2024 12:03 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze situatie, zou ik ook zelf de handen uit de mouwen gaan steken. Voor Liander ook maar ergens tijd voor heeft, staat je nieuwe huis er al. Doen we de administratie wel als Liander ooit een keer tijd heeft.

Liander is duidelijk helemaal stuk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
@peer1979

Dat is die oude tempel in omgeving Wolvega?
Waar je advies zocht ivm scheuren.
Dus nu maar helemaal plat en nieuw er op?

Ik zou idd zoals hier eerder aan gegeven ook maar de kabel mooi ruim op graven.
Hoofdzekering eruit, meterkast er af en dan voorzichting verplaatsen naar een waterdichte kast en daar dan de boel weer aansluiten in de vorm van een bouwaansluiting.

Paar wcd's 220 erin en een paar 16 of 32 amp kracht wcd's er bij en je hebt een mooie bouw kast.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:03:
[...]

Ik vind het ook niet redelijk, maar ik snap de oorzaak. En ik denk dat we daar niet zoveel aan kunnen veranderen.
Zonder dit topic te willen kapen,
/rant

doe dat dan ook niet

[ Voor 61% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 18:00 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Verwijderd schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:56:
OMG: https://www.liander.nl/gr...ng/levertijden-onder-druk

[...]

Zo gek is het dus niet, bij Liander. :)
Dan ben ik in 2021 met de vervanging van de hele aansluiting (we zaten met de buren op 1 aansluiting, hebben allebei van Liander een nieuwe aansluiting gekregen) dus echt heel goed weggekomen. Duurde een half jaar en dat vervloekte ik al... maar als ik dit zo lees... mag ik in mijn handjes wrijven.
Dit gaat over grootzakelijk. Wellicht is het voor dit project minder erg. Althans, bij eerst verwijderen en dan nieuw aanvragen.
Want blijkbaar duurt hetgeen OP zelf heeft gevraagd wel minimaal 2jr.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
*knip*

[ Voor 102% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 17:59 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
*knip* rant

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 17:58 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Als we dan toch het topic kapen...

nee, of zoals de amerikanen zeggen: "two wrongs don't make a right"

[ Voor 67% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 17:57 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Bezemwagen is langs geweest, blijf ontopic ofwel de casus van TS en dus niet het beleid rond onderwijs, eigen sollicitatie ervaringen, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Truus01 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 11:16:
[...]

Dit gaat over grootzakelijk. Wellicht is het voor dit project minder erg. Althans, bij eerst verwijderen en dan nieuw aanvragen.
Want blijkbaar duurt hetgeen OP zelf heeft gevraagd wel minimaal 2jr.
De groozakelijke klanten lijken alleen wat beter geinformeerd te worden. Maar Liander geeft wat verder naar onderen op diezelfde pagina wel aan dat het geen zin heeft om tijdelijk een kleinverbruik aansluiting te nemen, want de levertijd daarop is net zo lang, aldus Liander. Worden schijnbaar afgehandeld in volgorde van binnenkomst. Uiteindelijk is een stroomaansluiting natuurlijk ook gewoon een stroomaansluiting. Of je de stroom nu zakelijk of prive afneemt dat maakt technisch niet heel veel uit natuurlijk.

Komt mij overigens wel bekend voor allemaal hoor. Toen ik met Liander te maken had voor een verzwaring (wat uiteindelijk op 2 nieuwe aanlsuitingen voor 0 euro uitliep vanwege de ouderdom en het feit dat we met 2 woningen op 1 aansluiting zaten en dan kun je niet naar 3-fasen) toen klopte de doorlooptijd ook al niet met wat er beloofd werd. Volgens mij zou dat maximaal 2 of 3 maanden gaan duren, maar dat werd toen ook al vrij vlot een half jaar. En die aanvraag deed ik ergens laatste kwartaal van 2020.

We hadden mazzel dat we na het plaatsen van de nieuwe keuken nog in onze tijdelijke vakantiewoning zaten omdat de toiletten en de badkamer nog niet helemaal klaar waren. Anders hadden we inderdaad 2 weken niet kunnen koken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2024 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:47

Punkrocker

Mostly harmless

loewie1984 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:32:
Ik zou ook proberen de oude installatie in stand te houden en eventueel met een mantelbuis op de nieuwe plek vd meterkast vanaf de straatkant te werken. Als er iets omgelegd/verlegd moet worden dat er iig een 5x6mm YMVK kabel doorheen gaat.

Volgens mij leggen ze geen dikkere kabel initieel van het wijkverdeelpunt naar een particuliere meterkast.
Mantelbuis is een goed idee.

Vanaf het "wijkverdeelpunt" leggen ze dikkere kabels als hoofdnet. Meestal iets van 4x150.
Vanaf dit hoofdnet wordt de meterkast aangesloten met 4x10 of 4x16.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:32
Praktijkvoorbeeld: https://www.destentor.nl/...bouw-onleefbaar~a81a5f29/

[ Voor 3% gewijzigd door Bas.013 op 07-08-2024 12:58 ]

Pagina: 1