Automatiseren van repetitieve input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:15
Mijn vraag
Bestaan er software of tools op de markt die de invoer vanuit bv een excel kunnen automatiseren?

Wij hebben in de browser een interne tool waarin we onze dagelijks gewerkte tijd moeten invoeren per project op dagbasis. Wij vullen die wekelijks aan op basis van een aparte excel waarin we de gewerkte tijd per project bijhouden, die telt dat dan allemaal samen en de opgesomde tijd voeren we dus daarna in in die interne tool.

Dat kan een helse copy/paste werk zijn en vroeg mij daarom af of er tools bestaan die dat proces kunnen automatiseren. Ik denk maar dat ze op basis van vaste structuren de juiste velden kunnen overkopieren vanuit excel naar die tool

Hopelijk is het wat duidelijk want vind het moeilijk om het zo in woorden uit te drukken :D

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

P.s. Rechtstreeks invoeren in die tool is geen optie omdat we de gewerkte tijd op verschillende tijdstippen moeten kunnen optellen en ook timen. Dat kan niet in die tool.

[ Voor 9% gewijzigd door pina op 05-07-2024 09:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je toverwoord is RPA, oftewel robotic proces automation.

Maar als die interne tool voor de invoer niet voldoet (en je daarom Excel gebruikt), zou ik eens bij de ontwikkelaar van die tool gaan praten of ie niet ook ff een batch schermpje in elkaar kan klussen. Of die tool er uit smijten en fatsoenlijke urenregistratie gebruiken ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:24
Met hierboven.
Kan die tool niet zelf makkelijk worden gemaakt met bv een Powerapps. Dan via Powerautomate richting Excel.

Mocht je echt vastzitten aan die tool dan kan je nog een kijken naar browser automation via Python en iets als BeautifulSoup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:05

CyBeRSPiN

sinds 2001

Of vraag of de interne tool kan werken met een bestand dat je kan uploaden. Bij ons kun je bijvoorbeeld ook een CSV file uploaden voor de hele week.
Van Excel naar CSV is kinderspel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Och, wat herkenbaar!

Getacheerd zitten via een tussenpartij: je eigen werkgever wil uren in systeem X, de tussenpartij in Y en de klant in Z. En ooit was dat allemaal niet volledig digitaal en moesten X en Y ook nog een door de klant fysiek ondertekend A4-tje dat je dan met de fax mocht versturen op vrijdagmiddag.

En oh ja: die uren hoefden natuurlijk helemaal niet te kloppen, als de formulieren maar consistent waren ingevuld. Dan hoor je niemand :-)

Anyway.. misschien is autohotkey iets voor je? Fijne oplossingen zijn het niet, je wilt liever 1 bron hebben en dan bijvoorbeeld een python scriptje dat de API's van de verschillende systemen aanroept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
The Eagle schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:18:
Je toverwoord is RPA, oftewel robotic proces automation.

Maar als die interne tool voor de invoer niet voldoet (en je daarom Excel gebruikt), zou ik eens bij de ontwikkelaar van die tool gaan praten of ie niet ook ff een batch schermpje in elkaar kan klussen. Of die tool er uit smijten en fatsoenlijke urenregistratie gebruiken ;)
De tool aanpassen is helaas niet mogelijk, is uiteraard de meest logische piste… Daarom dat we naar een oplossing zoeken naar een probleem dat eigenlijk niet zou mogen bestaan

RPA, bedoel je specifiek dan uipath?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
pina,
je schrijft dat je de gewerkte tijd bijhoudt in een Excelbestand. Dan is toch het meest logische (lijkt mij) dat je de optellingen en andere bewerkingen ook in Excel uitvoert? M.b.v. vba kun je daar desgewenst mooie overzichten van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
dix-neuf schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:30:
pina,
je schrijft dat je de gewerkte tijd bijhoudt in een Excelbestand. Dan is toch het meest logische (lijkt mij) dat je de optellingen en andere bewerkingen ook in Excel uitvoert? M.b.v. vba kun je daar desgewenst mooie overzichten van maken.
Het probleem is dat we het dan manueel moeten copy pasten in een andere officiële interne tool en het is die handeling dat ik zou willen automatiseren op een manier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:41

Yucon

*broem*

Mogelijk heeft de tools api's die je kunt (en mag) gebruiken. Dat is veel strakker dan via de UI.

Wil je vertellen welke tool het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Met Zapier zou je bijvoorbeeld een koppeling kunnen maken tussen je Excel-bestand en de interne tool waarin je de gewerkte tijd moet invoeren. Op die manier worden gegevens automatisch gesynchroniseerd en hoef je niet langer handmatig gegevens over te typen.
https://zapier.com/

Er zijn ook andere tools en software beschikbaar die dit soort automatisering kunnen bieden, zoals Microsoft Power Automate, Automate.io, Integromat en meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
Yucon schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:42:
Mogelijk heeft de tools api's die je kunt (en mag) gebruiken. Dat is veel strakker dan via de UI.

Wil je vertellen welke tool het is?
Het is een interne tool die niet op de markt bestaat. Echt pure rommel, connecties met andere apps via api lukt natuurlijk niet want het werkt enkel op het intranet. Daarom dat ik richting UI automatisatie aan het kijken was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
pina schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Het is een interne tool die niet op de markt bestaat. Echt pure rommel, connecties met andere apps via api lukt natuurlijk niet want het werkt enkel op het intranet. Daarom dat ik richting UI automatisatie aan het kijken was
Een API kan ook intern gewoon bereikbaar zijn. ;)

Hoe zijn je javascript skills? Anders zou je een JS injection kunnen schrijven die helpt bij het automatiseren van de invoer. Misschien kun je zelfs gewoon direct te POST requests uitvoeren die de web app normaal zelf zou doen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:21
De kunt denk ik "autoit" https://www.autoitscript.com/site/ gebruiken. (zelf geen ervaring mee, wel ooit na gekeken).

Dat is een tool die (voor windows) alles kan automatiseren dat je normaal met je muis en toetsenbord doet. Bv Exel openen, een waarde eruit copyeren en in een browser plakken en een formulier verzenden.
Gebruik het overigens niet voor kritieke applicaties zou ik zeggen.

Maar zoals al gezegd, een goede applicatie met een api is beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

canonball schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:23:
De kunt denk ik "autoit" https://www.autoitscript.com/site/ gebruiken. (zelf geen ervaring mee, wel ooit na gekeken).

Dat is een tool die (voor windows) alles kan automatiseren dat je normaal met je muis en toetsenbord doet. Bv Exel openen, een waarde eruit copyeren en in een browser plakken en een formulier verzenden.
Gebruik het overigens niet voor kritieke applicaties zou ik zeggen.

Maar zoals al gezegd, een goede applicatie met een api is beter ;)
Jaah, brings back memories, Als systeembeheerder AutoIT veel gebruikt en toegepast ;-P Wel eerst een backup maken. Die terug te zetten is.
Wat was de boekhouding de financiële afdeling blij. Niet elke maand of kwartaal weer dik een ochtend vinkjes zetten. Muteren, aanklikken en vinken zetten met de muis. Met de tab en space ging niet. En opslaan. Op naar de volgende. Honderden clicks.

Een stompzinnige bezigheid. In het boekhoud programma King van Quadrant. Het was nogal prijzig om dat aan te passen vond het management. 'De Vinken' had ik het programma toepasselijk genoemd. Het was zo op te starten vanaf de Novel client zen desktop. Old school.
Draaide apart op een PC. Zonder RSI;-) Scripts schrijven, schreef je in SciTE. Heb ze nog steeds.
Kon het even niet laten om dit te quoten.

Ook heden ten dagen is AutoIT nog steeds een ideale tool om te gebruiken.
En vooral in te zetten voor repeterende taken.

[ Voor 1% gewijzigd door pentode op 07-07-2024 20:01 . Reden: typo ]

De mens leert. De mensheid niet.

Pagina: 1