Greenchoice van dubbel naar enkeltarief verrassings factuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 28-08-2024
Goedemorgen,

Ik heb per 01-01-2024 een jaarcontract afgesloten bij GC. Ik stond altijd op dubbeltarrief maar om gedoe met salderen per telwerk te voorkomen en omdat het tarrief bij GC voor dubbel/enkel tarrief geen verschil maakt heb ik dit contract op enkel tarrief genomen.

Vanmorgen heb ik opeens een factuuur op de mail van GC á dik 500,- voor de periode 01-01-2024 tot 20-3-2024 om deze periode af te rekenen na een meterwissel door Stedin. De meter is fysiek niet gewisseld maar waarschijnlijk op 20-3-2024 op enkeltarrief gezet.

Normaal wek ik het hoge verbruik van de eerste maanden van het jaar weer op in de zomer maar dat is op deze mannier natuurlijk niet meer mogelijk.

Mijn vraag is of dit een normale gang van zaken is als volgens contract gewoon van 01-01-2024 t/m 31-12-2024 op enkeltarrief zou moeten staan.

Bedankt

Dennis

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Je melding is wat karig.
Ik zou als eerste controleren of de eind en begin cijfers op de telwerken wel kloppen, bij de papierenwisseling. Met wat je zelf gezien hebt en wat Greenchoice in de rekening zet. Klopt,dat?
Controleer ook de eind getallen van de vorige energieleverancier. Klopt dat met Greenchoice?

En belangrijk, van je vorige energieleverancier moet je dan geld terug hebben gekregen ivm je zomeropbrengst.

[ Voor 32% gewijzigd door internet4me op 05-07-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:48
Je bent gewisseld van contract dus wordt je oude contract afgerekend. Dat is logisch.
Dat je zelf vergeten bent dat je dan niet kan salderen is toch niet de fout van de energiemaatschappij?

Normaal zou je altijd aan einde vh contractjaar moeten wisselen (dus stel jouw contract is ingegaan op 1 september 2020, wissel dan op 1 september 2024, zodat je mooi de jaren volledig hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
99ruud99 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:52:
Je bent gewisseld van contract dus wordt je oude contract afgerekend. Dat is logisch.
Dat je zelf vergeten bent dat je dan niet kan salderen is toch niet de fout van de energiemaatschappij?

Normaal zou je altijd aan einde vh contractjaar moeten wisselen (dus stel jouw contract is ingegaan op 1 september 2020, wissel dan op 1 september 2024, zodat je mooi de jaren volledig hebt.
Bij Greenchoice wissel je niet van contract en is dit kosteloos te regelen. En het nieuwe tariefsoort gaat in vanaf je laatste notaperiode, dus met terugwerkende kracht, zie https://www.greenchoice.n...ief/#tariefsoortaanpassen . Daar staan dan weer niets specifieks over saldering maar die terugwerkende kracht zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
Ik zal het iets beter toelichten sorry.

Ik zat t/m 31-12-2023 bij Samen Om en met hun is alles goed verrekend ook de teruglevering.

Per 01-01-2024 heb ik een nieuw jaarcontract afgesloten bij GC op basis van enkeltarief ( ik kom dus van dubbeltarief) maar wilde dit gehele jaar op enkeltarief verder.
Ik verwacht dus een factuur te krijgen over de periode 01-01-2024 t/m 31-12-2024 maar kreeg nu opeens een factuur over de periode 01-01-2024 t/m 20-3-2024 omdat z.g.n op 20-3-2024 mijn meter door Stedin gewisseld zou zijn wat fysiek niet gebeurd is. Ik vermoed dat de meter op 20-3 pas op enkeltarief gezet is waardoor GC deze periode nu plotseling af wil rekenen met mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-09 11:38
Al contact opgenomen met Greenchoice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volksdennis
NEOeo schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:35:
Al contact opgenomen met Greenchoice?
Dat wil ik vandaag doen maar wil mezelf graag eerst goed voorzien van de nodige informatie vandaar de vraag eersst hier.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Volksdennis
UPDATE:

Zojuist gebeld met GC. Stedin heeft in Zeeland de EAN nummers aangepast/verlengd om zo meer EAN nummers beschikbaar te maken. De systemen bij GC hebben dit gezien als een meterwissel en zo een eindafrekening gemaakt. Factuur is verstuurd dus kan niet meer ongedaan gemaakt worden, wordt echter afgerekend met de eind factuur einde dit jaar zodat alles weer klopt.

Bedankt allemaal voor het meedenken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:26
Mijn ervaring is dat dit soort onterechte tussentijdse eindafrekeningen niet vanzelf gecorrigeerd worden; je moet er zelf om vragen na de volgende eindafrekening.
Bij meerjarige contracten wordt het helemaal een verschrikking omdat je dan de volgende eindafrekening pas 20-3-2025 krijgt, waardoor je factuurjaar dus uit de pas gaat lopen met je saldeerjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 11:52

kodak

FP ProMod
Volksdennis schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:43:
UPDATE:

Zojuist gebeld met GC. Stedin heeft in Zeeland de EAN nummers aangepast/verlengd om zo meer EAN nummers beschikbaar te maken. De systemen bij GC hebben dit gezien als een meterwissel en zo een eindafrekening gemaakt. Factuur is verstuurd dus kan niet meer ongedaan gemaakt worden, wordt echter afgerekend met de eind factuur einde dit jaar zodat alles weer klopt.
Dus GC maakt een grove fout en omdat ze dat zelf niet op tijd door hadden maken ze het jou probleem? Het hoort niet jou probleem te zijn dat ze de wijzigingen bij de netbeheerder onjuist in hun systeem verwerken om je geld voorlopig niet te verrekenen. Hebben ze dan op zijn minst het voorschot aangepast?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:40

timovd

Voorsprong door techniek

UPDATE:

Let HEEEL goed op dat ze dit goed factureren. Stel je voorschot maar alvast naar beneden met de eerste factuur in het achterhoofd. De energiemaatschappijen staan niet bekend om nette afhandeling van (foutieve) facturen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

UPDATE:

Ik zou iig vragen om een bevestiging zwart op wit, via email bijvoorbeeld.
Om te voorgkomen dat tegen het eind van het jaar kan niemand dit zich dit meer kan herinneren ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:26
UPDATE:

Als "de systemen" een eindafrekening hebben gemaakt, gaan de systemen ook niet vanzelf verrekenen hoor. Ik zou alsnog eisen het terug te laten draaien, EN dit verhaal op schrift te krijgen om volgend jaar op terug te vallen. Greenchoice staat niet bepaald bekend om hun klantgerichte en zuivere facturering rondom salderen...
Pagina: 1