Kleine vraag muis en toetsenbord Logitech

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Ik heb een vraag over mijn muis en toetsenbord. Als ik iets vervang van randapparatuur zoek ik meestal iets van Logitech.
Bij een nieuwe silent muis (de mijne was versleten na ca. 12 jaar) zit een andere receiver dan mijn draadloze Logitech toetsenbord. Het toetsenbord wil ik houden, want dat is nog in orde.
Daarom heb ik twee van die receivers, maar eentje loopt met een kabel naar een los blokje met een USB-poort, zodat ik deze op mijn bureau kan zetten naast het beeldscherm voor waarschijnlijk beter bereik.
Maakt het uit of ik de andere receiver (toetsenbord) voorin een USB-poort van mijn desktop pc steek of aan de achterkant? Ik zie aan de achterkant ook blauwe aansluitingen (USB3.0?) en zwarte (USB2.0), waarbij bij twee aansluitingen 'SSD' ernaast staat. Aangezien mijn computer op de grond onder het bureau staat -kan hier niet anders, helaas- vraag ik mij af: maakt het uit of ik de aansluitingen aan de achterkant of voorkant gebruik?
En bovendien had een kennis aangeraden een paar jaar geleden om Windows10 op een SSD-schijfje te installeren met een kabeltje (die is ingestoken in een 2.0-poort aan de achterkant), zodat ik eigenlijk altijd mijn computer laat draaien op dat externe schijfje via een SATA-kabeltje (zie foto).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUMFjLA4esR7zMnR3mMtiqIaBSU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ovo2OCIOjiA3FTqNPSZxeW5C.jpg?f=user_large
Voordat ik zelf begin te klungelen en ik de desktop pc (Optiplex 9010, onderdelen van rond 2013 en rond 2017 refurbished gekocht) niet meer kan gebruiken: kan ik de SSD via dat SATA-kabeltje (van de foto) misschien beter aan de achterkant via een poort aansluiten waarbij staat SSD?
Ik heb de desktop pc in 2017 gekocht ook omdat er voldoende USB-aansluitingen (en 'al' de 3.0) aanwezig waren. Wel wat dingen toegeven, zoals de CD-rom/DVD-aansluiting is niet geweldig gemonteerd (verticaal...), maar die gebruik ik nauwelijks. Verder is er een RAM-geheugen van 12GB. Door de i5-processor van destijds draait hij wel op 3,6Ghz, voor mijn eenvoudige taken (MS Office: Word, Excel, Outlook en internet via Chrome) voldoende. Alvast bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Achterin zal je iets minder goed bereik hebben.
Voor rest heb je genoeg aan zwart gat, blauw (usb 3.0) is niet nodig.

Gewoon even proberen dus, als je haperingen merkt toch voorin steken. Verspil geen blauwe usb aan je toetsenbord / muis.

Ps de externe ssd is niet ideaal, maar ja die kan je beter wel via usb 3.0 laten lopen. (Nog beter is inbouwen, maar weet niet of dit kan)

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 05-07-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik vind opmerkelijk dat er 2x een SSD-icoontje naast een zwarte USB (dat is toch 2.0?) staat en niet bij de blauwe. Nu is hij achterin ingestoken in een zwarte, maar ik denk dat ik dat ga veranderen naar zoals je voorstelt/blauwe (3.0).
Zou hier los van stof -de desktop staat immers onvermijdelijk op de grond- nog invloed hebben op het eventueel haperen/de prestaties af en toe of is dat echt iets van de hardware zelf/intern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:24
Misschien is het zelfs nog wel mogelijk om de nieuwe muis aan de oude receiver te koppelen. Via https://support.logi.com/...5297913-Unifying-Software kun je een tooltje downloaden waarmee je een nieuwe koppeling kan maken op bestaande receivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Dat ligt aan de hardware zelf, die is natuurlijk al 10 jaar.

Doordat je de ssd via usb hebt aangesloten draai je ook nog je hdd mee, wat de boel natuurlijk niet versneld.

Alternatief is een tweedehands pc van zo'n 300 euro op kop te tikken, die rent rondjes om je huidige pc, en heb je geen "bijzondere oplossingen" nodig.

Ps waarom heb je de hdd er niet uit gehaald en je ssd daar op die plek gezet?

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 05-07-2024 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Deantje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:44:
Ik heb een vraag over mijn muis en toetsenbord. Als ik iets vervang van randapparatuur zoek ik meestal iets van Logitech.
Bij een nieuwe silent muis (de mijne was versleten na ca. 12 jaar) zit een andere receiver dan mijn draadloze Logitech toetsenbord. Het toetsenbord wil ik houden, want dat is nog in orde.
Grote kans dat het beide Logitech Unifying receivers zijn. Dan kan je de apparaten samenvoegen op 1 receiver. Even de software van Logitech downloaden, apparaten uit en aan zetten en ze zitten op receiver. Heb je weer een poort vrij.

Qua bereik zou ik me geen zorgen maken. Die receivers halen makkelijk enige meters.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 05-07-2024 08:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik ga dat eens proberen. De laatste tijd heb ik vaker gedacht aan een nieuwe, maar omdat ik nog steeds die standaardtaken gebruik heb ik zoiets, waarom niet 'op gebruiken'/meer investeren in dingen die je enkele jaren geleden pas hebt gekocht? Dan krijg ik een soort 'schuldgevoel' ofzo in de verspillingssfeer. Maar nu is het misschien ook steeds weer dagelijks verspilde tijd en chagrijn door het gedoe, aan de andere kant... ;(
Ik spaar wel liever door, zodat ik de volgende keer wat ruimer budget heb om in een keer een meer nieuwe standaard-desktop te kopen (niet refurbished, tweedehands -waarvan ik niet kan zien wat ermee is uitgespookt en/of is gevallen o.i.d.).

[ Voor 16% gewijzigd door Deantje op 05-07-2024 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:25
ik zou even de software van unifi downloaden, waarschijnlijk kunnen je beide apparaten op 1 dongle werken.

[ Voor 23% gewijzigd door htca op 05-07-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Deantje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:58:
Ik vind opmerkelijk dat er 2x een SSD-icoontje naast een zwarte USB (dat is toch 2.0?) staat en niet bij de blauwe. Nu is hij achterin ingestoken in een zwarte, maar ik denk dat ik dat ga veranderen naar zoals je voorstelt/blauwe (3.0).
Weet je wel zeker dat die Optiplex 9010 blauwe USB3 poorten heeft?
Het symbool bij de zwarte USB poorten is dan het USB Super Speed symbool
Ik heb hier ook diverse HP/Dell's met inderdaad zwarte USB3 poorten.

CT Magzine: Usb-poorten met verschillende kleuren: wat betekent dat?
Het was een aanbeveling van de branchevereniging USB Implementers Forum (USB-IF) om blauw gekleurde isolatoren te gebruiken voor usb-poorten die SuperSpeed ondersteunen.

Grote pc-fabrikanten als Dell en HP boycotten dat voorstel echter en rustten hun desktop-pc’s en notebooks uit met zwarte SuperSpeed-poorten. Nauwelijks leesbaar staat bij dergelijke poorten soms de afkorting ‘SS’ voor SuperSpeed.
Deantje schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:58:
En bovendien had een kennis aangeraden een paar jaar geleden om Windows10 op een SSD-schijfje te installeren met een kabeltje (die is ingestoken in een 2.0-poort aan de achterkant), zodat ik eigenlijk altijd mijn computer laat draaien op dat externe schijfje via een SATA-kabeltje (zie foto).
Beetje onduidelijk dit :?
Je start toch niet je Windows systeem vanaf een externe USB SSD neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ja, hij heeft achter twee blauwe USB-poorten. Misschien beetje te maken met dat Refurbished (2017), want weet niet of ze die rond 2012/2013 al hadden eigenlijk. Het klopt. Mijn kennis weet iets over PC's omdat het zijn grote hobby is naast zijn technische supportwerk en de SSD met maar 250GB had ik uit een oude computer, die rond 2014 per onderdeel is samengesteld (en prijzig was, omdat je per onderdeel moest betalen -alle onderdelen eruit gehaald die nog oke waren!) waar Windows 7 op draaide en al een tijd niet gebruikt. Na aanschaf in 2017 van deze Optiplex 9010 (uit 2013) zei hij dat je blijkbaar ook als ik het goed begrijp Windows 10 op die SSD kon installeren en aansluiten via een kleine SATA-kabel (achterin PC) en dan heeft hij iets ingesteld bij beginscherm dat de pc opstart via die USB-poort/SSD ofzo. Dat zou vlotter zijn, zonder extra kosten (behalve dan de ca. €70,- voor Windowsinstallatie zelf). Zolang ik geen extra kosten verder hoefde te maken (nieuw systeem) en dit functioneert nog voor eenvoudige taken ben ik tevreden. Alleen het wachten van de afgelopen weken testte wel mijn geduld, want zo om de vijf minuten hing hij zo 2 minuten vast steeds. Even afkloppen, maar door afstoffen van de SSD-schijf en stevig aanduwen van de SATA-kabel en aansluiten op een andere poort lijkt dit euvel wel verholpen de afgelopen drie dagen. Even wachten vind ik echt niet erg, maar de hele tijd haperen werkt storend, vind ik -zelfs bij eenvoudige taken als Word/Excel/Outlook/Internet.

[ Voor 6% gewijzigd door Deantje op 08-07-2024 07:58 ]

Pagina: 1