DHCP Relay?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16-05 08:23
Beste Tweakers,

Ik heb een Odido (Zyxel) T-56 modem/router. Bij DHCP kan ik instellen 'Inschakelen', 'Uitschakelen' en 'Relais'. De eerste zijn duidelijk, de derde is een relay. Als ik voor Relais kies komt er een regel waar ik het ip adres moet opgeven van de DHCP relais server.

Met wat ik daar over gevonden heb op het internet denk ik daar het volgende uit te begrijpen: als ik de functie relais aanzet wordt de T-56 een doorgeefluik van een andere, op het aan te geven ip adres, ip server.

Als ik dat vertaal naar hardware denk ik het volgende: ik zet de relais functie aan, de T56 heeft zelf ip 192.168.1.1 en ik plaats in het netwerk een router of nas op 192.168.1.2. Op de T-56 vul ik ip adres 192.168.1.2 voor de dhcp relais server en op de router of nas schakel ik dan dhcp server aan. Dan levert de router/nas de ip adressen voor alle apparaten en de T-56 stuurt dit door (relais).

Klopt mijn bovenstaande theorie? Of zit ik er totaal naast? Als bovenstaande klopt is dit dan een soort bridge modus?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deHakkelaar
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 27-07-2024
Van de wiki:
On large networks that consist of multiple links, a single DHCP server may service the entire network when aided by DHCP relay agents located on the interconnecting routers. Such agents relay messages between DHCP clients and DHCP servers located on different subnets.
Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol

Het heeft weinig zin om een DHCP relay toe te passen als de DHCP server zelf (de NAS) in hetzelfde netwerk segment aangesloten zit.
Als je wilt dat je NAS de DHCP service taken overneemt vd T-56 router, dan hoef je meestal alleen de DHCP service "Uitschakelen" op de T-56 router, en de DHCP service op de NAS te aktiveren.
EDIT: Ow en als op de NAS een firewall aktief is, poortjes 67 (IN) & 68 (OUT) UDP doorlaten.

In een Linux shell zou je onder kunnen draaien om te inspecteren wat er via DHCPv4 wordt geadverteerd op je netwerk:
code:
1
sudo nmap --script broadcast-dhcp-discover

Het nmap commando zit in de APT package genaamd nmap:
code:
1
sudo apt install nmap

Ik vermoed dat die relay functie gebruikt kan worden als je een DHCP server hebt staan in het WAN segment vd router.
En als je de router in bridge mode configureert, dan komen ook de DHCPDISCOVER broadcasts door en heb je dus geen relay nodig.

EDIT: Ow nog wat info wbt een ralay, de broadcast vd client wordt door de relay omgezet in unicast naar de DHCP server toe in het andere netwerk segement.
Zodat de DHCP reply vd server z'n weg weer terug kan vinden naar alleen de relay via unicast die het dan weer doorgeeft naar de client als weer unicast of broadcast afhankelijk van een vlaggetje.
En de cirkel is weer rond ;)

EDIT2:
If the client's implementation of the IP stack does not accept unicast packets when it has no IP address yet, the client may set the broadcast bit in the FLAGS field when sending a DHCPDISCOVER packet. The relay agent will use the 255.255.255.255 broadcast IP address (and the clients MAC address) to inform the client of the server's DHCPOFFER.
Wikipedia: Dynamic Host Configuration Protocol

[ Voor 25% gewijzigd door deHakkelaar op 06-07-2024 03:42 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:28
DHCP relay gebruik je enkel om een subnet van DHCP te voorzien door een server in een ander subnet. Standaard werkt DHCP enkel in het subnet waar de server zich bevindt. In jouw geval de T56 in het 192.168.1.0/24 subnet.
Stel nou dat je meerdere subnets hebt en een eigen DHCP server (dus niet de T56) die IP adressen voor die subnets uit moet delen, dan zet je dus die T56 op relay en vul je het IP adres van de DHCP server op het andere subnet in (bijvoorbeeld 192.168.2.1/24). Je T56 zal dan reageren op DHCP requests in het 192.168.1.0/24 subnet, maar die doorzetten naar je echte DHCP server.

In jouw geval lijk je maar 1 subnet te hebben en is relay dus helemaal niet van toepassing. Zet het dus gewoon aan als je de T56 DHCP wil laten afhandelen, of uit als je voor een andere DHCP server kiest (zoals je NAS). Kies je voor een andere router, dan moet je dit sowieso niet willen en zet je je T56 in bridge modus (indien ondersteund) en laat je je eigen router DHCP doen en routen.

Lang verhaal kort: Als je een eigen router hebt, zet T56 in bridge en laat je eigen router DHCP doen. Gebruik je geen eigen router, laat de T56 alles doen. Tenzij je specifieke eisen hebt voor DHCP is dat doorgaans niet iets waar je je druk om moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 22:14
The Realone schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 05:35:
DHCP relay gebruik je enkel om een subnet van DHCP te voorzien door een server in een ander subnet. Standaard werkt DHCP enkel in het subnet waar de server zich bevindt. In jouw geval de T56 in het 192.168.1.0/24 subnet.
Stel nou dat je meerdere subnets hebt en een eigen DHCP server (dus niet de T56) die IP adressen voor die subnets uit moet delen, dan zet je dus die T56 op relay en vul je het IP adres van de DHCP server op het andere subnet in (bijvoorbeeld 192.168.2.1/24). Je T56 zal dan reageren op DHCP requests in het 192.168.1.0/24 subnet, maar die doorzetten naar je echte DHCP server.

In jouw geval lijk je maar 1 subnet te hebben en is relay dus helemaal niet van toepassing. Zet het dus gewoon aan als je de T56 DHCP wil laten afhandelen, of uit als je voor een andere DHCP server kiest (zoals je NAS). Kies je voor een andere router, dan moet je dit sowieso niet willen en zet je je T56 in bridge modus (indien ondersteund) en laat je je eigen router DHCP doen en routen.

Lang verhaal kort: Als je een eigen router hebt, zet T56 in bridge en laat je eigen router DHCP doen. Gebruik je geen eigen router, laat de T56 alles doen. Tenzij je specifieke eisen hebt voor DHCP is dat doorgaans niet iets waar je je druk om moet maken.
Dat, DHCP relay wordt vooral veel gebruikt bij organisaties met vele locaties (winkelketens bijvoorbeeld), die willen niet honderden routers aanpassen als er iets moet veranderen.

Die organisatie heeft dan twee DHCP servers (liefst fysiek gescheiden / meerdere datacentra ter redundantie); moet bijvoorbeeld het uitgedeelde DNS adres veranderen? Dan passen ze dat daarop aan.

Je NAS zit in hetzelfde 'broadcast domain' en ontvangt nu al de DHCP discover berichten, die kan daar ook al op antwoorden. Hou het simpel met één DHCP server (en anders; handmatig overlap voorkomen).

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
The Realone schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 05:35:
DHCP relay gebruik je enkel om een subnet van DHCP te voorzien door een server in een ander subnet.
Correctie:
DHCP relay gebruik je enkel om een bepaald netwerk segment van DHCP te voorzien door een server in een ander netwerk segment.
Bij de initiele DHCPDISCOVER broadcast worden helemaal geen unicast IP's of subnets geaddresseerd:
$ sudo tcpdump -ntvvvi any udp port 67 or udp port 68
[..]
IP (tos 0x10, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 336)
    0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: [udp sum ok] BOOTP/DHCP, Request from 0c:2f:b0:XX:XX:XX, length 308, xid 0xac6549ab, Flags [none] (0x0000)
[..]
IP (tos 0xc0, ttl 64, id 46875, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 346)
    10.0.0.2.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 318, xid 0x2615a79f, Flags [Broadcast] (0x8000)

Als je wilt kun je in twee verschillende netwerk segmenten hetzelfde subnet toepassen ipv "een ander" met een relay als doorgeef luik.
Met "netwerk segment" bedoel ik het broadcast domain:
In terms of current popular technologies, any computer connected to the same Ethernet repeater or switch is a member of the same broadcast domain. Further, any computer connected to the same set of interconnected switches/repeaters is a member of the same broadcast domain. Routers and other higher-layer devices form boundaries between broadcast domains.

[ Voor 18% gewijzigd door deHakkelaar op 06-07-2024 03:09 ]

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
Je theorie klopt grotendeels. Door de DHCP relay-functie in te schakelen op de T-56 modem/router, fungeert deze als een doorgeefluik voor DHCP-verzoeken van apparaten in het netwerk. Wanneer een apparaat verbinding maakt met het netwerk en een IP-adres nodig heeft, zal de T-56 deze DHCP-verzoeken doorsturen naar de DHCP-server die is ingesteld op het opgegeven IP-adres (bijvoorbeeld een router of NAS).

Hierdoor kan de DHCP-server op de router of NAS de IP-adressen toewijzen aan de apparaten in het netwerk, terwijl de T-56 modem/router fungeert als een relais voor deze verzoeken.

Niet specifiek een bridge-modus, aangezien de T-56 nog steeds IP-adressen kan toewijzen aan apparaten in het netwerk als de DHCP-relay-functie is ingeschakeld. Echter, het zorgt ervoor dat de DHCP-server op de router of NAS de controle heeft over de IP-adres toewijzingen in het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
LadyVodka schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:22:
Door de DHCP relay-functie in te schakelen op de T-56 modem/router, fungeert deze als een doorgeefluik voor DHCP-verzoeken van apparaten in het netwerk. Wanneer een apparaat verbinding maakt met het netwerk en een IP-adres nodig heeft, zal de T-56 deze DHCP-verzoeken doorsturen naar de DHCP-server die is ingesteld op het opgegeven IP-adres (bijvoorbeeld een router of NAS).

Hierdoor kan de DHCP-server op de router of NAS de IP-adressen toewijzen aan de apparaten in het netwerk, terwijl de T-56 modem/router fungeert als een relais voor deze verzoeken.
Ik denk dat met boven dit gaat conflicteren als de DHCP server (de NAS) een DHCPDISCOVER ontvangt van de client als zowel de router die als relay funtioneert.
Ik denk dat je dan een DHCPNAK (Not Acknowledge) gepresenteerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
deHakkelaar schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 02:53:
[...]

Correctie:

[...]

Bij de initiele DHCPDISCOVER broadcast worden helemaal geen unicast IP's of subnets geaddresseerd:
$ sudo tcpdump -ntvvvi any udp port 67 or udp port 68
[..]
IP (tos 0x10, ttl 64, id 0, offset 0, flags [DF], proto UDP (17), length 336)
    0.0.0.0.68 > 255.255.255.255.67: [udp sum ok] BOOTP/DHCP, Request from 0c:2f:b0:XX:XX:XX, length 308, xid 0xac6549ab, Flags [none] (0x0000)
[..]
IP (tos 0xc0, ttl 64, id 46875, offset 0, flags [none], proto UDP (17), length 346)
    10.0.0.2.67 > 255.255.255.255.68: BOOTP/DHCP, Reply, length 318, xid 0x2615a79f, Flags [Broadcast] (0x8000)

Als je wilt kun je in twee verschillende netwerk segmenten hetzelfde subnet toepassen ipv "een ander" met een relay als doorgeef luik.
Met "netwerk segment" bedoel ik het broadcast domain:

[...]
Semantics... Je zult uiteindelijk gewoon in een gedefineerd subnet werken door de DHCP configuratie die je van je server ontvangt.
LadyVodka schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:22:
Je theorie klopt grotendeels. Door de DHCP relay-functie in te schakelen op de T-56 modem/router, fungeert deze als een doorgeefluik voor DHCP-verzoeken van apparaten in het netwerk. Wanneer een apparaat verbinding maakt met het netwerk en een IP-adres nodig heeft, zal de T-56 deze DHCP-verzoeken doorsturen naar de DHCP-server die is ingesteld op het opgegeven IP-adres (bijvoorbeeld een router of NAS).

Niet specifiek een bridge-modus, aangezien de T-56 nog steeds IP-adressen kan toewijzen aan apparaten in het netwerk als de DHCP-relay-functie is ingeschakeld. Echter, het zorgt ervoor dat de DHCP-server op de router of NAS de controle heeft over de IP-adres toewijzingen in het netwerk.
Niet echt, want TS heeft het over een T-56 met 192.168.1.1 en een router/NAS met 192.168.1.2. Zonder extra informatie mag je gerust de aanname doen dat deze zich in hetzelfde netwerk bevinden. Dat wil je niet en heeft zeker geen enkele toegevoegde waarde.

Dus daarom zei ik al: DHCP uit op T56 en aan op router/NAS, of andersom. Relay is niet van toepassing hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
The Realone schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:35:
Semantics... Je zult uiteindelijk gewoon in een gedefineerd subnet werken door de DHCP configuratie die je van je server ontvangt.
Aan het einde van de rit ja.
Maar zover ben je nog niet als je nog geen IP en mask hebt ontvangen via DHCP eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
deHakkelaar schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:37:
[...]

Aan het einde van de rit ja.
Maar zover ben je nog niet als je nog geen IP en mask hebt ontvangen via DHCP eerst.
Niet alles in het leven is een CCNA examen. De TS vraagt om een configuratie voor hun situatie en dat is een situatie waar een client een IP wil in het subnet waar de andere apparaten zich bevinden. Hoogstwaarschijnlijk 192.168.1.0/24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@The Realone :
deHakkelaar schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 03:14:
Als je wilt dat je NAS de DHCP service taken overneemt vd T-56 router, dan hoef je meestal alleen de DHCP service "Uitschakelen" op de T-56 router, en de DHCP service op de NAS te aktiveren.
EDIT: Ow en als op de NAS een firewall aktief is, poortjes 67 (IN) & 68 (OUT) UDP doorlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
The Realone schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:43:
[...]

Niet alles in het leven is een CCNA examen. De TS vraagt om een configuratie voor hun situatie en dat is een situatie waar een client een IP wil in het subnet waar de andere apparaten zich bevinden. Hoogstwaarschijnlijk 192.168.1.0/24.
Zou de configuratie er als volgt uit kunnen zien?:
-IP-adres: 192.168.1.x (waarbij x een vrij beschikbaar IP-adres is binnen het subnet)
-Subnetmasker: 255.255.255.0
-Standaardgateway: 192.168.1.1 (indien van toepassing)

code:
1
2
interface FastEthernet0/0
ip address 192.168.1.1 255.255.255.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Wat wil je nu zeggen? Tip: minder wollige antwoorden geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Realone
LadyVodka schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 03:47:
[...]

Zou de configuratie er als volgt uit kunnen zien?:
-IP-adres: 192.168.1.x (waarbij x een vrij beschikbaar IP-adres is binnen het subnet)
-Subnetmasker: 255.255.255.0
-Standaardgateway: 192.168.1.1 (indien van toepassing)

code:
1
2
interface FastEthernet0/0
ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
Ja?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
@The Realone , ik reageerde op "De TS vraagt om een configuratie voor hun situatie".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deHakkelaar
Dus op de NAS destination poortje 67 UDP toelaten als een firewall aktief is.
Op de NAS eerst de DHCP service configureren en aanslingeren.
Dan op de T-56 router de DHCP service uitschakelen.
Controleren met nmap of iets vergelijkbaars.
En de clients hun DHCP lease laten vernieuwen.

De clients zullen hun lease vernieuwen als je de router en/of switches een koude herstart geeft.

Waarom ik instrueer om eerst op de NAS de DHCP service aan te slingeren voordat je die vd router uitschakelt is omdat sommigen routers een DOWN/UP doen voor hun netwerk interfaces als netwerk instellingen worden gewijzigd.
En de clients dan proberen een DHCP lease te verkrijgen terwijl er nog geen DHCP service in de lucht is.
En dus hun IP kwijt raken en waarschijnlijk ook de PC waarmee je de instellingen aan het wijzigen bent.
Als je er maar voor zorgt dat aan het einde vd rit maar 1 DHCP service aktief is op je netwerk!

[ Voor 9% gewijzigd door deHakkelaar op 06-07-2024 04:48 . Reden: firewall vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
So.... Wat een discussie over wat ik dacht dat een simpele vraag was.

Wat ik helemaal vergeten ben te vermelden is waarom ik geïnteresseerd ben in deze functie (zoals ik dacht dat het zou werken), is dat de Odido T-56 geen Link Aggregatie heeft en geen vpn server, iets wat mijn oude router wel heeft. Mijn NAS heeft natuurlijk wel de mogelijkheid als vpn server maar die heb ik nog niet goed werkend gekregen maar dat is een vraag voor elders op dit forum.

Als mijn idee over relais zou werken dan kan ik dhcp uitzetten op de T-56 en op de router dan dhcp server aan en daarop de LAG en vpn aanzetten.

En zoals sommigen al dachten gaat het inderdaad om één ip reeks binnen een subnet.

Wat ik wil bereiken is dat ik van buitenaf bij apparaten kan binnen m'n netwerk.

Dus de vraag uiteindelijk is: kan dat zoals ik het 'bedacht' heb met deze relais functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 14:41
Dhcp heeft echt helemaal niets met LAG en VPN te maken.

Je kunt gewoon die T56 als dhcp server inzetten en op je Nas zowel een bond als ook een VPN realiseren.
Je zou ook de dhcp server op de Nas kunnen draaien en die op de T56 uitzetten, maar het is gewoon slimmer dhcp op die T56 te houden.
Wat wel verstandig is om die Nas een vast IP-adres te geven door in de dhcp server het macadres van de Nas aan een vast IP-adres te koppelen.

En een dhcp relais heeft voor jouw geen enkel nut.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:23

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je met meerdere VLAN's, broadcast domains,... werkt en je hebt 1 DHCP-server die niet overal lokaal kan staan, dan stel je DHCP relay in om naar de IP-adres van een DHCP-server te wijzen.

Afbeeldingslocatie: http://netwerk800.be/advanced/content/4-dhcp-service/3-dhcp-relay-agent/dhcp-relay-agent.png

Centraal beheer van DHCP pools, leases,... is overzichtelijker dan overal en nergens wat configuratie uitgespreid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Het is me niet helemaal duidelijk nog, ik snap de werking van de relais en het wordt door jullie afgeraden.

Nog even in het kort wat ik wil:
- Ik wil van buitenaf op m'n netwerk via vpn
- ik wil link aggregation voor mijn nas
- En deze bedacht ik me vandaag, ik wil ook m'n netwerk van binnen naar buiten kunnen beschermen via vpn

Mijn oude router, TP-Link Archer AX50 kan dit allemaal en de Odido Zyxel T-56 kan dit allemaal niet.

Omdat jullie afraden om de relais optie te gebruiken ben ik verder gaan denken en heb ik nu dit bedacht:

Kan ik mijn TP-Link router als managed switch achter de T-56 plaatsen, dus zonder dhcp en wifi maar wel gebruik maken van vpn server, vpn uitgaand en link aggregatie als ik de TP-Link gebruik als gateway voor alle andere apparaten en op de TP-Link de T-56 instel als gateway en dhcp server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Het is niet zozeer dat we relay afraden, het is gewoon totaal niet van toepassing in jouw situatie dus je hebt er geen klap aan.

Ik ben verder niet bekend met de T56 maar als ik snel even zoek zie in dat een bridge mode niet ondersteund wordt. Dus tenzij je rechtstreeks van je media converter naar de TPLink kan en dus de hele T56 buiten spel kunt zetten, wordt het er allemaal niet makkelijker op.

LAG zou geen probleem moeten zijn van je TPLink naar je NAS, zonder verder de details te weten. Hou er rekening mee dat het daadwerkelijke voordeel van een LAG enkel behaald wordt in bepaalde situaties, dat terzijde.

Alle andere zaken zijn in theorie geen probleem. Om de VPN server te gebruiken zul je port forwarding op je T56 in moeten stellen.
Echter, of de rest werkt hangt af van of de TPLink dit "snapt". Wat je vaak ziet bij consumentenspul is dat het onderwater dingen regelt, zoals VPN verkeer enkel van WAN<>LAN accepteren.

Ofwel, proberen. Een ideale situatie is het niet, maar als het werkt zal het waarschijnlijk stabiel blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:16
Als je geen vaste telefonie afneemt kun je de T56 er helemaal tussenuit halen. Hier hoe je vlans kunt instellen, Odido gebruikt id 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
De T-56 wil ik eigenlijk niet er tussenuit, deze is het basisstation voor het mesh netwerk icm 2 Zyxel WX5600.

Zou ik wel bij de T-56 de dhcp kunnen uitzetten en dan de TP-Link dhcp server (+vpn en lag) laten zijn zodat de T-56 basisstation blijft voor mesh en ik ook de 2.5GbE port kan blijven gebruiken in mijn thuisnetwerk, naar buiten toe maakt niet uit want dat is 1Gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Laat dan ook de TPLink de gateway zijn en niet de T56 met de instructies die @hcQd hierboven post. Dan ben je van het hele gedonder af.
Wat je precies bedoeld met "basisstation voor mesh" is mij niet heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-05 14:41
Het kan prima, want een dhcp server kan overal staan zolang het er maar niet meer dan een is.
Maar het dient geen enkel nut.

Persoonlijk zou ik die AX50 helemaal niet meer gebruiken, dat is een router/access point/switch terwijl je alleen een switch nodig hebt die LACP ondersteund.
Die AX50 verbruikt gewoon onnodig veel stroom, koop gewoon voor een paar tientjes een simpele managed switch die LACP ondersteund, zet die AX50 op marktplaats en laat de T56 gewoon router/dhcp/wifi doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
Oké, de AX50 weg laten, een switch met lag/lacp gebruiken, vpn server op de NAS. Dat gaat allemaal lukken.

Maar wat doe ik als ik mijn hele netwerk in één keer via een vpn wil laten gaan. Voorheen kon ik dat op mijnn AX50 instellen.
Pagina: 1