Vloerverwarming frezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 22:51
Beste tweakers....

Een vraagje omdat ik een onaangename verassing ben tegen gekomen tijdens de voorbereidingswerkzaamheden voor het aanleggen van vloerverwarming.

Daarbij kwam ik in dedekvloer op 1.5cm een gele pvc buis, vermoedelijk voor elektra tegen. Willenkeurig ander stop contact open gemaakt en ik zie dat de kabels ook naar beneden gaan.

Nu zit ik een beetje te twijfelen hoe dit verder aan te pakken. Ik weet dat de cv leidingen door de 5cm dekvloer gaan, maar blijkbaar kruist de elektra deze leidingen ook. Wat betreft waterleidingen weet ik het niet zeker, maar die gaan ook via de vloer en ik zie ze niet in de kruipruimte.

Freesmachine ga ik morgen een heel weekend huren. In principe heb ik voldoende egaline om de gehele vloer zo´n 9mm op te hogen. Maar hier moet ik dus ook de uiteindelijk vloer van leggen, nu zit ik te twijfelen of het verstandig is om eerst de vloer zo´n 5mm op te hogen en vervolgens te gaan frezen etc.

Iemand hier andere ideeen of ervaringen?

Lastig op de foto te zien, maar diepte is 1.5cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fzbvkZUfyTvKGNDTEzaAe6_s4GI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U6FdBAmBZ8K5hVWpIO0QUlI8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 19:25
Yep. Zeker ophogen. God weet wat je nog tegen komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nachoman schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:14:
Yep. Zeker ophogen. God weet wat je nog tegen komt.
Heeft onze lieve heer die vloer gelegd?

Misschien tijd voor plan b.
Vloer eruit hakken en dan de elektra,cv en waterleidingen aanpassen via de vloer of kruipruimte.
Als je nu gaat frezen ga je van alles raken en ben je alleen maar bezig met leidingwerk repareren.

[ Voor 36% gewijzigd door edsandje op 05-07-2024 07:00 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Hoe kom je dan uit bij je kozijnen en trap?
Ophogen is niet altijd praktisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Kozijnen en trap zijn geen probleem. Vloer eruit breken is absoluut geen mogelijkheid. Volgende week moet ik er gaan wonen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
als het echt zo hoog in de dekvloer ligt heb je niet zo heel veel keus. 1 of 2 stukje buis zou je wellicht nog achteraf kunnen repareren. maar als er vanalles zo hoog in de dekvloer legt mag je je hele elektra opnieuw gaan doen.

je hebt een aantal keuzes.
- vloer ophogen met zandcement +3cm -> 3 weken droogtijd
- vloer ophogen met egaline plak er gerust 1cm bij op 5mm lijkt me te krap (redelijk kostbaar) -> 5 dagen droogtijd + je moet daarna nogmaals egaline erop doen (weer 12u doorgtijd per mm)
- vloer opniew -> doen duurt nog langer
- nieuwe elektra leggen en deze afschakelen
- geen vloerverwarming leggen

Alleen de laatste optie bied je garanties dat je er voglende week wat mee kunt.
De een na laatste kun je heel misschien binnen een week regeln

Je zult dus keuzes moeten maken. Als dit beneden is, wellicht een tijdje boven wonen zodat je andere keuzes kunt maken betreffende de vloer?

[ Voor 15% gewijzigd door s0ulmaster op 05-07-2024 08:51 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:57

dragonhaertt

@_'.'

Niet vervelend bedoeld, maar een vloer frezen, buizen leggen, gleuven vullen, egaliseren, afwerkvloer leggen, én verhuizen lijkt me redelijk veel werk voor één week. Zeker als je zelf aan de slag gaat.

Misschien verstandig om deze vloer voorlopig gewoon maar te laten voor wat hij is en dan later de kamer leeg te ruimen en het goed aan te pakken?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
dragonhaertt schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:53:
Niet vervelend bedoeld, maar een vloer frezen, buizen leggen, gleuven vullen, egaliseren, afwerkvloer leggen, én verhuizen lijkt me redelijk veel werk voor één week. Zeker als je zelf aan de slag gaat.

Misschien verstandig om deze vloer voorlopig gewoon maar te laten voor wat hij is en dan later de kamer leeg te ruimen en het goed aan te pakken?
Het waren er twee weken. Maar vanavond komt een klusser langs voor het opnemen van al het werk en dan misschien maandag avond hij + ik aan de slag. Uiteindelijk verder onderzoek gedaan en kwam nog een leiding tegen op 15mm. Ook deze uiteraard niet beschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost1981_2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:42
Kan het niet je coax of telefoon zijn? In mijn vorige woning liepen die ook in de dekvloer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
Frezen op 15mm diep, slang 14mm er in en repareren wat je kapot freest lijkt mij de snelste en makkelijkste optie.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:18
Dit is in de woonkamer? in de regel liggen er niet veel leidingen op de bgg; schakelaars, stopcontacten gaan naar boven richting centraaldoos.
Wat wel over de vloer ligt zijn de data/ telefoon en coax leidingen richting meterkast en een eventuele doorverbinding van de ene stopcontact naar de andere, maar dat zijn er in een gemiddelde woning er nooit zo veel.
Ik ben zelf elektromonteur, ik doe dit geregeld.

Op de verdieping vloer liggen er soms wel 15 buizen/ water en CV leidingen naast elkaar.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:40
Ook @natural colour, misschien lighen die leidingen wel alleen langs de wanden en kun je hey ergste voorkomen door 30cm uit de wand te blijven? Op plekken bij waterleidingen moet je dat soewieso i.v.m. legionella vorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
natural colour schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 08:25:
Dit is in de woonkamer? in de regel liggen er niet veel leidingen op de bgg; schakelaars, stopcontacten gaan naar boven richting centraaldoos.
Wat wel over de vloer ligt zijn de data/ telefoon en coax leidingen richting meterkast en een eventuele doorverbinding van de ene stopcontact naar de andere, maar dat zijn er in een gemiddelde woning er nooit zo veel.
Ik ben zelf elektromonteur, ik doe dit geregeld.

Op de verdieping vloer liggen er soms wel 15 buizen/ water en CV leidingen naast elkaar.
De ethernet kabel gaat via de grond. Die PVC pijp is geraakt en zag de kabel zitten, maar is niet beschadigd. Van twee stopcontacten heb ik gezien dat ze via de grond gaan (frontje eraf gehaald en zag de kabels naar beneden gaan) en van twee anderen heb ik de buizen in de vloer gezien, maar zijn niet beschadigd. Dit is nog los van de keuken waarvan ik elk stopcontact/loze leiding via de grond heb zien gaan. Dus ik vermoed dat alle stopcontacten, cv leidingen, vloerverwarming, datapunten, buitenkraan etc via beneden gaan. Alle verlichting en schakelaars die zullen wel via het plafond gaan, maar de rest ben ik wel van overtuigd van niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:47

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zet de frees op 10 mm oid, leg je leidingen erin, zet ze vast en vul ze. Dan je egaline erover?

Dan verlies je niet teveel hoogte, heb je genoeg egaline, heb je de minste kans op ellende?

En raak je toch iets, dan open kappen en repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Beekforel schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:29:
Zet de frees op 10 mm oid, leg je leidingen erin, zet ze vast en vul ze. Dan je egaline erover?

Dan verlies je niet teveel hoogte, heb je genoeg egaline, heb je de minste kans op ellende?

En raak je toch iets, dan open kappen en repareren.
Zwevende leidingen is niet verstandig zei die installateur. Hij vond dit ook verder een goede oplossing, sowieso moet ik voor de keuken (oude tegelvloer) de vloer wat egaliseren. Achteraf zeer zonde, want ik gigantisch veel moeite gedaan om de tegels en voegen te verwijderen en nu moet ik ze vanwege de leidingen weer duur ophogen met egalisatie. Had beter die hoogte kunnen gebruiken en in de tegels frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Makrolon schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:10:
Frezen op 15mm diep, slang 14mm er in en repareren wat je kapot freest lijkt mij de snelste en makkelijkste optie.
Materaal etc inmiddels als in huis. Maar ik las net online dat er ook bedrijven zijn die 17mm infrezen voor 16mm leidingen, dus dat is misschien ook nog mogelijk als extra zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
In mijn vorige huis waren alle origineel geplande leidingen via centraaldozen gelegd, maar alle meerwerk bleek via de dekvloer te lopen. In mijn geval betekende dat einde wasmachine & droger groep in de bijkeuken bij het leggen van de vloerverwarming...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:50

Wuursj

want worst is al bezet

Er is nog een optie die wel binnen tijd af kan zijn:
Laag Fermacel 2e22 leggen en infrezen kan wel in enkele dagen en de al gekochte 16mm slang past dan prima. Geen droogtijden, in een keer doorbeuken.
Voorgefreest fermacell leggen kan ook, kost ongeveer even veel tijd. Het leggen is ingewikkelder maar het scheelt weer een dag frezen.
Opbouw is dan 25mm, minder dan de meeste dekcement oplossingen maar meer dan bestaande vloer infrezen natuurlijk.

[ Voor 65% gewijzigd door Wuursj op 07-07-2024 15:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
@Antonl91 nog een update over hoe het is gelopen?

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09 22:04
Vraagje:

Wij hebben een huis gekocht en willen hier vloerverwarming in aan laten leggen. Context bij het het huis:

- Huis uit 2004
- Broodjesvloer met een cementdekvloer

Volgens de tekening ligt er een koudwaterleiding van de meterkast door de hal naar het toilet en de keuken. Hoe gaat het erkende vloerenbedrijf hiermee om, wat ik kan alvast doen etc. Of is vloerverwarming hierdoor onmogelijk?

Alvast dank voor de reacties.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYOmcyBSViMiSmuc132JSpBdlY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c1yG2leoADNtskgYraOsRQuw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Jeuvie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:05:
Vraagje:

Wij hebben een huis gekocht en willen hier vloerverwarming in aan laten leggen. Context bij het het huis:

- Huis uit 2004

Volgens de tekening ligt er een koudwaterleiding van de meterkast door de hal naar het toilet en de keuken. Hoe gaat het erkende vloerenbedrijf hiermee om, wat ik kan alvast doen etc. Of is vloerverwarming hierdoor onmogelijk?

Alvast dank voor de reacties.[Afbeelding]
Tenzij dit is afgesproken, is het opsporen van leidingen geen taak van een erkend vloerenbedrijf. Als je kunt markeren waar hij precies ligt dan daar misschien rekening mee worden gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:12
Vraagje:

- Huis uit 2004

Leidingen (laten) detecteren, intekenen en markeren en dan een plan maken. Zo te zien zal dat dan een plan worden met twee verdelers en een stukje hal zonder vloerverwarming.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
s0ulmaster schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:17:
@Antonl91 nog een update over hoe het is gelopen?
Sorry zie de reactie helaas nu pas.

Maar uiteindelijk +-7mm opgehoogd met egaline, vervolgens de vloerverwarming laten frezen en er zijn uiteindelijk 5 elektraleidingen geraakt.

In de garage was er wel echt een snee te zien in de elektrabuis (toevallig was de garage ook het meest opgehoogd met ik vermoed zo'n 1.2cm). Maar verder geen problemen met de elektra zelf. op vier andere plekken zijn de buizen alleen een beetje geraakt, maar niet door.

Maar de vloerverwarming werkt nu en ik had vandaag twee mannen over de vloer voor het opstellen van een offerte voor de eerste verdieping, die gaan we op dezelfde manier doen. 7mm ophogen en dan frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Vraagje:

- Huis uit 2004

Alvast dank voor de reacties.[Afbeelding]
Heb je voldoende hoogte in de woonkamer? Want je zou ook met fermacell platen kunnen werken of gietmortel. Bij die twee manieren verlies je ongeveer 2-3cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 29-09 22:04
Antonl91 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:20:
[...]

Heb je voldoende hoogte in de woonkamer? Want je zou ook met fermacell platen kunnen werken of gietmortel. Bij die twee manieren verlies je ongeveer 2-3cm.
Misschien is die er wel maar dat betekent dat slaapkamer en het toilet niet op dezelfde hoogte blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Jeuvie schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:32:
[...]

Misschien is die er wel maar dat betekent dat slaapkamer en het toilet niet op dezelfde hoogte blijven.
Wc zou ook opgehoogd kunnen worden? Is zeker niet ideaal.

Maar denk dat het makkelijkste is dan om uit te zoeken hoe diep de leidingen liggen, doormiddel van een leidingzoeker. Je kunt eventueel ook nog kiezen voor minder diepe leidingen (14mm).
Pagina: 1