Goedenavond mede-tweakers.
Ik heb het voornemen om de verhoogde vaste kosten van mijn energieleverancier te compenseren met jawel, meer PV. Echter, ik zou graag weten of dit kan/mag/zou moeten doen op een reeds bestaande kabel.
Situatie:
- Meterkast 3x25A
- PV alamats aanwezig in meterkast:
- Solaredge SE5K 3p West Dak van huis. Omvormer in huis
- Solaredge SE2200H 1p West Dak van huis Omvormer in huis
- Solaredge SE5k 3p Zuid Dak Schuur Omvormer in schuur.
Op het oost dak van het huis kan ik nog 12 panelen kwijt. (En noord dak schuur nog 16 eventueel
)Een extra kabel trekken is erg veel werk, gezien de omvormer in de schuur moet komen te hangen bij de omvormer van de set op het zuiden. Hiervoor moet de gehele oprit open etc. Origineel is de SE5K op het zuiddak schuur geïnstalleerd op een 4x1,5mm2+AS kabel van 15m door de installateur. Deze heb ik zelf uiteindelijk maar vervangen voor een 4x4mm2+AS kabel.
Ik vroeg me simpelweg af, kan/mag ik middels een onderverdeler in de garage die kabel gebruiken om een SE4K 3fase (shortstring) bij te plaatsen? Wat zijn de voors en tegens hiervan?
Ben overigens op de hoogte dat het wat krap is met mijn 3x25A aansluiting, verwacht op de fase waar de SE2200H zit echt 25A aan te tikken. (Theoretisch 30A als je orientatie buiten beschouwing laat). Het zijn wel ouderwetse smeltzekeringen.
Ook kan ik de omvormers aansturen in Home assistant dus de SE2200H kan ik desnoods op piek-opwek uren geautomatiseerd beperken.
Schets:
Ik heb het voornemen om de verhoogde vaste kosten van mijn energieleverancier te compenseren met jawel, meer PV. Echter, ik zou graag weten of dit kan/mag/zou moeten doen op een reeds bestaande kabel.
Situatie:
- Meterkast 3x25A
- PV alamats aanwezig in meterkast:
- Solaredge SE5K 3p West Dak van huis. Omvormer in huis
- Solaredge SE2200H 1p West Dak van huis Omvormer in huis
- Solaredge SE5k 3p Zuid Dak Schuur Omvormer in schuur.
Op het oost dak van het huis kan ik nog 12 panelen kwijt. (En noord dak schuur nog 16 eventueel

Ik vroeg me simpelweg af, kan/mag ik middels een onderverdeler in de garage die kabel gebruiken om een SE4K 3fase (shortstring) bij te plaatsen? Wat zijn de voors en tegens hiervan?
Ben overigens op de hoogte dat het wat krap is met mijn 3x25A aansluiting, verwacht op de fase waar de SE2200H zit echt 25A aan te tikken. (Theoretisch 30A als je orientatie buiten beschouwing laat). Het zijn wel ouderwetse smeltzekeringen.
Ook kan ik de omvormers aansturen in Home assistant dus de SE2200H kan ik desnoods op piek-opwek uren geautomatiseerd beperken.
Schets:
:strip_exif()/f/image/2NVGaf7ImzvHeqrZyBUUowNw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door sparkly op 04-07-2024 21:47 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP