Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-04 11:31
Beetje vreemde situatie, weet niet goed wat ik hierin moet doen.
Ik ben een paar dagen afgelopen maand er tussenuit geweest door ziekte.
Gisteren ik een brief van het UWV ontvangen dat mijn werkgever (klein bedrijf) mij heeft ziek gemeld van begin vorige maand tot hede. Dit terwijl ik dus maar 3 dagen in totaal afwezig ben geweest.

Heb mijn werkgever ermee geconfronteerd dat ik dit een vreemde gang van zaken vind.
Hij komt opdraven met allemaal excuses waarom hij dit zo gedaan heeft, we hebben een slechte maand etc etc, ben een paar keer eerder naar huis gegaan (lees een paar minuten voor sluitingstijd)
Hij blijft er bij dat alles wel goed zit, eind deze week meld hij mij weer beter bij het UWV.

Het is volgens mij gewoon fraude.

Het dilemma is ik wil mijn baan niet kwijt, en weet niet helemaal wat mijn rechten hierin zijn.
Wat moet ik doen? Het deze keer door de vingers zien of ben ik dan medeplichtig aan fraude.

Beste antwoord (via osmosis op 05-07-2024 08:26)

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zoek een andere baan. Als je werkgever het voor de financiën nodig acht om jou ziek te melden en zo geld te vangen van een verzekeraar (die jouw salaris dekt alsmede ziek bent) dan kan het nooit heel goed gaan.

In je eigen belang: niks zeggen en ander werk zoeken.

In het belang van de maatschappij en je morele gemoedstoestand: doorgeven aan het uwv en alsnog een nieuwe baan zoeken voor als je werkgever wordt aangepakt en failliet gaat.

Klinkt hard, zeker als je je baan niet kwijt wil, maar dit komt niet over als een gezond bedrijf, als de eigenaar dit soort geintjes moet uithalen. Dikke kans dat je dit jaar of vorig jaar ook geen salarisverhoging hebt gekregen, of dat die er binnenkort ook niet in zit. Frauderen om de salarissen van je personeel te kunnen blijven betalen is een hele hele grote rode vlag. 🚩

[ Voor 30% gewijzigd door Kurkentrekker op 04-07-2024 20:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +73 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zoek een andere baan. Als je werkgever het voor de financiën nodig acht om jou ziek te melden en zo geld te vangen van een verzekeraar (die jouw salaris dekt alsmede ziek bent) dan kan het nooit heel goed gaan.

In het belang van de maatschappij en je morele gemoedstoestand: doorgeven aan het uwv en alsnog een nieuwe baan zoeken voor als je werkgever wordt aangepakt en failliet gaat.

Klinkt hard, zeker als je je baan niet kwijt wil, maar dit komt niet over als een gezond bedrijf, als de eigenaar dit soort geintjes moet uithalen. Dikke kans dat je dit jaar of vorig jaar ook geen salarisverhoging hebt gekregen, of dat die er binnenkort ook niet in zit. Frauderen om de salarissen van je personeel te kunnen blijven betalen is een hele hele grote rode vlag. 🚩

[ Voor 30% gewijzigd door Kurkentrekker op 04-07-2024 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:14

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

osmosis schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:46:
Beetje vreemde situatie, weet niet goed wat ik hierin moet doen.
Ik ben een paar dagen afgelopen maand er tussenuit geweest door ziekte.
Gisteren ik een brief van het UWV ontvangen dat mijn werkgever (klein bedrijf) mij heeft ziek gemeld van begin vorige maand tot hede. Dit terwijl ik dus maar 3 dagen in totaal afwezig ben geweest.

Heb mijn werkgever ermee geconfronteerd dat ik dit een vreemde gang van zaken vind.
Hij komt opdraven met allemaal excuses waarom hij dit zo gedaan heeft, we hebben een slechte maand etc etc, ben een paar keer eerder naar huis gegaan (lees een paar minuten voor sluitingstijd)
Hij blijft er bij dat alles wel goed zit, eind deze week meld hij mij weer beter bij het UWV.

Het is volgens mij gewoon fraude.

Het dilemma is ik wil mijn baan niet kwijt, en weet niet helemaal wat mijn rechten hierin zijn.
Wat moet ik doen? Het deze keer door de vingers zien of ben ik dan medeplichtig aan fraude.
Ik zou in jouw situatie beginnen met het zorgvuldig documenteren van alle relevante informatie, inclusief de brief van het UWV en je gesprekken met de werkgever. Vervolgens kun je je werkgever schriftelijk verzoeken de foutieve ziekmelding bij het UWV te corrigeren. Mocht je werkgever hier niet aan meewerken, dan kun je overwegen zelf contact op te nemen met het UWV om de situatie uit te leggen. Parallel hieraan zou het verstandig kunnen zijn om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij een vakbond of een juridisch adviseur, om je opties en rechten beter te begrijpen.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
10 jaar de zelfde situatie.
bleek al 2 maanden ziek gemeld te zijn..

1 telefoontje met het uwv was genoeg om het te regelen.
of mijn baas op zijn kop heeft gehad, of er consequenties waren geen idee.

maar met 3 dagen een brief van het uwv met de gecorrigeerde periode binnen.

zorgen maken om de baas is het absoluut laatste wat je moet doen.
En dit soort spelletjes spelen moet de baas niet doen..

[ Voor 20% gewijzigd door jack zomer op 04-07-2024 21:01 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:15
Red flag. Mocht je via hem pensioen opbouwen? Vraag dan ook maar na bij de pensioenverzekeraar of dat wel netjes wordt afgedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:21
Ik snap niet goed wat de werkgever hiermee te winnen heeft?

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:26
VidaR-9 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:36:
Ik snap niet goed wat de werkgever hiermee te winnen heeft?
Veel werkgevers hebben een verzekering voor de loonkosten van zieke werknemers.
Waarom het UWV op de hoogte gebracht wordt is me overigens niet duidelijk bij dit soort relatief kortdurende ziekte.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
Ik zou zeker niet meewerken aan fraude. Laat het UWV weten dat je werkgever vergeten is om je beter te melden en de datum doorgeven dat je weer aan het werk bent gegaan.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
fonsoy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:43:
[...]

Waarom het UWV op de hoogte gebracht wordt is me overigens niet duidelijk bij dit soort relatief kortdurende ziekte.
Sommige sectoren regelen dit direct met het UWV, ik ken het van het onderwijs. Het klinkt niet echt als een (semi)overheid maar misschien zijn er meer die een korter lijntje hebben met UWV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:16
Val je misschien onder een no-risk polis https://www.uwv.nl/werkge...ooncompensatie-bij-ziekte ?

Een pensioenfonds/verzekeraar die geen premie meer ontvangt voor een deelnemer (omdat de werkgever niet meer betaald), moet de deelnemer hierover informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:18

EiT

Je moet het zo zien: je bent nu op de hoogte dat het niet klopt. Als je geen actie onderneemt dan help je bewust mee met deze fraude. Gewoon melden bij UWV dat het niet klopt.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

Reptile209

- gers -

EiT schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:27:
Je moet het zo zien: je bent nu op de hoogte dat het niet klopt. Als je geen actie onderneemt dan help je bewust mee met deze fraude. Gewoon melden bij UWV dat het niet klopt.
Dat idd. En dat hoeft ook geen heel omstandig verhaal te zijn: Hoi, de datum in de brief klopt niet, ik ben op (andere datum) weer aan het werk gegaan. Kan dat worden hersteld? Fijne dag verder!
Niet beginnen over fraude en dat soort dingen, daar hebben ze hun eigen systemen voor om dat op te sporen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:29
De medeplichtigheid ben ik wel benieuwd naar. Het lijkt me niet. Maar ik ben wel benieuwd naar iemand die daar meer vanaf weet.

Maar als je op gesprek "moet" of komt bij de UWV zou ik van de domme spelen. "Ik ben maar een paar dagen ziek geweest. Volgens mij klopt er iets niet."

Ik heb een keer gehad dat ik opeens een afspraak had met de bedrijfsarts nadat ik een dag ziek was geweest, manager was vergeten mij beter te melden.

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Volgens mij (maar ik kan t niet zo snel sluitend vinden) is meerdere keren ziek binnen 4 weken een "doorlopend" ziektegeval. Van de UWV site:
Vaak bestaat een langdurig ziekteverzuim uit meerdere periodes van afwezigheid kort na elkaar. Deze ziekteperiodes tellen we soms bij elkaar op voor het berekenen van maximaal 2 jaar (104 weken) Ziektewet-uitkering:

Is uw werknemer tussendoor korter dan 4 weken helemaal beter? Dan tellen wij de dagen van verzuim bij elkaar op.
Is uw werknemer 4 weken of langer helemaal beter geweest? Dan zien wij het moment dat hij weer ziek wordt als het begin van een nieuwe ziekteperiode.

We tellen de ziekteperiodes ook bij elkaar op als uw zwangere werknemer voor en na haar zwangerschaps- en bevallingsuitkering ziek is door dezelfde oorzaak.
Het zou dus zomaar kunnen kloppen dat TS "langdurig" ziek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:23
Kurkentrekker schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:53:

Ik heb je een duimpje gegeven want je hebt zeker een goed punt. Maar het is natuurlijk niet zo dat een bedrijf met een cash-flow probleempje daar nooit meer bovenop komt. Ik werk nu bijna 20 jaar bij een werkgever die in het begin ook wel af en toe rare trucs* heeft moeten uithalen om de salarissen (soms te laat) te kunnen betalen, maar uiteindelijk wel aan de basis heeft gestaan van een miljoenenbedrijf met een héél gezonde winstmarge.

* maar nooit verzekeringsfraude zo ver ik weet, dat is natuurlijk inderdaad een flinke rode vlag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:54

Reptile209

- gers -

DjoeC schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:05:
Volgens mij (maar ik kan t niet zo snel sluitend vinden) is meerdere keren ziek binnen 4 weken een "doorlopend" ziektegeval. Van de UWV site:

[...]

Dan krijg je van UWV toch gewoon het antwoord: dat klopt, maar vanwege *regel* doen we het zo. Daarom zei ik ook: meld het deel waarvan jij weet hoe het feitelijk zit (ziek tussen die en die datum) en verder is het aan hen. Als UWV zeg: ok, doen we niks aan, dan is het ook best en heb jij je ding gedaan.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VrolijkeFrans!1
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 08-04 22:29
DjoeC schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:05:

[...]

De berekening van de ziekte-periode staat los van het feit dat er tijdens een ziekmelding wel degelijk arbeid wordt verricht. Wat dus betekent dat de dagen in een 4 week periode bij elkaar worden opgeteld en dat er nu een periode is van 3 dagen, en bijvoorbeeld niet van 1 dag en 2 dagen, tenzij er 4-weken tussen zit dus. Dan begint de teller weer opnieuw te lopen voor de 2 jaar die je recht hebt op ziekte uitkering van het UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:03

macnerd

No Apples please :-)

Scheurbuik schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:31:
Red flag. Mocht je via hem pensioen opbouwen? Vraag dan ook maar na bij de pensioenverzekeraar of dat wel netjes wordt afgedragen.
Sowiezo wel goed om te controleren. Bij een werkgever zo'n 15-20 jaar geleden was er gedoe rondom mijn pensioen, via zo'n regionale tussenpartij. Ik moest me absoluut geen zorgen maken, het zou geregeld worden. Bij collega's was dat ook het geval, maar bij mij is het dus wel mis gegaan. Uiteindelijk toko failliet (net na ik weg ging) en nooit premie afgedragen...

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

fonsoy schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:43:
Het punt is dus, dat de werkgever de betreffende medewerker (@osmosis dus) als langdurig ziek heeft gemeld, gedurende een maand, terwijl de werknemer slechts 3 dagen ziek is geweest. Doordat de medewerker voor het UWV dan een maand ziek is gemeld door de werkgever, krijgt de werkgever een groter deel van het salaris via het UWV terug, dat is de reden waarom het UWV denkt dat de werknemer zo lang ziek is. ;) Overigens heeft elk bedrijf dat zo'n beetje en de instantie die dat doet is dus het UWV en wordt geloof ik betaald via het SV-loon.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 05-07-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
CH4OS schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 14:54:
[...]
Het punt is dus, dat de werkgever de betreffende medewerker (@osmosis dus) als langdurig ziek heeft gemeld, gedurende een maand, terwijl de werknemer slechts 3 dagen ziek is geweest. Doordat de medewerker voor het UWV dan een maand ziek is gemeld door de werkgever, krijgt de werkgever een groter deel van het salaris via het UWV terug, dat is de reden waarom het UWV denkt dat de werknemer zo lang ziek is. ;) Overigens heeft elk bedrijf dat zo'n beetje en de instantie die dat doet is dus het UWV en wordt geloof ik betaald via het SV-loon.
Heel veel werkgevers zijn juist niet verzekerd tegen verzuim. Die moeten het verzuim dus gewoon zelf betalen.

Dat melding gedaan wordt bij het UWV is puur nodig om aan de wet Poortwachter te voldoen. Je moet in beeld gebracht worden voor het geval je straks 2 jaar ziek bent en dan een Wia uitkering gaat aanvragen. Dit om te voorkomen dat er in die 2 jaar te weinig actie door jou en of je werkgever is ondernomen om te re-integreren.

Kortom: je WIA traject start dan al, en binnen 6 weken na de ziekmelding moet er een probleemanalyse door een bedrijfsarts zijn uitgevoerd en een plan van aanpak zijn gemaakt over je re-integratie met de gegevens die er dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ucsdcom schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:31:
[...]

Heel veel werkgevers zijn juist niet verzekerd tegen verzuim. Die moeten het verzuim dus gewoon zelf betalen.

Dat melding gedaan wordt bij het UWV is puur nodig om aan de wet Poortwachter te voldoen. Je moet in beeld gebracht worden voor het geval je straks 2 jaar ziek bent en dan een Wia uitkering gaat aanvragen. Dit om te voorkomen dat er in die 2 jaar te weinig actie door jou en of je werkgever is ondernomen om te re-integreren.

Kortom: je WIA traject start dan al, en binnen 6 weken na de ziekmelding moet er een probleemanalyse door een bedrijfsarts zijn uitgevoerd en een plan van aanpak zijn gemaakt over je re-integratie met de gegevens die er dan zijn.
Ah, thanks voor de correctie! :) Desalwelteplus dus wel belangrijk voor @osmosis om er iets aan te doen, begrijp ik. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Voor een vriendin met zoiets te maken gehad; werkgever wilde bij het naderen van de 2jaars termijn pas na een aantal weken volledig werken weer beter melden, dit nagevraagd, en dat mag niet. Moet gewoon meteen gemeld. In dit geval werd het met terugwerkende kracht gecorrigeerd. Na die weken weliswaar, maar toen was meteen ook medisch ontslag van tafel. De WAO termijn van 2 jaar begint in geval van ziekte weer van voren af aan.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Pagina: 1