Glasvezel of cat8 voor binnens huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacklight447
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-01 18:36
Ik ben sinds een tijdje woonachtig in Duitsland, en hoewel we Glasvezel hebben in combi met een prima mesh set(fritzbox 7530 met een aantal Fritz repeater 6000s) blijken de gewapend betonnen muren toch een flinke uitdaging qua bereik.

Nu heb ik een aantal coax kabels liggen door het huis, en mijn idee was om hiermee nieuwe kabels te gaan trekken.

Nu ben ik een relatief lui persoon en als ik het 1 keer kan doen voor de komende 30 jaar, dan geef ik nu liever iets meer uit.

Nu zit ik eens te kijken welke exacte kabels ik het beste kon gebruiken, en stuite op cat 8.1 kabels. Deze worden, zover ik lees, gezien als de opvolger van cat6E (aangezien cat7 nooit echt wat was geworden).

Een aantal forums verder, en ik lees dat veel mensen zeggen dat Cat 8 gewoon een dode standaard is en dat je voor hoge snelheden in de toekomst beter binnen glas aan kan leggen.

TlDR: kan iemand mij uitleggen wat de exacte voors en tegens zijn voor het gebruik van glas ipv Cat 8.1 binnenshuis?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Kan je zelf glas lassen? Zo ja, kan dat interessant zijn, energieverbruik is over het algemeen ook lager bij hogere snelheden.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blacklight447
0 ervaring mee, maar he dit is Tweakers, voor alles een eerste keer toch? :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:10
Gewoon Cat 6 UTP trekken, daarmee kun je tot 55m een snelheid van 10Gbps realiseren.
Cat 8 bestaat helemaal niet en cat 7 kan niets meer en is alleen veel moeilijker te verwerken.

Glas is nog veel lastiger en dan moet je overal weer converteren naar koper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 17:11
Ik zou persoonlijk gaan voor CAT6 of CAT6A gaan. Glas eventueel naar een centraal ander punt bijvoorbeeld zolder, maar werkt veel minder effectief, is lastig zelf te lassen, extra complex en duur voor je switches. je kunt kant en klare kabels kopen die je hiervoor kunt gebruiken.

Maar ga voor CAT6 of CAT6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blacklight447
Cat 8 bestaat helemaal niet
Van wat ik lees wel?

Wikipedia: ISO/IEC 11801
https://www.amazon.nl/dp/...eniuslink=true&th=1&psc=1

Of begrijp ik het hier verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:56
Ben(V) schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:22:
Gewoon Cat 6 UTP trekken, daarmee kun je tot 55m een snelheid van 10Gbps realiseren.
Cat 8 bestaat helemaal niet en cat 7 kan niets meer en is alleen veel moeilijker te verwerken.

Is gewoon cat 8 te koop.

https://nl.aliexpress.com...85698359628870004713962_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ben(V) schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:22:
Want? Er zijn geen NICs waar glasvezel in gaat? ;) Als in: ik zie niet waarom je zoiets niet naar de desktop zou kunnen brengen. ;) Het is maar net hoeveel je wilt investeren, maar er is zeker geen moeten voor het omzetten naar koper.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 04-07-2024 21:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Cat 8 is de beoogde opvolger van cat 6(A), maar als je niet meer dan 10 Gbit/s nodig hebt zit je met cat 6(A) gewoon prima. Ik zou cat 6 nemen, is net iets makkelijker te verwerken. Twee in één buis zou moeten kunnen.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
Bill Gates:"640kB is meer dan we ooit nodig hebben." Net als 1 Gbps ;)

Er zit toch wel een afvlakkende curve in voor thuis. Ik heb nu zo'n 30 jaar netwerken thuis. Ik begon met 10Mbps en als fervent hobbyist zonder extreme video/gaming/foto behoeften kan ik prima uit de voeten met mijn 400-800Mbps wifi en 120Mbps internet. Als jij nu over koper 10 Gbps door je huis kan trekken dan kan je dat in redelijke overzichtelijke (betaalbaar) apparatuur stoppen en ben je volgens mij voor de komende 15 jaar helemaal ok. Wat over 20 jaar goed werkt kan je niet voorspellen, koper of glas kan beide of apart vreselijk achterhaald zijn (voor redelijke consumer producten). Je kan overigens prima dubbele kabels trekken of koper en glas. Als je genoeg ruimte hebt dan heb je alleen wat extra materiaalkosten, zelfs de aansluitplaat kan je nog voor enkel UTP doen.

Misschien komen er bizar geavanceerde mesh nodes die 10 Gbps wifi doen en 1Tbit over CAT5 trekken. En die kans schat ik nog hoger in dan dat jij precies met glas of cat8 en nu peperdure switches met glaspoorten de spijker op zijn kop slaat en 30 jaar lang helemaal prima zorgeloos het beste resultaat haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Blacklight447 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:00:

Nu ben ik een relatief lui persoon en als ik het 1 keer kan doen voor de komende 30 jaar, dan geef ik nu liever iets meer uit.
Dat is sowieso een illusie. 15 jaar geleden waren we bijvoorbeeld nog in de veronderstelling dat elke kamer een coax aansluiting moest hebben en als het even kon ook een telefoonaansluiting. Wat je nu ook doet, de kans is groot dat je binnen 30 iets anders moet veranderen.

Dat gezegd hebbende: cat6a is voor de komende jaren echt voldoende. cat 7 of 8 kost meer geld, meer moeite en levert niet significant meer op.

Glasvezel door je huis is een leuke gimmick (ik heb het ook), maar in de praktijk kost het nóg meer geld en moeite en levert ook niet zo heel veel extra op.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Als je niet een uitermate goed werkende glazen bol hebt, kun je weinig zeggen over wat er over 30 jaar qua connectivity gaat werken.

Maar...

10 jaar vooruit kijken lukt wel. En daar kunnen we al een paar dingen over zeggen:
- Cat6(A) gaat tot max 10Gbps. Kans is groot dat we daar in NL voor 2029 overheen gaan.qua internetverbindng. Wat je op je LAN wilt moet je vooral nav eigen eisen nalopen.
- Boven de 10Gbps heb je op koper de standaarden 25GBASE-T en 40GBASE-T. Die hebben maar een max lengte van 30m, vereisen minimaal CAT8.1 en - bovenal - verbruiken dermate veel stroom dat ze niet zullen voldoen aan CE-normen voorbij 2027. Verwacht dus geen 25GBASE-T op consumentenapparatuur.
- Alternatief voor 25GBASE-T zijn een sloot aan glasvezelstandaarden, onder andere 25GBASE-SR over multimode, LR, ER en BX over single mode.

Nu, fiber is zuiniger dan koper, het is goedkoper dan koper (zowel actieve componenten als de vezel zelf) en het is meer toekomstvast, aangezien dezelfde multimode/single-mode die je nu trekt gebruikt kan worden tot iig 100Gbps. Maar...

1) welke van al die standaarden gaat binnenhuis gebruikt worden? Goede vraag, ik weet het niet - en ik heb exact deze vraag paar weken terug bij een bijeenkomst van mensen uit bouw en telecom neergelegd. Er volgde veel geknik maar weinig concrete ideeen.
2) glas afmonteren is vooralsnog een stuk ingewikkelder dan koper (of POF, wat dood is).

Wat dat laatste betreft begint er verandering in te komen. Ik heb hier een stel wandcontactdozen van Ampcom liggen voor UPC-LC connectoren. Niet de mooiste op aarde, maar het past op een inbouwdoos en doet wat het moet doen.

Dus als je echt voor toekomt wilt gaan, ga voor glas. Of je voor multimode of single mode wilt gaan is echt gokkwerk. OM4 multimode doet het prima tot 100Gbps, OS1/OS2 single mode ook. Multimode optics zijn meestal goedkoper, maar single-mode maakt BiDi -BX mogelijk waarmee je maar een enkele fiber nodig hebt ipv een paar. Die ene is een stuk makkelijker door bestaande buizen te trekken.

Heb ik dan een eenduidig advies? Nee. Ik ben hier met zowel multimode als single mode aan het experimenteren. Dat doe ik omdat ik een netwerk nerd ben die zowel prive als zakelijk interesse in deze dingen heeft. Om te spelen is het leuk spul. Maar als serieuze oplossing voor iemand bij wie het 'gewoon moet werken'....? Daarvoor zou ik CAT6 U/UTP Ethernet aanraden. Ik zou pas glas aanraden als de industrie gekozen heeft welke variant exact gebruikt gaat worden binnenhuis.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:10
Cat 8 bestaat alleen in de ogen van fabrikanten en leveranciers en is niet vastgelegd door IEEE en/of de ISO.
Dus is het nog geen norm en kan dus van alles zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12:59
We gaan 3 uplinks met OS2 single mode door huis trekken,heb wel even moeten zoeken naar de tranceiver

Persoonlijk denk dat met single mode niet zoveel mis kan gaan, welke standaard gaat worden omdat wereldwijd in de industrie dat ( buitenhuis) het wordt gebruikt.

[ Voor 42% gewijzigd door boomer21 op 05-07-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:24

rapture

Zelfs daar netwerken?

30 jaren is een lange tijd in de IT.

30 jaren geleden was er thin (coax) Ethernet voordat we aan de UTP begonnen en IPX/SPX (Novell NetWare) voordat we aan TCP/IP begonnen. Ik heb die tijd nog meegemaakt.

Als je naar zakelijke netwerkmaterialen (en serversloop op eBay) kijkt, dan is er een einde aan de UTP. 10Gbps over koper is de limiet waar het vermogen en de warmte zoals een raket omhoog knalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xy1WBVpQZE9vrS9T43mVzUaCkjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u7QC9th09dDIvNh0vRSejSFi.png?f=user_large

What's next? Heatpipes en ventilatoren op netwerkkaarten?

SFP+, SFP28,... hoeft niet perse met glasvezel aangesloten te zijn. Als PC en NAS niet te ver van elkaar staan, dan kan een DAC tussen de netwerkkaarten gestoken worden.

Glasvezel moet niet perse met ODF'en en lassen. Je kan een lange glasvezelpatch door een buis leggen.

Single mode vs multi mode is afhankelijk van de afstand en hoeveel kosten de optical transceivers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7mWNh8hXEFX98UBW00ho7yqsto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tlhzzJV4r9NV3M7Stn21uurb.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dq17S2n6gSPwsaYldWm9efug-Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvoYhZXgc79LmlUydRubMy2y.jpg?f=fotoalbum_large
https://community.fs.com/...ltimode-cabling-cost.html

In een huis zou ik voor multi mode kiezen in tegenstelling tot mijn werkervaring met single mode.

Er is nog veel ruimte om de verbinding tussen PC en NAS met serversloop op eBay zo snel als een M.2 slot op een moederbord te maken zonder dat je GPU-prijzen voor een SFP'tje neertelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23-04 21:56
Ben(V) schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:44:
Cat 8 bestaat alleen in de ogen van fabrikanten en leveranciers en is niet vastgelegd door IEEE en/of de ISO.
Dus is het nog geen norm en kan dus van alles zijn.
Ge zijt weer aan het zeveren over iets dat je niet weet want Cat8 zit wel al in de norm.

https://www.flukenetworks...gory-8-cabling-fact-sheet

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-04 23:35
Ik zou 2x CAT6 trekken, dan is 20 Gbps mogelijk.
Trek daarbij glasvezel, dan heb je koper voor nu, en glas voor als je over wenst te stappen. Welke glasvezel is aan jou ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25
Onzin discussie. Cat 6, klaar. Leuk dat mensen aan het spelen zijn met glas en 2,5, 5, en 10 Mbit spul, maar geen enkele normale consument heeft dat thuis nodig.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LadyVodka
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online
kan iemand mij uitleggen wat de exacte voors en tegens zijn voor het gebruik van glas ipv Cat 8.1 binnenshuis?
Iedereen kan een ChatGPT prompt opvragen, dit antwoord heeft echt geen meerwaarde op het forum.

[ Voor 67% gewijzigd door Yariva op 08-07-2024 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Probeer jezelf eerst eens voor te stellen wat je verwacht aan capaciteit nodig te hebben. De meest bandbreedte verbruikende mogelijke applicatie zou 8K televisie kunnen zijn. Als je de uitdagingen voor de produktie van 4K bekijkt zal dat echt een uitzondering worden plus dat er vooral een limiet zit die niet te wijzigen is en dat is de capaciteit van je ogen. Leuk 8K maar als je het niet kan zien of alleen door heel erg dicht op een heel groot scherm te gaan zitten heeft het weinig nut. Althans niet voor TV of film.
Voor thuis zullen we nog heel erg lang genoeg hebben aan 1 Gb. Al zullen de marketeers ons graag van iets anders willen overtuigen, maar die doen alles voor de verkopen.
Ja je kan thuis 8 Gb internet hebben maar met wel nut? Als je kijkt bij grotere publieke omgevingen wordt er echt niet zoveel bandbreedte gebruikt.
Er kan natuurlijk heel veel maar vraag je ook af met welk nut, als een ding duidelijk is dat meer bandbreedte meer energie kost. Ik voorspel dat dat de remmende factor gaat zijn de komende tijd.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 23:45
Frogmen schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:21:
Probeer jezelf eerst eens voor te stellen wat je verwacht aan capaciteit nodig te hebben. ...
Ja je kan thuis 8 Gb internet hebben maar met wel nut? Als je kijkt bij grotere publieke omgevingen wordt er echt niet zoveel bandbreedte gebruikt.
Er kan natuurlijk heel veel maar vraag je ook af met welk nut, als een ding duidelijk is dat meer bandbreedte meer energie kost. Ik voorspel dat dat de remmende factor gaat zijn de komende tijd.
Precies dat, als je nu al van jezelf weet dat je helemaal into 4k-8k films kijken bent dan kan je wat meer 'gedoe' overwegen dan dat je het journaal en nieuwsuur helemaal prima vindt op 1080p. Hetzelfde geldt met film en foto die je zelf maakt. Zit je 2/3 keer in de week RAW hi-res spul door je huis te sturen die je daarna urenlang zit te bewerken en opslaat op je NAS of moet je bekennen dat je niet zeker weet of je de foto's van het afgelopen jaar op je mobieltje wel ergens worden gebackupped.

Over lui zijn: de €500 die je nu in je zak houdt door bij 1Gbps te blijven is straks meer dan genoeg om over 15 jaar iemand een glasvezeltje te laten leggen en wat (dan voordelige) fiber-routertjes te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

boomer21 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:47:
We gaan 3 uplinks met OS2 single mode door huis trekken,heb wel even moeten zoeken naar de tranceiver

Persoonlijk denk dat met single mode niet zoveel mis kan gaan, welke standaard gaat worden omdat wereldwijd in de industrie dat ( buitenhuis) het wordt gebruikt.
...en multimode wordt net zo goed overal binnenhuis (nouja, in kantoren en datacenters) gebruikt.

Ik zou zeggen dat multimode om die reden juist iets meer voor de hand ligt, maar bidi over multimode gaat niet en dat vind ik ook een sterk argument. We zullen zien...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

DukeBox schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:02:
Kan je zelf glas lassen? Zo ja, kan dat interessant zijn, energieverbruik is over het algemeen ook lager bij hogere snelheden.
Off topic: Is dat echt nodig dan? Glaszvezel kun je toch ook kant en klaar kopen?

On topic: cat6a is de veilige en makkelijke optie.

cat6a is voldoende voor 10gbit en ik denk dat je daar wel 20 jaar mee vooruit kan.
cat7 en 8 zou ik niet aan beginnen, dat is veel gedoe waar je de komende tien jaar waarschijnlijk niks aan hebt.

Glas heeft voordelen maar als kleine consument zijn die nogal beperkt. Ik geloof niet dat glas in deze situatie meer zekerheid geeft voor de toekomst. Glas is wel leuk en leerzaam voor nerds, dus als je daar lol in hebt en er moeite voor wil doen, ga er voor.

De luie optie is nu makkelijke en betaalbare cat6a kabels laten trekken door een proffessional en die over 20 jaar terug laten komen om de kabels te vervangen, als het nodig is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

rapture schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:27:
Als je naar zakelijke netwerkmaterialen (en serversloop op eBay) kijkt, dan is er een einde aan de UTP. 10Gbps over koper is de limiet waar het vermogen en de warmte zoals een raket omhoog knalt.
Is dat een fundamentele of een praktische grens?

De nieuwste generatie 2.5g nics en switches is opeens behoorlijk zuinig geworden. Mijn 2.5g switches gebruiken 5-10W (afhankelijk van het aantal actieve poorten) en worden dus passief gekoeld.

Ik hoop dat 10gbit ook zo'n stap maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

FreakNL

Well do ya punk?

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:40:
[...]

Off topic: Is dat echt nodig dan? Glaszvezel kun je toch ook kant en klaar kopen?
Een UTP patchkabel kun je ook kant en klaar kopen maar die ram je toch ook niet door een buis? Of een verlengsnoer voor elektra….

Een fiber patchkabel door een buis is gewoon prutswerk.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 06-07-2024 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:40:

Dat was mijn aan pak hier ook. Helaas laat een paar glasvezels zich lastig door een standaard 16 of 19 mm elektrabuis trekken of duwen. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen door gebruik te maken van 50mm buis en loze ruimtes in het huis. Het werkt nu, maar zou het nog niet een keer zo doen. Er staan nu krachten op de kabels waar ze niet voor gemaakt zijn.

De kabels zijn ook een stuk kwetsbaarder dan koperkabels. In de schuur heb ik ook glasvezel aangelegd, waarbij 2 van de 3 aderparen binnen een paar maanden al zijn gesneuveld. Ik kan het nu niet fixen omdat ik niet kan lassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

FreakNL schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:51:
Een UTP patchkabel kun je ook kant en klaar kopen maar die ram je toch ook niet door een buis? Of een verlengsnoer voor elektra….
Als de buis groot genoeg is wel. Het probleem met UTP en elektra is dat de stekkers nogal groot zijn in verhouding tot normale buizen. Glasvezelkabels (zonder transceiver) hebben dat probleem niet.

In een bedrijf waar je honderden kabels moet trekken gaan andere overwegingen spelen. Dan ga je ook met patchpanelen aan de slag en heb je een professional met goed gereedschap om het allemaal aan te leggen.
Dat kan thuis ook, maar de kans is groter dat een Tweaker zelf wat kabels trekt.
Een fiber patchkabel door een buis is gewoon prutswerk.
Ja, maar een slecht geknepen stekkertje is dat ook. Ik heb nooit zelf glas hoeven lassen maar ik heb het wel zien gebeuren en dat leek me nog wel wat lastiger dan UTP knijpen.
Ik heb liever een kwaliteitskabel die wat te lang is dan amateuristisch geknepen kabels. Ik heb er genoeg gedaan in mijn leven om te weten hoe het moet, en ik heb het genoeg fout zien gaan om het niet te doen als het niet nodig is, zeker als je werkt met een goedkope tang van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
@CAPSLOCK2000 Kabels die je door een buis trekt zet je dan ook geen stekkertjes op met een tang, maar werk je met LSA stroken. Keystones, patchpanelen, contactdozen, fieldplugs... niks knijpen met een tang.

Patchkabels zelf maken doe ik idd al jaren niet meer, gewoon kant en klaar kopen. Liever iets te lang dan 2 stekkers die tzt slecht contact kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

_JGC_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:24:
@CAPSLOCK2000 Kabels die je door een buis trekt zet je dan ook geen stekkertjes op met een tang, maar werk je met LSA stroken. Keystones, patchpanelen, contactdozen, fieldplugs... niks knijpen met een tang.
Dat is inderdaad de juiste aanpak, maar als je dat met glas wil doen en je eigen kabels wil lassen wordt dat volgens mij een vrije dure grap voor thuis. Als je het ook kan oplossen met vijf kant-en-klare kabels is dat volgens mij de betere aanpak, ook al is het minder professioneel.

Ik zoek vooral voor de pragmatische aanpak. Ik denk dat glas niet handig is in een gewoon huishouden, maar als je het wil zou ik eerst kijken of het kan zonder zelf te lassen.
Als je alles door een professioneel installatiebedrijf laat aanliggen is lassen natuurlijk geen probleem.

Van de andere kant, het is hier Tweakers. Als je er lol in hebt om dingen goed te doen en het mag wat tijd, geld en/of moeite kosten, ga er voor!

PS. Ik heb weinig ervaring met glas, vertrouw aub niet blind op mijn suggesties, misschien zit ik er helemaal naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
_JGC_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:24:
Ik zou voor thuis kiezen wat het beste resultaat oplevert. Persoonlijk zet ik liever over een stekker op met een RJ45-RJ45 Keystone daar aan vast. Dat levert voor mij een beter resultaat op dan het gebruiken van LSA-stroken of andere terminatie waarbij de individuele aders van een netwerkkabel geklemd moet worden tussen stukjes plastic met een geleider er tussen. Ook daar zit een groot risico op een slecht contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 22:38
CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:12:
Ik heb nooit zelf glas hoeven lassen maar ik heb het wel zien gebeuren en dat leek me nog wel wat lastiger dan UTP knijpen.
Ik ben zelf glasvezellasser geweest en ik kan je vertellen dat glas lassen geen reet voorstelt, gewoon zorgen dat je een goede claever en glastang hebt en een goed lasapparaat, dat apparaat doet het eigenlijke werk voor je.

UTP knijpen gaat bij mij meer fout dan een glasvezeltje lassen. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door roches op 06-07-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:46:
[...]

De nieuwste generatie 2.5g nics en switches is opeens behoorlijk zuinig geworden. Mijn 2.5g switches gebruiken 5-10W (afhankelijk van het aantal actieve poorten) en worden dus passief gekoeld.

Zou mooi zijn, maar er is een grotere sprong nodig. Verbruik moet voor 2050 met 90% verminderd worden, en voor die tijd al met 50%. Nu, dat zijn geheel haalbare getallen als je prestaties gelijk houdt en de winsten van Wet v Moore op verbruik investeert in verbruik omlaag brengen ipv snelheid omhoog. De vraag is of we dat gaan doen op 2.5Gbps of 10Gbps. Grote voordeel van 2.5Gbps nemen is dat bestaande Cat5e niet vervangen hoeft te worden.

Maar ik denk dat het met 10GBASE-T wel gaat lukken. Het zijn 25GBASE-T en 40GBASE-T waar ik een hard hoofd in heb, ook omdat je daar sowieso bedrading moet vervangen, penetratie Cat8.1 in residentiële gebouwen of kantoren is afgerond 0%

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:46:
[...]

Bij datatransmissie over koper is er vermogen per bit. Met procesverkleining kan het verbruik verlaagd worden, maar je wilt de bandbreedte maal 2, 4, 10 doen zodat elke besparing door de vermenigvuldigingen ingehaald wordt.

Niet alleen door netwerkkabels, maar ook verbindingen tussen chiplets in een CPU of GPU. Waar AMD de hoge bandbreedtevereisten van een GPU onderschat heeft en teveel van het vermogen wordt in de verbindingen tussen de chiplets in warmte omgezet is wat RDNA3 een teleurstelling maakt.

Bij fiber heb je een led of laser dat heel snel aan/uit geschakeld kan worden. Het opvoeren van de schakelfrequentie maakt het niet gloeiend heet.

Het is getest: https://www.servethehome....-consumption-differences/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpqPdYDDxMg2cVlppKUEtd-hrGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MW2mwv8KxyztAMns409trK1M.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb op de grafiek de poorten erbij gezet.

Waarom dual 40Gbps netwerkkaart niet de volledige bandbreedte kan halen. De kaart heeft te zwakke PCIe 3.0 x8 aansluiting.
One may notice that the XL710-QDA2 is not reaching anywhere near 80Gbps. Our card is a PCIe 3.0 x8 card which is not capable of supporting dual 40GbE links at full speed. Commonly these dual ported cards are used to provide redundancy rather than maximum throughput.
Je ziet geen verschil in vermogen tussen dual SFP+ en quad SFP+. En de overstap naar dual QSFP+ doet het vermogen ook niet omhoog.

Best wel belangrijk als je 12, 16, 24, 48,... SFP+ poorten in een switch hebt. Als je het vol steekt met koper SFP+ transceivers, dan wordt het 5W of 3,5W per poort * aantal poorten en de voorkant van een switch zit te stoken tegen het vermogen van een grote dikke soldeerbout.

Bij 10Gbps kies ik voor verwaarloosbaar verbruik met glasvezel of DAC.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:37
FredvZ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Ik zou voor thuis kiezen wat het beste resultaat oplevert. Persoonlijk zet ik liever over een stekker op met een RJ45-RJ45 Keystone daar aan vast. Dat levert voor mij een beter resultaat op dan het gebruiken van LSA-stroken of andere terminatie waarbij de individuele aders van een netwerkkabel geklemd moet worden tussen stukjes plastic met een geleider er tussen. Ook daar zit een groot risico op een slecht contact.
Juist die stroken of snijklemmen die je tegenkomt op keystones, patchpanelen, field plugs en contactdozen garanderen het beste contact. Beter dan een RJ45 plugje die je aanknijpt met een tang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:24
FredvZ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Hier alleen maar keystone in gebruik. Toolless. Dus zo in elkaar te zetten. De verbindingen zijn goed. Werken al meer dan 14 jaar nu. Volledige verbinding. Laatst nog een stel gebruikt. De kunst met alles is dat je het met beleid en rustig aan moet doen. Daarna is het testen voordat je verder gaat. Van de muur naar het apparaat met een standaard patchkabel.

In dit geval: Glas of Cat8: Zelf zou ik gewoon voor nu standaard CAT6. Je weet niet wat de komende 30 jaar allemaal gaat gebeuren. Coax is eigenlijk zo goed als eruit aan het gaan omdat ook ZiggoVodafone op IPTV+ over gaat. Dan is alleen maar een modem bij binnenkomst in de woning / gebouw nog coax. De rest gewoon via standaard netwerkkabels.

Over de snelheid: Zelf hier alles op maximaal 1000 mbit/s. Nog een aantal apparaten die niet verder komen dan 100 mbit/s. Dat zijn de TV, de Heos, een paar printers. Die hebben blijkbaar de snelheid niet nodig. Tussen de NAS en de rest van het netwerk? Met 2 of 3 computers merk je niets van "maar" 1000 mbit/s dat werkt gewoon vlot.

Je kan het gewoon leuk vinden om leuk te prutsen en het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen en dat te installeren. Dat is zeker een keuze. Zeker als "tweaker".

[ Voor 32% gewijzigd door RonnieKo op 06-07-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:21
Ik heb altijd begrepen dat de situatie rond internet in Duitsland samengevat kan worden tot een grote ramp. Dus hopelijk heb je zelf wel een goede verbinding.

Zelf heb ik een half jaar geleden overal gewoon cat6a getrokken omdat ik er persé 2 per buis wou hebben en dat ging eigenlijk vrij pijnloos. Als ik over 10 jaar naar mijn kantoor een glasvezellijn wil trekken, dan stelt vervangen echt niets voor.

Dit is gewoon veel makkelijker voor nu. Geen omvormers of watdanook nodig om bijvoorbeeld mijn TV aan te kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

FreakNL

Well do ya punk?

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Als de buis groot genoeg is wel. Het probleem met UTP en elektra is dat de stekkers nogal groot zijn in verhouding tot normale buizen. Glasvezelkabels (zonder transceiver) hebben dat probleem niet.

In een bedrijf waar je honderden kabels moet trekken gaan andere overwegingen spelen. Dan ga je ook met patchpanelen aan de slag en heb je een professional met goed gereedschap om het allemaal aan te leggen.
Dat kan thuis ook, maar de kans is groter dat een Tweaker zelf wat kabels trekt.

[...]

Ja, maar een slecht geknepen stekkertje is dat ook. Ik heb nooit zelf glas hoeven lassen maar ik heb het wel zien gebeuren en dat leek me nog wel wat lastiger dan UTP knijpen.
Ik heb liever een kwaliteitskabel die wat te lang is dan amateuristisch geknepen kabels. Ik heb er genoeg gedaan in mijn leven om te weten hoe het moet, en ik heb het genoeg fout zien gaan om het niet te doen als het niet nodig is, zeker als je werkt met een goedkope tang van de bouwmarkt.
Wie heeft het over stekkers knijpen?

Gewoon afmonteren op LSA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

RonnieKo schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:30:
Over de snelheid: Zelf hier alles op maximaal 1000 mbit/s. Nog een aantal apparaten die niet verder komen dan 100 mbit/s. Dat zijn de TV, de Heos, een paar printers. Die hebben blijkbaar de snelheid niet nodig. Tussen de NAS en de rest van het netwerk? Met 2 of 3 computers merk je niets van "maar" 1000 mbit/s dat werkt gewoon vlot.

Je kan het gewoon leuk vinden om leuk te prutsen en het nieuwste van het nieuwste aan te schaffen en dat te installeren. Dat is zeker een keuze. Zeker als "tweaker".
Het is afhankelijk van de use case en hoeveel je aan acties doet dat we vroeger "een harde schijf overpompen" noemen.

Een 250GB game of 50GB update installeren kan met een snellere internetverbinding zonder de PC de hele dag of nacht laten draaien. Als je thuis komt, wil je zo snel mogelijk in een nieuwe season of battle pass invliegen.

Wie gameplay opneemt tegen 50 tot 100 Mbps om achteraf stukken eruit te knippen, vult 2TB SSD snel en over Gigabit kost het mij 2 tot 3 uren om 1TB naar mijn NAS over te pompen.

Dan wil ik een grotere NAS die over 100 TB kan gaan en dual SFP28 netwerkkaarten. De ene poort op 10Gbps naar de switch en de andere poort op 25Gbps voor dedicated link tussen PC en NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10:24
rapture schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 16:18:
[...]

Het is afhankelijk van de use case en hoeveel je aan acties doet dat we vroeger "een harde schijf overpompen" noemen.
Klopt helemaal. Ligt aan de gebruiker wat hij wil gaan doen. Bestanden op de server gebruiken is voor mij de user case. In mijn geval ligt hier al 14 jaar een kabelnetwerk dat 1000 mbit/s (Cat 5e) aan kan. Pas de laatste jaren heb zijn de switches over gezet op 1000 mbit/s-versies. Daarvoor had ik gewoon 10/100 mbit/s er tussen hangen. De NAS-server en de wifi was niet sneller destijds. Zou ik met de huidige kabels naar 2,5 Gbit/s kunnen gaan? Denk het niet. Is dat in mijn geval nodig nee. Mogelijk een nieuwe server die 2,5 Gbit/s aankan. Maar de rest dan vervangen? Is dat nodig? Voor mij niet. Een volgende eigenaar van de woning mag zelf aan de gang met nieuwe kabels als hij dat wil. Ze kunnen vervangen zo worden want ze lopen door buizen heen. :)

Daarom moet TS goed nadenken wat hij wil en waarvoor hij het gaat gebruiken. Op de toekomst van 30 jaar iets nemen is in de IT een beetje gekkenwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FredvZ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Helaas laat een paar glasvezels zich lastig door een standaard 16 of 19 mm elektrabuis trekken of duwen.
Vandaar mijn vermoeden dat BiDi het voor thuisgebruik wel eens zou kunnen gaan worden: een enkele met LC is wel goed te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

roches schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 14:30:
[...]

Ik ben zelf glasvezellasser geweest en ik kan je vertellen dat glas lassen geen reet voorstelt, gewoon zorgen dat je een goede claever en glastang hebt en een goed lasapparaat, dat apparaat doet het eigenlijke werk voor je.

UTP knijpen gaat bij mij meer fout dan een glasvezeltje lassen. 8)
Lichtelijk offtopic, maar zijn dergelijke benodigdheden wel met een prijs beschikbaar dat de gemiddelde persoon kan betalen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 22:38
Apparatuur en benodigdheden kun je gewoon huren. Zoek op fusielasmachine huren.

[ Voor 24% gewijzigd door roches op 06-07-2024 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:36
Ik zou niet verder kijken dan de komende paar jaar / behoefte van nu. Het kan zomaar zijn dat de techniek wat nu state of the art is over 3 jaar ineens weer oud is/niet meer het beste. Op dit moment is Cat6 dikke prima, 1Gbps up en down is op dit moment voor normaal tot steviger gebruik al overkill, laat staan de 10Gbps die een Cat6 aan zou kunnen.

Zelf weten natuurlijk, maar als ik hier lees over fusie las machine huren en allemaal ander niet veel voorkomend spul dan haal je je veel gedoe op de hals voor op dit moment echt weinig plezier want de meeste consumenten apparaat gaat nu tot 1Gbps en 2,5Gbps begint het nog maar een beetje over te nemen. Voor 10Gbps de standaard is zijn we echt nog wel periode verder en zou ik echt nog niet over nadenken.

Uiteraard als je zelf denkt leuk of ik wil het wel vooral doen natuurlijk, je kan uiteindelijk zelf bepalen hoeveel tijd/moeite of energie je er van krijgt :)

[ Voor 9% gewijzigd door SirMemeAlot op 06-07-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
leuke discussie als het over netwerkverkeer binnenshuis gaat. ofschoon je nu al 1+ Gb/s thuisaansluitingen kunt krijgen, vertelt niemand erbij wat er upstream gebeurt, want daar is de capaciteit nog zeer beperkt, met mogelijk nog een hogere overboeking dan nu al het geval is. je bent dan misschien wel beperkt toekomstklaar, maar of het nut heeft?????
maar ja, we zijn tweakers .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:50
9 jaar geleden bij m'n toen nieuwbouw had ik dezelfde overweging: ik wil de kabels 1x trekken, en dan 30 jaar klaar. Toen gekozen voor Cat 7.
Dit is 1 van de dingen die ik met de kennis van nu anders had gedaan (en ja, ik weet het: als dit de problemen in je leven zijn, dan is dat wel heel erg 1st-world problem...).

Achteraf gezien had ik gewoon 2x Cat 6(a) moeten trekken.

- Het trekken van een kabel door een loze leiding viel heel erg mee; dus als dat over 10 jaar opnieuw moet omdat het dan een of andere glasvezel moet zijn, dan is dat eigenlijk geen probleem.
- Ik heb eigenlijk maar 1 plek waarbij ik denk: daar ga ik misschien de komende x jaar qua bandbreedte een wens krijgen om die te verhogen: tussen de zolder en de meterkast. Op de overige 9 plekken hangt er of een wifi accesspoint of een laptop of een printer of een chromecast oid (of is niet in gebruik): op die plekken is coverage/stabiliteit een stuk belangrijker dan snelheid. Dus stel dat het er 2-3 worden ooit, dan kan je er ook voor kiezen om die verbindingen te upgraden.
- 10 GBit over SFP+ kost zoveel stroom dat dat niet de toekomst gaat worden (dat was iets wat 10 jaar geleden niet in m'n hoofd zat...), dus al zou je nu theoretisch voorbereid zijn op 100 Gbit over koper, dan is de kans groot dat de werkelijkheid toch anders zal zijn

Dus tenzij je *nu* niet genoeg hebt aan 1 GBit, dan zou ik lekker Cat6a trekken. Wanneer je 10 GBit nodig hebt dan zou ik geen UTP maar fiber gebruiken.
roches schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 18:28:
Apparatuur en benodigdheden kun je gewoon huren. Zoek op fusielasmachine huren.
Misschien is mijn definitie van 'gewoon huren' iets anders dan die van jou, maar wanneer ik daarop zoek zijn de eerste 5 resultaten apparaten van duizenden euros en om te huren: 'neem contact op voor een prijsopgave'. Dat komt in mijn ervaring overeen met: te duur voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
PetervdM schreef op zondag 7 juli 2024 @ 08:01:
leuke discussie als het over netwerkverkeer binnenshuis gaat. ofschoon je nu al 1+ Gb/s thuisaansluitingen kunt krijgen, vertelt niemand erbij wat er upstream gebeurt, want daar is de capaciteit nog zeer beperkt, met mogelijk nog een hogere overboeking dan nu al het geval is. je bent dan misschien wel beperkt toekomstklaar, maar of het nut heeft?????
maar ja, we zijn tweakers .....
Blijft nog steeds de stelling meten is weten, anders gezegd kijk nou eerst eens hoeveel bandbreedte je echt nodig hebt. Anders blijft het toch een beetje als een snelweg aanleggen omdat je daar zo lekker kan fietsen.
Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar welke provider kies ik met welk abonnement. Niet zozeer voor geadverteerde snelheid maar naar overbooking. Zakelijk providers kunnen dan hele andere diensten bieden.

[ Voor 12% gewijzigd door Frogmen op 07-07-2024 11:19 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1