Zekering 16 ampere veroorzaakt kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-05 05:42
Zat vandaag zonder stroom, na een aantal uur op onderzoek uitgegaan.
Blijkt 1 zekering bij het aanzetten alles uit te knallen, de koelkast zat daar o.a. op.
Dus ik balen, ging uit van de koelkast maar die doet het normaal op een andere groep. Alle andere apparaten ontkoppeld van die groep maar het probleem blijft.

Ik heb zitten googelen maar kan zoiets niet vinden, kan dit of moet er ergens anders iets mis zitten?

Betreft een hager mwn 116 c16 (3000) (3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:52

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een zekering of een automaat?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vu50ES--H6KAv2qpg5w8cPS83yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gKJOgbuyJopNoGiYIZ1VpbOL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

De automaat kan stuk zijn maar dat komt zelden voor. Heb je een multimeter? Zo ja, meet eens de weerstand tussen fase en nul als de zekering uit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tja hij kan natuurlijk kapot zijn, maar lijkt mij waarschijnlijker dat er ergens iets is wat je over het hoofd ziet en de kortsluiting maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 20:14
Kan het dat ze zekering kapot is, ja. Toevallig bij mijn broer dit jaar gehad met een ABB.

Als je technisch bent, kunt je eventueel een wisseling te doen met een andere zekering. Maar de kans is groter dat er ergens anders iets verkeerd zit in je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
DukeBox schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:18:
De automaat kan stuk zijn maar dat komt zelden voor. Heb je een multimeter? Zo ja, meet eens de weerstand tussen fase en nul als de zekering uit staat?
Dus voor de duidelijkheid als de automaat kapot is kan dit fenomeen zich voordoen, dat die zonder dat er een apparaat is aangesloten kortsluiting veroorzaakt en de hele meterkast uitfloept?

Toevallig gisteren uit noodzaak de laatste 9 volt batterij uit de multimeter gehaald en in de brandmelder gestopt. :D
Zit momenteel ook zonder auto (zat ineens zonder remmen op de snelweg, leve de handrem). Kan nu niks kopen, woon afgelegen.

Ik ga morgen wel in de kast duiken, zit nog zo'n zelfde automaat in die ongebruikt is zover ik weet. Nu is het donker buiten en dus niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Sissors schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:18:
Tja hij kan natuurlijk kapot zijn, maar lijkt mij waarschijnlijker dat er ergens iets is wat je over het hoofd ziet en de kortsluiting maakt.
Ja ik ben echt alles afgelopen, ik kan niks meer bedenken. Het enige wat op die groep zat was de koelkast, waterkoker, wifi repeater en koffiezetapparaat. De rest van de keuken zit op een andere groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Sunrise schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:29:
Dus voor de duidelijkheid als de automaat kapot is kan dit fenomeen zich voordoen, dat die zonder dat er een apparaat is aangesloten kortsluiting veroorzaakt en de hele meterkast uitfloept?
Wat bedoel je precies met dat laatste? Eén groep die uitvalt is niet de hele meterkast, of gaat de hoofdgroep dan ook? Of is het de aardlek die eruit klapt, daar zitten vaak meerdere groepen op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
[...]

Toevallig gisteren uit noodzaak de laatste 9 volt batterij uit de multimeter gehaald en in de brandmelder gestopt. :D
Zit momenteel ook zonder auto (zat ineens zonder remmen op de snelweg, leve de handrem). Kan nu niks kopen, woon afgelegen.

Ik ga morgen wel in de kast duiken, zit nog zo'n zelfde automaat in die ongebruikt is zover ik weet. Nu is het donker buiten en dus niet handig.
Even een draad boven uit de automaat halen, dan inschakelen. Blijft ie dan aan zit het in je installatie, klapt ie uit zit het in je automaat.

Overigens snap ik niet wat die c16 automaten in een huisinstallatie doen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Nielson schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:35:
[...]
Wat bedoel je precies met dat laatste? Eén groep die uitvalt is niet de hele meterkast, of gaat de hoofdgroep dan ook? Of is het de aardlek die eruit klapt, daar zitten vaak meerdere groepen op.
Als ik die automaat aanzet (zie foto 1) klapt alle stroom uit, alles in huis, de hoofdschakelaar.
Ik plaats wel een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA9EiPY2mBpvvXTpPW8a6vDQ85A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT6dpDINFEIavGaQgfhIRsso.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Makrolon schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:36:
[...]

Even een draad boven uit de automaat halen, dan inschakelen. Blijft ie dan aan zit het in je installatie, klapt ie uit zit het in je automaat.

Overigens snap ik niet wat die c16 automaten in een huisinstallatie doen.
Morgen als de zon weer schijnt zal ik dat doen.

Ik heb het huis zo gekocht, waar die dienen die c16 normaal gesproken voor dan? Zit hier in Griekenland trouwens, wellicht is dat hier wel normaal?

Ik ga nu slapen, tot morgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sunrise op 04-07-2024 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:46
Sunrise schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:39:
[...]

Als ik die automaat aanzet (zie foto 1) klapt alle stroom uit, alles in huis, de hoofdschakelaar.
Ik plaats wel een foto.
[Afbeelding]
Ah, je aardlek klapt er uit. Er zit ergens in een apparaat een aardlek. Verdachte dingen zijn apparaten met verwarmingselementen, en buitenverlichting e.d.

Of c karakteristiek in Griekenland gebruikelijk is weet ik niet..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-05 13:01
Ergens een draad los achter een wandcontactdoos kan natuurlijk ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

buitenstopcontact in de regen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Een aardlekautomaat is iets anders dan een hoofdschakelaar. En zoals anderen opmerken, als die er (ook) uitklapt dan is er vaak toch meer aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 09:42
Die met sticker 'main switch' is inderdaad een aardlek, te herkennen aan het knopje en bedient vaak meerdere groepen tegelijk.

Aardlek is een (milde) sluiting (dus geen korte ;) ) naar aarde, vaak iets als vocht, grondkabel, apparaat met water/condens. Zoveel mogelijk uittrekken en de losse automaten ook uitzetten. Dan die main switch weer aan.

Dan 1 voor 1 de groepen weer aan, dan 1 voor 1 de apparaten. Apparaten/groepen die je niet direkt nodig hebt lekker even niet aanzetten. Even overleven met internet en koelkast.. Als je dan een metertje hebt kan je de rest ook aan proberen te zetten totdat je weer problemen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het kan ook iets simpels zijn als een losgeschoten draad in een stopcontact dat nu tegen aarde aangaat, dat kan het verklaren dat zowel je automaat als aardlek eruit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-05 17:15
Aardlek kan bijna van alles zijn, heeft geen zin om hier mogelijke oorzaken te benoemen, de enige juiste wijze om dit te benaderen is om met een multi-meter door uitsluiting de oorzaak te vinden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209
  • Laatst online: 08:20

Reptile209

- gers -

[...]

[...]
Je zou natuurlijk die batterij uit de rookmelder weer even een half uurtje terug kunnen lenen voor de multimeter hè. Hoewel, met de rest van je verhaal is een half uur zonder rookmelder misschien geen goed idee... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Reptile209 op 04-07-2024 21:50 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Ik heb de bruine draad eruit gehaald aan de bovenkant, aangezet en er gebeurt nu niks. En de stopcontacten hebben gewoon stroom.

Dus wat nu? Alle stopcontacten checken of de bedrading goed zit zoals een tweaker hierboven schrijft? Of mijn multimeter erbij pakken, of beide? Eerst een bakkie koffie, dat sowieso.

Edit:

Met de draad eruit en de schakelaar uit heeft de groep nu gewoon stroom? Is dat normaal? 🧐

Edit 2:
Blijkt toch helemaal niet die groep te zijn, ik weet niet hoe ik daarop kwam. Zwembadpomp veroorzaakt kortsluiting.

[ Voor 27% gewijzigd door Sunrise op 05-07-2024 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eivogel1985
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:20
Sunrise schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 06:54:
Ik heb de bruine draad eruit gehaald aan de bovenkant, aangezet en er gebeurt nu niks. En de stopcontacten hebben gewoon stroom.

Dus wat nu? Alle stopcontacten checken of de bedrading goed zit zoals een tweaker hierboven schrijft? Of mijn multimeter erbij pakken, of beide? Eerst een bakkie koffie, dat sowieso.

Edit:

Met de draad eruit en de schakelaar uit heeft de groep nu gewoon stroom? Is dat normaal? 🧐
Zoals al eerder beschreven, het zit dus in je installatie en niet in je automaat (draad eruit en hij maakt geen sluiting). Je laatste vraag: nee dat is niet normaal. Logische verklaring is dat je *deels* naar de verkeerde groep zit te kijken. Op basis van eliminering kun je bepalen welke groep van spanning voorziet, zet ze 1 voor 1 uit en kijk wanneer de spanning wegvalt in de installatie

[ Voor 8% gewijzigd door Eivogel1985 op 05-07-2024 07:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Zoals eerder beschreven blijkt de groep niet te kloppen, het is de automaat van het zwembadhok. Pomp is de boosdoener.

Ik heb de capacitor uit de zwembadpomp gehaald (youtube) maar meer als licht brommen en knisperen na 3 seconden doet ie niet, gelijk weer uit gezet. Maar het doet niet meer de stroom eruit knallen zonder de capacitator. Ik heb ook geprobeerd te draaien aan de luchtvinnen van de motor maar de motor zit vast denk ik. Einde verhaal of ik moet 'm helemaal uit elkaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Nouja, als hij toch al naar z'n grootje lijkt, kan je hem altijd uit elkaar halen om te zien of het nog te repareren is. Wellicht zit er gewoon een takje oid in het huis van de pomp klem en vis je het er zo uit. Kan je gelijk zien of dat iets is dat je kunt voorkomen met een filter o.i.d., of dat je bestaande filter stuk is ofzo.

Maar ook wel een aardige kans dat de motor zichzelf heeft opgeblazen intussen , aangezien hij kortsluiting maakt. Maar dan wordt het ook niet erger dan een nieuwe pomp kopen en heb je lekker kunnen sleutelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Reptile209 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:54:
Nouja, als hij toch al naar z'n grootje lijkt, kan je hem altijd uit elkaar halen om te zien of het nog te repareren is. Wellicht zit er gewoon een takje oid in het huis van de pomp klem en vis je het er zo uit. Kan je gelijk zien of dat iets is dat je kunt voorkomen met een filter o.i.d., of dat je bestaande filter stuk is ofzo.

Maar ook wel een aardige kans dat de motor zichzelf heeft opgeblazen intussen , aangezien hij kortsluiting maakt. Maar dan wordt het ook niet erger dan een nieuwe pomp kopen en heb je lekker kunnen sleutelen :+
Ik heb de pomp-as losgewrikt en de pomp aangezet en de luchtvinnen zetjes gegeven maar hij wil niet meer. En er komt nu rook uit. Als het goed is komen ze een nieuwe plaatsen vandaag. De oude kan ik idd helemaal uit elkaar halen voor de fun en wie weet vind ik de oorzaak. Ik heb ook de schroevendraaier check gedaan of er iets verstopt zat bij de impeller, voelde alleen maar plastic dus ik denk niet dat er iets zit maar dat weet je pas 100 % als je 'm helemaal uit elkaar haalt natuurlijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Sunrise schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:37:
[...]

Ik heb de pomp-as losgewrikt en de pomp aangezet en de luchtvinnen zetjes gegeven maar hij wil niet meer. En er komt nu rook uit. Als het goed is komen ze een nieuwe plaatsen vandaag. De oude kan ik idd helemaal uit elkaar halen voor de fun en wie weet vind ik de oorzaak. Ik heb ook de schroevendraaier check gedaan of er iets verstopt zat bij de impeller, voelde alleen maar plastic dus ik denk niet dat er iets zit maar dat weet je pas 100 % als je 'm helemaal uit elkaar haalt natuurlijk.
Oh, dan is dat het. Pompen (en elektrische apparaten in het algemeen) werken op rook en als je die rook kwijt raakt, doet de pomp het niet meer :+

Pagina: 1