Subwoofer in auto ruist

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 15-01 18:41
Mijn vraag
ik heb een versterker + subwoofer ingebouwd in mijn Auto (bmw 1 serie uit 2006) en deze ruist als ik de auto aan zet.

Het gekke is, als ik de spanning op een aparte accu zet, dat de subwoofer niet ruist. Zodra ik de spanning via de auto rechtstreeks vanaf de accu gebruik dan gaat de box zacht ruissen.

Ik heb al geprobeerd de kabel langs de auto te leggen zodat er geen contact is met huidige kabels.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:47
muziek harder aanzetten.

Grapje.
zou dit iets kunnen zijn.
https://www.eijlander.nl/...10a-max-a-47653-3915.html

[ Voor 70% gewijzigd door 3dmazter op 04-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reaL_G
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

reaL_G

G

hoe is het aangesloten?

GiTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
Ik heb de stekker van mijn display rechtstreeks naar de versterker.

Van de accu naar de versterker heb ik een zekering ertussen zitten.

Als ik de zelfde stekkers die ik op de accu gebruik, op een aparte accu zet, ruist het niet. Dus ik denk dat ergens ruis in de cirkel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
Zou een van de onderstaande linkjes ook werken?

Ik wil het graag voor de vakantie opgelost hebben :)

https://amzn.eu/d/04yFcYsw

https://amzn.eu/d/01vf8vZA

https://amzn.eu/d/092FUc3E

[ Voor 88% gewijzigd door Cornk op 04-07-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 00:15
Tja symptoombestrijding kom je misschien wel ergens (filters proberen, geen garantie) maar ik zou toch echt de oorzaak aanpakken of de correcte manier gebruiken om ruis weg te halen.

Klinkt als een (multi-)ground loop probleem.

Je hebt de ground naar de batterij, en de ground via je audio signaal. Twee ground dat is fout zoals je hoort.

Waarschijnlijk is er een apparaat (waarschijnlijk dynamo) die ruis introduceert op het circuit in de auto.

Je doel zal zijn een schoon signaal naar je subwoofer krijgen, en zolang je elektrisch op je auto zit aangesloten waar dat onderdeel dat ruis veroorzaakt aanwezig is kan dat niet (of in ieder geval niet makkelijk).

Om toch het echte signaal terug te krijgen, moet er naar de subwoofer een gebalanceerd signaal gaan. Dan zal de ruis op beide signalen aanwezig zijn, en dus zichzelf annuleren.

Ik kan mij voorstellen dat dit niet het geval is voor je subwoofer en/of je audio speler (want anders had je geen ruis en kwam je hier niet die vraag stellen), en dus een andere oplossing zoekt, en die zijn er wel..

Mogelijk kan je kijken of je de ground kabel in je audio kabel kan weghalen, en alleen de links/rechts audio signalen sturen (dual channel normaliter 3 geleiders, de ground geleider doorknippen/weghalen dus, bij mono channel audio 2 geleiders, daar ook alleen de ground doorknippen).
Ik verwacht niet dat het bovenstaande zal werken, want dat heeft het bij mij nooit gedaan.
In theorie moet het werken om een ground loop te fixen, want er is dan maar een enkele ground.. maar blijkbaar toch niet goed.

Nog een andere oplossing kan zijn om digitale audio te gebruiken en dat direct op je subwoofer aan te sluiten (bijvoorbeeld spdif via coax), maar dan moet je audio speler dat wel ondersteunen. En probeer maar een subwoofer te vinden met spdif ingang..

Veel andere echte oplossingen zijn er niet, filters zullen ook bij muziek diezelfde frequenties die je hoort (en niet wil horen) weghalen, ofwel het geluid wordt vervormd en is niet origineel. Tot nu toe veel praatjes van verkopers dat filters magisch zijn en alle ruis weghalen maar altijd achteraf spijt, en merkbaar 'anders' of 'niet zoals ik had verwacht' en soms werken ze helemaal niet, zeker niet bij ground loops.

Je zou misschien op je 12V in power lijnen misschien nog een power filter/smoother of een capacitor/of L(R)C bank kunnen toepassen om wisselstromen weg te halen, als iets een makkelijke oplossing kan zijn dan is dat het misschien, maar ook dat werkt zelden voor ground loops.

Sommige audio apparatuur heeft een ground-lift / earth-lift om zulke problemen te voorkomen, maar ook hier betwijfel ik sterk dat zoiets in een auto zou bestaan. Ik weet er in ieder geval van geen een waar dit ooit is toegepast (en ook hier komen we dan terug op het "gebalanceerd signaal" onderwerp).

Ik ben helemaal geen audio expert dus neem alles maar met een korreltje zout, maar dit is mijn ervaring tot nu toe met audio, ruis, ground loops, en apparaten die elkaar tegen werken.

[ Voor 19% gewijzigd door grasmanek94 op 04-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornk
Ik heb nog iemand gesproken en die gaf aan om een galvanisch gescheiden versterker te gebruiken.
Heeft iemand ervaring met een versterker met galvanisch gescheiden. Krijg deze op internet niet echt gevonden. Graag niet een hele dure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bedoel je niet een 12/12 dc-dc converter?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Eerste vraag: Ligt je voeding en signaalkabel naast elkaar? Dan is stap 1 dat niet doen. Bij een vriend ook ooit lekker alles aan 1x kant er in gelegd, dat was een fout. Iets met magnetische velden enzo. Er hoeft niet giga ruimte tussen ofzo, maar een heel eind door zelfde kabelgoot is niet aan te raden.

En dan mn oorspronkelijke antwoord:

Ik vermoed dat er gewoon ergens in je auto een stuk hardware ergens je stroom een beetje vies maakt. Dan kun je wel allerlei filters en magie er proberen tussen te stoppen, maar beter is proberen de oorzaak te vinden en dat op te lossen. Het is wat meer werk om uit te zoeken, maar gelukkig erg makkelijk:
  • Trek alle zekeringen los en stop enkel die van je versterker terug (en sluit ff je mobiel aan ipv je apparaat)
  • Zorg dat je radio het weer doet. Als de ruis nu terug is, ben ik door ideeen heen
  • Stop nu een zekering terug.
    • Is het geluid nog steeds zuiver? Steek meer zekeringen terug
    • Ruis terug? Kijk wat je zojuist aangezet hebt. Deze zekering er weer uit en doorgaan alsof je het nog niet gevonden hebt (een bug hoeft niet perse alleen te zijn :) )
  • Als er meerdere dingen op 1 zekering zitten, zou je het kunnen loskoppelen en dan 1 voor 1 weer aansluiten. Dit wordt wel een aardig klusje dan, dus laten we hopen dat het makkelijk is
  • Met wat geluk heb je nu je probleem kunnen vinden, de oplossing wijst mogelijk dan voor zich.
Als je wat hoofdzekeringen hebt, kun je die 1 voor 1 terug stoppen, dan test je gelijk een hele groep tegelijk.
En mogelijk is de uitkomst dat je pech hebt en toch achteraf moet filteren, maar misschien wel niet.

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wacht ff hoor... alle reacties en adviezen die ongetwijfeld goedbedoeld zijn ten spijt; als ik dingen lees als 'alle zekeringen eruit' en '12/12 dc converter' en 'ground kabel weghalen' dan gaat er iets niet helemaal goed denk ik.

Allereerst: om welke versterker, welke subwoofer en welke radio/head-unit gaat het? Hoe is alles aangesloten? Zitten er filters en zekeringen tussen, en zo ja op welke plaatsen? Heb je de negatieve powerterminal van de versterker bijvoorbeeld aangesloten op de negatieve pool van de accu of aan de massa van het chassis? Meestal is een zo kort mogelijke massakabel aan te raden, dus van de versterker naar bijvoorbeeld één van de bevestigingspunten van een autogordel.

De ruis kan trouwens óók veroorzaakt worden door een niet goed aangesloten kabel bij de radio/head-unit, het hoeft dus niet eens in de versterker of diens bekabeling te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Cornk schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:07:
Ik heb nog iemand gesproken en die gaf aan om een galvanisch gescheiden versterker te gebruiken.
Iets in deze richting zou het best kunnen zijn. Een galvanische scheiding van het signaal is voldoende en dat kan voor weinig geld met dit apparaatje: https://www.bax-shop.nl/g...audio-groundloop-isolator

[ Voor 30% gewijzigd door TBTL op 11-07-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Bedoel je met ruis echt witte ruis (shhhhhhhhh) of stoorgeluiden? In het eerste geval zou het kunnen zijn dat de versterker teveel ruis produceert of de luidspreker (veel) te gevoelig is. Ik heb wel eens van die grote Klipsch luidsprekers gehoord. Die hebben een gevoeligheid van 105 dB/1W/1m, en op een meter afstand hoorde je zelfs met een goede versterker ruis.
Pagina: 1