Tja symptoombestrijding kom je misschien wel ergens (filters proberen, geen garantie) maar ik zou toch echt de oorzaak aanpakken of de correcte manier gebruiken om ruis weg te halen.
Klinkt als een (multi-)ground loop probleem.
Je hebt de ground naar de batterij, en de ground via je audio signaal. Twee ground dat is fout zoals je hoort.
Waarschijnlijk is er een apparaat (waarschijnlijk dynamo) die ruis introduceert op het circuit in de auto.
Je doel zal zijn een schoon signaal naar je subwoofer krijgen, en zolang je elektrisch op je auto zit aangesloten waar dat onderdeel dat ruis veroorzaakt aanwezig is kan dat niet (of in ieder geval niet makkelijk).
Om toch het echte signaal terug te krijgen, moet er naar de subwoofer een gebalanceerd signaal gaan. Dan zal de ruis op beide signalen aanwezig zijn, en dus zichzelf annuleren.
Ik kan mij voorstellen dat dit niet het geval is voor je subwoofer en/of je audio speler (want anders had je geen ruis en kwam je hier niet die vraag stellen), en dus een andere oplossing zoekt, en die zijn er wel..
Mogelijk kan je kijken of je de ground kabel in je audio kabel kan weghalen, en alleen de links/rechts audio signalen sturen (dual channel normaliter 3 geleiders, de ground geleider doorknippen/weghalen dus, bij mono channel audio 2 geleiders, daar ook alleen de ground doorknippen).
Ik verwacht niet dat het bovenstaande zal werken, want dat heeft het bij mij nooit gedaan.
In theorie moet het werken om een ground loop te fixen, want er is dan maar een enkele ground.. maar blijkbaar toch niet goed.
Nog een andere oplossing kan zijn om digitale audio te gebruiken en dat direct op je subwoofer aan te sluiten (bijvoorbeeld spdif via coax), maar dan moet je audio speler dat wel ondersteunen. En probeer maar een subwoofer te vinden met spdif ingang..
Veel andere echte oplossingen zijn er niet, filters zullen ook bij muziek diezelfde frequenties die je hoort (en niet wil horen) weghalen, ofwel het geluid wordt vervormd en is niet origineel. Tot nu toe veel praatjes van verkopers dat filters magisch zijn en alle ruis weghalen maar altijd achteraf spijt, en merkbaar 'anders' of 'niet zoals ik had verwacht' en soms werken ze helemaal niet, zeker niet bij ground loops.
Je zou misschien op je 12V in power lijnen misschien nog een power filter/smoother of een capacitor/of L(R)C bank kunnen toepassen om wisselstromen weg te halen, als iets een makkelijke oplossing kan zijn dan is dat het misschien, maar ook dat werkt zelden voor ground loops.
Sommige audio apparatuur heeft een ground-lift / earth-lift om zulke problemen te voorkomen, maar ook hier betwijfel ik sterk dat zoiets in een auto zou bestaan. Ik weet er in ieder geval van geen een waar dit ooit is toegepast (en ook hier komen we dan terug op het "gebalanceerd signaal" onderwerp).
Ik ben helemaal geen audio expert dus neem alles maar met een korreltje zout, maar dit is mijn ervaring tot nu toe met audio, ruis, ground loops, en apparaten die elkaar tegen werken.
[
Voor 19% gewijzigd door
grasmanek94 op 04-07-2024 21:52
]