Squatrek in achtertuin bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerrJasper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:39
Hi allen, ik ben voornemens om in mijn achtertuin een squatrek/bankdrukinstallatie te bouwen. Je kan natuurlijk een prefab stalen constructie kopen, maar die zijn wat dissonant in mijn tuin. Met wat houten balken, steigerbuis, en beton moet ik een eind komen.

Mijn boodschappenlijst is als volgt:
2+1 palen 300*10*10 geïmpregneerd, om de twee palen te verbinden de +1 (en wellicht meer, zie onder).
2 paalankers
Beton

Dit zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o39BgryIa-R460P3gfs6xDjFXQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9S4pzOPYDt3xie0ESg0KUy0I.png?f=user_large

Dus palen een stuk de grond in, in een te storten betonpoer, middels een paalanker (roze) vast in het beton, de paal zelf ook een stuk in het beton, dichtstorten met zand. Uiteraard dient de paal behandeld te worden met beits/vloeibaar rubber/teerverf. Paal bovengronds aflakken, en klaar.

Mijn vragen:
0) Alle kritiek op de constructie van harte welkom. Overkill, of juist te zwak?
1) Hoe ver moeten de palen de grond in? Ik lees 1/3e, dat lijkt me prima, maar is minder ook goed? Als ik door de poer bijv. 1/6e aan zou kunnen houden kan er nog een behoorlijke pullup-bar op.
1a) A propos pullup-bars: Is het een idee om de tussenconstructie te vervangen door een steigerbuis die door de palen heengaat en vastgehouden wordt door voetplaten?
2) Ervaringen met de behandeling van ondergronds hout? Wat werkt goed? De grond is zeer nat waar ik woon.
3) Is het nodig om nog extra versteviging aan te brengen aan de onderzijde, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFPShK1PaojwSGhg5WJPn3aDhhw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7NDqp0ytWEQcWgpR9YZ08Eg6.png?f=user_large

Mijn grote dank bij voorbaat voor het meedenken!

Beste antwoord (via HerrJasper op 27-08-2024 21:05)

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44
0) Ga je er ook aan schommelen of een scheve/horizontale belasting op introduceren? Zo nee, dan heeft t maar weinig te leiden.

Paalanker is nutteloos, als je de palen in nat beton steekt komt dat niet meer los. Daarnaast heb je geen opwaartse kracht.

1) waarom niet?

1a) zie 0), hangt van belasting af en hoe je deze op de grond gaat afdrukken. 60cm de grond in, mits nauwelijks horizontale krachten, is dikke prima.

2) hardhout of geïmpregneerd. Uiteindelijk rot t allemaal weg. Als je de paal volledig tot iets boven maaiveld in beton zet heb je en een stevige fundering en rot t minder snel

3) zinloos, grond beweegt dus die hangen binnen kortste keren vrij van de grond

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Roeland
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:44
0) Ga je er ook aan schommelen of een scheve/horizontale belasting op introduceren? Zo nee, dan heeft t maar weinig te leiden.

Paalanker is nutteloos, als je de palen in nat beton steekt komt dat niet meer los. Daarnaast heb je geen opwaartse kracht.

1) waarom niet?

1a) zie 0), hangt van belasting af en hoe je deze op de grond gaat afdrukken. 60cm de grond in, mits nauwelijks horizontale krachten, is dikke prima.

2) hardhout of geïmpregneerd. Uiteindelijk rot t allemaal weg. Als je de paal volledig tot iets boven maaiveld in beton zet heb je en een stevige fundering en rot t minder snel

3) zinloos, grond beweegt dus die hangen binnen kortste keren vrij van de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:32
Wat bedoel je met "dissonant in je tuin"?

Als je hem zelf maakt, denk je dan ook aan talloze haken/staven waar je de stang weer kan inleggen als je niet meer strekken?
Anders kun je toch ook een kant en klare van staal nemen en met wat houten strip of plakfolie bewerken? Dan zie je vanuit huis geen staal, enkel als je er tussenin staat (tenzij je heel secuur rondom bekleed). Van staal is dunner en beter verplaatsbaar dan in de grond gestorte palen.