Hi allen, ik ben voornemens om in mijn achtertuin een squatrek/bankdrukinstallatie te bouwen. Je kan natuurlijk een prefab stalen constructie kopen, maar die zijn wat dissonant in mijn tuin. Met wat houten balken, steigerbuis, en beton moet ik een eind komen.
Mijn boodschappenlijst is als volgt:
2+1 palen 300*10*10 geïmpregneerd, om de twee palen te verbinden de +1 (en wellicht meer, zie onder).
2 paalankers
Beton
Dit zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9S4pzOPYDt3xie0ESg0KUy0I.png?f=user_large)
Dus palen een stuk de grond in, in een te storten betonpoer, middels een paalanker (roze) vast in het beton, de paal zelf ook een stuk in het beton, dichtstorten met zand. Uiteraard dient de paal behandeld te worden met beits/vloeibaar rubber/teerverf. Paal bovengronds aflakken, en klaar.
Mijn vragen:
0) Alle kritiek op de constructie van harte welkom. Overkill, of juist te zwak?
1) Hoe ver moeten de palen de grond in? Ik lees 1/3e, dat lijkt me prima, maar is minder ook goed? Als ik door de poer bijv. 1/6e aan zou kunnen houden kan er nog een behoorlijke pullup-bar op.
1a) A propos pullup-bars: Is het een idee om de tussenconstructie te vervangen door een steigerbuis die door de palen heengaat en vastgehouden wordt door voetplaten?
2) Ervaringen met de behandeling van ondergronds hout? Wat werkt goed? De grond is zeer nat waar ik woon.
3) Is het nodig om nog extra versteviging aan te brengen aan de onderzijde, zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7NDqp0ytWEQcWgpR9YZ08Eg6.png?f=user_large)
Mijn grote dank bij voorbaat voor het meedenken!
Mijn boodschappenlijst is als volgt:
2+1 palen 300*10*10 geïmpregneerd, om de twee palen te verbinden de +1 (en wellicht meer, zie onder).
2 paalankers
Beton
Dit zou er dan ongeveer zo uit moeten komen te zien:
:fill(white):strip_exif()/f/image/9S4pzOPYDt3xie0ESg0KUy0I.png?f=user_large)
Dus palen een stuk de grond in, in een te storten betonpoer, middels een paalanker (roze) vast in het beton, de paal zelf ook een stuk in het beton, dichtstorten met zand. Uiteraard dient de paal behandeld te worden met beits/vloeibaar rubber/teerverf. Paal bovengronds aflakken, en klaar.
Mijn vragen:
0) Alle kritiek op de constructie van harte welkom. Overkill, of juist te zwak?
1) Hoe ver moeten de palen de grond in? Ik lees 1/3e, dat lijkt me prima, maar is minder ook goed? Als ik door de poer bijv. 1/6e aan zou kunnen houden kan er nog een behoorlijke pullup-bar op.
1a) A propos pullup-bars: Is het een idee om de tussenconstructie te vervangen door een steigerbuis die door de palen heengaat en vastgehouden wordt door voetplaten?
2) Ervaringen met de behandeling van ondergronds hout? Wat werkt goed? De grond is zeer nat waar ik woon.
3) Is het nodig om nog extra versteviging aan te brengen aan de onderzijde, zie hieronder.
:fill(white):strip_exif()/f/image/7NDqp0ytWEQcWgpR9YZ08Eg6.png?f=user_large)
Mijn grote dank bij voorbaat voor het meedenken!