Overlast van muizen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:05

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Eigenlijk wil ik het niet echt overlast noemen, want (tot nu toe) hebben de muizen nog geen (zichtbare) schade aangericht.

Van de week liep er een muis door onze woonkamer, die zich snel verstopte achter de kast. Lang bezig geweest met hem vinden, maar hij leek wel geteleporteerd. Even later zagen we 'm aan de andere kant van de woonkamer, maar ook toen was hij snel weg.

Sindsdien niet meer gezien. Ook geen muizenkeutels of knabbelschade van de muis.

Gisteren hoorden we op zolder getrippel toen we in bed lagen. Het was duidelijk dat daar iets liep. Maar ook deze muis maakte maar tijdelijk geluid en was onvindbaar. En ook op zolder (waar de wasmachine staat, het wasgoed en heel veel dozen) geen enkele spoor van muizenkeutels of schade door de muis.

Dus echte zorgen maak ik mij nog niet. Er is op zolder niets te eten, dus wellicht dat de muis/muizen weer naar buiten zijn gegaan. Het is toch lekker weer :)

Maar goed... als ik op internet lees dan lees ik verhalen die mij wel wat meer afschrikken. Een muis is nooit alleen en binnen no time heb je een plaag. Ik heb vandaag dus deze diervriendelijke muizenval gekocht.
Iemand ervaring met zo'n val? Zal het werken? Eerst zo maar proberen alvorens de muis te doden met een traditionele houten exemplaar. Dat schijnt volgens internet toch wel de meest effectieve manier te zijn.

5 stuks gekocht die ik dan door het huis zal verspreiden daar waar ik ze verwacht... Maar goed, ik denk dus echt dat de muis/muizen weer naar buiten zijn gegaan en dus helemaal niet meer in huis zijn. Ook al staat op internet dat dit niet zo is en nooit gebeurt.

Ons huis is uit 1920 en wel volledig geïsoleerd. Helaas zal het ontdekken door welk gat zo'n muis naar binnen kan komen, ondoenlijk aangezien ze al door een gat van 0,5 cm kruipen.

Verder staat er op de website van de winkel:
Laat een gevangen muis minimaal een kilometer verder vrij om terugkomen te voorkomen.
Je gaat mij toch niet vertellen dat een muis de weg terug kan vinden? Wij hebben een park tegenover ons huis en ik wilde hem daar eigenlijk loslaten (50 m). Is dus niet verstandig?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:16
Galois schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:49:

Je gaat mij toch niet vertellen dat een muis de weg terug kan vinden? Wij hebben een park tegenover ons huis en ik wilde hem daar eigenlijk loslaten (50 m). Is dus niet verstandig?
Aannemende dat die muis die je vangt inderdaad niet alleen is, dan zou het me niks verbazen als 'ie de rest van z'n familie op 50 meter afstand gewoon kan ruiken. Dus een park tegenover je huis lijkt me niet bepaald de beste plek om 'm los te laten, nee.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Hahn schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Aannemende dat die muis die je vangt inderdaad niet alleen is, dan zou het me niks verbazen als 'ie de rest van z'n familie op 50 meter afstand gewoon kan ruiken. Dus een park tegenover je huis lijkt me niet bepaald de beste plek om 'm los te laten, nee.
Nee, dat risico ga ik dan niet nemen nee.
Ik kan mij alleen niet goed voorstellen dat een muis de weg terug kan vinden. Op internet lees ik dat de weg teruggevonden wordt omdat hij geursporen achterlaat. Maar aangezien hij in dat doosje (de val) weggebracht wordt, kan hij geen geursporen achterlaten.

We hebben een ander parkje over de snelweg... ik zal 'm daar maar vrijlaten (maar ja... dan heb ik voor niets een diervriendelijke muizenval als hij vervolgens wordt overreden door een auto).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Galois schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:56:
[...]

Nee, dat risico ga ik dan niet nemen nee.
Ik kan mij alleen niet goed voorstellen dat een muis de weg terug kan vinden. Op internet lees ik dat de weg teruggevonden wordt omdat hij geursporen achterlaat. Maar aangezien hij in dat doosje (de val) weggebracht wordt, kan hij geen geursporen achterlaten.
Maar hij heeft ook al geuren achtergelaten voordat 'ie door je gevangen werd, en misschien is 'ie onlangs al door het park gewandeld ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cubepoint
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 06-06 13:58
Wij wonen in de binnenstad en hebben ook wel eens last van muizen, zien er nooit meer als 1 a 2 per jaar en hebben nog nooit een nestje gehad. Dat het maar een enkele muis is is dus zeker wel mogelijk. Maar als ze je huis eenmaal gevonden hebben blijven ze hardnekkig terugkomen.

Na veel verschillende dingen geprobeerd te hebben bij de volgende vallen uitgekomen: https://hg.eu/nl/producten/hgx-muizenval
Deze zijn erg eenvoudig scherp te stellen door het valmechanisme zo ver mogelijk in te drukken zonder de val af te laten gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:01

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Heb er ervaring mee en het beste wat in mijn ogen werkte is pindakaas er in smeren om ze te vangen. Dat ging hier met 2 dagen hadden we de muis te pakken.

Verder het doosje echt serieus ver wegbrengen. Wij hadden hem in eerste instantie op 500meter weggebracht maar die kwam vrolijk weer terug. Daarna hebben we hem nog een keer mogen vangen. Die is daarna op 2km weggebracht. Eventjes op de fiets de dijk afgefietst en daarna daar in de natuur gedropt. Sindsdien geen muizen meer gehad.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Notna

Where are you?®

Touchdomex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:59:
Heb er ervaring mee en het beste wat in mijn ogen werkte is pindakaas er in smeren om ze te vangen. Dat ging hier met 2 dagen hadden we de muis te pakken.

Verder het doosje echt serieus ver wegbrengen. Wij hadden hem in eerste instantie op 500meter weggebracht maar die kwam vrolijk weer terug. Daarna hebben we hem nog een keer mogen vangen. Die is daarna op 2km weggebracht. Eventjes op de fiets de dijk afgefietst en daarna daar in de natuur gedropt. Sindsdien geen muizen meer gehad.
+1 voor deze. Ik heb tot nu toe 4 muizen in de garage gehad. Ik heb 'diervriendelijke' vallen gekocht en daar gewoon een (stukje van een) kontje brood met wat pindakaas op gedaan (mét noot :+ ) . Binnen 12 uur had ik ze te pakken; ze negeerde het reeds aangegeten eten wat er al lag. (Die we vanaf toen ook gelijk in afsluitbare bakken hebben gezet)

Vervolgens iets van 1,5 tot 2 km verder losgelaten voor de zekerheid. Beestjes kunnen het ook niet helpen, dus bewust doodmaken vind ik ook zoiets (ondanks dat ze de kussens van een jaar oude loungeset compleet naar de knoppen geholpen hadden :') )

[ Voor 17% gewijzigd door Notna op 04-07-2024 16:04 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Mijn ouders hebben ook lang last gehad van muizen, evenals de buren. Je mag uiteindelijk niet veel doen omdat de muizen beschermd zijn. Mijn ouders hebben uiteindelijk vooral gecontroleerd op gaten en dergelijken, de vervolgens allemaal gedicht, idem bij de buren. Sindsdien is de overlast ook wel verdwenen, rotzooi ook tussen vloer en plafond hebben ze opgeschoond, het gaat weer goed intussen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CH4OS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:03:
Je mag uiteindelijk niet veel doen omdat de muizen beschermd zijn.
Niet altijd.
https://muizenkwijt.nl/muizen

De huismuis is geen beschermde muizensoort. Bosmuizen, veldmuizen, spitsmuizen en woelmuizen zijn wel beschermde soorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
cubepoint schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:58:
Wij wonen in de binnenstad en hebben ook wel eens last van muizen, zien er nooit meer als 1 a 2 per jaar en hebben nog nooit een nestje gehad. Dat het maar een enkele muis is is dus zeker wel mogelijk. Maar als ze je huis eenmaal gevonden hebben blijven ze hardnekkig terugkomen.

Na veel verschillende dingen geprobeerd te hebben bij de volgende vallen uitgekomen: https://hg.eu/nl/producten/hgx-muizenval
Deze zijn erg eenvoudig scherp te stellen door het valmechanisme zo ver mogelijk in te drukken zonder de val af te laten gaan.
Ik heb zelfs (na een tip op internet) op een paar plekken in huis een spoor van bloem gelegd waar ze doorheen zouden moeten om van plek A naar B te gaan. Je zou dan in de bloem de sporen kunnen zien. Geen spoor gezien.

Tot nu toe dus 1x een muis gezien in de woonkamer en 1x een muis op zolder gehoord...

Haha... dat is dan wel bijzonder dat het dezelfde muis is! Nee, ik ga het risico zeker niet nemen. Als ik er één vang dan gaat hij naar het park aan de andere kant van de snelweg... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ook goed, de muizen die mijn ouders waren, waren beschermde muizen. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:23

Patriot

Fulltime #whatpulsert

CH4OS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:12:
[...]

Ook goed, de muizen die mijn ouders waren, waren beschermde muizen. :)
Klinkt een beetje als een omgekeerde stuart little.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Galois schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:12:
Ik heb zelfs (na een tip op internet) op een paar plekken in huis een spoor van bloem gelegd waar ze doorheen zouden moeten om van plek A naar B te gaan. Je zou dan in de bloem de sporen kunnen zien. Geen spoor gezien.

Tot nu toe dus 1x een muis gezien in de woonkamer en 1x een muis op zolder gehoord...
Dan heb je dus een plek waar de muizen wel van weten en jij niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ze kunnen ook gewoon via een open (tuin)deur binnenkomen. BBQ/buitenlunch wat kruimels hier en daar, ome Kees die heel grappig een verbrande worst in bosjes gooit en je bent op hun radar. Deur of raam blijft op de donkere warm avonden wat open: bingo. Ik heb ze op 4 hoog in een spiksplinter hermetisch afgesloten, nieuw appartement binnen gehad (nouja één muisje dan). Gelukkig ving ik hem automatisch levend nadat hij in een boodschappentas zat te ritselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

jnr24 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:16:
Ze kunnen ook gewoon via een open (tuin)deur binnenkomen. BBQ/buitenlunch wat kruimels hier en daar, ome Kees die heel grappig een verbrande worst in bosjes gooit en je bent op hun radar. Deur of raam blijft op de donkere warm avonden wat open: bingo. Ik heb ze op 4 hoog in een spiksplinter hermetisch afgesloten, nieuw appartement binnen gehad (nouja één muisje dan). Gelukkig ving ik hem automatisch levend nadat hij in een boodschappentas zat te ritselen.
Muizen hebben niet eens een open deur nodig, ze kruipen door zo goed als de kleinste gaatjes, een centimeter is geloof ik al genoeg, een muis heeft echt niet veel nodig om zich doorheen te wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
CH4OS schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:55:
[...]

Muizen hebben niet eens een open deur nodig, ze kruipen door zo goed als de kleinste gaatjes, een centimeter is geloof ik al genoeg, een muis heeft echt niet veel nodig om zich doorheen te wurmen.
TS benoemt zelf al in de startpost dat een gat van 0,5 cm groot genoeg is, ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
CH4OS schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 00:55:
[...]

Ik begreep van een ongedierte expert dat een huis van zeg na 2000 waar niet teveel aan is geknutselt met leidingen en aanbouwsels muisdicht is. Pijpen naar de kruipruimte zitten in de pur of nauw ingestort. Deuren gaan allemaal met rubberen strips dicht, brievenbussen hebben ook dubbele klepjes met veren, raamventilatie heeft roosters die klein genoeg zijn tegen muggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 21:15

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Je moet in ieder geval hopen dat ze niet in huis overlijden. Bij ons waren ze in een doos gekropen waar ze niet meer uit konden. Wij waren een week weg. Die lucht.... :o :P

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hadden ook muizen in ons vorige huis. Vier van dit soort vallen gekocht. Poosje later op 1 nacht 2 muizen te pakken. 3 km verder losgelaten.

Daarna de vallen weer neergezet omdat we al maanden muizen hadden, dachten we dat het een lang project met veel gevangen muizen zou worden. Maar geen muis meer gezien/gehoord.

Wij gebruikten overigens vogelvoer.

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:36

Honesty

kattenneus!

Vroeger hier een muis gehad, wilde hem laten zitten maar knaagde steeds zakken chips open die ik dan weg mooist gooien. Dus toch maar gevangen en nooit meer last gehad. Dus we hadden we gewoon 1, ondanks alle katten.

Festina lente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:56
Kat in huis nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Kleine tip: wat voor muis had je?

De meeste muizen die in huis zitten zijn verzot op pindakaas en haver.
De meeste spitsmuizen zijn juist verzot op meelwormen. Echter zullen deze minder vaak in huis gezien worden (zijn stuk kleiner en houden niet van door open ruimte te rennen).

Mijn tip: vul het met wat pindakaas, haver En meelwormen, en weet dat sommige muizen dan maar 6 uur overleven in die val, dus vaak genoeg controleren.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:48
Ik snap niet waarom mensen muizen vrij laten. Het is ongedierte.
Verderop vrij laten kan betekenen dat een andere woning daar weer last van kan krijgen.

Gewoon zo'n fijne ouderwetse klem, met wat pindakaas als lokmiddel en hoppekee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:21
CH4OS schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:03:
Je mag uiteindelijk niet veel doen omdat de muizen beschermd zijn.
Heb dat vaak uitgelegd aan mijn kat maar hij trekt zich daar niks van aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
Precies. Een huisdier is misschien een rigoureuze beslissing, maar een kat of hond met wat jachtinstinct doet wonderen. Ons huis is verre van muisdicht, maar de zeldzame keren dat er een binnen is geweest, blijft de hond net zo lang posten bij de plek waar de muis zich verstopt tot hij hem te pakken heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 15:57
Zo'n houten muizenval met een veer lijkt misschien wreed, maar vergeet niet dat muizen in het 'wild' ook niet echt een ongevaarlijk en pijnloos leven hebben. De muizenval is in elk geval snel en effectief. Ik heb zowel pindakaas als oude kaas gebruikt. De oude kaas werkte steeds het beste.

We vangen ook geen vliegen en muggen om ze in de natuur terug te zetten.

Gebruik in geen geval vergif, dat komt indirect ook in de natuur terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:46
Wel eens gehoord dat de geur van katten de muizen al afschrikt. Dus wellicht wat dotjes kattenhaar neerleggen of een kleedje met kattenhaar zien te krijgen van iemand.

Zelf heb ik 2 katten thuis en nog nooit een muis gezien.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Ik snap de opmerking dat het ongedierte is en waarom je ze op een diervriendelijke manier zou vangen. Ik weet het niet. Het voelt gewoon niet goed om een dier te doden. De enige dieren die hier wel gedood worden zijn muggen :)
We brengen ‘m naar een natuurgebied hier op de hoek, waar veel buizerds zitten. Dat is dan ‘de natuur’.

Overigens gisteren om 18.00 de val geplaatst en om 22.00 zat er al een muis in!
Ben benieuwd hoeveel we er gaan vangen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
In mijn optiek zijn muizen in huis ongedierte, en buitenshuis niet ;)

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:23

Je had eerst kennisgemaakt voordat je hem wegbracht? Hoe weet je dat het dezelfde was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:01

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Gadgeteer schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Je had eerst kennisgemaakt voordat je hem wegbracht? Hoe weet je dat het dezelfde was?
Tekeningen op de rug en formaat leek hetzelfde. Kan het mis hebben uiteraard maar gezien daarna helemaal niets meer terug kwam en de muis op dezelfde plek in dezelfde ruimte zat was er teveel toeval.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:10
Wij hadden ook last van muizen in Januari. kwamen via de kruipruimte omhoog gelopen.
Valletjes geprobeerd maar niet gelukt, Toen het nog kon in duitsland korrels gehaald. toen werd het al wat minder maar nog kwamen we er af en toe een paar tegen...

Toen via een tip deze apparaten gekocht > https://www.bol.com/nl/nl...LNFVw.2_6.10.ProductTitle

En sinds dien nooit meer een muis gezien!.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:54
Trichoglossus schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 09:00:
Ik snap niet waarom mensen muizen vrij laten. Het is ongedierte.
Verderop vrij laten kan betekenen dat een andere woning daar weer last van kan krijgen.

Gewoon zo'n fijne ouderwetse klem, met wat pindakaas als lokmiddel en hoppekee.
Ik snap het ook nooit. Ik ben zelf 'achteraf' opgegroeid, daar was het allemaal wat makkelijker. Wellicht helpt dat mee. Toen ik eenmaal in het westen kwam viel het mij op hoeveel mensen het niet als ongedierte zien. Ik had een studiegenoot die bijvoorbeeld geen wespen wilde doden, maar dan gewoon rustig een kwartier uit trok om het beest te vangen en 20 meter verderop weer los te laten. 5 minuten later was de wesp er natuurlijk weer :+

Bij mijn ouders zijn uiteraard tientallen muizen, maar ook genoeg katten om de balans goed te houden. Je ziet ze daardoor niet binnen in huis, maar nog wel in de schuur. Af en toe mogen de katten een paar dagen de schuur in en is dat probleem ook weer opgelost. Zelf had ik er last van in het centrum van Leiden. Daar zat een visboer onder die niet bepaald schoon was (en inmiddels is gesloten). Toen ik een muis langs mijn hand voelde kruipen over een verwarmingsbuis was ik het zat en ben ik met grof geschut aan de slag gegaan. Het was een monumentaal pand (de lelijkste en slechtst onderhouden in heel Nederland durf ik te stellen), dus er waren genoeg gaten te vinden voor de muis en zijn vriendjes.

Uiteindelijk ben ik verhuist en heb ik daar een kat genomen. Wij zaten toen ook aan een park, maar ze klimmen rustig de muur op om 4 hoog bij je op het balkon te zitten.

In ons huidige huis hebben we er ook wel eens last van. De belangrijkste veroorzaker is de groenstrook van de gemeente naast onze zijmuur. Als de planten dichtgroeien wil daar nog wel eens nestje zitten. Er zat geen gaas tegen ongedierte in de gaten voor de spouwmuurventilatie. Een muis had zijn nestje daar tegenaan gemaakt. Ze konden dus gemakkelijk naar binnen en buiten en hadden bescherming van de beplanting. Inmiddels maak ik regelmatig een strook vrij zodat er niks tegen het huis aan groeit en heb ik de gaten dichtgemaakt.

offtopic:
Ik moet nog steeds lachen als ik terugdenk hoe de muis boven ons kozijn tussen de binnen en buitenmuur liep en niet oplette. Hij tippelde rustig heen en weer en stootte zijn hoofd tegen de verwarmingsbuis. 'tippel' 'tippel' 'tippel' 'KLANG' *stilte* 'tippel' :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Eddo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 14:00
Hier ook 1 of 2 keer per jaar weer een gezellige muis in huis, ik leg dan altijd een zakje muizenpasta achter de keukenplint of in de kruipruimte https://www.praxis.nl/tui...zHNSMrh0oFIxoCJCsQAvD_BwE

Ik denk dat het werkt, want een paar dagen later zijn ze altijd 'verdwenen'.

Oppassen met huisdieren of jonge kinderen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Mr. Eddo schreef op maandag 8 juli 2024 @ 09:55:
Hier ook 1 of 2 keer per jaar weer een gezellige muis in huis, ik leg dan altijd een zakje muizenpasta achter de keukenplint of in de kruipruimte https://www.praxis.nl/tui...zHNSMrh0oFIxoCJCsQAvD_BwE

Ik denk dat het werkt, want een paar dagen later zijn ze altijd 'verdwenen'.

Oppassen met huisdieren of jonge kinderen uiteraard.
Maar het nadeel van deze oplossing is dan toch dat de muist doodgaat en achterblijft op de plek waar hij dood is gegaan. Gaat ontbinden, enz...

Inmiddels hebben we de 3de muis gevangen in 3 dagen tijd. Ik ben heel benieuwd hoeveel er nou in totaal zitten. Het grappig is dat alle 3 de muizen in dezelfde val zijn gelopen (val op dezelfde plek, niet met z'n drieën in dezelfde val natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:48
Galois schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:11:
[...]

Maar het nadeel van deze oplossing is dan toch dat de muist doodgaat en achterblijft op de plek waar hij dood is gegaan. Gaat ontbinden, enz...

Inmiddels hebben we de 3de muis gevangen in 3 dagen tijd. Ik ben heel benieuwd hoeveel er nou in totaal zitten. Het grappig is dat alle 3 de muizen in dezelfde val zijn gelopen (val op dezelfde plek, niet met z'n drieën in dezelfde val natuurlijk).
Ik had uiteindelijk in mijn schuur 15 muizen gevangen. Vier volwassenen en 11 jonkies..
De buren hebben konijnen los lopen en het voer stond heerlijk als lopend buffet voor de muizen :X

Muizen die doodgaan van dat gif schijnen in te drogen en niet te gaan stinken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 14:06
Trichoglossus schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:48:

Muizen die doodgaan van dat gif schijnen in te drogen en niet te gaan stinken..
Klopt, ik heb in het vorige huis ook gif gebruikt, nooit iets geroken maar wel heel veel skeletjes tegengekomen met verhuizen. :r
Gif is alleen niet zo best voor de natuur. Als een muis gif eet, naar buiten gaat en wordt gevangen door een vogel, of kat, krijgt die dat gif ook binnen. En afhankelijk wat voor gif natuurlijk, kunnen die er ook dood aan gaan.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:28
Zelf zowel op mijn werk als later ook thuis te maken gehad met muizen. Enkele tips zijn hier ook al genoemd:
- muizen kunnen door kleine gastjes van nog geen 5mm.
- als je vallen gebruikt; lok ze met pindakaas.
- lijmplankjes zijn effectieve vallen maar zeer dieronvriendelijk. Gebruik is niet toegestaan.
- muizen lopen altijd langs wanden en niet midden door een kamer. Plaats vallen dus altijd langs de wand.
- als je wilt weten waar én in welke richting muizen lopen; strooi heel dun een laagje bloem op de vloer en heb even geduld (strooien gaat prima met een theezeefje).
- zorg dat etenswaren altijd in een gesloten trommel of box bewaard worden. Muizen eten door karton of folie heen, dus een dicht pak koekjes of verpakking met rookworst niet gewoon in de kast leggen.
- let op losse snippertjes of buiksmeer (google even op hoe het eruit ziet), hieraan kun je ook zien dat je overlast hebt.
-gaten en holletjes kun je dichtmaken met muizenkit maar je kunt ook pannensponjes (die RVS dingen) gebruiken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:19
Honesty schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:17:
Vroeger hier een muis gehad, wilde hem laten zitten maar knaagde steeds zakken chips open die ik dan weg mooist gooien. Dus toch maar gevangen en nooit meer last gehad. Dus we hadden we gewoon 1, ondanks alle katten.
Waarom wilde je hem laten zitten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:19
Alle diervriendelijke oplossingen daar gelaten, wij hadden toentertijd een baby rondkruipen dan is het voor mij echt wel ongedierte wat weg moest. Bij ons zaten ze in de keuken hebben bedrijven laten komen etc. Uiteindelijk hebben we bij de meest recente verbouwing echt elk gat gevuld met staalwol en cement. En 'klopt af' nooit meer wat gezien. Ook in de meterkast is eke doorvoer dicht gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02

_Apache_

For life.

Wij hadden ook last van veldmuisjes in huis. Ze hielden buiten schuil in de spauwmuur (de kleine sleufjes voor ventilatie kropen ze in) en een deel via de schutting palen de grond in.

Geen huisdier gekocht hier, maar een paar muizenvalletjes geprobeerd. (niet van de bol.com halen, gewoon bij je doe hetzelf zaak. Bol.com waren een tientjes voor 2, en de doe hetzelfzaak 75c / stuk).

Initieel een stukje kaas geprobeerd, maar die is na een dag of 2 niet zo aantrekkelijk meer. Brood met pindakaas werkt erg goed. Want het blijft een paar dagen aantrekkelijk, en ze moeten echt even knabbelen, hierdoor gaat de val beter af.

Anyway, de eerste val ging al af toen ik de tweede aan het plaatsen was.
Beide vallen gingen snachts nog een keer af.
Uiteindelijk 4 veldmuisjes uit de woonkamer gehaald. Daarna was het klaar.

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 08-07-2024 16:16 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:36
Galois schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:49:
Ik heb vandaag dus deze diervriendelijke muizenval gekocht.
Iemand ervaring met zo'n val? Zal het werken?
Wij hadden een muis in huis, we hebben hem toen Tommy genoemd en het huis was groot genoeg voor ons allemaal. Maar later bedachten we: "Nu is het er één, daar kunnen we mee leven, maar wat nou als zijn hele familie komt?" Hebben wij ook die vriendelijke vallen gezet. Voor de grap had ik er een camera naast gezet.... De seconde dat het licht uit ging 's avonds kwam ie al tevoorschijn en ging af op de val met pindakaas. Hij snuffelde 2x aan de val, keek er nog eens naar, en was weg. Toen nog de kunstjes geprobeerd van een plankje een emmer op laten lopen met in het midden pindakaas, wederom: hij keek ernaar en lachte erom.

Lang verhaal kort: helaas was het enige wat werkte een ouderwetse Tom&Jerry klapval, 10 minuten na het zetten ervan zat ie er al in....

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 08-07-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17:04
Bij een vorig huis muisjes in huis gehad. Die zaten onder het dak. Dat was 's nachts goed te horen. Met een paar keer een valletje de muisjes weggekregen. Bij ons huidige huis zitten een paar veldmuisjes in de tuin. Daar heb ik geen moeite mee. Pas als ze binnen komen is het net iets anders. Vroeger zaten ze in de winter in een tuinschuurtje. Dan zaten ze iets beschutter. Dat kunnen ze ook niet meer. Heb ze al een tijdje niet gezien in de tuin. Zo lang ze maar niet binnenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Klinkt hoopvol deze verhalen van 'na een paar muizen gevangen te hebben, waren ze verdwenen'.

Ben benieuwd hoeveel we er gaan vangen. Ze zitten vooralsnog alleen op zolder (waar dus niets aan eten is, ook op de 1ste verdieping is er geen eten). En nergens sporen van muizen (keutels oid)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Grrrrr hier ook helaas last van muizen, sinds we spouwmuurisolatie hebben en ze ventilatiegaten gemaakt hebben hebben we er last van.
Morgen maar staalwol in die gaten proppen!

Blijkbaar hebben wij slimme muizen als ik alle tips van hierboven lees.
Al maanden staan er vallen (klemmen) om huis met pindakaas op de looproutes maar 0 resultaat.
Ondertussen 2 tubes kit verder om alle kieren on de hoekje en randen van de houten vloer dicht te maken en onder de radiatoren waar de kitspuit niet bij kan aluminiumfolie in de naden gepropt.
Voorraadkast alles dichtgekit en dichtgemaakt.

Leek een paar maanden goed te gaan maar sinds de herfst weer her en der muizenkeutels, uiteindelijk op advies van de Welkoop toch muizenkorrels in lokdozen geplaatst en daar is naar mijn weten 1x van gegeten en daarna waren de muizenkeutels ook weer even weg.
Nu met de kou is het weer feest en vind ik weer her en der keutels.

Maar eten van die lokdozen doen ze niet en van de vallen ook niet. Ze zijn met handschoentjes neergezet dus de mensengeur lijkt me sterk, blijkbaar dus gewoon slimme muizen :+

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Muis kan ook via spullen mee je huis inkomen. Dat heb ik een keer gehad en zo doende had ik maar 1 muis in huis. Lief beestje, maar ik ben blij dat ik hem buiten los heb kunnen laten in mijn tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
Heb net mijn net gekochte huis verbouwd en daar zat 40 jaar aan muizen stront op het plafond tussen de glaswol. Dus muizen er altijd uit. Alle kieren dicht gemaakt met speciale muizen pur en staalwol en speciale muis werende ventilatie roosters geplaatst voor de spouw. Oh ja en er zat ook nog een oud marter nest boven een raam in de spouw ook maar even weg gehaald ;) . Ja een van de nadelen van vrijaf wonen bij een kanaal je hebt hier wat meer last van dit soort beestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
jnr24 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 01:38:
[...]

Ik begreep van een ongedierte expert dat een huis van zeg na 2000 waar niet teveel aan is geknutselt met leidingen en aanbouwsels muisdicht is. Pijpen naar de kruipruimte zitten in de pur of nauw ingestort. Deuren gaan allemaal met rubberen strips dicht, brievenbussen hebben ook dubbele klepjes met veren, raamventilatie heeft roosters die klein genoeg zijn tegen muggen.
Mijn huis is gebouwd in 2005. Muizen kruipen door de muren (waar de isolatie zit) omhoog en vreten de pur weg tussen de zoldervloer en de onderkant van het dak. Zo zijn ze zowel voor als achter binnengekomen. Ik heb er nu overal fijnmazig gaas voor vastgeniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:08
Skywalker27 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:05:
Heb net mijn net gekochte huis verbouwd en daar zat 40 jaar aan muizen stront op het plafond tussen de glaswol. Dus muizen er altijd uit. Alle kieren dicht gemaakt met speciale muizen pur en staalwol en speciale muis werende ventilatie roosters geplaatst voor de spouw. Oh ja en er zat ook nog een oud marter nest boven een raam in de spouw ook maar even weg gehaald ;) . Ja een van de nadelen van vrijaf wonen bij een kanaal je hebt hier wat meer last van dit soort beestjes.
Tja een Marter helpt wel tegen muizen, maar zo'n nest heb je liever niet in huis (dan is de lucht niet te harden, en je mag ze niet verjagen het is een beschermde diersoort)
Wij gaan ook buitenaf wonen, en ook in ons huidige huis hebben we muizen gehad, maar sinds onze muren geisoleerd zijn niet meer gezien, alleen in de kruipruimte (tonzon werkt niet tegen muizen, en muizen maken de isolatiewaarde kapot door gaten in de zakken te knagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
Gelukkig was het een oud nest en is de toegang tot de spouw onmogelijk gemaakt ;) Marters zijn extreem moeilijk weg te krijgen want ze hebben er soms 4 en wisselen af op het moment dat ze het gebied bij een nest hebben leeg gejaagd. Wij hebben voor de muizen e.d. speciale gif boxen die vast op de muren zitten in de schuren achter zowel voor muizen als voor ratten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
sapphire schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:23:
...
Maar eten van die lokdozen doen ze niet en van de vallen ook niet. Ze zijn met handschoentjes neergezet dus de mensengeur lijkt me sterk, blijkbaar dus gewoon slimme muizen :+
Muizen kunnen best wel kieskeurig zijn met het lokvoer heb ik gemerkt.
Bij het ene huis is het juist worst (boterhamworst of ham) wat ze eten en ergens anders weer iets als pindakaas. En de rest laten ze gewoon liggen.

Beste is dus meerdere vallen te zetten of af te wisselen met verschillende soorten lokvoer (pindakaas, worst, iets zoets als jam of chocopasta, vette kaas, etc.).
En dan kijken waar je ze mee vangt en dan alle vallen daarmee vullen.
Pagina: 1