Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakobhc
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Helaas geen fijn onderwerp, maar ik ben op zoek naar advies ivm een (mogelijke) scheiding en wat dit betekent voor mijn eigen inbreng in het huis dat we samen gekocht hebben.

We zijn gehuwd onder beperkte gemeenschap van goederen. Voor het huwelijk hebben we samen een huis gekocht, waarbij mijn eigen inbreng (significant) hoger was dan die van mijn vrouw. Zowel het huis als de hypotheek staan 50/50 op onze naam. De hypotheek bedraagt ongeveer de helft van de aankoopprijs, en ik kan deze eventueel zelf dragen, zonder in financiële problemen te komen.

Na heel wat ge-Google ben ik er nog steeds niet uit of ik, zowel bij het uitkopen van mijn vrouw, of bij een verkoop van het huis, recht heb op het volledige bedrag van mijn eigen inbreng.

Stel dat ik haar wil uitkopen, moet ik haar dan de helft van de verkoopprijs (minus de hypotheek) betalen? Of wordt hierbij eerst de eigen inbreng verrekend?

En indien we het huis verkopen, verdelen we dan de opbrengst na verrekening van de eigen inbreng, of heeft zij recht op de helft van de verkoopprijs (minus de hypotheek)?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:12

Rmg

Tjah jullie hebben destijds het huis en hypotheek 50/50 gedaan....
Als er geen andere afspraken gemaakt zijn over de inbreng.....

50/50 huis, 50/50 hypotheek en dan ieder zijn inbreng aflossen is dan handiger, maar ja achteraf kijk je een koe in de kont.

[ Voor 34% gewijzigd door Rmg op 04-07-2024 15:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 18:49
Als je niks vast hebt gelegd, is het dikke pech, geld weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 16:00
Weinig verstand van deze materie, maar ga het topic wel volgen. Maar is de situatie al dusdanig dat hier niet meer over valt te praten met de (ex)vrouw in kwestie?

Lijkt mij namelijk heel fair dat je wel het bedrag terug krijgt wat je er zelf ingestoken hebt en je vrouw eventueel ook en het bedrag wat over blijft dan betalen aan je vrouw indien je het huis houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
het gaat er niet om wat fair is, het gaat er om wat er op papier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:16

Agent47

I always close my contracts.

Kan je dit niet voor de zekerheid met een hypotheekadviseur overleggen?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 14:44
Op het moment dat de beperkte gemeenschap van goederen is ontstaan, is de woning onderdeel gaan uitmaken van die gemeenschap. De woning was namelijk een goed dat jullie reeds voor huwelijk in mede-eigendom hadden (1:94 BW). De woning en de gezamenlijke schuld vallen in de gemeenschap (conform de hoofdregel van 1:94 BW).

Ter zake van hetgeen jij meer dan jouw eigendomsaandeel had ingebracht, zou een vergoedingsrecht kunnen zijn ontstaan. Dat hangt af van de afspraken die je ten tijde van de aankoop van de woning hebt gemaakt. Hebben jullie iets vastgelegd hierover?

Zo nee, met welk vermogen heb jij jouw inbreng in de woning betaald? Indien daarop (bijvoorbeeld) een uitsluitingsclausule rustte, heb je mogelijk alsnog een vergoedingsrecht.

Als jij een vergoedingsrecht hebt, is dat recht privévermogen. Het valt niet in de gemeenschap omdat het voorhuwelijks vermogen is (1:94, tweede lid aanhef BW). De met jouw vergoedingsvordering corresponderende schuld (van jouw vrouw) is echter wel een gemeenschappelijk goed (en valt daarmee wel in de gemeenschap).

In principe leidt dit ertoe dat jouw vergoedingsvordering halveert in waarde. In de literatuur over dit onderwerp bestaat er nogal wat discussie. Er is inmiddels wat jurisprudentie op dit vlak (niet veel). Hieruit volgt (grofweg) dat het vergoedingsrecht toch volledig blijft bestaan. Zie:

https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2023:5758
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2022:2177
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHARL:2024:1409

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 12:19
Toevallig laatst voor huwelijkse voorwaarden bij de notaris geweest. Als je niks hebt vastgelegd is het inderdaad gewoon 50-50 nu ongeacht of je meer hebt ingebracht. De beperkte gemeenschap van goederen kan heel breed uitgelegd worden, dus de enige manier waarop je dit had kunnen voorkomen was vastleggen dat je een vordering op je partner hebt omtrent de inbreng. Dit had dan voor het huwelijk vastgelegd moeten worden.

[ Voor 7% gewijzigd door SillBro op 04-07-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Is de eigen inbreng ergens vastgelegd? Was er een samenlevingsovereenkomst bij de aankoop van het huis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-05 16:00
107mb schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:14:
het gaat er niet om wat fair is, het gaat er om wat er op papier staat.
Als je inderdaad een vechtscheiding hebt wel, maar sommige kunnen ook prima nog door 1 deur met elkaar maar zijn gewoon uitelkaar gegroeid en dan kan je prima faire afspraken maken.

Vandaar ook de vraag of hij nog op 'speaking terms' is met zijn (ex)vrouw want dan zou ik daar mee beginnen voordat je in allemaal juridische materie gaat rondkijken en zo ook het gesprek in gaan. ;)
Pagina: 1