Stopcontact kleine spanning tussen fasedraad en aarde

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-07-2024
Er is een kleine spanning van 12 volt geconstateerd tussen de fasedraad en de aardedraad. Hoe dit te achterhalen of op te lossen?

De achtergrond van de vraag komt voort uit een constatering van een installateur die een boiler wil plaatsen. Hij heeft het geaarde stopcontact gecontroleerd. Hieronder 2 fotos van zijn constatering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n_CkzMuuQUIC5fT4N1rVUhThc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8O1tuVGB6Cw01TFV5003BicC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7n7flSkoJGL-G32kULpDGPzdmuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Zha9HEKdxoPEclWdnAbHDqj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit aan iemand gevraagd en die zegt deze installateur gebruikt "Mickey mouse" apparatuur. Op zich heeft hij hier een punt, want ik gebruik zelf Fluke meetapparatuur en kan je exacter meten.

Echter de installateur wil het niet installeren. Hij zegt dat het te gevaarlijk is.

Nu heb ik alles opengehaald voor zover ik kan achterhalen hoe de leidingen lopen. Dus stopcontacten opengehaald: perfecte aansluitingen en goed doorgelusd.
De groepenkast open gehaald en alles goed nagekeken. Keurig aangesloten.
Het gaat om een klein appartement met 4 groepen, 2 aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar getest met de TEST knop en functioneert ook goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyQwXRAyEV1FvPOQEcJ_st2vcyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5SK4XCayFBvLAVwrYpQmJ9g.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zegt installateur dat het mogelijk is dat de aarde verbonden is aan de waterleiding. Het appartement bevind zich 3 hoog, dus hij zou gelijk kunnen hebben mocht er geen mogelijkheid geweest zijn een pen te slaan.

Nu zijn de andere groepen ook getest met zijn meetapparatuur en die zijn allemaal goed bevonden. Echter in de keuken waar dit moet plaatsvinden is alleen die ene groep beschikbaar waarvan de aarde niet goed is.

Nu is er ook al jaren een wasmachine, koelkast en wat kleine dingen aangesloten op deze groep. Nooit problemen.

Hoe kan ik het beste omgaan met deze blokkering? Want hij wil niet verder met installeren.

Op naar DEI want meer installatie dan dit wordt het niet

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 19-07-2024 08:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Tjah aardeprobleem oplossen met het stopcontact, zeker als de andere stopcontacten wel goed zijn is er wat mis met deze.

Praktische oplossing, een verlengsnoer met de belofte dat je het later oplost maar dat hij de ketel in bedrijf stelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:29
12 volt is waarschijnlijk lekstroom van een apparaat. Ik zou eens beginnen met alle apparaten uit die groep trekken en zien of het probleem zich dan nog voordoet.

En een Bbenning Duspol is geen mickey mouse hoor, dat is industrie standaard ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou dit geen mickey mouse apparatuur noemen hoor.

Waarom zou de aarding alleen bij die groep een probleem zijn als het geheel uiteindelijk op de waterleiding zit?
dan zou je het overal terug moeten vinden. Oftewel, er zit en probleem binnen die groep en dat probleem moet je zien te vinden. Eerst alle apparatuur eruit, dan 1 voor 1 erin etc. Allemaal gedurende een meeting met deze Mickey mouse apparatuur bijvoorbeeld.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
Tussen fase en aarde is er altijd 240V.
Tussen fase en nul is er ook altijd 240V.
Tussen nul en aarde is er in principe altijd 0V.

Dus als hij tussen fase en aarde 12v meet, moet er 228v op de aarde staan.

Is de aarde überhaupt wel aangesloten?
Waterleidingen in de straat tot aan de meter zijn veel vervangen door kunststof, waarmee ook de aarde functie is komen te vervallen.

Waar gaat in de meterkast de aardedraad naartoe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:26
Verschil tussen PE en L zou 230V-ish moeten zijn. Mogelijk is je PE leiding zwevend?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:19:
Ik heb dit aan iemand gevraagd en die zegt deze installateur gebruikt "Mickey mouse" apparatuur. Op zich heeft hij hier een punt, want ik gebruik zelf Fluke meetapparatuur en kan je exacter meten.
Je hebt zelf Fluke maar herkent niet een Duspol? Vreemd en en merkwaardige opmerking van die 'kennis'.
Een installateur weigert aan een mogelijk gevaarlijke installatie te werken maar een 'kennis' weet het ongezien beter ...

Je hebt daar een zwevende aarde op dat stopcontact. Niet goed.
Bij de groepenkast is rechts een aardedraad zichtbaar, zo te zien de standaard blanke kabel. Waar gaat die naartoe en hoe zit het achter de blinde plaat verder aangesloten?

Heeft de installateur ook die meterkast van binnen gezien?

Ik vind dat bij enkele (installatie)draden slecht/te veel gestript is. Zit er in de rechter aardlek nu tweemaal een bruine of is 'ie verstopt op de foto?
Haal dat loss veertje onderin onmiddelijk weg - kan heerlijk *pats* gaan doen wanneer het onderin op de toevoerdraden valt.

Let wel - ook ik ben een willekeurige 'kennis' en moet afgaan op wat ik zie. Alleen op grond daarvan sta ik achter de installateur.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
Even kleine verduidelijking: de hele groep zou niet goed zijn volgens de installateur. Andere groepen wel ok. Het verlengsnoer is inderdaad wel grappig, maar ik vermoed dat ze dat niet doen...

Ik ben het eens dat het binnen die groep moet zitten. Alle apparaten eruit is een goed idee, ik heb dit eigenlijk al gedaan, maar wist niet exact waar alle stopcontacten in het huis zitten, dus kan een kamer gemist hebben...

Waar de aarde uiteindelijk naartoe gaat weet ik niet... geen idee helaas. Uiteraard heb ik dat blinde vak bij de groepenkast erboven opengehaald. Hier is goed de aarde verbindingen voor de groepen te zien en alles is goed aangesloten (zelfs losgeschroefd om zeker te weten dat het niet op de isolatie is geklemd). De installateur suggereerde dat het mogelijk zou zijn dat het aan de waterleiding is verbonden, dit komt niet van mij af.

Hoe kan ik bevestigd krijgen dat de aarde (bij het stopcontact) goed is aangesloten of zwevend is? Kan ik de aardlek vanuit het stopcontact testen? Visueel alle bekabeling gecontroleerd en alles is goed aangesloten. Kan ik dat met een Fluke 175 meten of meet zo'n Benning anders? Er zit zo'n 10 meter tussen, tussen plafonds, wanden etc.

Wat betekent dat lampje PE op de Benning, betekent het juist dat de aarde wel of niet goed is? Als het niet goed is, dan zou die zwevend kunnen zijn maar hoe kom ik er dan achter waar er ergens een breuk of iets dergelijks is? Als ik nog een keer ga meten met de Fluke 175 en ik meet gewoon wat @FRANQ zegt, dan is het woord om woord tegen de installateur... of kan ik beter dan vooraf ook maar zo'n Benning kopen en niet de meting met Fluke doen?

Die rode spanningsmeter (dus niet de Benning) lijkt me wel een simpel ding. Hoe kan er nu 12 Volt worden aangegeven? Is dit AC of DC (ik ken die meter niet, ik zie wel 2 rode lampjes branden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-04 18:40
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:57:
Even kleine verduidelijking: de hele groep zou niet goed zijn volgens de installateur. Andere groepen wel ok. Het verlengsnoer is inderdaad wel grappig, maar ik vermoed dat ze dat niet doen...

Ik ben het eens dat het binnen die groep moet zitten. Alle apparaten eruit is een goed idee, ik heb dit eigenlijk al gedaan, maar wist niet exact waar alle stopcontacten in het huis zitten, dus kan een kamer gemist hebben...

Waar de aarde uiteindelijk naartoe gaat weet ik niet... geen idee helaas. Uiteraard heb ik dat blinde vak bij de groepenkast erboven opengehaald. Hier is goed de aarde verbindingen voor de groepen te zien en alles is goed aangesloten (zelfs losgeschroefd om zeker te weten dat het niet op de isolatie is geklemd). De installateur suggereerde dat het mogelijk zou zijn dat het aan de waterleiding is verbonden, dit komt niet van mij af.

Hoe kan ik bevestigd krijgen dat de aarde (bij het stopcontact) goed is aangesloten of zwevend is? Kan ik de aardlek vanuit het stopcontact testen? Visueel alle bekabeling gecontroleerd en alles is goed aangesloten. Kan ik dat met een Fluke 175 meten of meet zo'n Benning anders? Er zit zo'n 10 meter tussen, tussen plafonds, wanden etc.

Wat betekent dat lampje PE op de Benning, betekent het juist dat de aarde wel of niet goed is? Als het niet goed is, dan zou die zwevend kunnen zijn maar hoe kom ik er dan achter waar er ergens een breuk of iets dergelijks is? Als ik nog een keer ga meten met de Fluke 175 en ik meet gewoon wat @FRANQ zegt, dan is het woord om woord tegen de installateur... of kan ik beter dan vooraf ook maar zo'n Benning kopen en niet de meting met Fluke doen?

Die rode spanningsmeter (dus niet de Benning) lijkt me wel een simpel ding. Hoe kan er nu 12 Volt worden aangegeven? Is dit AC of DC (ik ken die meter niet, ik zie wel 2 rode lampjes branden)?
toon volledige bericht
Trek eerst je wcd er maar eens af en meet dan nog een keer op de draden zelf... Misschien zit daar wel een slecht contact in... Als de andere groepen wel goed zijn gaat het dus ergens fout tussen de groepenkast en wcd van de desbetreffende groep... Dan opzoek gaan naar centraaldozen en die controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door PotatoChip op 04-07-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
PotatoChip schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Trek eerst je wcd er maar eens af en meet dan nog een keer op de draden zelf... Misschien zit daar wel een slecht contact in.
Dat had ik al gedaan. Ik heb de inkomende bekabeling gecontroleerd. WCD eraf gehaald in keuken. Doorverbonden door muur en ook WCD eraf gehaald, ook goed verbonden. Ohm meting gedaan tussen de 2 aarde aansluitingen, 0 Ohm, dus ook goed. Tja, en dan gaat deze het plafond in en het vermoeden bestaat rechtstreeks naar de meterkast (omdat dit de groep is van de keuken en er dus waarschijnlijk geen vertakkingen zijn), maar zeker weten kan ik dat niet... het is een onbekend huis voor mij van oma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 15:32

Rmg

Wat betekent dat lampje PE op de Benning, betekent het juist dat de aarde wel of niet goed is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4YO3uLPaLgY8GkvgYSI6NS5-po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PAKuNGrNMq2tNX57vbJomHjV.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_nathalia
betekent dat op een Benning (aarde) niet aangesloten? Open = zwevend dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 15:54
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:13:
betekent dat op een Benning (aarde) niet aangesloten? Open = zwevend dus?
Benning is het merk van die tester. En die tester geeft aan dat de aarde niet is aangesloten op de WCD (wandcontactdoos/stopcontact).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
Paul schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:18:
[...]
Benning is het merk van die tester. En die tester geeft aan dat de aarde niet is aangesloten op de WCD (wandcontactdoos/stopcontact).
Als de aarde gewoon niet is aangesloten en dus ergens in de 10 meter is onderbroken, dan vermoed ik dat het slopen wordt?

Optie is nog dat er een aarde draad wordt getrokken van het goede stopcontact naar het dichtstbijzijnde stopcontact die niet goed is, in de hoop dat alle stopcontacten die nu niet goed zijn in 1x wel verbonden zijn met de goede aarde... zal de aardedraad alleen over de muur in het zicht getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Als de aarde gewoon niet is aangesloten en dus ergens in de 10 meter is onderbroken, dan vermoed ik dat het slopen wordt?
Dat is wat rigoureus.

Mogelijkheden om eerst te inspecteren:

Aarde in centraaldoos (ook daar testen op zweven)
Aarde in groepenkast (komt ie daar überhaupt wel aan?)

Als ie in de centraaldoos wel goed is, zou je tussen de CD en WCD nieuwe bedrading kunnen proberen te trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:35
12V tussen Aarde en Fase betekent dat er ongeveer 218V op je fase staat. Dat zou inderdaad een groot probleem zijn. daarnaast is het dan ook vreemd dat je aardlek er niet uit gaat. Dan zou je dus al 2 grote problemen hebben.

ALs die constatering correct is, dan geef ik hem groot gelijk.

En die beunhaas die in de groepenkast Bruin voor Neutraal heeft gebruikt mag je ook wel een schop onder zijn kont geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:36
Spanning die je meet op een zwevende aarde betekend niks. Dat is inductiespanning van leidingen in de buurt. Die verdwijnd zodra je er ook maar een beetje belasting op zet.

Dat zou degene ook moeten weten. Een duspol is wat dat betreft hetzelfde als een multimeter.

De aarde moet zsm goed aangesloten worden. Bij een isolatiefout komen de metalen delen van alles met een geaarde stekker onder spanning te staan. Hopelijk klapt de aardlek als je iets aanraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:50
Heeft de installateur de aarding in de meterkast gecontroleerd? Is de aarding daar ook niet in orde? Dan verhuurder of VvE inschakelen.
Als de aarding in de groepenkast wel in orde is dan alle lassen van deze groep controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 13:11
De 12v betekent inderdaad niets meer dan 'loshangend/zwevend' stuk draad. Dat laat die tester ook zien.

Het meest waarschijnlijk is een losse steeklas. Waarschijnlijk in het plafond. Met een verlengsnoer en multimeter kan je alle randaardes 'doorpiepen' (of 0Ω meten).

Even zoeken waar het goed zit en waar slecht. Als je keukengroep helemaal slecht is dan is hij hopelijk op de centraaldoos ergens (in het plafond?) goed. Als de koelkast en vaatwasser onderling wel allemaal goed verbonden zijn dan zit het tussen centraal doos richting meterkast los.

Als je de dozen openmaakt (plafond, maar kan ook achter wcd zitten of ergens een klepje): Je ziet dan een steeklas met misschien wel 4-6 groengele draden waarvan er een paar los zitten of weggeknipt zijn of er helemaal niet zitten.

Hier zie je mooie met hendeltjes, er zijn ook gewoon stekers of draaiers (die zijn rond met een zeshoek erop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/muAlSWYTRqz1Ehp9EQEex_1IvUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2cVTwOLWyUa63mngRxvxPYxR.png?f=user_large

Als de aarde in de centraaldoos en in de meterkast allemaal goed zit en je meet daar toch een breuk of hij is er helemaal niet dan kan je een nieuwe trekken. Het makkelijkst is om dan bijvoorbeeld de fase te nemen, nieuwe aarde en fase eraan knopen (even googlen) en dan trek je de oude fase eruit en nieuwe fase + aarde erin.

edit: ook eens met opmerkingen over die bruine nuldraden in de kast, er lijkt iemand lekker gehobbied te hebben met alleen een rolletje bruin in zijn rommelkoffer.

[ Voor 18% gewijzigd door jnr24 op 04-07-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Groningerkoek schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:19:
En die beunhaas die in de groepenkast Bruin voor Neutraal heeft gebruikt mag je ook wel een schop onder zijn kont geven.
Dat meende ik ook te zien, kun je dat nog even goed verifieren, @j_nathalia
Naar de rechter-aardlek loopt geen blauw zo te zien.

Is er dusdanig geprutst in de groepenkast dat de kleuren niet in orde zijn heb ik de neiging de hoofdschakelaar om te zetten en een electricien te bellen met spoed. Dit is absoluut niet goed te praten.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4MYCTcxBnuzzjrcNjwWYsng1ac=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wcmwYa7wj2Zw5CqCXi7HZyrq.jpg?f=fotoalbum_large

En helemaal links is dat wel een fasedraad met harde kern? En ik lijk op meerdere plekken uitstekende draadjes te zien? Zachtekern? Of is de foto gewoon vertekenend?

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 04-07-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
12V tussen Aarde en Fase betekent dat er ongeveer 218V op je fase staat. Dat zou inderdaad een groot probleem zijn. daarnaast is het dan ook vreemd dat je aardlek er niet uit gaat. Dan zou je dus al 2 grote problemen hebben.

ALs die constatering correct is, dan geef ik hem groot gelijk.

Die foto is een beetje vertekend inderdaad. Die bruine draad is niet op de N aangesloten natuurlijk, maar is achter de aardlek geleid naar beneden. De neutraal is via een kam aangesloten aan de onderkant als ik me nog goed herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
big bang schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Dat is wat rigoureus.

Mogelijkheden om eerst te inspecteren:

Aarde in centraaldoos (ook daar testen op zweven)
Aarde in groepenkast (komt ie daar überhaupt wel aan?)

Als ie in de centraaldoos wel goed is, zou je tussen de CD en WCD nieuwe bedrading kunnen proberen te trekken.
Het probleem is dat er geen centraaldozen in het zicht zijn, het zal er ongetwijfeld zijn...

In de groepenkast komen de 3 draden aan (er zijn 4 pijpjes met elk 3 draden). Even nieuwe draden trekken wordt lastig omdat ik niet weet waar die centraaldoos of dozen zitten.

Wat ik nog wel kan doen is een lange draad trekken vanaf meterkast naar keuken en dan met Ohm meter kijken of die 0 Ohm is. Waarschijnlijk niet en zit het dus ergens "tussenin"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
devriesjande schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:51:
Heeft de installateur de aarding in de meterkast gecontroleerd? Is de aarding daar ook niet in orde? Dan verhuurder of VvE inschakelen.
Als de aarding in de groepenkast wel in orde is dan alle lassen van deze groep controleren.
Dit is ook nog wel een interessante... ik zou inderdaad in de meterkast de aarding daar kunnen controleren. Hoe beoordeel ik of deze goed is?

Maar als de andere 3 groepen wel goed zijn, dan zou het in principe niet de aarding in de meterkast kunnen zijn... maar toch echt ergens een draadbreuk en dat zit allemaal tussen de plafonds...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
Doe jezelf een plezier en ruim dit veertje even op voordat het door het meterbord heen recht in de hoofdzekeringenkast valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQ69jsNeMzgcBAmuudFZYuF3T_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iVR5PIJK1Izs2WAmlSJ2KzZw.jpg?f=fotoalbum_large

Het is waarschijnlijk te klein om daar kortsluiting te veroorzaken maar daar zou ik liever niet proefondervindelijk achterkomen. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:18:
[...]

Het probleem is dat er geen centraaldozen in het zicht zijn, het zal er ongetwijfeld zijn...
Inkoppertje; heb je boven de lamp gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04 11:30
daarnaast is het dan ook vreemd dat je aardlek er niet uit gaat
De aardlek gaat er niet uit omdat de aardedraad niet aangesloten is. Lekken richting aarde wordt dan wat lastig.

En wat elektriciens betreft heb ik van alles gezien: fase op geel-groen zetten en je afvragen waarom het stopcontact niet werkt, fase is blauw en bruin is neutraal, etc. Stopcontacten los laten rondslingeren is ook wijdverspreid (draad zit vast). 3x0.5mm2 is goed genoeg voor 16A, etc. Maar deze lijkt zowaar te weten waar hij/zij mee bezig is. Zowaar vooraf testen of het stopcontact goed bedraad is, en kijken of er iets lekt naar aarde.

De "test" knop kijkt alleen of je automaat/aardlekschakelaar/aardlekautomaat zelf in principe goed werkt en de knop niet bijvoorbeeld vast zit. De SDT1 is een goedkope en snelle tester om te kijken of de bedrading in orde is, en of de aardlek echt werkt. Zelf heb ik er ook een aangeschaft voor eenvoudige tests. De SDT1 zet bij het indrukken van de testknop een 30mA lekstroom op de aardeaansluiting, en de aardlekautomaat/schakelaar moet er dan binnen zoveel ms uitgaan. Prima test, en een stuk beter als de testknop want die kijkt helemaal niet naar de bedrading die verderop in het stopcontact zit.

Waarschijnlijk is de aardedraad ofwel ergens los geraakt, ofwel ergens beschadigd (bijv. schroef erdoor). Een tracer op het stopcontact zetten en dan kijken naar welke plafondaansluiting het loopt. Maar met 4 groepen verwacht ik dat dat ook zonder tracer wel te doen is. En de elektricien heeft helemaal gelijk: een boiler aansluiten zonder aarde is geen goed plan. Hij/zij is dan aansprakelijk voor de problemen die daardoor ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Dit is ook nog wel een interessante... ik zou inderdaad in de meterkast de aarding daar kunnen controleren. Hoe beoordeel ik of deze goed is?
Dat kan je niet zelf meten. Daar heb je een installatietester of een aardverspreidingsweerstandsmeter voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:12
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Die foto is een beetje vertekend inderdaad. Die bruine draad is niet op de N aangesloten natuurlijk, maar is achter de aardlek geleid naar beneden. De neutraal is via een kam aangesloten aan de onderkant als ik me nog goed herinner.
Zou het kunnen dat die blauwe draad op die kam zit in plaats van op de aardlek, omdat anders de aardlek eruit klapt?

Volgens mij kan hij zo namelijk helemaal niet functioneren.

Ik zou er een elektricien met zegelrecht bij halen, en de groepenkast laten opknappen.

Dit is wachten tot het fout gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 04-07-2024 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

Wat nog kwalijker is dan een verkeerde kleur gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, de wel/niet aansluiting van die aardlek is denk ik een teken aan de wand.

Ik had elke centraaldoos al open getrokken, alle stopcontacten loshalen en inspecteren. Grote kans dat je hie nog veel meer frotwerk tegenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Felyrion

goodgoan!

[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRPdyiZnT1WVp3vh48eFn7DLm_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5Z4U0nd6ZNqLbopdvRsU6shN.png?f=user_large

Dat ziet er toch wel verdacht uit als bruine draad op het nul blok... Check dat ook even goed!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Felyrion

goodgoan!

j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:20:
[...]

Maar als de andere 3 groepen wel goed zijn, dan zou het in principe niet de aarding in de meterkast kunnen zijn... maar toch echt ergens een draadbreuk en dat zit allemaal tussen de plafonds...
De aarde moet natuurlijk wel voor elke groep in de meterkast aangesloten worden. Wellicht is dat voor deze groep niet (goed) gedaan? Lijkt erop dat de aarde aansluiting in dat nog afgedekte deel bovenaan de meterkast zit.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:55

Reptile209

- gers -

Ik zou zeggen:
- hoofdschakelaar uit, alle groepsschakelaars uit
- andere apparaten op de keukengroep even loskoppelen
- meet met een multimeter en een verlengsnoer (of whatever losse draad je hebt) de weerstand tussen de blanke aarddraad en de aarding van de wandcontactdoos. Zou 0 ohm moeten zijn.
** Geen 0 ohm? --> ga verder bij draadbreuk
- Wel 0 ohm? Dan is je aardaansluiting mogelijk wèl in orde. Meet dan voor de gein nog eens als je de stekkers van stap 2 weer aansluit, mogelijk loopt er een apparaat heel gek te doen. Of de meter(s) van je elektricien zijn gaar.

Draadbreuk
Kijk even logisch naar de indeling van je huis tussen de meterkast en de keuken. In het algemeen lopen draden niet random door een huis heen, maar volgen ze logische routes. Bijvoorbeeld via de plafonds van de looproutes, via een koof of koker. Zijn er tussen de meterkast en de keuken plafondlampen die op dezelfde groep als de keuken zitten? Achter elke plafondlamp zit 99% zeker een inbouwdoos met lasklemmen.

Voor elke lasklem die je tegenkomt: check dat alle draden er goed in zitten. Kijk meteen of je tekenen ziet van oververhitting (verkleurde/zwarte/verkoolde isolatie vlakbij de lasklem), dat is sowieso nooit goed.
Als er onderweg niks zit, dan zullen er hopelijk ook geen lasdozen zijn. Oh, en de eerste check is natuurlijk in de groepenkast zelf: zit de aarddraad van de keukengroep goed op de aardrail? Meet evt weer tussen de blanke aarddraad en de afgaande draad naar de keuken met je multimeter.

Kijk gelijk naar het hele 'tracé': is er een kans dat een spiegel/rookmelder/SM-schommel/plankje/kapstok.... bij het ophangen met een schroef door de aarddraad is gegaan?

Als dat allemaal niks oplevert, dan zal je mogelijk toch de draden preventief moeten gaan vervangen, Zelf doen of laten doen... En hopen dat er geen verborgen lasdozen zijn, maar dat merk je snel genoeg als de oude draden er met geen mogelijkheid uit willen... O-)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:06

FreakNL

Well do ya punk?

FRANQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:34:

Waterleidingen in de straat tot aan de meter zijn veel vervangen door kunststof, waarmee ook de aarde functie is komen te vervallen.

Spot on.

De aarde van die WCD is gewoon niet aangesloten. Kan in de WCD zelf zijn of verderop in het “traject”.

Ik heb ook zo’n Benning en die gaf bij mij dezelfde melding. En ik meette 128v op aarde en fase :X

FreakNL in "Wat is er met mijn aardedraad?"

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 04-07-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 17:48:
[...]

Optie is nog dat er een aarde draad wordt getrokken van het goede stopcontact naar het dichtstbijzijnde stopcontact die niet goed is, in de hoop dat alle stopcontacten die nu niet goed zijn in 1x wel verbonden zijn met de goede aarde... zal de aardedraad alleen over de muur in het zicht getrokken worden.
Bij mij viel slopen mee. Ik ben gewoon gaan tracen en uiteindelijk vond ik losse aarde.

Ik verwacht dat bij de TS ook.

Eerst groepenkast controleren en als dat goed is ga je de 1e centraaldoos controleren. Etc etc etc.

Hint;
Bij mij was het eerste station NA de meterkast een WCD en het tweede station pas een centraaldoos… Dat had ik totaal niet verwacht (had het andersom verwacht) en daarom heb ik een dag of wat lopen zoeken…

Het is overigens goed van de installateur dat hij dit test alvorens te beginnen. Vakman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bezuiniger schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:57:
[...]

De aardlek gaat er niet uit omdat de aardedraad niet aangesloten is. Lekken richting aarde wordt dan wat lastig.
Dat is niet hoe een aardlek(schakelaar) werkt.

Een aardlekschakelaar “werkt” ook gewoon op ongeaarde WCDs. Het heeft niks met je aardedraad te maken.

/edit
Ah ik snap wat je bedoelt te zeggen :)

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 04-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12:56
j_nathalia schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:19:
Er is een kleine spanning van 12 volt geconstateerd tussen de fasedraad en de aardedraad. Hoe dit te achterhalen of op te lossen?

De achtergrond van de vraag komt voort uit een constatering van een installateur die een boiler wil plaatsen. Hij heeft het geaarde stopcontact gecontroleerd. Hieronder 2 fotos van zijn constatering:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Echter de installateur wil het niet installeren. Hij zegt dat het te gevaarlijk is.

Nu heb ik alles opengehaald voor zover ik kan achterhalen hoe de leidingen lopen. Dus stopcontacten opengehaald: perfecte aansluitingen en goed doorgelusd.
De groepenkast open gehaald en alles goed nagekeken. Keurig aangesloten.
Het gaat om een klein appartement met 4 groepen, 2 aardlekschakelaars. De aardlekschakelaar getest met de TEST knop en functioneert ook goed.

[Afbeelding]

Nu zegt installateur dat het mogelijk is dat de aarde verbonden is aan de waterleiding. Het appartement bevind zich 3 hoog, dus hij zou gelijk kunnen hebben mocht er geen mogelijkheid geweest zijn een pen te slaan.

Nu zijn de andere groepen ook getest met zijn meetapparatuur en die zijn allemaal goed bevonden. Echter in de keuken waar dit moet plaatsvinden is alleen die ene groep beschikbaar waarvan de aarde niet goed is.

Nu is er ook al jaren een wasmachine, koelkast en wat kleine dingen aangesloten op deze groep. Nooit problemen.

Hoe kan ik het beste omgaan met deze blokkering? Want hij wil niet verder met installeren.
toon volledige bericht
Maar die kennis die Benning Mickey Mouse apparatuur noemt kan de meterkast niet even fixen? Of heeft hij die zelf aangelegd? Wat een zooitje. Verbaast mij dat dit het enige probleem is dat je hebt.

Kabel volgen naar de centraaldoos en kijken waar de aansluiting fout zit is de enige optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:42:
[...]
Ik zou er een elektricien met zegelrecht bij halen, en de groepenkast laten opknappen.
Een groepenkast hoeft niet gezegeld te worden. Een monteur met zegelrecht er bij halen is dus niet nodig. Een monteur met kennis van zaken er bij halen is echter wél aan te raden.

@j_nathalia Zoals ik het kan zien zit op de rechter aardlekschakelaar geen nul aangesloten. Hoe kan een aardlekschakelaar dan z'n werk doen? Hint: de officiële benaming van een aardlekautomaat is een "differentieelautomaat". (oftewel: verschil meten tussen ingaande en terugkomende stroom)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:16

WouterG

Dit is geen ondertitel

Dat is ook een simpel ding maar standaard gereedschap voor elke elektromonteur. Een dubbelpolige spanningsaanwijzer is de enige manier om veilig spanningsloosheid aan te tonen in een installatie volgens de NEN3140. Hij is in tegenstelling tot een multimeter laagohmig waardoor deze de installatie ontlaad tijdens meten. Nog een voordeel is dat je hem niet fout in kunt stellen en is daarmee veel veiliger.
Best kans dat een multimeter een hogere waarde aangeeft in dit geval doordat deze hoogohmig is.

Bij die van mij branden (+/-) beide lampjes bij wisselspanning. Er staat een wisselspanningssymbool er tussen maar dat zie ik bij deze niet staan.

[ Voor 8% gewijzigd door WouterG op 04-07-2024 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 21:52
FRANQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:34:

@FRANQ ik probeer dit te begrijpen. Bedoel je dan dat het potentiaal verschil maar 12 volt is en er dus 228v op de aarde staat en 240 op fase?

Dit kan alleen bij wisselspanning zo werken denk ik? Bij gelijkspanning is de - altijd 0?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

sypie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:00:
[...]

@j_nathalia Zoals ik het kan zien zit op de rechter aardlekschakelaar geen nul aangesloten. [...]
Ik denk dat er "gewoon" bruine draad voor de nul is gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:50
sypie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:00:
[...]

Een groepenkast hoeft niet gezegeld te worden. Een monteur met zegelrecht er bij halen is dus niet nodig. Een monteur met kennis van zaken er bij halen is echter wél aan te raden.
De kast heeft geen hoofdschakelaar, dus je moet het zegel van de hoofdzekeringenkast verbreken en de zekering verwijderen als je het spanningsloos wilt maken. Een monteur met kennis van zaken weet dat hij hier alleen spanningsloos aan mag werken. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Xander schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 07:21:
[...]

De kast heeft geen hoofdschakelaar, dus je moet het zegel van de hoofdzekeringenkast verbreken en de zekering verwijderen als je het spanningsloos wilt maken. Een monteur met kennis van zaken weet dat hij hier alleen spanningsloos aan mag werken. ;)
Ik heb geen foto gezien van de hoofdzekeringenkast. Misschien zit er wel een automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Speeddragon schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 23:51:
[...]

@FRANQ ik probeer dit te begrijpen. Bedoel je dan dat het potentiaal verschil maar 12 volt is en er dus 228v op de aarde staat en 240 op fase?

Dit kan alleen bij wisselspanning zo werken denk ik? Bij gelijkspanning is de - altijd 0?
We hebben het natuurlijk over wisselspanning hier.

Maar dat maakt voor het idee niet uit.

Een spanningsmeter meet niet hoeveel spanning er op 1 punt staat, een spanningsmeter meet het spanningsverschil tussen twee punten. Als we aannemen dat de fase correct is, dan is die 230V, is het verschil met de aarding inderdaad 12V dan is de enige juiste conclusie dat de aarding 230V minus 12V en dus 218V is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
Dank voor alle reacties. Ik ga alles opvolgen en zo naar oma toe...

Beginnend bij de meterkast. Zeker weten dat alles daar goed is aangesloten en schoon is. Dan de leiding volgen en op zoek naar plafondlampen/lasdozen..

Die Benninger (althans alternatief) mee, Fluke 175, wamtebeeldcamera... hopen dat ik de aarde kan volgen. Ik laat jullie weten. Bedankt voor alle reacties.

Mocht het nu echt niet lukken dan overweeg ik de aarde van het goede stopcontact (andere groep die wel goed is) door te trekken naar de groep die niet werkt. Is niet fraai, maar is allemaal dezelfde aarde... of is dit vloeken in de kerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
@j_nathalia Mixen van groepen is niet toegestaan. In de meterkast is het allemaal dezelfde aarde (zit op dezelfde rail), maar dit wil je gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:14

timovd

Voorsprong door techniek

Xander schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:27:
Doe jezelf een plezier en ruim dit veertje even op voordat het door het meterbord heen recht in de hoofdzekeringenkast valt:
[Afbeelding]

Het is waarschijnlijk te klein om daar kortsluiting te veroorzaken maar daar zou ik liever niet proefondervindelijk achterkomen. :+
:X
De N van de meest linker automaat ziet er óf te lang gestript uit, of zit er niet ver genoeg in. Ik vermoed het eerste.
Het fasedraad naar/in de rechter ALS ziet er ook niet lekker uit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
ahbart schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:07:
[...]
[Afbeelding]

En helemaal links is dat wel een fasedraad met harde kern? En ik lijk op meerdere plekken uitstekende draadjes te zien? Zachtekern? Of is de foto gewoon vertekenend?
[...]
Als die foto een beetje vertekend zou zijn, dan zou je op zijn minst een Blauwe draad bij de Beide N'en moeten zien. Maar het lijkt er toch wel heel zeker op dat er 2 bruine draden in de beide N'en steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:05
ahbart schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:08:
[...]

[...]

Als die foto een beetje vertekend zou zijn, dan zou je op zijn minst een Blauwe draad bij de Beide N'en moeten zien. Maar het lijkt er toch wel heel zeker op dat er 2 bruine draden in de beide N'en steken.
Ik zie ook gewoon een bruine draad op dezelfde rail zitten als waar de blauwe draad vanaf de netbeheerder binnenkomt.

Daarnaast zie ik haaks gebogen draden en "schaamhaar" waar de kabels de automaten en de rails in gaan.

Ik zou er iemand bij halen om dit op te lossen. Er is geen hoofdschakelaar aanwezig dus ik raad af om hiermee zelf te gaan prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

j_nathalia schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:49:
Beginnend bij de meterkast. Zeker weten dat alles daar goed is aangesloten en schoon is. Dan de leiding volgen en op zoek naar plafondlampen/lasdozen..
In de meterkast is het niet goed aangesloten. Het is geen optisch bedrog, de tweede ALS geeft gewoon 2 keer bruin. Daarnaast zie ik dat er geen vaste kern installatiedraad is gebruikt, op zich niks mis mee, maar de uiteinden zijn niet geperst en er steekt koper uit. Dus lekkere oorzaak voor brandje of kortsluiting. Wanneer ik de kast zou moeten keuren dan is het afkeur.

Een leuke poging van die groepenkast, maar een complete faal, en ik heb in mijn leven wel wat kasten gezien.

Ik weet het merk niet van de kast, maar meestal zit er bovenin een rail voor de aarde. Deze moet zijn aangesloten op de "extern" aan de rechterzijde lopende aarddraad. Daar hoort ook een aansluitblok voor aarde te zitten. Aarden op de CV kan additioneel zijn, maar wanneer dat hier zou gebeuren dan snap ik dat de boel wel gaat zweven. Het zweven kan namelijk, gezien het een appartement is, ook komen van een ander appartement. En aangezien de boel niet conform normen is, heb je gewoon een probleem met je elektrische installatie waarvan de oorzaak in je groepenkast ligt.

Ik heb een beetje een gevoel dat de groepenkast een dingetje is, dat iemand dit voor je heeft gedaan, en dat je daar niet over wil hebben.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
Electro Wim schreef op maandag 8 juli 2024 @ 15:53:
[...]

In de meterkast is het niet goed aangesloten. Het is geen optisch bedrog, de tweede ALS geeft gewoon 2 keer bruin. Daarnaast zie ik dat er geen vaste kern installatiedraad is gebruikt, op zich niks mis mee, maar de uiteinden zijn niet geperst en er steekt koper uit. Dus lekkere oorzaak voor brandje of kortsluiting. Wanneer ik de kast zou moeten keuren dan is het afkeur.

Een leuke poging van die groepenkast, maar een complete faal, en ik heb in mijn leven wel wat kasten gezien.

Ik weet het merk niet van de kast, maar meestal zit er bovenin een rail voor de aarde. Deze moet zijn aangesloten op de "extern" aan de rechterzijde lopende aarddraad. Daar hoort ook een aansluitblok voor aarde te zitten. Aarden op de CV kan additioneel zijn, maar wanneer dat hier zou gebeuren dan snap ik dat de boel wel gaat zweven. Het zweven kan namelijk, gezien het een appartement is, ook komen van een ander appartement. En aangezien de boel niet conform normen is, heb je gewoon een probleem met je elektrische installatie waarvan de oorzaak in je groepenkast ligt.

Ik heb een beetje een gevoel dat de groepenkast een dingetje is, dat iemand dit voor je heeft gedaan, en dat je daar niet over wil hebben.
toon volledige bericht
De soepele kern op de automaten vind ik nog wel meevallen in vergelijking met hoe het in het aansluitblok van de nul gefrot zit. Dat is alles behalve goed contact en zeker met een schroefklem.... Opzich is 2x bruin niet direct brandgevaarlijk maar de manier van aansluiten kan wel eens voor wat extra warmte zorgen.

Als je dat bovenste kapje van de hager kast er afhaalt zit daar een aardrail achter... Maar omdat de rest van de groepen volgens TS wel een goede aarde hebben verwacht ik dat je het in het stuk tussen de aardrail en wcd moet zoeken. Dat wordt een leuke als er wat lasdozen verstopt zijn.

Aarde "afpakken" van het dichtstbijzijnde stopcontact zou ik niet doen, en zeker niet als dat een andere groep is.... deze mag je namelijk niet mengen.

Maar de groepenkast zelf zou ik zo snel mogelijk laten fixen door een elektricien of iemand die weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electro Wim
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 30-09-2024

Electro Wim

Wim de Electroman

PotatoChip schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:56:
[...]

De soepele kern op de automaten vind ik nog wel meevallen in vergelijking met hoe het in het aansluitblok van de nul gefrot zit. Dat is alles behalve goed contact en zeker met een schroefklem.... Opzich is 2x bruin niet direct brandgevaarlijk maar de manier van aansluiten kan wel eens voor wat extra warmte zorgen.

Als je dat bovenste kapje van de hager kast er afhaalt zit daar een aardrail achter... Maar omdat de rest van de groepen volgens TS wel een goede aarde hebben verwacht ik dat je het in het stuk tussen de aardrail en wcd moet zoeken. Dat wordt een leuke als er wat lasdozen verstopt zijn.

Aarde "afpakken" van het dichtstbijzijnde stopcontact zou ik niet doen, en zeker niet als dat een andere groep is.... deze mag je namelijk niet mengen.

Maar de groepenkast zelf zou ik zo snel mogelijk laten fixen door een elektricien of iemand die weet wat hij doet.
Overigens, zonder het topic te kapen. Soepele kern solderen, of is dat ouderwets, of met een huls knijpen, of rechtstreeks zoals hier is gedaan? Ben er al wat jaartjes uit, maar ik doe ze altijd in een adereindhuls.

Iedereen heeft een Fase in zijn leven waarbij hij/zij niet of just wel het vermogen heeft om meer Spanning te creëren zonder weerstand te ervaren en mooi met de stroom mee te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PotatoChip
Electro Wim schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Overigens, zonder het topic te kapen. Soepele kern solderen, of is dat ouderwets, of met een huls knijpen, of rechtstreeks zoals hier is gedaan? Ben er al wat jaartjes uit, maar ik doe ze altijd in een adereindhuls.
Solderen mag tegenwoordig ook niet meer, schijnt dat door temperatuurverschillen de draad zichzelf los kan werken... Altijd toepassen met adereindhuls dus. Sommige automaten/kooiklemmen of stekkers met steekklem mag je aansluiten zonder adereindhuls maar dan moet dit er volgens de fabrikant wel geschikt voor zijn. Bij twijfel knijp ik er gewoon altijd een hulsje op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j_nathalia
Nou, ik ben langs geweest en zal hierbij verslag doen. Allereerst hartelijk dank voor zoveel reacties en hulp!

We beginnen met de aarde. Ik heb een foto bijgevoegd. De aarde is aangesloten op de aardgasleiding. 3 hoog is dit appartement, dus die zal ergens ca 10 meter lager de grond ingaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkBApXQYTwK6eR71mRtOs_Jzdls=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/TcUiyLEawfbCpRkPwkxRaVwB.gif?f=fotoalbum_large

Dan heb ik even een foto gemaakt waar het kapje op zat met de aarde-rail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yyNxKRLAc_hWykSDrpYGeGt7FA=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/QDu6RIBO6wDvSSEMlrxQSavU.gif?f=fotoalbum_large

Vervolgens ben ik de zoektocht begonnen door een 15 meter lange aarde draad te gebruiken en ohm te meten.

De groep 3 ging van de meterkast --> halletje + badkamertje + atelier kamer --> keuken. Alle ruimtes geen aarde!

Ik heb in het halletje de plafonnière eraf gehaald en daar zag ik een enkele aardedraad loszitten. Maar ik had er 3 verwacht. Na verder zoeken en een uur verder nogmaals dat halletje: bleken er gewoon nog 2 aarde draden te zitten. Alles doorgemeten om zeker te weten dat het ook echt aarde was (sommige lui verwisselen zonder schroom), doorverbonden en toen waren opgelost: halletje + badkamertje + atelier kamer

Daar was ik alvast blij mee, want een badkamertje met heater die niet geaard is...

Maar toen richting keuken. Ik heb onder de TL-verlichting inderdaad 2 draden gevonden, aarde. Niet met elkaar verbonden. Helaas geen derde draad gevonden. Nu waren alle stopcontacten in de keuken in ieder geval doorverbonden echter niet met de aarde in het halletje of de meterkast. Ik heb gezocht en gezocht, nergens te vinden... Uiteindelijk na 4 uur heb ik toch maar de aarde gepakt van een ander stopcontact (er zijn namelijk ook 2 aparte stopcontact onder elkaar die van groep 1 en 2 waren, om de boel een beetje te ontlasten en mogelijk voor de aansluiting van oven en waterkoker).

Nadat ik deze aarde heb doorverbonden met de complete groep 3 in de keuken was alles geaard en probleem opgelost.

Nu las ik in dit forum dat dit eigenlijk niet mag, maar ik zag echt geen andere mogelijkheid. Tussen halletje en keuken zat alles dicht. Wel een toilet, maar boven het hele plafond gekeken en niets te zien. Het is niet anders...

Nog even een betere foto van de meterkast... na goed kijken blijkt inderdaad dat er een bruine draad is gebruikt terwijl deze blauw moet zijn. Kennelijk was de dikke draad op en hebben ze het maar zo gedaan. De andere draden heb ik inderdaad niet afgeknipt zodat alleen de isolatie is te zien of zo'n eindkapje geknepen voor de 'zachte draden' omdat ik de hoofdspanning er niet af kon halen en geen verder risico wilde lopen en behoorlijk uitliep in mijn tijd... netjes is anders, maar het heeft tot nu toe altijd goed gewerkt en het is al 30 jaar zo. Ik pak dit aan op het moment dat er een grote renovatie gaat plaatsvinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcrDId95SnSl8qKQZilzD3tEewE=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/7OnrcfPbnT8v6sIaBLSBhYWC.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
De gasleiding mag nooit als hoofdaarding worden gebruikt. Dat de gasleiding vanaf de groepenkast aan aarde ligt dat klopt. Ook de waterleiding en de cv leiding moeten, als ze niet van kunststof zijn, aan het centrale aardpunt zijn gekoppeld.
Je foto's laten net niet zien hoe de aardrail van de groepenkast is gekoppeld met het centrale aardpunt. Waar loopt de aardedraad aan de rechterkant van de groepenkast op de onderste foto heen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:38
devriesjande schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:07:
De gasleiding mag nooit als hoofdaarding worden gebruikt. Dat de gasleiding vanaf de groepenkast aan aarde ligt dat klopt. Ook de waterleiding en de cv leiding moeten, als ze niet van kunststof zijn, aan het centrale aardpunt zijn gekoppeld.
Je foto's laten net niet zien hoe de aardrail van de groepenkast is gekoppeld met het centrale aardpunt. Waar loopt de aardedraad aan de rechterkant van de groepenkast op de onderste foto heen ?
Wel als andere aarding? Dat klinkt namelijk nog steeds als een verschrikkelijke combinatie. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Misschien is dit je aardeprobleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkCFSRmvzriDMAck_Ad3MJYoxAc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vyA7X68b6SCAenH5lv7QmzmL.png?f=user_large

Werken de aardlekschakelaars als je fase met aarde verbindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Wat houd je tegen om een aardedraad te trekken? Zoek welke buis met fase+nul (zonder aarde) van centraaldoos keuken naar welke buis in atelier/halletje/meterkast loopt. Dan is het niet ingewikkeld om te bepalen of daar een draad bijgetrokken in worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• devriesjande
jnr24 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 17:24:
Misschien is dit je aardeprobleem:
[Afbeelding]

Werken de aardlekschakelaars als je fase met aarde verbindt?
Wat is dit voor levensgevaarlijk advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_nathalia
het aardeprobleem was alleen decentraal, dus in de keuken (en achteraf bleek ook het halletje, badkamer en atelier). Als ik nu de duopol gebruik en druk de testknop met 30 mA dan gaat na paar seconden de aardlek eruit. Dus aarding is nu goed volgens mij. Dat de aarde aan gas is gekoppeld en er teflon te zien is, doet er wat mij betreft niet meer toe. De installatie werkt goed en de situatie is al 30 jaar zo, dus wil er niet teveel in roeren. Uiteindelijk moet er een laagvermogen doorstroomboiler geïnstalleerd worden en dat kan nu plaatsvinden...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Goed dat het nu redelijk gefixt is. Maar hou alsjeblieft op met het argument: "het werkt goed en is al 30 jaar zo". Want je hebt nu zelf gemerkt dat de aarde het niet doet, zonder dat je dat in de gaten had. Wellicht zat dat al 30 jaar zo...
Dat merk je pas als er een probleem optreedt en je een opdonder krijgt van een apparaat met een metalen buitenkant, dat dmv aarding beschermd had moeten zijn. Zulke fouten maak je als individu misschien nooit mee, maar de kans is zeker niet nul dat dat in je leven een keer voorkomt.

Ik snap dat je nu niet alles overhoop wil trekken, maar ik zou bij gelegenheid de boel toch nog eens een keer goed na (laten) lopen op andere verrassingen. Niet of fout aangesloten kan je nog vrij makkelijk met je duspol of zo'n tester doen. Maar draden die niet goed in een lasdop zitten, merk je pas als de boel begint te roken...

En by the way: weet je zeker dat de gasleiding de "uitgaande" aarde is, of is de gasleiding gewoon ook op het aardnet van de woning aangesloten? In dat geval is er nog een aardpen/aardleiding of zelfs aarding via de hoofdaansluiting. Als je alles wat aan de aarde hangt naloopt, moet je dat wel kunnen vaststellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Reptile209 op 18-07-2024 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
Dat is in ieder geval beter dan voor je onderzoek.
Maar je conclusie dat de aarding nu goed is omdat de aardlekschakelaars uitschakelen die klopt toch niet.
Of de aarding goed is kan je alleen controleren met de juiste meetapparatuur. Bijv. met een installatietester of aardverspreidingsweerstandsmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
Knopje op de aardlekschakelaar test de aarde niet. Het beste kan je zo'n tester gebruiken, vergeet mijn gevaarlijk idee een fase draad tegen aarde aan te houden (gevaarlijk want je zet mogelijk alles in het huis onder spanning als de aarde niet goed blijkt te zijn. Levensgevaarlijk, terechte opmerking van @devriesjande

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juerd
  • Laatst online: 14:49
j_nathalia schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:58:
Als ik nu de duopol gebruik en druk de testknop met 30 mA dan gaat na paar seconden de aardlek eruit. Dus aarding is nu goed volgens mij.
Je aardlekschakelaar moet waarschijnlijk vervangen worden en de aarde kun je op deze manier niet goed testen.

De aardlekschakelaar hoort er bij 30 mA binnen 0,3 seconde uit te gaan, niet pas na een paar seconden. In de praktijk trippen bijna alle aardlekschakelaars er bij 30 mA al binnen enkele tientallen ms, die 300 ms is een absoluut maximum waar je normaal niet eens in de buurt komt. Als de aardlekschakelaar pas na een paar seconden reageert als je de duspol 30 mA tussen fase en (veronderstelde) aarde laat vloeien, heb je ofwel nauwelijks aarding (levensgevaarlijk bij een fout), ofwel een kapotte aardlekschakelaar (levensgevaarlijk bij een fout).

Interessant topic, trouwens. Twijfelachtige/afwezige aarding, twijfelachtige/defecte aardlekschakelaar, losse draden, verkeerd aangesloten draden, verkeerde kleur in de groepenkast, losliggend metaal in de groepenkast, en een bewoner die van dit alles helemaal niet onder de indruk lijkt te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Juerd op 28-07-2024 15:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groningerkoek
Juerd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:12:
[...]en een bewoner die van dit alles helemaal niet onder de indruk lijkt te zijn.
En daarom geef ik inmiddels geen advies meer in dit topic, iemand als TS zoekt het zelf maar uit. Die wil alleen aannemen wat hem goed uitkomt en de rest van het advies kan de prullenbak.

Ik wil prima mensen helpen, maar dan moeten ze wel geholpen willen worden.

Van mij mogen dit soort topics met onwillige TS'en gewoon op slot gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Groningerkoek schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:35:
[...]

En daarom geef ik inmiddels geen advies meer in dit topic, iemand als TS zoekt het zelf maar uit. Die wil alleen aannemen wat hem goed uitkomt en de rest van het advies kan de prullenbak.

Van mij mogen dit soort topics met onwillige TS'en gewoon op slot gegooid worden.
TS weet het zo goed hij die "laagvermogen doorstroomboiler" vast wel zelf opgehangen heeft.Die dingen trekken tenslotte maar max 3,5kW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
Groningerkoek schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:35:
[...]

Ik geef je helemaal gelijk. TS geeft totaal geen reactie op mijn vraag hoe en waarop de aardrail van de groepenkast zit aangesloten. En gaat er zomaar vanuit dat de gasleiding als aarde is gebruikt.
Op mijn suggestie om de binnenkomende aardleiding te laten controleren door de verhuurder of VvE beheerder zie ik ook geen enkele reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Juerd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:12:
... en een bewoner die van dit alles helemaal niet onder de indruk lijkt te zijn.
Ik vermoed dat TS niet de bewoner is.
j_nathalia schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:49:
Dank voor alle reacties. Ik ga alles opvolgen en zo naar oma toe...
Ik ben bang dat de bewoner zich niet bewust is van de risico's...

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1