mag je elekraleidingen door een draagbalk boren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxCharlotte
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17-07-2024
Hi allemaal,

Wij zijn ons huis aan het strippen en gaan gehele nieuwe elektra aanleggen.
Wij zitten alleen met een vraag en ik zie overal gemengde antwoorden.

Als we de elektra van de ene naar de andere kamer willen laten lopen, zijn er verschillende opties
1. de elektraleidingen boven door leggen, onder de zoldervloer (zo was het nu), zie foto. Eerst lagen er latjes op de draagbalken en daartussen lag de elektra. Maar mag dit als je er een vloer op legt?
2. De zoldervloer op de draagbalken monteren en dan de elektraleidingen door de draagbalk heen (mag dit? kan de draagbalk dat aan?)
3. De leidingen door de muur laten gaan.

Wat is het slimste om hier te doen? Of zijn alle opties oke?
Ik hoop dat iemand mij het antwoord kan geven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW624OSnxhEZ23TiGZJXtav2JAQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmOaXEHDuULZrsTShoEhOKGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door xxCharlotte op 04-07-2024 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:14
zoeken bij google naar 'boren draagbalk'

Ik zie dat aangeraden wordt dat je maximaal een gat van 1/5e van de hoogte van de balk maakt. Als je daarmee uitkomt, dan is dat waarschijnlijk het makkelijkste :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 18:51
Gat in het midden boren, daar zit de minste spanning.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06:14
Op de site van Joost de Vree staat een goede uitleg van de vuistregels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-06 18:51
Ik zou overigens onder de draagbalken latten monteren en hierop het nieuwe plafond monteren. De elektra kan dan over het plafond lopen (optie 4).

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxCharlotte
Dankjewel allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:12
Ik wil het topic niet kapen maar ik zit in dezelfde situatie maar wat te doen in combinatie met isolatie.

Als je een gaatje boort in het midden en je hebt pir platen, hoe monteer je dan de PIR platen? Die zitten dan midden in je leidingen, wat op zich geen probleem hoeft te zijn.

Ik dacht, als je de leidingen lager monteert, kan je er ook beter bij, mocht er wat aan de hand zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxCharlotte
Ja er moeten inderdaad sws nieuwe latjes aan de onderkant voor het plafond om deze waterpas uit te lijnen, dus kan kunnen ze daar tussen, en door de draagbalk naar de andere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
xxCharlotte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:33:
Ja er moeten inderdaad sws nieuwe latjes aan de onderkant voor het plafond om deze waterpas uit te lijnen, dus kan kunnen ze daar tussen, en door de draagbalk naar de andere kamer.
Dit is de gebruikelijke methode. Eronder of ertussen waar mogelijk en er doorheen als niet anders kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-06 15:08
xxCharlotte schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:33:
Laat eens iemand op zolder stappen/springen, en luister de kamer er onder. Als je dat geluid hinderlijk vind, en de zolder zal gebruikt worden; overweeg dan om het plafond zelfdragend te maken, dus los van de bestaande draagbalken. Dat verminderd het contactgeluid enorm. Om minder hoogteverlies te hebben: je kan de nieuwe latten/metalstuds tussen de bestaande latten verweven, dan verlies je maar enkele millimeters in vergelijking met de huidige balken gebruiken.
De tussenvloer hoef je niet/nauwelijks te isoleren (enkel voor geluid als dat nodig zou zijn), als je de zolder isoleert.
Verder met bovenstaande: in het midden van de balk boren.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 04-07-2024 15:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1