Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-02 20:17
Hi,

We gaan/zijn flink aan het verbouwen in ons nieuwe huis. (Nieuwe keuken, vloerverwarming etc., maw het hele riedel).
In de bestaande situatie hebben wij een hoofdkast in de woning en een onderverdeler in de garage.
De onderverdeler is aangesloten met een krachtgroep 4P 25A C-kar met 4mm2 YMVK kabel.
Op de onderverdeler zit nu alleen een PV omvormer op 3 fase met 4500wp en wat losse groepjes voor verlichting etc.

In de garage (op de verdiepingsvloer) komen in de plannen een paar zaken op de onderverdeler erbij:
- Een tweede PV omvormer (4700wp) SolarEdge 1-fase
- Warmtepomp 1-fase
- Elekrische boiler (geschakeld op overproductie PV via HomeWizard)

De momenteel spelende vraag is; De 2e set zonnepanelen ligt al op het dak, kan ik de 2e omvormer al aansluiten op een aardlekautomaat 2P 16A op de onderverdeler? Is 4mm2 kabel voldoende dik voor de 2 omvormers samen?

Dan het uiteindelijke plan;
De hoofdkast is behoorlijk verouderd, hier moet dus zondermeer een nieuwe voor komen.
De onderverdeler is redelijk nieuw (2010) en moet dus alleen uitgebreid/geupdate worden.

Nu is mijn plan om het als in onderstaand plaatjes aan te (laten) sluiten.
Zie ik hier iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpg8Xc_TJhSoqBNhfa4dC-WMkJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1jSUEm5fVmFnSHSrZwQZDCMl.png?f=fotoalbum_large

De hoofdkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vEEwlBPgRgp6lKr5GSdiPk3E8s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sDw0xdJSC1eLrTTgK05urRbD.png?f=fotoalbum_large

De onderverdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfpccN9ct7WYL6dGee8lISpdWAU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WyJFDY0s6W38n2JYLeDWmsPa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Voor het complete plaatje

Huidige hoofdkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PLuU8E8gACqap-lI6tul-YZfbNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwY0UlWnXehR5K9dQ4RJKK74.jpg?f=fotoalbum_large

Huidige onderverdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0qP_QZx3cMHzE-ia1yDoz_bO_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pa6YVPexBh2gVWWWaGRxhwyG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05
Wat is de afstand tussen garage en huis - groepenkast en onderverdeler?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
No Hands schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:56:
Wat is de afstand tussen garage en huis - groepenkast en onderverdeler?
Ongeveer 15m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
schopje naar DEI, daar past het beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Upje, niemand? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Automaat in de hoofdverdeler als voeding voor de onderverdeler zou ik niet als aardlekautomaat uitvoeren maar als normale automaat zonder aardlek.
In deze opstelling zal bij een aardlekfout in de garage de aardlekautomaat in de hoofdkast er waarschijnlijk eerder uit gaan dan een van de aardlekken in de onderverdeler.

Deze automaat moet wel achter de hoofdschakelaar van je hoofdverdeler zitten!

Kijk verder nog eens kritisch naar de groepenverdeling en hoe je deze over de aardlekken verdeelt. Bij voorkeur zet je natte groepen op een eigen aardlekautomaat (en buiten stopcontacten ook!) en verdeel je de lichtgroepen per verdieping over in ieder geval twee aardlekken. Dan heb je bij een aardlek die eruit gaat altijd nog ergens licht op een verdieping.

Hou verder rekening met warmte ontwikkeling van je PV automaten en hou daar dus ruimte vrij.

Je getekende kasten zitten al bomvol, ruimte voor uitbreiding of bijvoorbeeld CT klemmen van Solaredge is er eigenlijk al niet meer.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:06
Je kan een 300mA S aardlekschakelaar plaatsen in de hoofdverdeler.
Hou er rekening mee dat wanneer je andere zaken gaat plaatsen dan een B16A:30mA groep er eerst metingen uitgevoerd moeten worden of dit wel mag. Je installatie moet namelijk aan bepaalde waardes voldoen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Jan_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 09:16:
Automaat in de hoofdverdeler als voeding voor de onderverdeler zou ik niet als aardlekautomaat uitvoeren maar als normale automaat zonder aardlek.
In deze opstelling zal bij een aardlekfout in de garage de aardlekautomaat in de hoofdkast er waarschijnlijk eerder uit gaan dan een van de aardlekken in de onderverdeler.

Deze automaat moet wel achter de hoofdschakelaar van je hoofdverdeler zitten!

Kijk verder nog eens kritisch naar de groepenverdeling en hoe je deze over de aardlekken verdeelt. Bij voorkeur zet je natte groepen op een eigen aardlekautomaat (en buiten stopcontacten ook!) en verdeel je de lichtgroepen per verdieping over in ieder geval twee aardlekken. Dan heb je bij een aardlek die eruit gaat altijd nog ergens licht op een verdieping.

Hou verder rekening met warmte ontwikkeling van je PV automaten en hou daar dus ruimte vrij.

Je getekende kasten zitten al bomvol, ruimte voor uitbreiding of bijvoorbeeld CT klemmen van Solaredge is er eigenlijk al niet meer.
Thanks! Ik zal in ieder geval overwegen om de aardlekautomaat in de hoofdkast naar de onderverdeler te vervangen voor óf een gewone automaat óf een 300mA versie. Reden voor een aardlekautomaat was overigens als extra beveiliging voor de kabel, ondanks dat dit een vaste kabel door de kruipruimte betreft.

Degene die het gaat plaatsen had juist voorgesteld deze niet achter de hoofdschakelaar te zetten, zodat je de woning kan afschakelen zonder dat de garage ook uit gaat. Klonk logisch en praktisch, maar begrijp hieruit dat dit niet toegestaan is?

Natte groep, voornamelijk badkamer wanneer die aan de beurt is voor vervanging zal ik op de reserve dan wel een andere aparte groep zetten tegen die tijd, nu zit deze (volgens mij) gemengd met verlichting buiten de badkamer.

De PV automaten ga ik even zien hoe ik die in de kast wat ruimte zou kunnen geven.

Grotere kasten heb ik overwogen, maar vooral de hoofdkast is moeilijk groter te nemen ivm ruimte tekort in de meterkast door een ongelukkig geplaatste glasvezelaansluiting. Ik kan daar wel kijken of ik enkele van de ‘reguliere’ groepen wellicht kan combineren of logischer maken.

[ Voor 9% gewijzigd door YHoegHoeg op 06-07-2024 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Jim423 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:39:
Je kan een 300mA S aardlekschakelaar plaatsen in de hoofdverdeler.
Hou er rekening mee dat wanneer je andere zaken gaat plaatsen dan een B16A:30mA groep er eerst metingen uitgevoerd moeten worden of dit wel mag. Je installatie moet namelijk aan bepaalde waardes voldoen.
Daar bedoel je, neem ik aan, de automaat mee die naar de garage loopt? Wat moet er dan aan gemeten worden?

Dit wordt overigens 15 meter 5x6mm2 kabel, waar we dus aarden op de bestaande aard(pen) in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Wat betreft de beschikbare ruimte; op de foto is dat net niet goed te zien.
Het lijkt er echter op dat er onder de kast nog ruimte is. De kast zou dan dus omlaag kunnen.

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Jan_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:53:
Wat betreft de beschikbare ruimte; op de foto is dat net niet goed te zien.
Het lijkt er echter op dat er onder de kast nog ruimte is. De kast zou dan dus omlaag kunnen.
Het zou inderdaad wellicht moeten lukken om een dubbele kast naast elkaar te zetten boven die ‘kleine’ bestaande hager kast.
Ruimtegebrek was wellicht wat overdreven 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkktoYiobGSSjwh-QH-_l8yWpZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0Wy3TttrGEVvmxhdc6Mnrwr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Als ik dat zo inschat kun je daar gewoon twee kasten van 220mm breed naast elkaar kwijt.
Wel een bijzondere opstelling zo met de meter aan de ene kant en de kast op de andere wand, dit heb ik nog niet vaak gezien.

Waarschijnlijk kun je zelfs nog wel een 'grote' Eaton Medusa kast kwijt van 440*550mm. Mogelijk moet je deze iets naar links plaatsen maar dat kan misschien wel boven de glasaansluiting.

https://www.elektramat.nl...en-72-modules-440x550-mm/
Voordeel van zo'n kast t.o.v. losse kasten aan elkaar is de interne ruimte om te bedraden.

[ Voor 46% gewijzigd door Jan_ op 06-07-2024 20:35 ]

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Jan_ schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 20:33:
Als ik dat zo inschat kun je daar gewoon twee kasten van 220mm breed naast elkaar kwijt.
Wel een bijzondere opstelling zo met de meter aan de ene kant en de kast op de andere wand, dit heb ik nog niet vaak gezien.

Waarschijnlijk kun je zelfs nog wel een 'grote' Eaton Medusa kast kwijt van 440*550mm. Mogelijk moet je deze iets naar links plaatsen maar dat kan misschien wel boven de glasaansluiting.

https://www.elektramat.nl...en-72-modules-440x550-mm/
Voordeel van zo'n kast t.o.v. losse kasten aan elkaar is de interne ruimte om te bedraden.
Het is inderdaad een beetje een gekke opstelling, geen idee wat de reden hiervoor ooit is geweest..

Zal eens gaan spelen met de elektramat configurator met onder andere die eaton kast.

Is er nog sprake van kwaliteitsverschil tussen eaton componenten en hager? Begreep altijd dat hager zo’n beetje het beste/fijnste is om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Dat moet je juist wel als aardlekautomaat uitvoeren om juist de kabel naar de onderverdeler te beschermen. Je kan de automaat in de hoofdverdeler in 300mA uitvoeren. Het argument dat de aardlek in de hoofdkast er eerder uit kan gaan maakt hier niet uit, zolang er maar bescherming is.
Is er nog sprake van kwaliteitsverschil tussen eaton componenten en hager? Begreep altijd dat hager zo’n beetje het beste/fijnste is om mee te werken.
Zolang je één van de vier a-merken neemt, Hager, ABB, Eaton of Schneider zit je altijd goed. Dat er verschil in installatiegemak zit zal ongetwijfeld, bij Hager zie je dat ook in de prijs terug, maar de componenten van de andere merken zijn zeker alle kwaliteit.
Kijk bij Elektramat wel uit dat ze in de configurator een a-merk kast nemen en met hun Emat meuk vullen, even goed selecteren linksboven. Zou een definitieve kast altijd bij Sander Vunderink aanvragen, zij monteren ook en zijn meestal goedkoper. Gewoon het lijstje met wat je wil mailen.

Voor het plaatsen van de kasten heb je door het ontbreken van de meter eronder best wel wat ruimte, op de plek van de Hager kast kan iets nieuws, daarboven kun je ook twee kasten naast elkaar gecentreerd op de onderste kast plaatsen. Een soort van T-vorm. Vier rijen boven elkaar zie ik ook nog wel lukken.
Ik zou daar even mee gaan puzzelen.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
Trilliwilli schreef op zondag 7 juli 2024 @ 19:36:
[...]

Dat moet je juist wel als aardlekautomaat uitvoeren om juist de kabel naar de onderverdeler te beschermen. Je kan de automaat in de hoofdverdeler in 300mA uitvoeren. Het argument dat de aardlek in de hoofdkast er eerder uit kan gaan maakt hier niet uit, zolang er maar bescherming is.
Hierover loop ik inderdaad ook te dubben met degene die het gaat installeren.
Hij stelt dat een 25A C-kar automaat prima zou volstaan, die parallel loopt aan de hoofdschakelaar, zodat de garage altijd stroom heeft, ondanks dat het huis afgeschakeld is.
Ik zie alleen liever dat
1. De kabel is beveiligd, door een aardlekautomaat (evt 300mA, liefst 20A, maar wel C-kar)
2. Dat alles schakelt achter de hoofdschakelaar

Wel ga ik alles o.b.v. eerdere reacties omzetten naar een Eaton 220x330 kast, deze past mooi boven de kleine Hager kast en is nog beperkt w.b. afmetingen.
Dan houdt ik ook nog iets van 16 DIN slots over voor eventueel in de toekomst.

Het schema ziet er nu als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pt_8RlsbkVuq2oWs2zQEOnwVbac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEUHjakz4pBOAd9QXt8HDEaY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Als het huis en de garage één kavel zijn met één aansluiting zal er altijd een hoofdschakelaar moeten zijn die alles afschakelt.
Wil je het huis en de garage apart kunnen afschakelen zal je in de hoofdverdeler voor de woning een tweede hoofdschakelaar moeten plaatsen, dat kost extra ruimte, en waar zou dat voor nodig zijn.

Die enkele keer dat voor werkzaamheden de stroom eraf moet zijn normaal op één hand te tellen.
De meeste onderbrekingen die wij recent hebben gehad waren vanwege werkzaamheden aan het hoofdnet door Liander, dan zit je sowieso helemaal zonder.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YHoegHoeg
De hoofdreden hiervoor is dat we veilig/langdurig kunnen werken aan de hoofdkast, wanneer we bijvoorbeeld de kast uitbreiden/aanpassen voor de keuken/badkamer of allerlei andere verbouwingen.
We hebben ook nog een groot aquarium staan, die niet een dag en nacht zonder stroom kan.
Met een extra of dubbele hoofdschakelaar kunnen we dan de garage aan laten en met een verlengsnoer dat soort zaken van stroom blijven voorzien.
Ik zal eens kijken of ik de kast (wat toch een dubbele wordt naast elkaar) kan voorzien van een 2e hoofdschakelaar, waarbij we dan duidelijk moeten aangeven dat dit een secundaire hoofdschakelaar is tov de echte hoofdschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Als de bestaande Hager kast blijft zitten kun je deze voorzien van een hoofdschakelaar. Daarachter zet je de distributiegroep naar de schuur en de grote kast van de woning (die je eventueel ook van een hoofdschakelaar voorziet) De hoofdschakelaar en de C25 zitten al in de kast ;-)

Eaton vs Hager, beide goede merken. Heb zelf qua kunststof kasten voorkeur voor Eaton. Wat automaten betreft; beide goed.

www.elecdev.nl

Pagina: 1