Afstand schroefgaten centraaldoos matcht niet met lampen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDSRDM
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-02 10:02
Goedemorgen!

Ik ben onlangs in een nieuwe woning gaan wonen en ben druk bezig met de laatste loodjes. Nou loop ik er met het ophangen van de lampen constant tegenaan dat de afstand van de schroefgaten in de centraaldozen (net) niet overeenkomt met de afstand van de corresponderende gaten in de armaturen. Daardoor ben ik constant bezig met het boren van gaten in het beton nét naast de centraaldoos (als de afstand tussen de gaten van het armatuur te groot is voor de centraaldoos) of het boren van gaten in de bevestigingsplaten van de armaturen zelf (als de afstand te klein is voor de centraaldoos).

Ik ervaar dit als behoorlijk frustrerend omdat een lamp ophangen zo weinig werk kan zijn, maar hierdoor elke keer veel (en vervuilend) werk wordt. Maargoed, zolang het werkt werkt het.

Maar nu heb ik een lamp waarbij de gaten al behoorlijk richting de rand van de bevestigingsplaat zitten, maar toch nog een halve cm minder afstand tussen de gaten heeft dan in de centraaldoos. Gaten bijboren gaat hier dus niet helpen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken? En mis ik iets wat betreft het ophangen van lampen? Bestaan er koppelstukken oid waar ik geen weet van heb zodat het niet elke keer zo'n gedoe is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D0m1nat0r11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:42
In het beugeltje voor je lamp(mocht je dit hebben natuurlijk) Met een ijzer boortje een nieuw gatje boren wat overeen komt met je centraaldoos.
Kun je dus gewoon rustig op de grond doen.
Eventueel als het zoals je beschrijft erg dicht bij elkaar zit een carrosserie ring gebruiken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KZh9tkRuE3nmd-u1KAbj4FfM6bk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyGgb2PJpvlkOzLqZPbocIHv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDSRDM
Bedankt voor je reactie!

Ik heb in dit geval niet zo'n beugeltje, maar onderstaande situatie, waarbij de gaten dus 8mm dichter bij elkaar zitten dan de schroefpunten van de centraaldoos:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw9irJ4PHOn0tuduh2msoLkE4d8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFpQai9z9XeZaYRxfgBR1cZN.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe zou je een carroseriering inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:09

Detmer

Professioneel prutser

8mm kan wel opgerekt worden met een boortje toch :) . Beide kanten een beetje.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:47
Of 2 nieuwe gaten bijboren in het armatuur geen optie? Niet te dicht op de bestaande gaten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:05
Piepenbrink schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:08:
Of 2 nieuwe gaten bijboren in het armatuur geen optie? Niet te dicht op de bestaande gaten natuurlijk.
Ik zou hiervoor gaan inderdaad. Even goed uit meten en dan schroef je ze zo tegen het plafond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDSRDM
Ok, bedankt allemaal! Ik ga dan inderdaad wel met de boor aan de slag! Hoopte dat er een slim systeempje bestond dat ik niet ken maar blijkbaar moet iedereen door deze frustraties heen; dat scheelt in de mindset ;)

Wel tijd voor wereldwijde standaardisering van die centraaldozen zeg; wat een gehannes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:31
PDSRDM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:29:
Ok, bedankt allemaal! Ik ga dan inderdaad wel met de boor aan de slag! Hoopte dat er een slim systeempje bestond dat ik niet ken maar blijkbaar moet iedereen door deze frustraties heen; dat scheelt in de mindset ;)

Wel tijd voor wereldwijde standaardisering van die centraaldozen zeg; wat een gehannes!
Als ik lampen op moet hangen gaat de staalboor standaard mee. Helaas inderdaad dus iets dat redelijk normaal is. Niet voor niets dat die beugeltjes vaak al sleuven van een paar centimeter hebben, maar zelfs dan moet je ze vaak nog verder uitboren.

Succes er mee :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 17:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

PDSRDM schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:02:
Bedankt voor je reactie!

Ik heb in dit geval niet zo'n beugeltje, maar onderstaande situatie, waarbij de gaten dus 8mm dichter bij elkaar zitten dan de schroefpunten van de centraaldoos:

[Afbeelding]

Hoe zou je een carroseriering inzetten?
Dit is wel kak ja... Ik denk dat het lastig wordt om netjes nieuwe gaatjes net 4 mm naar buiten te boren.. je komt zo dicht op de rand van het armatuur uit....

Ik zou er een stripje achterzetten die vast zit op de centraaldoos, met getapte nieuwe gaatjes voor je armatuur waar 2 andere kleine boutjes doorheen gaan.
Pagina: 1