Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-09 23:00
Ik heb 20 solar frontier panelen 170 watt met optimizers tussen iedere 2 panelen.

In totaal wekken deze panelen samen 2200 volt op hoe dik moet de kabel zijn kan ik dan 4mm of 6mm nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:28
2200 volt kan nooit. Je omvormer komt niet boven de 253Vac en bij 3 fase 750Vdc maar dit vermogen zal enkel fase zijn, dan is het 480Vdc geloof ik.

Heb je het over DC kabels, tussen panelen/optimizers en omvormer? Dat kan met 4mm.
De kabel van je omvormer naar je meterkast is in dikte afhankelijk van de afstand tussen omvormer en meterkast.

Welke optimizers gebruik je? SE geeft aan dat dat S500B moet zijn, 1 per paneel. Vroeger werd het met P405 of P401 gedaan maar die overleven het vaak niet vanwege de grillige karakteristieken van de SF panelen.

[ Voor 60% gewijzigd door No Hands op 04-07-2024 09:03 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Het gaat over dc tussen de panelen. Heb de 405 optimizers. Zijn er al een paar stuk van gegaan met steeds onder garantie vervangen.

Maar als ik naar de specificaties van de kabel kijk staat er Max 1800 op. Is dat dan niet het max dc volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 17:17
hydex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:16:
Ik heb 20 solar frontier panelen 170 watt met optimizers tussen iedere 2 panelen.

In totaal wekken deze panelen samen 2200 volt op hoe dik moet de kabel zijn kan ik dan 4mm of 6mm nemen?
Weet je zeer dat ze niet parallel staan, bv 4x5 panelen ipv 1x 20 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
Geen idee. Ze zijn steeds doorgelust van optimizer naar optimizer.
Hoe kan ik erachter komen dat ze parallel geschakeld staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
hydex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:43:
Het gaat over dc tussen de panelen. Heb de 405 optimizers. Zijn er al een paar stuk van gegaan met steeds onder garantie vervangen.

Maar als ik naar de specificaties van de kabel kijk staat er Max 1800 op. Is dat dan niet het max dc volt?
Je SolarEdge systeem heeft DC nooit meer dan 480Vdc tussen de optimizers. Daar is niks speciaals aan en dat kan gewoon met 4mm DC kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
canonball schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:46:
[...]

Weet je zeer dat ze niet parallel staan, bv 4x5 panelen ipv 1x 20 panelen?
Dat is alleen bij een serieschakeling gebruikelijk met SF.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-10 17:17
Als ik het goed begrijp heb je 10x een optimizer, mogelijk dat die wel in serie staan.
Staat er op de optimizer niet welke spanning de opimizer afgeeft of het type nr waardoor je het kunt opzoeken?

De dikte van het koper in de kabel (dat is dus 4 of 6mm) heeft niets met de spanning maar met de stroom te maken. Voor de spanning is de dikte van de isolatie van belang, maar ik verwacht echt niet dat dat 2000V is.

Als je aangeeft dat het om 20x170Watt is kan dmv de spaning de benodigde stroom worden berekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydex
No Hands schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:50:
[...]

Je SolarEdge systeem heeft DC nooit meer dan 400Vdc tussen de optimizers. Daar is niks speciaals aan en dat kan gewoon met 4mm DC kabel.
Ik lees dat per optimizer de max uitgangs voltage dc: 85 volt is. Ik kom dan op 10x optimizers op max 850 volt. Ook al staan ze in serie. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
hydex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:59:
[...]

Ik lees dat per optimizer de max uitgangs voltage dc: 85 volt is. Ik kom dan op 10x optimizers op max 850 volt. Ook al staan ze in serie. Klopt dit?
Zie specsheets die ik net post, maximale DC spanning van die omvormer is 480Vdc, nominaal is 380Vdc.

Ja de optimizers kunnen 85V leveren maar samen leveren ze nooit meer dan 480. Al je er dus 6 hebt die 85 leveren en de 7e komt erbij dan gaat de rest zakken.

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 04-07-2024 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
Klopt. Wat ik niet wist is dat de optimizers het dc volt regelen. Dus dan is er niks om zorgen over te maken begrijp ik nu. Thnx voor je hulp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:27
De MC4 connectors zijn max 1000V.
2200V is dus onwaarschijnlijk, dan dan zit je in middenspanning en gaan er hele andere spelregels gelden.

De maximum uitgangsstroom van de 405 is 15A, en dat past in 4mm2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Is dit een 2e hands set?

Dan beter solaredge er tussen uit gooien als je van de defekte optimizers af wil.
(toch telkens weer het dak op is ook niet gratis)

20 kan je prima verdelen in 4x 5 string of 5x 4 string op een enkel fase stringomvormer

Heb zelf 3 strings van 5 panelen op noord liggen op 1x sma 1.5 omvormer en mc4 y-connectoren op het dak.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m

De panelen zelf geven ~82 volt af dus niet al te lange strings maken. (kijk in de datasheet van de string omvormer wat mag. Parallele strings op 1 ingang dienen even lang te zijn)

Terras paneel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9CHk4lq4Kis-SW8bXLoNR-_XFU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfGgEqw5X6TIQ42xUqAPq92U.jpg?f=fotoalbum_large
1 paneel kan dus al op een stringomvormer. (niet ideaal maar het kan)

[ Voor 67% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-07-2024 09:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hydex
AUijtdehaag schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 09:05:
Is dit een 2e hands set?

Dan beter solaredge er tussen uit gooien als je van de defekte optimizers af wil.
(toch telkens weer het dak op is ook niet gratis)

20 kan je prima verdelen in 4x 5 string of 5x 4 string op een enkel fase stringomvormer

Heb zelf 3 strings van 5 panelen op noord liggen op 1x sma 1.5 omvormer en mc4 y-connectoren op het dak.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=17683&sid=37091&t=m

De panelen zelf geven ~82 volt af dus niet al te lange strings maken. (kijk in de datasheet van de string omvormer wat mag. Parallele strings op 1 ingang dienen even lang te zijn)

Terras paneel:
[Afbeelding]
1 paneel kan dus al op een stringomvormer. (niet ideaal maar het kan)
Ik heb een bestaande set en die ga ik uitbreiden met 4 panelen. Wil niet desinvesteren op de solaredge die ik al heb. Mocht hij aan vervanging toe zijn dan is jouw optie het overwegen waard. Thnx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
Solar frontier met solaredge is doorgaans p405 of p485 optimizers. 2 panelen parallel per optimizer.

p405 lijkt nog een eens gefrituurd te worden omdat de sf170 nog wel eens buiten spec zou kunnen gaan. p485 is ruimer in wat deze aan kan.

Deze optimizers kunnen maximaal 85V string zijde maken. Echter zonder communicatie met de omvormer doen ze 1V.

Met communicatie met de omvormer maken ze gezamenlijk 375-400V nominaal.

2200V gaat dus niet gebeuren.

Je kunt doen wat @AUijtdehaag zegt, maar deze panelen frituren dus optimizers die 105V mogen hebben… je moet dus echt heel ruim rekenen met maximale string spanning.

SF worden bij serie omvormer altijd polystring aangesloten. 5x4 of 4x5 afhankelijk van de omvormer limieten

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 12:25
Ik heb precies hetzelfde spul liggen. 2 panelen per optimizer, totaal 24 panelen verdeeld over twee strings. En inderdaad, de ene na de andere optimizer ging kapot, ik heb er een hoop werk en uitval aan gehad. Kennelijk was deze configuratie een periode populair (die van mij is uit 2016). Ik heb van een string alle optimizers al naar oogniveau gebracht om het vervangen te vergemakkelijken. Dat is een hoop extra snoer. De andere kant moet ik nog een keer doen, daar zijn er ook al weer twee kapot en bij de derde valt de hele string uit is de ervaring. Wat een troep die optimizers, het blijkt nog flauwekul te zijn ook qua rendement. Nooit meer SolarEdge voor mij.

Ik voel er ook wel wat voor de omvormer te vervangen. Moet voor een paar honderd Euro kunnen en dat geeft een hoop rust. Goed verhaal van @Ronald , het verklaart in mijn geval veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:34
@Martin M Neem aan dat je kapotte optimizers allemaal p405 zijn? Heb je bij vervanging p485 gekregen?
s500b zou ook als vervanging moeten kunnen, zijn ook ruimer dan p405.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hydex schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:16:
Je weet inmiddels al dat 2200V niet helemaal gaat lukken.
Voor kabeldikte is voltage totaal niet van toepassing, stroomsterkte in ampère bepaalt de dikte van het koper. De mantel van de kabel bepaalt het voltage, dat is dus de dikte van de mantel en het soort mantel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin M
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-09 12:25
@Ronald
De originele waren P405 ja. Ik heb in verschillende vervangsessies verschillende nieuwe gekregen. Eerst een paar zelf gekocht toen ik de RMA pagina nog niet gevonden had (helpdesk is tenenkrommend waardeloos), daarna geclaimd en gekregen en daar stond als ik het me goed herinner alleen Made in China op. Sommige hadden dubbele aansluitingen. Het lijkt wel iets beter te gaan nu dus ik denk wel dat ze beter zijn. De meeste ellende had ik aan de west kant die waarschijnlijk wat harder op de donder krijgt dan de oostkant en dat gaat nu al twee jaar goed. Dus als dat het is ben ik misschien wel een keer door de ellende heen.

Ik heb destijds voor die SF170 panelen gekozen omdat ze zo mooi op het dak pasten. Het kwam met die afmetingen goed uit, ze liggen op een dak dat ooit een hooiberg was, twee vlakken op oost en west. De leverancier heeft me toen SolarEdge aangesmeerd. We kijken het nog even aan.

Dit is de oostzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbCS4OOByLsi0q9DCeWVI3DAoDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yfU30OcfPMtA9o10UBkbDSAs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 04-10 13:19
Kennis van mij heeft dezelfde configuratie. 1 fase SE 3000 met p405 en 1x per 2 panelen een optimizer. Die dingen vliegen er bij bosjes uit..
Pagina: 1