Welke draadloze thermostaat i.c.m. vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uhmazing
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 16:14
Hallo allemaal,

In onze woonkamer en keuken hebben ze recent vloerverwarming gelegd.
In de woonkamer ligt deze op een noppenplaat met daarop een anhydrietdekvloer, in de keuken is deze gefreesd in de bestaande betonvloer.

Aangezien we langzaamaan het opstartprotocol van de vloerverwarming moeten starten voor het drogen van de dekvloer, zijn wij op zoek naar een geschikte thermostaat.

In de kelder staat de cv-ketel met aparte boiler. In de toekomst willen we een hybride warmtepomp aanschaffen.

Voor de rest hebben we geen vloerverwarming of radiatoren. Andere kamers worden verwarmd door elektrische radiatoren en er komen nog drie airco's in de woonkamer/keuken, slaapkamer en werkkamer om ook mee te verwarmen.

De thermostaat kan gerust worden opgehangen, maar indien mogelijk wel zonder stroomkabel, dus op batterijen.

Welke thermostaat is in deze situatie het best aan te raden?
Kosten maken in principe niet uit, maar niet te extreem.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Uhmazing op 04-07-2024 02:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:47
Zelf heb ik eerst naar Möhlenhoff gekeken. Maar toch voor de Generic thermostaat van home assistant gegaan. https://www.home-assistan...tions/generic_thermostat/

Doormiddel van een temperatuur sensor en een klepmoter aangesloten op een relais kan home assistant als de thermostaat werken.

Voor de wtw ventilatie had ik al awair element sensoren (temperatuur, luchtvochtigheid, co2, tvoc en pm2.5)

Met een digitaal relais voor ongeveer 10 euro ben je dan al eigenlijk klaar. (Klepmoteren even niet meegerekend want die heb je bij elk systeem nodig)

Wanneer de temperatuur sensor onder het niveau komt wat ingesteld is gaat het relais (met daar aan de klepmoter) aan, en daarboven weer uit.

Je krijgt dan dus digitaal de thermostaat (voorbeeld van home assistant zelf)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O6VAd9RdR9_WXdF3P9JHmHSpZDg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XrCEHAG4G3TpWAw3mlBnMHIK.png?f=user_large

https://www.home-assistant.io/dashboards/thermostat/

Je kan dan of met je telefoon (of elk ander apparaat met home assistant) of met bijvoorbeeld de google assistant de temperatuur instellen.

Kosten voor mij; ongeveer 10 euro per kamer/thermostaat.(En gelijk natuurlijk fantastisch geïntrigeerd in home assistant omdat eigenlijk home assistant zelf is)

Möhlenhoff had iets van 750 euro gekost voor 6 zones en home assistant integratie, home assistant dus ongeveer 60. (Klepmoteren niet meegerekend omdat je die bij allebei nodig hebt (ook iets van 10 euro per motor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:42

V-8

Sambaltegelkaas schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:41:
klepmoter aangesloten op een relais kan home assistant als de thermostaat werken.
Houd er rekening mee dat je dan dus een aan/uit-thermostaat hebt, met een lager rendement dan een modulerende thermostaat!!
Op termijn kan dit je best wel veel geld schelen.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambaltegelkaas
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 17:47
De vloerverwarming zit aangesloten op een Hellman buffervat. Die wordt alleen met de warmtepomp opgewarmd als er genoeg zonnestroom overschot is. Het maakt dus niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

wat ik destijds heb gedaan is simpelweg de kamerthermostaat op heel hoog gezet. De aanvoertemperatuur van de vloerverwarming regel je bij de verdeler zelf. Je krijgt dan een constante temp aan water door de vloer heen wat voldoet aan je opwarmprotocol.

dan hoef je verder niets te kopen en scheelt weer. Als het goed is regelt je ketel wel voor je dat hij niet constant de brander aan heeft, want de retour temp wordt immers steeds hoger en voldoende om weer richting de vloer aan te voeren. Wel even de andere radiatoren uit zetten (dicht draaien) want je wil immers niet dat de rest ook snikwarm wordt :).

It's me Mario

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmniet
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-05 20:39

mmniet

De beetje weter

als je nu geen kamerthermostaat hebt dan weet ik natuurlijk niet hoe nu je ketel aangestuurd wordt. Dat is wel belangrijk om te weten.

voor een warmtepomp maakt het steeds minder uit. Je hebt daar ook steeds meer draadloze varianten in.

[ Voor 28% gewijzigd door mmniet op 09-07-2024 10:39 ]

It's me Mario

Pagina: 1