Watt kost het - een tool voor het maken van een goede keuze

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:09
Hi,

Ik heb de afgelopen paar weekenden een tool gemaakt om te berekenen wat een huishoudelijk apparaat echt kost.

https://watt-cost.vercel.app/

Vroeger deed ik dit altijd met spreadsheets, maar dit leek me wel een leuk projectje zodat familie hier ook met gemak gebruik van kan maken. Ik hoop eigenlijk anderen hiermee ook te kunnen helpen.

Wat ik vaak eigenlijk mis in dit soort tools, is dat je deze niet 52 weken per jaar gebruikt. Als je 5 weken op vakantie gaat, dan veranderd het prijsplaatje aanzienlijk.

Wat kun je doen?
  • Per type apparaat kun je meerdere producten toevoegen om uiteindelijk de goedkoopste te vinden
  • Je kunt de taal aanpassen (Engels / Nederlands) + valuta instellen mocht dit nodig zijn
  • Je kunt wisselen tussen productkaarten en een tabel
  • Je kunt al jouw berekeningen doorsturen naar iemand anders. Mocht deze vervolgens die URL bezoeken, dan worden al jouw producten toegevoegd aan de producten die hij/zij al erin gezet had. Zo kun je nog makkelijker samen producten vergelijken
  • Om overzicht te behouden, raad ik aan de naam van het product goed in te vullen... ;)
Ik wilde eigenlijk toevoegen dat je de URL van producten erin kan zetten, maar de 'share' URL wordt dan echt gigantisch lang aangezien alles in de browser opgeslagen word (local storage). Er word niets in een database opgeslagen.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets aan heeft!

Ik heb besproken met een mod of ik dit kon posten en heb hier ook toestemming voor gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:26
Interessant, maar wat vul ik in bij Power Consumption en Water Usage?
Life Span is denk ik hoe lang je hoopt dat het apparaat mee gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk project! Het zou misschien ook vet zijn als je een database van specificaties op kunt bouwen zodat je gebruikers gewoon een model kunnen kiezen. Wellicht dat je met de Tweakers Pricewatch kunt koppelen?
aevitas1 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:20:
[...]
Ik wilde eigenlijk toevoegen dat je de URL van producten erin kan zetten, maar de 'share' URL wordt dan echt gigantisch lang aangezien alles in de browser opgeslagen word (local storage). Er word niets in een database opgeslagen.
Wellicht dat je nog wat met compressie kunt doen, maar ik weet niet of dat echt wat oplevert. :)

offtopic:
PS: Ik zie nog wel wat taal- en spatiefouten in het Nederlands. ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aevitas1
Room42 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:02:
Leuk project! Het zou misschien ook vet zijn als je een database van specificaties op kunt bouwen zodat je gebruikers gewoon een model kunnen kiezen. Wellicht dat je met de Tweakers Pricewatch kunt koppelen?

[...]

Wellicht dat je nog wat met compressie kunt doen, maar ik weet niet of dat echt wat oplevert. :)

offtopic:
PS: Ik zie nog wel wat taal- en spatiefouten in het Nederlands. ;)
Mijn eerste plan was om de gebruiker gewoon een link in te laten voeren en dan de website te scrapen voor de data, maar dan loop ik tegen CORS-issues aan (had ik kunnen verwachten). Ik vraag me af of dit met de Tweakers Pricewatch zou kunnen, al denk ik wel dat Tweakers veel (huishoudelijke) apparaten mist.

Een database zou uiteindelijk misschien een goede middenweg zijn, al kost dit veel tijd om handmatig te doen en als ik dit laat doen door gebruikers dan word het een sh*tshow.

De taal/spatie fouten zal ik opsporen en corrigeren!
naenee schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 08:47:
Interessant, maar wat vul ik in bij Power Consumption en Water Usage?
Life Span is denk ik hoe lang je hoopt dat het apparaat mee gaat?
Misschien moet ik zorgen dat de knop meer opvalt, linksboven staat een uitleg over wat je hier moet doen.

Power Consumption & Water Usage is wat een apparaat (volgens de specificaties) in 1 cyclus gebruikt. Ik ga proberen de labels te verbeteren zodat dit sneller duidelijk is.

Life span is inderdaad hoelang je verwacht het apparaat te gebruiken. Dit is natuurlijk een gok, maar wel 1 die ik aan de gebruiker wil overlaten. Misschien koopt een gebruiker wel een nieuw apparaat elke 5-6 jaar, dan wil je dit gewoon in kunnen vullen natuurlijk.

Kleine vraag gezien de website voor jouw op Engels stond, staat je Windows ook op Engels ingesteld?

[ Voor 39% gewijzigd door aevitas1 op 04-07-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:30
De slider voor de kosten per m³ water mag wel hoger denk ik.. In mijn gemeente zijn we dit jaar bij €1,62 plus vastrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Ariandra schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:40:
De slider voor de kosten per m³ water mag wel hoger denk ik.. In mijn gemeente zijn we dit jaar bij €1,62 plus vastrecht.
Dit red je dan met de huidige max van 2 euro toch? Hoe hoog zou deze moeten zijn denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariandra
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:30
aevitas1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:22:
[...]

Dit red je dan met de huidige max van 2 euro toch? Hoe hoog zou deze moeten zijn denk je?
Klopt, dit jaar wel. Gezien de prijsstijging ten opzichte van vorig jaar (€1.47)verwacht ik er niet bovenuit te komen in 2025, maar andere gemeenten wellicht wel. PWN zit nu al op €1.77.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Leuk. Misschien automatisch de levensverwachting invullen op merknaam?

Samsung 2 jaar,
AEG 10 jaar
Bosch/Siemens 15 jaar
Miele 15 jaar
etc.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aevitas1
Ariandra schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:30:
[...]

Klopt, dit jaar wel. Gezien de prijsstijging ten opzichte van vorig jaar (€1.47)verwacht ik er niet bovenuit te komen in 2025, maar andere gemeenten wellicht wel. PWN zit nu al op €1.77.
Ik heb de sliders aangepast, kWh kosten gaan nu tot €1.50 en water tot €2.20.

Tevens behoorlijk veel andere dingen aangepast, de sliders zijn nu bijvoorbeeld ook niet altijd zichtbaar (als gebruiker neem ik aan dat je dit weinig aanpast).

Er worden nu ook beter icoontjes gebruikt (Material UI <3).
DJMaze schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:55:
Leuk. Misschien automatisch de levensverwachting invullen op merknaam?

Samsung 2 jaar,
AEG 10 jaar
Bosch/Siemens 15 jaar
Miele 15 jaar
etc.
Dit is om een aantal redenen niet handig om te doen:

- De gebruiker vult zelf apparaat namen in, hier kan ik wel op filteren maar spel/typfouten zorgen er weer voor dat dit inconsistent word
- Een Samsung heeft geen standaard levensverwachting van 2 jaar, een Miele heeft geen standaard levensverwachting van 15 jaar. Elk merk heeft A++ en B(en soms nog lager) producten, die allemaal variëren in levensduur. Dit is waarom ik het middelpunt van 7 jaar als 'standaard' ingevuld heb
- Dit is enorm irritant voor een gebruiker die er simpelweg vanuit gaat een apparaat na 7-8 jaar te vervangen. Als dit elke keer verspringt na het invullen van een apparaatnaam dan krijgt hij misschien foutive calculaties te zien zonder het te weten

[ Voor 4% gewijzigd door aevitas1 op 04-07-2024 22:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naenee
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:26
aevitas1 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:55:
Dit is om een aantal redenen niet handig om te doen:

- De gebruiker vult zelf apparaat namen in, hier kan ik wel op filteren maar spel/typfouten zorgen er weer voor dat dit inconsistent word
- Een Samsung heeft geen standaard levensverwachting van 2 jaar, een Miele heeft geen standaard levensverwachting van 15 jaar. Elk merk heeft A++ en B(en soms nog lager) producten, die allemaal variëren in levensduur. Dit is waarom ik het middelpunt van 7 jaar als 'standaard' ingevuld heb
- Dit is enorm irritant voor een gebruiker die er simpelweg vanuit gaat een apparaat na 7-8 jaar te vervangen. Als dit elke keer verspringt na het invullen van een apparaatnaam dan krijgt hij misschien foutive calculaties te zien zonder het te weten
Inderdaad, veel mensen op dit forum klagen over Samsung, maar onze heeft het 12 jaar prima uitgehouden. Gekozen middelpunt van 7 jaar is prima zou ik zeggen, zonde om je tool te vervuilen met meningen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aevitas1
Kleine update; inmiddels zijn televisies ook toegevoegd en de “deel” URL is een stuk korter. 😊
Pagina: 1