Vernieuwing netwerk bestaande woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09-09 14:02
Situatie huidig: ziggo gigabox met meerdere smartwifi pods. Probleem > onbetrouwbaar wifi, veel problemen/uitval. Onstabiel en te weinig LAN poorten. Daarnaast geen bereik in de tuin, deze is 20 meter diep en 45 meter breed). Op de 1ste verdieping zijn helaas geen vaste internetpoorten.

Graag zou ik mijn huidig netwerk een flinke upgrade willen geven, met name snel en stabiel wifi is de wens. In de tuin hebben wij een overkapping met tv, daar kijken wij TV via Wifi alleen is dat momenteel onmogelijk door de brakke Wifi. In de nabije toekomst ga ik ook een thuisnetwerk aanschaffen dmv een NAS. Deze moet uiteraard snel en soepel kunnen werken.

Mijn kennis m.b.t. netwerken is nagenoeg nul. Wel ben ik van mening dat mijn netwerk wil uitbreiden met accespoints ipv met een mesh-netwerk.

Mijn grootste vraag: als ik dan toen bezig ben, is het dan beter om zelf voor fatsoenlijk modem te kiezen ipv het door ziggo geleverde model? (gigabox). Deze zou ik dan willen aansluiten op minimaal 3 accespoints, 1x bij het modem, en 2x elders (zie bouwtekening). Daarnaast is het nodig om een genoeg lanpoorten (switch) te hebben in de muurkast.
Budget: 1000,- euro

Wat ik zelf tot nu toe heb uitgezocht (future proof??)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
3AccesspointsUbiquiti UniFi U7 Pro€ 188,46€ 565,38
1Modems en routersUbiquiti Unifi Dream Machine Special Edition€ 495,99€ 495,99
Totaal€ 1.061,37

Grooste vraag: kan de Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition ook als modem functioneren of dit alleen een swtich?

Optie 2:
Bestaande ziggo modem/router > wifi uitzetten en dan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE€ 218,-€ 218,-
3AccesspointsUbiquiti UniFi 6 Pro€ 158,99€ 476,97
Totaal€ 694,97

1x switch vanuit modem, rest van Acces points en andere apparatuur vanuit switch.

Haal ik met 3x een accespoints een volledige dekking in mijn huis en tuin?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YE9A63AMEFEbezfPp7hrZ_gCy64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2lzEZAR8yP1lw8KMTIgmXsc.jpg?f=fotoalbum_large

Indien er andere/betere ideeen voor minder budget zijn dan sta ik daar uiteraard graag voor open!

[ Voor 18% gewijzigd door Smooth Operator op 03-07-2024 23:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Smooth Operator schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:04:
Situatie huidig: ziggo gigabox met meerdere smartwifi pods. Probleem > onbetrouwbaar wifi, veel problemen/uitval. Onstabiel en te weinig LAN poorten. Daarnaast geen bereik in de tuin, deze is 20 meter diep en 45 meter breed). Op de 1ste verdieping zijn helaas geen vaste internetpoorten.
Even knippen in je (grote en duidelijke verhaal); is alleen de wifi onbetrouwbaar, of geldt dat ook voor bedrade verbindingen? Weet je zeker dat je signaal van Ziggo goed is?

Test daarvoor bedraad direct aangesloten op je Ziggo doos. Als dat goed werkt, is je Ziggo verbinding & Ziggo doosje in orde en kun je verder. Zo niet -> Probleem melden bij Ziggo.
(Er blind andere apparatuur tegenaan gooien is vaak zonde).

Het punt van geen netwerkaansluitingen op de eerste verdieping; wellicht ontkom je niet aan een accesspoint op die verdieping en dan moet er toch ergens een kabel gaan komen. Bekijk wat een centrale plaats is voor een accesspoint, en ga dan de opties na. Met PoE hoeft er maar één kabel door, die je met desnoods met een gootje weg kan werken.
Graag zou ik mijn huidig netwerk een flinke upgrade willen geven, met name snel en stabiel wifi is de wens. In de tuin hebben wij een overkapping met tv, daar kijken wij TV via Wifi alleen is dat momenteel onmogelijk door de brakke Wifi. In de nabije toekomst ga ik ook een thuisnetwerk aanschaffen dmv een NAS. Deze moet uiteraard snel en soepel kunnen werken.
Je kunt overwegen een kabel in te graven, ook hier met PoE, zodat je een outdoor accesspoint in je overkapping hangt. Je hebt er al stroom voor je tv, je zou powerline kunnen proberen (eigen ervaringen niet bijzonder positief). Wil je het goed doen, zorg voor een netwerkkabel.

Die NAS kan bedraad op je netwerk binnen, voor de hoogste snelheid etc.
Mijn kennis m.b.t. netwerken is nagenoeg nul. Wel ben ik van mening dat mijn netwerk wil uitbreiden met accespoints ipv met een mesh-netwerk.
Bekabelde mesh of losse accesspoints gaan een beetje gelijk op. Draadloze mesh niet aan beginnen.
Mijn grootste vraag: als ik dan toen bezig ben, is het dan beter om zelf voor fatsoenlijk modem te kiezen ipv het door ziggo geleverde model? (gigabox). Deze zou ik dan willen aansluiten op minimaal 3 accespoints, 1x bij het modem, en 2x elders (zie bouwtekening). Daarnaast is het nodig om een genoeg lanpoorten (switch) te hebben in de muurkast.
Voor de supportbaarheid; hou die Ziggo doos zodat je alijd daarop direct kunt testen. Daarop kun je een switch plaatsen en van daar af verder werken door je huis. Wil je accesspoints met PoE aansluiten, dan zorgen dat je switches ook (een aantal) PoE poorten hebben.

Je kunt altijd overwegen een eigen router achter de Ziggo doos te plaatsen als je meer/andere features zoekt.
Wat ik zelf tot nu toe heb uitgezocht (future proof??)

1x switch vanuit modem, rest van Acces points en andere apparatuur vanuit switch.

Haal ik met 3x een accespoints een volledige dekking in mijn huis en tuin?
Dat is een kwestie van meten, daarvoor heb je aan één accesspoint voldoende & een app op je telefoon. Let op dat de bouwaard van je huis bepalend is; vloerverwarming op de eerste verdieping? Dat blokkeert wifi.

Dikkere muren, samengetrokken ruimten et cetera, meer verlies.

Wederom, meten is weten :)

Aanvulling, stappenplan;
- wat gaat er nu niet goed
- meten hoe het bereik is/zou kunnen zijn
- zorgen voor een kabel naar boven en naar je tuin
- dan eens nadenken over andere apparatuur

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:12
Zijn die smarwifi pods momenteel bedraad aangesloten?
Zo niet, zou ik daar mee beginnen. Als je daar geen kabel hebt moet je er uiteindelijk toch een kabel leggen voor de ubiquiti optie die je voorstelde

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
Zeker als je er weinig verstand van hebt zou ik nooit een eigen router gaan gebruiken en al helemaal niet eentje van Ubiquiti.
En Ziggo levert een prima modem/router dus waarom die vervangen?

Slechte wifi wordt bijna nooit door het type Access points veroorzaakt, maar gewoon door slechte plaatsing met te veel wifi demping.
Andere devices kopen zal hoogst waarschijnlijk alleen geld weggooien zijn.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:48
Ben(V) schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:04:
Zeker als je er weinig verstand van hebt zou ik nooit een eigen router gaan gebruiken en al helemaal niet eentje van Ubiquiti.
En Ziggo levert een prima modem/router dus waarom die vervangen?
Raar advies. Kost wat tijd om te leren, maar zo complex zijn die dingen nou ook weer niet voor een standaard configuratie.

Sterker nog, ik denk dat het voor gemiddeld gebruik zelfs direct uit de doos werkt met behoud van de Ziggo router.

[ Voor 9% gewijzigd door FredvZ op 04-07-2024 14:59 ]

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Kijk eens of je het bereik kan verbeteren door het plaatsen van AP's of Ziggo Pods. Dat zijn in principe ook geen slechte dingen. Dan kan je kijken of het verbeterd. Als dat zo is: Kabel er naar toe proberen te krijgen. Dan kan je op de kabel een AP / Pod aansluiten om het Wifi dekkend te maken. Probeer ook een kabel naar buiten te krijgen zodat daar in de overkapping de TV op aansluiten. Dan kan je eventueel "buiten-AP" kan ophangen in de overkapping om meer bereik in de tuin te hebben. Door muren en ramen zal een AP binnen minder bereik buiten hebben.

Over de switch: Waarom er altijd voor Ubiquiti gekozen wordt is mij een raadsel. Het lijkt wel een hype. Hier een aantal TP-link-switches (4 stuks: totaal iets van 29 poorten, 1Gbps) in het netwerk hangen verdeeld over de verschillende locaties (Meterkast, zolder, schuur, woonkamer). Managed, dus in te stellen als het nodig is. Het draait hier al jaren (10+ jaren) in het netwerk en nog nooit problemen gehad. Voor thuis is dat meer dan goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:57
FredvZ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:58:
[...]

Raar advies. Kost wat tijd om te leren, maar zo complex zijn die dingen nou ook weer niet voor een standaard configuratie.

Sterker nog, ik denk dat het voor gemiddeld gebruik zelfs direct uit de doos werkt met behoud van de Ziggo router.
Tja en wel volkomen nutteloos.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:08:
[...]

Even knippen in je (grote en duidelijke verhaal); is alleen de wifi onbetrouwbaar, of geldt dat ook voor bedrade verbindingen? Weet je zeker dat je signaal van Ziggo goed is?

Test daarvoor bedraad direct aangesloten op je Ziggo doos. Als dat goed werkt, is je Ziggo verbinding & Ziggo doosje in orde en kun je verder. Zo niet -> Probleem melden bij Ziggo.
(Er blind andere apparatuur tegenaan gooien is vaak zonde).

Het punt van geen netwerkaansluitingen op de eerste verdieping; wellicht ontkom je niet aan een accesspoint op die verdieping en dan moet er toch ergens een kabel gaan komen. Bekijk wat een centrale plaats is voor een accesspoint, en ga dan de opties na. Met PoE hoeft er maar één kabel door, die je met desnoods met een gootje weg kan werken.

[...]

Je kunt overwegen een kabel in te graven, ook hier met PoE, zodat je een outdoor accesspoint in je overkapping hangt. Je hebt er al stroom voor je tv, je zou powerline kunnen proberen (eigen ervaringen niet bijzonder positief). Wil je het goed doen, zorg voor een netwerkkabel.

Die NAS kan bedraad op je netwerk binnen, voor de hoogste snelheid etc.

[...]

Bekabelde mesh of losse accesspoints gaan een beetje gelijk op. Draadloze mesh niet aan beginnen.

[...]

Voor de supportbaarheid; hou die Ziggo doos zodat je alijd daarop direct kunt testen. Daarop kun je een switch plaatsen en van daar af verder werken door je huis. Wil je accesspoints met PoE aansluiten, dan zorgen dat je switches ook (een aantal) PoE poorten hebben.

Je kunt altijd overwegen een eigen router achter de Ziggo doos te plaatsen als je meer/andere features zoekt.

[...]

Dat is een kwestie van meten, daarvoor heb je aan één accesspoint voldoende & een app op je telefoon. Let op dat de bouwaard van je huis bepalend is; vloerverwarming op de eerste verdieping? Dat blokkeert wifi.

Dikkere muren, samengetrokken ruimten et cetera, meer verlies.

Wederom, meten is weten :)

Aanvulling, stappenplan;
- wat gaat er nu niet goed
- meten hoe het bereik is/zou kunnen zijn
- zorgen voor een kabel naar boven en naar je tuin
- dan eens nadenken over andere apparatuur
Signaal vanuit ziggo is goed, internet bedraad gaat als een trein. Daar heb ik absoluut geen problemen mee. Wifi is echt een euvel en dat moet wat mij betreft echt gewoon beter.

Naar mijn mening ben ik het beste af met een fatsoenlijke PoE switch achter de bestaande modem/router vanuit ziggo. Vanuit daar meerdere accespoints door het huis. Ik heb de mogelijkheid om nog een kabel te trekken naar de bovenverdieping (daar ligt inderdaad vloerverwarming..) om zo ook daar fatsoenlijk bereik te verkrijgen.

Wat ik nu graag wens is een fatsoenlijke switch met PoE mogelijkheden en eens te beginnen met 3x een accespoint op de benedenverdieping. Indien dat niet het gewenste bereik en stabiliteit oplevert dan ga ik nog een kabel doortrekken naar de 1e verdieping. Ik zag dat Ubiquiti ook een mesh accespoint voor buiten heeft, is dat niks?

Wat mij eigenlijk het meeste interesseert nu: welke switch en accespoints kan ik het beste bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smooth Operator
RonnieKo schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:37:
Kijk eens of je het bereik kan verbeteren door het plaatsen van AP's of Ziggo Pods. Dat zijn in principe ook geen slechte dingen. Dan kan je kijken of het verbeterd. Als dat zo is: Kabel er naar toe proberen te krijgen. Dan kan je op de kabel een AP / Pod aansluiten om het Wifi dekkend te maken. Probeer ook een kabel naar buiten te krijgen zodat daar in de overkapping de TV op aansluiten. Dan kan je eventueel "buiten-AP" kan ophangen in de overkapping om meer bereik in de tuin te hebben. Door muren en ramen zal een AP binnen minder bereik buiten hebben.

Over de switch: Waarom er altijd voor Ubiquiti gekozen wordt is mij een raadsel. Het lijkt wel een hype. Hier een aantal TP-link-switches (4 stuks: totaal iets van 29 poorten, 1Gbps) in het netwerk hangen verdeeld over de verschillende locaties (Meterkast, zolder, schuur, woonkamer). Managed, dus in te stellen als het nodig is. Het draait hier al jaren (10+ jaren) in het netwerk en nog nooit problemen gehad. Voor thuis is dat meer dan goed.
Bedankt voor je reactie, waarom ubiquiti? Dat kwam ik het vaakst tegen. Ik heb verder geen referentie of iets dus dan ga je maar mee met het gros van de mensen.

Zoals hierboven ook al aangegeven denk ik dat ik gewoon opzoek moet naar een goede switch met meerdere AP's. Jij zou TP-link dus adviseren? Welke AP en of switches zou jij hedendaags nemen?

Ik heb de ziggo pods al retour gemeld dus deze gaan sowieso terug, graag zou ik toch iets beters ervoor terug willen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Locatie is de sleutel. Hoog in de hal werkt altijd beter dan in één van de slaapkamers, achter de TV gefrommeld, de helft van het bereik gaat naar de voortuin.

Ik heb veel succes behaald met het trapgat. Kabels kan je er makkelijk trekken/wegwerken, er zit veel hout, ook veel afwerkplaten waar prima een 'lelijke' AP met 4 lan kabels terecht kan. Door op zolder iets achter het knieschot te zetten, ongeveer naast de bovenste traptrede, kon ik een flinke verdieping daaronder en zolder zelf van prima signaal voorzien, ook was dit verre van centraal. Nagenoeg onzichtbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door jnr24 op 04-07-2024 20:10 . Reden: en zolder zelf ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Smooth Operator schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:04:
[...]

Bedankt voor je reactie, waarom ubiquiti? Dat kwam ik het vaakst tegen. Ik heb verder geen referentie of iets dus dan ga je maar mee met het gros van de mensen.

Zoals hierboven ook al aangegeven denk ik dat ik gewoon opzoek moet naar een goede switch met meerdere AP's. Jij zou TP-link dus adviseren? Welke AP en of switches zou jij hedendaags nemen?

Ik heb de ziggo pods al retour gemeld dus deze gaan sowieso terug, graag zou ik toch iets beters ervoor terug willen. ;)
TP-Link fan hier. Qua opties niet super uitgebreid maar het werkt als een trein. Ik heb nu vier TL-SG108E switches in huis, 3 zijn verbonden met de 'centrale'. Als accesspoints al enige tijd een aantal EAP225, als die stuk gaan / als mensen gaan klagen over snelheid wordt dat de EAP610 serie.

En zo dus modulair door kunnen groeien; wordt 2,5 Gbps interessant -> upgrade van switch(es) et cetera.
jnr24 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:35:
Locatie is de sleutel. Hoog in de hal werkt altijd beter als in één van de slaapkamers, achter de TV gefrommeld, de helft van het bereik gaat naar de voortuin.

Ik heb veel succes behaald met het trapgat. Kabels kan je er makkelijk trekken/wegwerken, er zit veel hout, ook veel afwerkplaten waar prima een 'lelijke' AP met 4 lan kabels terecht kan. Door op zolder iets achter het knieschot te zetten, ongeveer naast de bovenste traptrede, kon ik een flinke verdieping daaronder van prima signaal voorzien. Nagenoeg onzichtbaar.
Het trapgat kan een fijne plaats zijn inderdaad, op mijn zolder hangt daar een accesspoint (en een switch) , uit het zicht maar 1e en 2e verdieping halen daar hun wifi signaal.

[ Voor 29% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 04-07-2024 19:14 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Smooth Operator schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:04:
[...]
Jij zou TP-link dus adviseren? Welke AP en of switches zou jij hedendaags nemen?
Iedereen moet nemen wat hij / zij zelf wil :) Voor een echte tweaker misschien niet altijd spul om van alles mee te doen aan instellingen e.d. Dat is blijkbaar een vereiste voor een echte tweakers. Ken veel mensen zie TP-link Deco's hebben en daar zeer tevreden over zijn. Zelf had ik altijd een Apple Airport Extreme als basis AP en router. Deze gaf na iets van 14 jaar kuren. Voor nood heb ik destijds bij de KPN modem de wifi aangezet en weer als router ingezet. Dat tijdelijk is al 5 jaar nu zo. Heb ik zin om de boel aan te passen? Nu nog niet. Het werkt allemaal goed. Overal goed bereik e.d.

Kwa switches heb ik diverse spullen gehad. Van oude 100 mbit/s switches met fan om te koelen tot de goedkope switches van de action. Dat werkt allemaal goed. Vamwege uitbreiding van het netwerk zijn deze eigenlijk allemaal in de loop van de tijd vervangen door de huidige TP-link switches. De oude swtiches zijn nu in gebruik bij famile.

Bij mij moet het gewoon werken. De grootste problemen met Wifi in een gebouw is vaak de locaties van de AP's om een dekkend en goed bereik te regelen. Daarbij zijn muren en vloeren van belang om te weten wat voor een demping die geven. Wifi-versterkers en/of repeaters (al dan niet mesh) pakken vaak een stuk van de bandbreedte van de wifi-verbinding. Dan kan je beter losse AP's aan kabels gebruiken om de volledige capaciteit van het wifi-AP te hebben. Ook een goede afstemming tussen de AP's is van belang. Dus niet 20 apparaten op één AP maar dan proberen te verdelen over 2 AP's. Daarom is het makkelijker om zoveel mogelijk apparaten op de kabel te hebben. Dat scheelt weer op het WiFi-netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:12
Het hang er echt helemaal af wat je zoekt in je oplossing. Voor de ene is een Deco beter, voor de ander een Unifi.

Ik heb geprobeerd eea in tabel samen te vatten naar mijn ervaring:

Provider wifi nodes (zoals Ziggo smartwifi pods)Consumenten mesh setjes (zoals Deco reeks)Prosumer setjes (zoals TPLink omada, Ubiquiti Unifi, Aruba Instanton)
Stabiel en snel WifiJaJaJa maar kans op fouten door firmware/instelmogelijkheden
Wireless meshJa maar wel tragere bandbreedte ivm ontbreken tri-band modellenJa, triband model zoals Deco Xe75 als voorkeurJa maar wel tragere bandbreedte ivm ontbreken tri-band modellen
OnderhoudLaagLaagMiddel
BeheerMiddels provider app Middels cloud app Middels lokale controller (op aparte of eigen hardware)
PoENeeJa maar alleen bij X50-POEJa, alle modellen
Guest WifiJaJaJa
VLANSNeeNeeJa
Geavanceerde instellingenZeer laagLaagHoog
Outdoor modellenNeeJaJa
RoamingJaJaJa

Een hele belangrijke reden dat je veel unifi tegenkomt is omdat deze tabel er 5 jaar geleden er heel anders uit zag. De kolommen consumenten " en provioder wifi nodes bestonden toen simpelweg niet. Alternatieven waren decentraal gemanagde wifirouters of slechte provider wifi. Daarom had ik eerst ook unifi spul.
Destijds de beste keus, nu bestaan er meer alternatieven

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 05-07-2024 11:01 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:20
Ubiquity is goed spul maar je moet jezelf afvragen of je dit wel wilt.
Het vraagt wel enige kennis om een netwerk goed op te richten. Daar heb je wel verschillende tutorials en filmpjes voor indien je een probleem hebt maar dan nog.

Naar mijn mening is dit spul niet bedoeld voor de thuisgebruiker.

Ik heb zelf ook apparaten van Ubiquity en ben daar uiterst tevreden over. Het centrale beheer via de software werkt goed en er kan zeer veel gelogd worden.
Zou ik het opnieuw aanschaffen? Dat dan weer niet. Ik ben overtuigd dat er voor de thuisgebruiker veel betere hardware bestaat. TP-link? Netgear?

Ik zou je aanraden om niet bij Ubiquity te gaan kijken. Tenzij je je hierin wilt verdiepen.
Het is te uitgebreid als je enkel maar een upgrade wilt doen van je netwerk.
Loggen, vlans, uitgebreide gastnetwerken, firewall rules zelf instellen, etc..
Pagina: 1