Situatie huidig: ziggo gigabox met meerdere smartwifi pods. Probleem > onbetrouwbaar wifi, veel problemen/uitval. Onstabiel en te weinig LAN poorten. Daarnaast geen bereik in de tuin, deze is 20 meter diep en 45 meter breed). Op de 1ste verdieping zijn helaas geen vaste internetpoorten.
Graag zou ik mijn huidig netwerk een flinke upgrade willen geven, met name snel en stabiel wifi is de wens. In de tuin hebben wij een overkapping met tv, daar kijken wij TV via Wifi alleen is dat momenteel onmogelijk door de brakke Wifi. In de nabije toekomst ga ik ook een thuisnetwerk aanschaffen dmv een NAS. Deze moet uiteraard snel en soepel kunnen werken.
Mijn kennis m.b.t. netwerken is nagenoeg nul. Wel ben ik van mening dat mijn netwerk wil uitbreiden met accespoints ipv met een mesh-netwerk.
Mijn grootste vraag: als ik dan toen bezig ben, is het dan beter om zelf voor fatsoenlijk modem te kiezen ipv het door ziggo geleverde model? (gigabox). Deze zou ik dan willen aansluiten op minimaal 3 accespoints, 1x bij het modem, en 2x elders (zie bouwtekening). Daarnaast is het nodig om een genoeg lanpoorten (switch) te hebben in de muurkast.
Budget: 1000,- euro
Wat ik zelf tot nu toe heb uitgezocht (future proof??)
Grooste vraag: kan de Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition ook als modem functioneren of dit alleen een swtich?
Optie 2:
Bestaande ziggo modem/router > wifi uitzetten en dan:
1x switch vanuit modem, rest van Acces points en andere apparatuur vanuit switch.
Haal ik met 3x een accespoints een volledige dekking in mijn huis en tuin?
:strip_exif()/f/image/B2lzEZAR8yP1lw8KMTIgmXsc.jpg?f=fotoalbum_large)
Indien er andere/betere ideeen voor minder budget zijn dan sta ik daar uiteraard graag voor open!
Graag zou ik mijn huidig netwerk een flinke upgrade willen geven, met name snel en stabiel wifi is de wens. In de tuin hebben wij een overkapping met tv, daar kijken wij TV via Wifi alleen is dat momenteel onmogelijk door de brakke Wifi. In de nabije toekomst ga ik ook een thuisnetwerk aanschaffen dmv een NAS. Deze moet uiteraard snel en soepel kunnen werken.
Mijn kennis m.b.t. netwerken is nagenoeg nul. Wel ben ik van mening dat mijn netwerk wil uitbreiden met accespoints ipv met een mesh-netwerk.
Mijn grootste vraag: als ik dan toen bezig ben, is het dan beter om zelf voor fatsoenlijk modem te kiezen ipv het door ziggo geleverde model? (gigabox). Deze zou ik dan willen aansluiten op minimaal 3 accespoints, 1x bij het modem, en 2x elders (zie bouwtekening). Daarnaast is het nodig om een genoeg lanpoorten (switch) te hebben in de muurkast.
Budget: 1000,- euro
Wat ik zelf tot nu toe heb uitgezocht (future proof??)
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
3 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi U7 Pro | € 188,46 | € 565,38 |
1 | Modems en routers | Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition | € 495,99 | € 495,99 |
Totaal | € 1.061,37 |
Grooste vraag: kan de Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition ook als modem functioneren of dit alleen een swtich?
Optie 2:
Bestaande ziggo modem/router > wifi uitzetten en dan:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Netwerk switches | Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE | € 218,- | € 218,- |
3 | Accesspoints | Ubiquiti UniFi 6 Pro | € 158,99 | € 476,97 |
Totaal | € 694,97 |
1x switch vanuit modem, rest van Acces points en andere apparatuur vanuit switch.
Haal ik met 3x een accespoints een volledige dekking in mijn huis en tuin?
:strip_exif()/f/image/B2lzEZAR8yP1lw8KMTIgmXsc.jpg?f=fotoalbum_large)
Indien er andere/betere ideeen voor minder budget zijn dan sta ik daar uiteraard graag voor open!
[ Voor 18% gewijzigd door Smooth Operator op 03-07-2024 23:20 ]