Vochtschade, moet deze koof vervangen worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 12:56
Wij hebben net de sleutel van onze nieuwe woning gekregen en zijn bezig met behang verwijderen zodat de muren gestuct kunnen worden.

Nu is er recent lekkage geweest vanuit de badkamer. Dit leek alleen een kleine plek te zijn op het plafond. Maar na het behang verwijderen zien we allemaal extra schimmel rondom een koof in de woonkamer. (Lekkage plek op het plafond was daar ook)

Nu is mijn vraag vooral. Moet die koof vervangen worden of is het genoeg om hem van buiten schoon te maken. Ik kan natuurlijk niet de binnenkant van de koof bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ipa-QUyy6JDjMuGfTmPN0yeX2P8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7BmJ1SYpqapj048jjSXd9bGh.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Van welk materiaal is de koof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
eLScha schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:44:
Van welk materiaal is de koof?
Hout

Het gaat dus om die koof die van boven naar beneden loopt, daar lopen de afvoerbuizen vanuit de badkamer doorheen.

[ Voor 29% gewijzigd door martin_v_z op 03-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Als de lekkage opgelost is: een koof is niet structureel, dus zolang hij stevig genoeg is dat hij niet kapot gaat: who cares, lekker laten zitten?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
_eLMo_ schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:52:
Als de lekkage opgelost is: een koof is niet structureel, dus zolang hij stevig genoeg is dat hij niet kapot gaat: who cares, lekker laten zitten?
Ja de lekkage was door slechte kitranden in de douchecabine. Die zijn gerepareerd. Ik dacht vooral omdat ik niet kan zien of er vochtschade/schimmels in de koof zitten of dat kwaad kan. De buitenkant kan ik natuurlijk schoonmaken en dan voorstrijk erover voordat er wordt gestuct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:05

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Voor de zekerheid anders even een gat maken in de koof om de binnenkant te bekijken? Op zijn minst even een vochtmeting doen op het hout.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:24
Wanneer de muur en de koof nu goed droog zijn (en blijven) dan hoef je eigenlijk alleen de schimmel aan de buitenkant met een soda oplossing (kopje vol soda op 4 liter warm water) en borstel in te borstelen, daarna met microvezel doekjes goed afnemen. Let op dat je geen droge schimmel inademt. Je hoeft niks te slopen, levert alleen maar stof en rommel op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Yaksa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:09:
Wanneer de muur en de koof nu goed droog zijn (en blijven) dan hoef je eigenlijk alleen de schimmel aan de buitenkant met een soda oplossing (kopje vol soda op 4 liter warm water) en borstel in te borstelen, daarna met microvezel doekjes goed afnemen. Let op dat je geen droge schimmel inademt. Je hoeft niks te slopen, levert alleen maar stof en rommel op.
Ja soda wou ik ook proberen, met een ffp2 mondkapje op.

Het kan dus geen kwaad als er schimmels in de koof zijn? Want ik neem aan dat daar toch ook wat vocht in is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:21

Roozzz

Plus ultra

Een nieuw koofje is toch zo gemaakt? Bij twijfel of deze nu echt droog is, zou ik niet al te moeilijk doen als je toch nog gaat stucen...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 09:43
Ga je die houten koof laten stucen? Dat zou ik niet doen ivm gevaar op scheurvorming, zeker omdat het ook nog eens nat hout is. Ik zou er gewoon een nieuwe koof van stucplaten inzetten en laten stucen. Dat is echt een karwei van niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
martin_v_z schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:15:
[...]Ja soda wou ik ook proberen, met een ffp2 mondkapje op.
Het kan dus geen kwaad als er schimmels in de koof zijn? Want ik neem aan dat daar toch ook wat vocht in is gekomen.
Zonder vocht (wat ik bedoelde met koof en muur echt droog) gaan schimmels dood, net als een plantje in de vensterbank wat je geen water geeft. Bovendien heeft een dichte koof geen open verbinding met de ruimte, dus geen luchtstroming en dus geen verspreiding van droge schimmel. Gewoon laten zitten, in je kruipruimte zit waarschijnlijk ook wel wat schimmel, daar gaat een normaal gezond persoon niks van merken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Roozzz schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:20:
Een nieuw koofje is toch zo gemaakt? Bij twijfel of deze nu echt droog is, zou ik niet al te moeilijk doen als je toch nog gaat stucen...
Mania-92 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:23:
Ga je die houten koof laten stucen? Dat zou ik niet doen ivm gevaar op scheurvorming, zeker omdat het ook nog eens nat hout is. Ik zou er gewoon een nieuwe koof van stucplaten inzetten en laten stucen. Dat is echt een karwei van niks.
Droog zal hij wel zijn, de woning staat al een maand leeg. De stucer is gepland aanstaande maandag en eerlijk gezegd heb ik nooit nagedacht of deze koof wel of niet te stucen is. We komen vandaag hier allemaal pas achter.

Ik moet eerlijk zeggen dat deze koof zelf verwijderen en een nieuwe plaatsen niet echt een klus is waarvoor ik de kennis en kunde heb. Timmerwerk doe ik eigenlijk nooit zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Je zou, nadat de schimmel verwijderd is, nog een primer over het houten deel kunnen strijken alvorens er gestuct wordt; misschien doet de stukadoor dit wel, even met hem overleggen. Dan zit het houten deel echt dicht (zuigt het niet meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Voor het stucen moet de koof eigenlijk worden ingepakt met gipsplaten. Stucen op hout hecht niet(goed) en zorgt enkel voor ellende.

Hout er af schroeven, koof isoleren als dit nog niet is gedaan (of evt natte/beschimmelde isolatie vervangen) en de zelfde stukken terug zetten van gipsplaat.

Is idd geen wereldklus, maar zou 't wel aanraden te (laten) doen.

De isolatie is overigens wel echt heel fijn als er een afvoer doorheen loopt. Dit scheelt bakken met geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Koekstra schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:56:
Voor het stucen moet de koof eigenlijk worden ingepakt met gipsplaten. Stucen op hout hecht niet(goed) en zorgt enkel voor ellende.

Hout er af schroeven, koof isoleren als dit nog niet is gedaan (of evt natte/beschimmelde isolatie vervangen) en de zelfde stukken terug zetten van gipsplaat.

Is idd geen wereldklus, maar zou 't wel aanraden te (laten) doen.

De isolatie is overigens wel echt heel fijn als er een afvoer doorheen loopt. Dit scheelt bakken met geluid!
Ik zal morgen nog even extra controleren of het echt hout of misschien toch stucplaten zijn. Als hij vervangen moet worden moet ik alleen dus binnen een paar dagen iemand vinden die de koof kan afbreken en een nieuwe opbouwen. Ik weet niet of ik iemand zo snel kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:58
martin_v_z schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:59:
[...]

Ik zal morgen nog even extra controleren of het echt hout of misschien toch stucplaten zijn. Als hij vervangen moet worden moet ik alleen dus binnen een paar dagen iemand vinden die de koof kan afbreken en een nieuwe opbouwen. Ik weet niet of ik iemand zo snel kan vinden.
Misschien zelf proberen als je zo’n deadline hebt? Het is een redelijk eenvoudige klus die je met basis gereedschappen uit kan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:20
martin_v_z schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:59:
[...]

Je kunt ook gewoon het balkhout van de koof laten zitten. Alleen de houten beplating eraf halen, vervolgens de gips weer op het balkhout schroeven. Dat kan iedereen! Misschien een uurtje werk.

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Heb je meteen de mogelijkheid om netwerkkabels naar boven/beneden te krijgen door de koof ;)

[ Voor 21% gewijzigd door jongetje op 04-07-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
Vandaag nog een goede inspectie gedaan. Het lijkt er op dat de koof uit gipsblokken is opgebouwd. Alleen bij de keuken zit een stukje hout dat wellicht tegen de koof is gemonteerd. Ik laat dus alles zitten en ga aan het boenen. Iedereen bedankt voor het meedenken.
Pagina: 1