CAD/Render higher tier desktop advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grafisch tekenwerk in de programma's 'Vectorworks' voor het 3D designen en uittekenen, Enscape voor rendering en D5 ook voor rendering. De kennis waarvoor deze build dient start als tuinarchitect.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget. Initieel werd er gesproken over 5k maar het werd snel duidelijk dat het ook voor een stuk minder kon. We denken nu rond de 2.5-3k uit te komen voor de desktop exclusief randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een krachtig systeem die de taken van een tuinarchitect vlekkeloos aankan. De desktop zal dienen om professioneel mee aan de slag te gaan dus moet dan ook vlot werken. Een stevige CPU en GPU zijn dus een must (GPU vooral voor de rendering dan).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral betrouwbare merken en geen nieuwe spelers op de markt die nog maar enkele maanden actief zouden zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aankoop liefst in 1 a 2 winkels zoals Megekko, Alternate, ... wordt professioneel aangekocht dus 17 verschillende facturen willen we vermijden.

Ga je overklokken?
Dat is het plan (nog) niet. Maar ik wil de mogelijkheid wel houden. Daarom zou ik zeker een CPU willen gebruiken die unlocked is.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb voor mijn kennis wat door Tweakers geklikt en hier en daar wat informatie opgevangen. Ik heb een computertechnische achtergrond en bouwde al meerdere systemen maar ben de laatste 2 jaar wat uit de markt en volg dit allemaal niet zo sterk meer op.
Ik heb een eigen voorstel gemaakt wat ik hieronder zal argumenteren maar wil vooral die extra controle van Tweakers leden die dit nauwer opvolgen. Tips over een slimmere keuze per component, opmerkingen als 'dit wordt heel krap in die kast' of 'neem dit ander setje RAM om zeker compatibel te zijn' is vooral waar ik naar op zoek ben.

De huidige setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700K Boxed€ 422,-€ 422,-
1MoederbordenMSI Z790 GAMING PLUS WIFI€ 217,-€ 217,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X€ 919,-€ 919,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 169,-€ 169,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 420€ 85,-€ 85,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K€ 221,90€ 221,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart€ 136,90€ 136,90
1SSD'sKingston KC3000 1TB€ 88,11€ 88,11
1SSD'sKingston KC3000 2TB€ 154,90€ 154,90
Totaal€ 2.413,81

Ik heb deze initieel een 2-tal maanden geleden opgesteld, toen met een i5-14600KF en een luchtkoeler. Echter gaf mijn kennis aan om toch net iets meer futureproof te willen zijn en een sterkere processor te willen, dus klikte ik nu de i7-14700K in. Wegens het kleine prijsverschil nam ik de K versie om, bij eventueel GPU defect, toch nog te kunnen booten.

Hieronder ons gedachtenproces waarbij alle input welgekomen is:
  • CPU: Ik heb deze initieel een 2-tal maanden geleden opgesteld, toen met een i5-14600KF en een luchtkoeler. Echter gaf mijn kennis aan om toch net iets meer futureproof te willen zijn en een sterkere processor te willen, dus klikte ik nu de i7-14700K in. Wegens het kleine prijsverschil nam ik de K versie om, bij eventueel GPU defect, toch nog te kunnen booten.
  • MoBo: kwam als goed gereviewed moederbord naar boven met ingebouwde wifi adapter. Zou ook al 14th gen klaar moeten zijn zonder BIOS flash als ik het goed heb
  • GPU: RTX 4070Ti Super gekozen omdat hij goed presteert en net iets sterker dan een 4070 Super. Of dit de meerprijs waard is weten we nog niet zeker. Model met 3 fans om genoeg te kunnen koelen tenzij jullie aangeven dat dit absoluut niet nodig is.
  • Kast: nette, professioneel uitziende kast (geen RGB show) die bovenaan mesh heeft voor koeling. Is deze kast groot genoeg voor de build die we willen maken?
  • Koeling: initieel luchtkoeling genomen maar om de i7, die opmerkelijk meer verbruikt, gekozen voor een AIO liquid koeler. Hier ook voor het 3-fan model gegaan om koeling zo optimaal mogelijk te hebben. Is een 3-fan AIO een must voor de i7?
  • RAM: Setje 2x32GB snel DDR5 geheugen. Geen idee of ik op specifieke dingen moet gaan letten maar ik denk dat deze compatibel is. Ik zie net wel dat Megekko deze veel duurder prijst dus een ander voorstel voor RAM is welkom. Vereiste: snel, DDR5 en 2X32GB
  • Voeding: modulair, 80plus gold en continu 850W mogelijkheid. Zou ruim voldoende moeten zijn voor dit systeem lijkt mij.
  • SSD: 1 maal 1TB voor OS en software, 1 maal 2TB voor files/projecten. Waarom geen 2x2TB dan? Kleine besparing, indien nodig prikken we bij/upgraden we opslag doorheen de tijd. Indien er betere alternatieven zijn dan deze: input is welkom
Indien er vragen zijn of dingen verduidelijkt moeten worden mag dit zeker aangegeven worden dan proberen we een beter beeld te schetsen.
Bedankt alvast voor de komende hulp!

Groeten,
Bram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:05
Waarom geen systeem op basis van uitvoering: AMD Ryzen 9 7950X Boxed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Hoe belangrijk is deze PC voor het werk van je kennis? Als er problemen zijn wie is dan zijn helpdesk, ben jij dat? Als de PC belangrijk is, en jij naast helpdesk zijn voor je kennis ook ander werk hebt zou ik een kant en klaar workstation adviseren, die verlaten de fabriek pas als er allehande kwaliteitscontroles uitgevoerd zijn.

Engadget stelt geen eisen aan de CPU, het werkt vooral via de GPU (hier), Vectorworks is ook niet al te veeleisend (hier), D5 heeft wel baat bij een snelle CPU (hier).

Bv deze Lenovo ThinkStation P3 Tower past bij de requirements.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 03-07-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
Ik zou een moederbord pakken met nog iets zwaardere stroomvoorziening. Het piekverbruik van een 14700K kan extreem zijn: https://tweakers.net/pric...g-z790-tomahawk-wifi.html
AIO-koeler en behuizing zijn prima keuzes. Max.breedte van 143mm voor de radiator past en deze is ook compatibel met het moederbord https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-420/ACFRE00137A
De 4070Ti presteert aanzienlijk beter bij rendering: https://www.pugetsystems....edshiftOctaneV-RayBlender
Ik zou de rear fan als bottom intake fan monteren of daar een extra 14cm fan monteren. Met de AIO-radiator heb je al 3x 14cm outtake.

De G.Skill S5 5600CL28 is prima met 10,0ns true latency (ik heb dezelfde kit op B760 moederbord). Alternatieven: https://tweakers.net/pric...;1985142;1819134;1934328/

Alternatieve stille platinum voeding: https://tweakers.net/pric...raight-power-12-850w.html

KC3000 geheugen met cache is prima keus. Zeer snel met schrijven. PCIe5.0 is de moeite niet waard en Z790 heeft daar ook geen dedicated lanes voor. De lanes worden dan gesplit met de videokaart.

[ Voor 6% gewijzigd door Woezik op 03-07-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Komt deze prijs/kwaliteit beter uit voor onze eisen? Of ter welke reden zou je deze aanbevelen ten opzichte van de i7-14700?
martyw schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:39:
Hoe belangrijk is deze PC voor het werk van je kennis? Als er problemen zijn wie is dan zijn helpdesk, ben jij dat? Als de PC belangrijk is, en jij naast helpdesk zijn voor je kennis ook ander werk hebt zou ik een kant en klaar workstation adviseren, die verlaten de fabriek pas als er allehande kwaliteitscontroles uitgevoerd zijn.

Engadget stelt geen eisen aan de CPU, het werkt vooral via de GPU (hier), Vectorworks is ook niet al te veeleisend (hier), D5 heeft wel baat bij een snelle CPU (hier).

Bv deze Lenovo ThinkStation P3 Tower past bij de requirements.
Ik zou de build inderdaad assembleren en support bieden indien nodig. Kant en klaar is even een optie geweest maar mijn gevoel zit daar nooit top bij. Naar mijn mening betaal je altijd net wat 'te veel'. Alsook als er ergens een probleem optreedt en de volledige desktop moet opgestuurd worden voor herstellen is er niets meer om te gebruiken. Stel dat we een probleem hebben met dit systeem zijn we vrij om te kiezen wat we doen en hoe snel we handelen. Maar zeker een goeie opmerking, ik bespreek het nog eens.

Op dit moment is de GPU de component die het hardst zal moeten werken maar we willen future proof zijn mocht er overgeschakeld worden op andere software. De persoon die deze desktop zal gebruiken wou liever net wat krachtiger om zekerder te zijn naar de toekomst toe.
Woezik schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:08:
Ik zou een moederbord pakken met nog iets zwaardere stroomvoorziening. Het piekverbruik van een 14700K kan extreem zijn: https://tweakers.net/pric...g-z790-tomahawk-wifi.html
AIO-koeler en behuizing zijn prima keuzes. Max.breedte van 143mm voor de radiator past en deze is ook compatibel met het moederbord https://www.arctic.de/en/Liquid-Freezer-III-420/ACFRE00137A
De 4070Ti presteert aanzienlijk beter bij rendering: https://www.pugetsystems....edshiftOctaneV-RayBlender
Ik zou de rear fan als bottom intake fan monteren of daar een extra 14cm fan monteren. Met de AIO-radiator heb je al 3x 14cm outtake.

De G.Skill S5 5600CL28 is prima met 10,0ns true latency (ik heb dezelfde kit op B760 moederbord). Alternatieven: https://tweakers.net/pric...;1985142;1819134;1934328/

Alternatieve stille platinum voeding: https://tweakers.net/pric...raight-power-12-850w.html

KC3000 geheugen met cache is prima keus. Zeer snel met schrijven. PCIe5.0 is de moeite niet waard en Z790 heeft daar ook geen dedicated lanes voor. De lanes worden dan gesplit met de videokaart.
Een moederbord met sterkere stroomvoorziening is zeker iets wat ik zal bekijken. Ik dacht al safe te zitten. Dit is exact waarom ik dit topic gestart was, om deze dingen te bespreken. Bedankt!

4070ti/4070ti super lijkt inderdaad wel de juiste keuze op dit moment.

Een extra 14cm fan voor intake kan er zeker wel nog bij.

Wat zou het grootste extra voordeel zijn van deze voorgestelde voeding? We spreken over minimale verschillen vanaf dit punt veronderstel ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:14
De hogere efficiency van de Platinum voeding ga je waarschijnlijk niet terug verdienen, maar de BQ Straight 12 zal onder zware load wel stiller stil. De cijfers in de pricewatch (22db versus 47db) zullen niet met elkaar vergelijkbaar zijn, daarvoor moeten beide voedingen op dezelfde wijze worden getest.
https://www.nikktech.com/...upply-unit-review?start=6
https://www.tweaktown.com...s-platinum-psu/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
BramCoding schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:52:
Kant en klaar is even een optie geweest maar mijn gevoel zit daar nooit top bij. Naar mijn mening betaal je altijd net wat 'te veel'.
Dat vind ik met het Lenovo workstation wat ik linkte wel meevallen, als je zelf iets met vergelijkbare specs bij elkaar klikt is het niet heel veel goedkoper. De 'winst' van zelf bij elkaar zoeken van componenten zit er vooral in dat je wat andere keuzes kan maken, bijvoorbeeld een consumenten moederbord op basis van een Z790 chipset kan wat goedkoper dan de W680 set die Lenovo kiest (W680 biedt ECC memory support, voor een tuinarchitect is dat wellicht niet de allerbelangrijkste feature....)
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i9-13900K Boxed€ 502,99€ 502,99
1MoederbordenASUS PRO WS W680-ACE€ 439,18€ 439,18
1VideokaartenPNY NVIDIA RTX A4500 (VCNRTXA4500-PB)€ 1.764,03€ 1.764,03
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 169,-€ 169,-
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 420€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internKingston KTD-PE548D4-64G€ 260,33€ 260,33
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 128,99€ 128,99
Totaal€ 3.429,32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

BramCoding schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:52:
[...]
Ik zou de build inderdaad assembleren en support bieden indien nodig. Kant en klaar is even een optie geweest maar mijn gevoel zit daar nooit top bij. Naar mijn mening betaal je altijd net wat 'te veel'. Alsook als er ergens een probleem optreedt en de volledige desktop moet opgestuurd worden voor herstellen is er niets meer om te gebruiken. Stel dat we een probleem hebben met dit systeem zijn we vrij om te kiezen wat we doen en hoe snel we handelen. Maar zeker een goeie opmerking, ik bespreek het nog eens.

Op dit moment is de GPU de component die het hardst zal moeten werken maar we willen future proof zijn mocht er overgeschakeld worden op andere software. De persoon die deze desktop zal gebruiken wou liever net wat krachtiger om zekerder te zijn naar de toekomst toe.
Als het zo belangrijk is dat snel gehandeld wordt en je het werkstation niet wilt verzenden, dan zou ik zeker voor zakelijk gebruik naar zo'n eerder aangeraden Lenovo optie kijken, waar je dan tenminste 3YNBDW op neemt of wel 3 jaar volgende werkdag enigneer op de stoep voor reparatie. Dat heb ik met mijn laptops ook altijd gedaan. Mijn ervaring bij Lenovo op dat gebied zijn goed, maar ook bij Dell heb ik er weleens gebruik van moeten maken, wat ook keurig werd afgehandeld.

Zo te zien levert Lenovo standaard al 3 jaar garantie op locatie bij het aangeraden systeem: https://www.lenovo.com/nl...l?bundleId=30GSCTO1WWNL3#

[ Voor 5% gewijzigd door _Dune_ op 07-07-2024 16:43 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Ik neem de informatie mee en bespreek het even. Bedankt alvast!
Pagina: 1