Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Grafisch tekenwerk in de programma's 'Vectorworks' voor het 3D designen en uittekenen, Enscape voor rendering en D5 ook voor rendering. De kennis waarvoor deze build dient start als tuinarchitect.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget. Initieel werd er gesproken over 5k maar het werd snel duidelijk dat het ook voor een stuk minder kon. We denken nu rond de 2.5-3k uit te komen voor de desktop exclusief randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een krachtig systeem die de taken van een tuinarchitect vlekkeloos aankan. De desktop zal dienen om professioneel mee aan de slag te gaan dus moet dan ook vlot werken. Een stevige CPU en GPU zijn dus een must (GPU vooral voor de rendering dan).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral betrouwbare merken en geen nieuwe spelers op de markt die nog maar enkele maanden actief zouden zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aankoop liefst in 1 a 2 winkels zoals Megekko, Alternate, ... wordt professioneel aangekocht dus 17 verschillende facturen willen we vermijden.
Ga je overklokken?
Dat is het plan (nog) niet. Maar ik wil de mogelijkheid wel houden. Daarom zou ik zeker een CPU willen gebruiken die unlocked is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb voor mijn kennis wat door Tweakers geklikt en hier en daar wat informatie opgevangen. Ik heb een computertechnische achtergrond en bouwde al meerdere systemen maar ben de laatste 2 jaar wat uit de markt en volg dit allemaal niet zo sterk meer op.
Ik heb een eigen voorstel gemaakt wat ik hieronder zal argumenteren maar wil vooral die extra controle van Tweakers leden die dit nauwer opvolgen. Tips over een slimmere keuze per component, opmerkingen als 'dit wordt heel krap in die kast' of 'neem dit ander setje RAM om zeker compatibel te zijn' is vooral waar ik naar op zoek ben.
De huidige setup:
Ik heb deze initieel een 2-tal maanden geleden opgesteld, toen met een i5-14600KF en een luchtkoeler. Echter gaf mijn kennis aan om toch net iets meer futureproof te willen zijn en een sterkere processor te willen, dus klikte ik nu de i7-14700K in. Wegens het kleine prijsverschil nam ik de K versie om, bij eventueel GPU defect, toch nog te kunnen booten.
Hieronder ons gedachtenproces waarbij alle input welgekomen is:
Bedankt alvast voor de komende hulp!
Groeten,
Bram
Grafisch tekenwerk in de programma's 'Vectorworks' voor het 3D designen en uittekenen, Enscape voor rendering en D5 ook voor rendering. De kennis waarvoor deze build dient start als tuinarchitect.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen vast budget. Initieel werd er gesproken over 5k maar het werd snel duidelijk dat het ook voor een stuk minder kon. We denken nu rond de 2.5-3k uit te komen voor de desktop exclusief randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een krachtig systeem die de taken van een tuinarchitect vlekkeloos aankan. De desktop zal dienen om professioneel mee aan de slag te gaan dus moet dan ook vlot werken. Een stevige CPU en GPU zijn dus een must (GPU vooral voor de rendering dan).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vooral betrouwbare merken en geen nieuwe spelers op de markt die nog maar enkele maanden actief zouden zijn.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aankoop liefst in 1 a 2 winkels zoals Megekko, Alternate, ... wordt professioneel aangekocht dus 17 verschillende facturen willen we vermijden.
Ga je overklokken?
Dat is het plan (nog) niet. Maar ik wil de mogelijkheid wel houden. Daarom zou ik zeker een CPU willen gebruiken die unlocked is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb voor mijn kennis wat door Tweakers geklikt en hier en daar wat informatie opgevangen. Ik heb een computertechnische achtergrond en bouwde al meerdere systemen maar ben de laatste 2 jaar wat uit de markt en volg dit allemaal niet zo sterk meer op.
Ik heb een eigen voorstel gemaakt wat ik hieronder zal argumenteren maar wil vooral die extra controle van Tweakers leden die dit nauwer opvolgen. Tips over een slimmere keuze per component, opmerkingen als 'dit wordt heel krap in die kast' of 'neem dit ander setje RAM om zeker compatibel te zijn' is vooral waar ik naar op zoek ben.
De huidige setup:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i7-14700K Boxed | € 422,- | € 422,- |
1 | Moederborden | MSI Z790 GAMING PLUS WIFI | € 217,- | € 217,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X | € 919,- | € 919,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define 7 Zwart | € 169,- | € 169,- |
1 | Waterkoeling | Arctic Liquid Freezer III 420 | € 85,- | € 85,- |
1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K | € 221,90 | € 221,90 |
1 | Voedingen | Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart | € 136,90 | € 136,90 |
1 | SSD's | Kingston KC3000 1TB | € 88,11 | € 88,11 |
1 | SSD's | Kingston KC3000 2TB | € 154,90 | € 154,90 |
Totaal | € 2.413,81 |
Ik heb deze initieel een 2-tal maanden geleden opgesteld, toen met een i5-14600KF en een luchtkoeler. Echter gaf mijn kennis aan om toch net iets meer futureproof te willen zijn en een sterkere processor te willen, dus klikte ik nu de i7-14700K in. Wegens het kleine prijsverschil nam ik de K versie om, bij eventueel GPU defect, toch nog te kunnen booten.
Hieronder ons gedachtenproces waarbij alle input welgekomen is:
- CPU: Ik heb deze initieel een 2-tal maanden geleden opgesteld, toen met een i5-14600KF en een luchtkoeler. Echter gaf mijn kennis aan om toch net iets meer futureproof te willen zijn en een sterkere processor te willen, dus klikte ik nu de i7-14700K in. Wegens het kleine prijsverschil nam ik de K versie om, bij eventueel GPU defect, toch nog te kunnen booten.
- MoBo: kwam als goed gereviewed moederbord naar boven met ingebouwde wifi adapter. Zou ook al 14th gen klaar moeten zijn zonder BIOS flash als ik het goed heb
- GPU: RTX 4070Ti Super gekozen omdat hij goed presteert en net iets sterker dan een 4070 Super. Of dit de meerprijs waard is weten we nog niet zeker. Model met 3 fans om genoeg te kunnen koelen tenzij jullie aangeven dat dit absoluut niet nodig is.
- Kast: nette, professioneel uitziende kast (geen RGB show) die bovenaan mesh heeft voor koeling. Is deze kast groot genoeg voor de build die we willen maken?
- Koeling: initieel luchtkoeling genomen maar om de i7, die opmerkelijk meer verbruikt, gekozen voor een AIO liquid koeler. Hier ook voor het 3-fan model gegaan om koeling zo optimaal mogelijk te hebben. Is een 3-fan AIO een must voor de i7?
- RAM: Setje 2x32GB snel DDR5 geheugen. Geen idee of ik op specifieke dingen moet gaan letten maar ik denk dat deze compatibel is. Ik zie net wel dat Megekko deze veel duurder prijst dus een ander voorstel voor RAM is welkom. Vereiste: snel, DDR5 en 2X32GB
- Voeding: modulair, 80plus gold en continu 850W mogelijkheid. Zou ruim voldoende moeten zijn voor dit systeem lijkt mij.
- SSD: 1 maal 1TB voor OS en software, 1 maal 2TB voor files/projecten. Waarom geen 2x2TB dan? Kleine besparing, indien nodig prikken we bij/upgraden we opslag doorheen de tijd. Indien er betere alternatieven zijn dan deze: input is welkom
Bedankt alvast voor de komende hulp!
Groeten,
Bram