Gelijkwaardig kruispunt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-05 19:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Al jaren vraag ik mij af hoe het zit met het verlenen van voorrang op dit kruispunt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pg-eBdL8I8qfJOJ3HiOTEp9W6Ak=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPVZusnqHGbVMnLz5QDTvZU4.jpg?f=fotoalbum_medium

Gelet op de constructie van de wegen, lijkt het mij dat dit nog steeds een gelijkwaardig kruispunt betreft. Klopt dit?

Ik vraag dit, omdat het mij opvalt dat veel verkeer vaak accelereert (terwijl er kleine drempels liggen) als zij zien dat er iemand van rechts komt. Ook vandaag toen ik de hond uitliet, zag ik wederom dat een auto gas bijgaf, terwijl er iemand van rechts kwam op de foto.

Dit zorgt vaak voor vreemde situaties, fietsers die voor verrassingen komen te staan en vaak ook agressieve blikken van bestuurders.

Is mijn gedachte juist: rechts heeft gewoon voorrang? :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Alle reacties

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Uiteraard heeft rechts hier voorrang. Ik zie dat vaker, met name in 30-zones: gas geven en schaapachtig lachen terwijl degene van rechts uit lijfsbehoud een noodstop maakt.
Die drempel is juist bedoeld om verkeer af te remmen.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 03-07-2024 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:53
Ziet er inderdaad gelijkwaardig uit.
Geen borden, geen haaientanden o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

Rechts heeft inderdaad voorrang. Fietsers geven meestal geen voorrang aan verkeer van rechts, dus voor een automobilist goed opletten als die uit de klinkerstraat komt rijden.
Alleen als het trottoir gelijk loopt met de weg, is het een uitrit.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38

Aganim

I have a cunning plan..

Is dit gewoon een twee-richtingsweg? Want dan lijkt het me wel weer een prachtige constructie, waar moet je heen als je als automobilist in die versmalling zit en op dat moment een ander links-afslaand voertuig van rechts komt? Ziet er niet uit alsof je echt lekker de ruimte hebt om na die versmalling aan de kant te gaan. :X

Daarmee train je mensen ook wel om dan maar snel gas te geven en zo het gedoe voor te zijn. |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Aganim schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:27:
Is dit gewoon een twee-richtingsweg? Want dan lijkt het me wel weer een prachtige constructie, waar moet je heen als je als automobilist in die versmalling zit en op dat moment een ander links-afslaand voertuig van rechts komt? Ziet er niet uit alsof je echt lekker de ruimte hebt om na die versmalling aan de kant te gaan. :X
Je bedoeld anticiperen? Die drempels zijn juist aangelegd om elke snelheid eruit te halen tenslotte, dan gaat het echt niet aan om extra gas te geven want 'oh, ik wilt niet een ander de ruimte gunnen die van mij is'.

Losse aanname van mijn kant, zo'n drempel is vrijwel altijd aangelegd op dringend verzoek van aanwonenden omdat er te hard wordt gereden naar hun mening. Fun fact: de meeste onderzoeken tonen aan dat juist de mensen welke in de buurt wonen te hard rijden ('Ik rij hier iedere dag, kan best').

Als ik het goed zie komt er bij de drempel na de flauwe bocht naar links een busje aan, het lijkt inderdaad een normale tweerichtingsweg.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Aganim schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:27:

Daarmee train je mensen ook wel om dan maar snel gas te geven en zo het gedoe voor te zijn. |:(
Het is een tweerichtingsweg ja :)

Als de ene auto al in de versmalling zit en de auto van rechts rijdt ook al door, dan is het prima mogelijk om, mits er sprake is van lage snelheid, rustig om/langs elkaar heen te rijden..

Echter, dat wil men ook niet altijd doen, dus dan gaat het gas er weer op.

Als de auto al door de versmalling is, is het handiger om even te blijven wachten als je van rechts komt. De doorkomende auto wordt anders letterlijk en figuurlijk klemgezet.. :(:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05
Ik zou hier de Turbo Boost gebruiken zodat je over de auto van rechts heen vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
jadjong schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:00:
Ik zou hier de Turbo Boost gebruiken zodat je over de auto van rechts heen vliegt.
Ski mode? O-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Vraag me af of die versmalling niet vooral de boosdoener is van die situaties, in plaats van de boel juist veiliger te maken. Als verkeer van rechts linksaf slaat en zodoende jou tegemoet komt moet je eigenlijk al vóór de versmalling stoppen, anders zit je elkaar al vrij snel in de weg denk ik (of in elk geval gevoelsmatig).

En dat vereist dus ruim vooruit kijken (in hoeverre kan je op tijd zien of er iets van rechts komt?) en op tijd stoppen, wat waarschijnlijk vaak mis gaat. Mensen hebben pas te laat door dat ze eigenlijk voorrang moeten geven en de reactie is dan: maar even gas bij en snel plaats maken, anders zitten we elkaar dwars in de versmalling. Althans, ik kan me goed voorstellen dat dat (een deel van) het gedrag dat jij omschrijft verklaart.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:31
Kan alleen maar zeggen dat het een onnozele plek is voor een versmalling. Ietsje verder van de hoek zou beter zijn.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:38

Aganim

I have a cunning plan..

DeBolle schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Je bedoeld anticiperen? Die drempels zijn juist aangelegd om elke snelheid eruit te halen tenslotte, dan gaat het echt niet aan om extra gas te geven want 'oh, ik wilt niet een ander de ruimte gunnen die van mij is'.
De situatie waarin iemand van rechts gaat komen kan je op anticiperen door inderdaad snelheid te minderen. Maar ik doel specifiek op het moment dat je al in die versmalling zit/er nagenoeg doorheen bent en er iemand van rechts komt die linksaf wilt. Dan kom je hier gewoon in de knel en zal het verkeer van rechts zijn voorrang op moeten geven, degene in de wegversmalling achteruit of het wordt een geval 'wie knippert er eerst'. Dit is gewoon een ongelukkige weginrichting, een stukje uitwijkmogelijkheid had handiger geweest en geeft meer gelegenheid om de voorrang ook daadwerkelijk te verlenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-05 23:02
Verkeer van rechts heeft hier mijn inziens ook gewoon voorrang.

Die 'vertragende' oplossing vind ik dan weer wel ruk. Ze hadden beter de hele T-splitsing kunnen verhogen a la zoiets als hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://repository.officiele-overheidspublicaties.nl/CVDR/CVDR457906/1/xml/i293590i0d496808-0845-4010-afb6-f4e4614dd3f1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Frappuccino schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:47:
Verkeer van rechts heeft hier mijn inziens ook gewoon voorrang.

Die 'vertragende' oplossing vind ik dan weer wel ruk. Ze hadden beter de hele T-splitsing kunnen verhogen a la zoiets als hieronder.

[Afbeelding]
Ik snap dat je die splitsing post als voorbeeld van de verhoging, maar WTF is daar aan de hand met die hekjes. :X Was het geld op? Of waren er hekjes over?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:50
@CodeCaster Ik gok dat daar vaak fietser van links komen en zonder kijken of afremmen de straat op knallen, dit is om de snelheid van de fietsers eruit te halen.

[ Voor 18% gewijzigd door FastFred op 04-07-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:55
CodeCaster schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:51:
[...]

Ik snap dat je die splitsing post als voorbeeld van de verhoging, maar WTF is daar aan de hand met die hekjes. :X Was het geld op? Of waren er hekjes over?
Eerder was het geld juist niet op, bizar hoeveel hekjes daar staan. Links kan ik nog een beetje begrijpen, zeker als dat fiets verkeer is, maar rechts..

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dan zouden ze dit (onofficiele) bord kunnen plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ipUtiE8cpn1CFFdq4OAypYkUS58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rb0bsCRVlur3Fuac2ScPItyt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-05 21:54
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:52:
[Afbeelding]
Verkeersbord RVV J08 zou toch duidelijk zat moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYCrRRC83Cl4mrowezxsw5BtY2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OuBPXGXxPVmuW6gMVVx90ULQ.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door sjaakwortel op 04-07-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:52
Aganim schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:43:
[...]

De situatie waarin iemand van rechts gaat komen kan je op anticiperen door inderdaad snelheid te minderen. Maar ik doel specifiek op het moment dat je al in die versmalling zit/er nagenoeg doorheen bent en er iemand van rechts komt die linksaf wilt. Dan kom je hier gewoon in de knel en zal het verkeer van rechts zijn voorrang op moeten geven, degene in de wegversmalling achteruit of het wordt een geval 'wie knippert er eerst'. Dit is gewoon een ongelukkige weginrichting, een stukje uitwijkmogelijkheid had handiger geweest en geeft meer gelegenheid om de voorrang ook daadwerkelijk te verlenen.
Yup precies dit. Door de heg zul je de auto van rechts vaak pas zien als je al in de versmalling zit.

Daarbij zorgt deze versmalling er ook nog eens voor dat iemand die van rechts komt en linksaf wil juist niet altijd meer voorrang heeft. Want rechts moet eerst kijken of ie wel door kan rijden en mag pas gaan rijden als de weg vrij is. Oftewel de auto die vanuit het zichtspunt aan komt rijden moet stoppen als ie van rechts een auto ziet, maar zodra hij in de versmalling zit moet rechts juist wachten omdat de weg niet vrij is. Oftewel ee erg domme versmalling op zo'n punt wat de boel alleen maar gevaarlijker maakt.

En voor bovenstaande posts, waarom zou je een bord moeten plaatsen om een standaard situatie te verduidelijken :?

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 04-07-2024 15:30 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:56

CyBeRSPiN

sinds 2001

redwing schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:29:
[...]

En voor bovenstaande posts, waarom zou je een bord moeten plaatsen om een standaard situatie te verduidelijken :?
Omdat in de praktijk blijkt dat in die, blijkbaar onduidelijke, en dus gevaarlijke, situatie men de regels aan de laars lapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-05 23:02
[Afbeelding]
Daar heb je in die situatie van TS ook niks aan.

Het probleem is die afremmende versmalling die het niet toelaat dat er twee auto's over gaan.
Dus als er iemand aankomt die die afremmende versmalling aan het nemen is en er komt iemand van rechts dan heeft die laatste wel voorrang maar waar moet die heen? Daar rijdt immers al iemand in die versmalling.

Daarom vind ik het ook een prutoplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:52
CyBeRSPiN schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Omdat in de praktijk blijkt dat in die, blijkbaar onduidelijke, en dus gevaarlijke, situatie men de regels aan de laars lapt.
Net als bij zo'n beetje elk kruispunt. Overal extra borden neerzetten om een situatie uit te leggen gaan daar echt niets aan veranderen. Als iemand vertikt om een bestuurder van rechts voorrang te geven, gaat ie dat echt niet plotseling wel doen als er een bordje bijgezet wordt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:50
[Afbeelding]
Dat heeft geen zin. Werkt hier ook niet. Gaat geregeld (bijna) mis. Als ik daar met de fiets uit kom krijg ik nooit voorrang en rij ik er met de auto dan snappen fietsers daar niet dat ze voorrang hebben.

Mensen kijken alleen nog op hun mobieltje, niet naar borden.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 05-07-2024 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik eens een aanvraag ga doen bij de gemeente om de situatie wat overzichtelijker te maken.

Los van het feit dat het onoverzichtelijk is, lopen er behoorlijk wat kinderen rond.. accelererende auto’s zijn dan ook niet oke. :)

Pagina: 1