Benaderen FRITZ vanuit subnet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim_001
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 15-05 11:59
Recent heb ik mijn Fritz 7581 vervangen door de 7590.
In mijn netwerk heb ik aan de Fritz een tweede router hangen die een eigen range ip adresssen uitgeeft.
Nu wil ik deze fritz vanuit het subnet benaderen.
Bij de 7581 kon ik door \\192.168.178.1\fritz.nas\FRITZ!USB in de verkenner in te geven de schijf benaderen die aan de FRITZ usb poort hangt. Als ik dat nu doe geeft hij aan dat hij geen verbinding kan maken. Een ping naar de Fritz lukt wel.
Ik heb al users aangemaakt en rechten gegeven op de mappen in de Fritz.
Zie ik nog iets over het hoofd? Volgens mij heb ik bij de 7581 niet veel meer hoeven doen destijds.Ook niet op de tweede router.

Beste antwoord (via wim_001 op 09-07-2024 13:25)

• philippe_d
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09-2024
In de 7590 SMB activeren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooyco
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-05 12:12
Kijk of het lukt als je UPnP op 7590 aanzet:
Klik op het tabblad "Network Settings". Schakel de optie "Transmit status information over UPnP" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Cooyco schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:18:
Klik op het tabblad "Network Settings". Schakel de optie "Transmit status information over UPnP" in.
UPnP is een gatenprikker in je firewall en eigenlijk alleen gebruikt door de volgende groepen mensen:
- mensen die niets weten van of geen interesse hebben in security
- mensen die onvoldoende kennis van netwerken hebben om hun router instellingen en de gevolgen te doorgronden

In principe moet je zonder UPnP ook alles kunnen doen. Het zal hier eerder een firewalling of routing issue zijn waarbij alleen ping doorgang lijkt te vinden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooyco
Ja is wel zo maar OP wil de drive met een Windows computer benaderen. De Fritz 7590 zet niets naar buiten open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim_001
Ik zat te denken aan een setting op de 7590 waardoor die alleen ip adressen van de eigen range accepteert ofzo. Maar dat klopt ook weer niet want de tweede router heeft een adres in die range. Inmiddels is mij ook gebleken dat mijn mobiel die via de tweede router is verbonden ook niet wordt toegelaten op de Fritz terwijl dat bij de 7581 wel zo was. Ik kan me niet herinneren toen iets te hebben geregeld op de router van het subnet. Dat ging toen vrij soepel allemaal. Hij ziet de hele Fritz niet behalve de ping. Ben al op zoek naar de verschillen tussen de 7581 en 7590, maar wordt verder speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Waarom heb dan een tweede router?

Als het enkel voor de wifi is schakel je dat ding toch gewoon als Accesspoint dan is alles gewoon hetzelfde subnet en heb je dit soort problemen niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Juist bij Fritz kan je juist met een master slave config alles in een omgeving beheren en regelen. Alleen als je een dringende reden hebt zou ik een router achter een router zetten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim_001
Ik heb zelfs twee tweede routers omdat ik een aantal kamers verhuur. Na de Fritz wordt het netwerk gescheiden in huurdersdeel en mijn deel met verschillende ip ranges. Ja ik weet wat overdone, had ook met 1 gekund, de huurders gewoon toegang geven op de Fritz, dan kunnen ze ook niet bij mijn stuk achter de tweede router, maar dit voelde wat safer.
Wat een verschil is 7581 en 7590 is dat de eerste SMB1 gebruikt en de tweede SMB2.
Aan mijn netwerk hangt een andere NAS met SMB1, die windows settings heb ik daarvoor moeten aanpassen.
Daarmee gooi je toch geen SMB2 settings overhoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim_001
Cooyco schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:18:
Blijft ook weigeren. Het is me echt een raadsel waar het wordt tegengehouden. De ping geen probleem dus via de tweede router komt hij bij de Fritz, maar in de log van de Fritz zie ik de poging vanuit verkenner niet dus het gebeurd ergens daarvoor.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• philippe_d
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09-2024
In de 7590 SMB activeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooyco
wim_001 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:06:
\\192.168.178.1\fritz.nas\FRITZ!USB
Weet je zeker dat dat ook de correcte link is voor de 7590?
Zo ja is de link wel in het eigen netwerk van de 7590 te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim_001
Ah. Dus zo simpel kan het zijn. Standaard staat de smb ondersteuning op de 7590 uit.
Ik wist ook niet dat je die kon aan/uitzetten.
Thnx.
Pagina: 1