Zekeringdiagram/lekspanning laguna 2 2.0 HB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09-2024
Hallo Allen,
Ik rijd in een laguna 2 2.0 HB uit 2006.
Ik heb last van lekspanning. binnen 3/4 dagen wordt mijn accu leeg getrokken.
Nu heb ik geprobeerd om te achterhalen waar die lekspanning vandaan komt, door een voor een de zekeringen links naast het stuur te verwijderen en te kijken wat er dan gebeurt met de lekspanning.
Deze daalt enorm wanneer ik de zekering in het linker rijtje 4e van boven (10 ampère rood) verwijder. De lekspanning gaat dan van 1.3 naar 0.09). Ik denk dat daar de lekspanning vandaan komt.
Ik heb in het boekje gekeken en gezocht op internet naar het symbool dat in het afsluit klepje van de zekeringkast staat. maar niet gevonden waar die zekering voor dient.
Bij die zekering staat een motormanagement symbooltje, wat houdt dat in?
Zie foto bijlagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCXtPI3oytVs8oQioHSLyaXAM9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ywv0HdrHrNJN3ka95M7lEHH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMOBR0VRvg8VdaztjLTsTZLiQmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vyk1Gezbg2q7WuxF8Prs9Q8p.jpg?f=fotoalbum_large

Heb deze vraag ook bij de Renault laguna forums neergelegd, maar nog geen ged antwoord ontvangen.

Stefan

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Een lekstroom is vaak niet makkelijk te vinden. Zorg ervoor dat de auto echt in "rust" is. (een aantal minuten NA het sluiten van de de auto).

Het helpt als je iets meer weet van het verleden van de auto. is er iets raars gebeurd? Werkt er nu ook al iets niet? Dan heb je iets meer aanknopingspunten dan nu.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Auto stond al 2 uur stil. Alleen de auto van slot gehaald, ander kan je niet bij de zekering kast. Het gaat mij erom, dat er een symbool staat (10 ampère nummer 11) dat ik en niemand anders (voor zover) kan plaatsen. Het staat niet in het boekje, maar ook op internet kan ik het in ieder geval niet vinden. Alle zekering diagrammen bekeken, maar geen een met dat symbool bij nummer 11. Sterker nog, ik kan de hele zekering kast niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:13
Aan dat plaatje te zien verwacht ik dat dat een zekering is voor iets met de motor. Ecu oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Gezien het plaatje van een motor is het de ECU. Ik vermoed dat je ergens sluiting hebt waardoor je CANBUS niet in slaapstand gaat. Kabelboom controleren, is bij Renault uit die tijd geen onbekend probleem, waarschijnlijk schuurt die ergens langs en ligt er een draad open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Waar is die kabelboom (draad) te vinden?
Onzichtbaar weggestopt of zo te zien ?
Auto rijdt verder prima, geen rare dingen.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Na wat speurwerk, blijkt de cover niet bij de auto te horen, maar bij een Laguna 1.9 dCi 96kW 2005.05 - 2006.05. De klep hoort dus niet bij mijn zekeringskast. Die is er dus om een of andere reden later ingezet.
Nu ben ik op zoek naar de juiste klep of diagram voor mijn Laguna 2 2.0 2006.
Het is dus een klep voor een zekeringen kast met 2 rijen van 14 zekeringen.
Gezocht op nummer PA6-(GF10+GB20) - of is dat niet het nummer van de kast- , maar daar niet de juiste kast en dus ook niet de juiste klep gevonden.
De rode 10 ampère zekering is dus niet van het motormanagement, maar voor iets anders.
Nu de klep niet bij de zekeringskast schijnt te horen, heb ik geen idee waar die zekering (10 ampère nr.11 dan wel voor dient.
Iemand een idee of de juiste diagram vor deze zekeringskast ?

Alvast bedankt,
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:52
Wel toevallig dat de zekeringwaardes allemaal identiek overeen komen met het klepje, dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat het diagram dan maar mis is ;) Zeker omdat het beide gewoon voor een Laguna is van dezelfde periode. Men hergebruikt vaak zo veel mogelijk onderdelen om extra stock voor verschillende modellen te vermijden. Ik zag net nog een filmpje van een Lamborghini dat een pinker heeft van een Ford, dus Laguna 2005 of 2006 gaat waarschijnlijk hetzelfde klepje zijn.

Ik ben geen auto monteur maar start de motor nog als de zekering getrokken is?
De kabelboom is een dikke bundel van draden die qua stroomverdeling vertrekt aan je zekeringkast en naar de verschillende componenten gaat. Ik hoop dat mensen met meer expertise nog antwoorden maar volgens internet omvat het CanBus systeem (voor communicatie tussen componenten) waarschijnlijk je ECU, ODB conncetor, sleutel, stuurvergrendeling, ontsteking en lichten.
Als aanvulling op de ergens beschadigde isolatie van een kabel van @_JGC_ lijkt mij waterindringing / oxidatie van de kabels in de lichten ook nog een optie. Misschien daar eens beginnen om de stekkers na te kijken en/of uit te trekken van de lampen? Zeker de achterlichten zijn normaal gezien redelijk toegankelijk via een klepje in je koffer.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Dat kan, maar een diesel of benzine motor is toch wel anders denk ik en de zekering met het motomanagement icoontje komt geheel niet voor in het boekje.
Als het morgen wat droger is, zal ik eens proberen te starten zonder de 10 ampère zekering en kijken wat hij doet.
Maar alvast bedankt.

Groet,
Stefan

[ Voor 36% gewijzigd door Zwaneveld1962 op 04-07-2024 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Ik heb het icoon van de 10 ampère zekering gevonden en daar staat bij "+ after engine ignition."
Nu nog achterhalen wat dat precies betekent.
Nooit problemen met starten gehad, keyless of met kaart.

[ Voor 17% gewijzigd door Zwaneveld1962 op 04-07-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwaneveld1962
Hallo allen,

Nu blijkt mijn gebrek aan kennis.
Ik heb de accu losgemaakt en even een kwartiertje gewacht.
Als ik nu een meting doe, is het helemaal anders.
Als ik meet op de minkabel (1 oog) dan begint hij hoog (1.3) 3en loopt dan terug naar 0.26 blijft daar 5 seconden op hangen en loopt dan terug naar 0.08. (zie foto).

https://tweakers.net/i/2C...tUo.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik op de andere kabel meet (metalen plaatje met drie gleufjes) dan geeft hij 0.37 aan (zie foto).

https://tweakers.net/i/fW...LbF.jpg?f=fotoalbum_large

Dat plaatje met gleufjes is toch de massa?
Moet daar een waarde op staan?

Stefan
Pagina: 1