Mifi router camper met limiet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:13
Ik wil voor in de camper graag een mifi router waarbij ik de internet snelheid kan limiteren.
Er wordt wel eens Netflix, NLZiet, F1 TV gekeken, maar vooral die laatste app verbruikt nogal flink wat data.

Kan ik een mifi router kopen (zoja, welke of waar moet ik naar zoeken) waarbij ik kan instellen dat hij bijvoorbeeld max x mbit / sec mag verbruiken?

Behalve dit wordt via een ESP32 ook nog internet verbruikt voor het alarm systeem wat push notificaties moet kunnen sturen. Deze wil ik wel graag altijd verbonden laten blijven (dus de chromecasts moeten bv gelimiteerd worden, maar ESP32 niet).

Kan dit, zoja. welke is aan te raden?
4G is voldoende, 5G wordt direct duurder en lijkt me geen voordeel hebben.

Volgens mij doet QOS dit (of ik zit verkeerd), maar ik weet niet of dit het juiste is voor mijn doel

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

QoS is dat het een beetje verdeeld word.

Dus stel 10 Mbit is je max download.
5 Mbit gegarandeerd voor F1
2 Mbit gegarandeerd voor NLziet
....
1 Mbit gegarandeerd voor je alarm

Als je dit niet te uitgebreid wilt doen is bandbreedte beperking een optie alleen geen idee als dat weer kan (hier heb ik dat bv alleen op gasten vlan).

Voor we straks dure spullen aansmeren is er iets van een budget?

Volgens de specs heeft deze QoS alleen geen idee als het is wat je bedoeld :/.
uitvoering: AVM FRITZ!Box 6850 LTE

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 03-07-2024 17:42 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Ik zag een huawei mifi router voor +/- €60. Ik kan wel iets meer uitgeven als ik daarmee data kan besparen maar uiteindelijk is een duurdere router alleen om onderaan de streep goedkoper uit te komen. Dus veel meer budget is er niet. Dan kan ik beter met hotspots werken bv.

Het zou mooi zijn als een mifi router onder de zeg €100 kan wat ik wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

GL routers komen hier ook af en toe voorbij

Die lijkt in elk geval limiet te ondersteunen (als dat in alle modellen zit weet ik helaas niet)

https://docs.gl-inet.com/router/en/3/setup/gl-mifi/clients/

Veel screenshots maar net het client stukje geen screenshots
https://eye-vision.homeip.net/beryl-ax-gl-mt3000/

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:58
Maar gaat dit wel data besparen?
Stel een uur f1tv is 1gb
Cap je je client op 10mbit of 20mbit, dat doet iets met de buffer maar na een uur blijft het 1gb

Tenzij je zover capt dat de resolutie omlaag gaat. Dan heeft het wel zin :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Dat laatste “hoop” ik. Dat het gelimiteerd wordt op 500mbit/sec ipv 1500mbit/sec bv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Uhm… op minder bedoel ik. 500mbit/sec is nog veel te veel. Maar is dit uberhaupt mogelijk op dit soort mifi routers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:37
Ik gebruik https://multiviewer.app op vakantie. Die kun je terugzetten naar 0.3 Mbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt voor de tip! Dat is misschien ook een handige oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Scott81 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:24:
Uhm… op minder bedoel ik. 500mbit/sec is nog veel te veel. Maar is dit uberhaupt mogelijk op dit soort mifi routers?
ja hoor je kunt de snelheid wel cappen per client. zie bv deze handleiding van gl inet
https://docs.gl-inet.com/.../interface_guide/clients/
edit: zoals hierboven al gelinkt ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.gl-inet.com/docs/router/en/4/interface_guide/clients/clients_limit_speed_settings.png

Ik ben alleen bang dat het best een gepiel gaat worden. Dat je client bv toch koppig op hoge res blijft hangen en gaat bufferen maar je kunt altijd proberen

alternatief is gewoon je clients op lage stream vastzetten. vaak zit er wel een "datasaver" optie in oid.
zag bv dit bij f1tv (geen idee of het werkt)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Ewbc4_UWgAMNO_s.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Waar doe je dat bij F1 tv? Ik kan die optie niet vinden op de website of op de chromecast app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
geen idee :P
gevonden met google

maar zou mij niets verbazen als dat client afhankelijk is of het er niet meer in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:02
Datasnelheid beperken met routers wordt ook wel Trafic Shaping genoemd. Bij de goedkoper tweedehands aangeboden Huawei 4G/5G router torentjes kan dit volgens mij met de Huawei AI Life app:

Connect your phone to the router's Wi-Fi network.
Open the HUAWEI AI Life App on your phone and go to the Router screen, then click Connected devices, select the device you want to limit from the list of online.
Touch Speed limit, then enable Speed limit and set the maximum upload and download speed for the device, then touch √ in the upper right corner to confirm.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scott81
Bedankt! Ik had een TP-Link M7350 gekocht. Hier kan ik per client instellen wat dr max bandbreedte is. Heb het nu op 500KB/S ingesteld voor elke chromekast en als ik het goed heb moet het dan max 1gb per uur kunnen gebruiken. Netflix werkt vloeiend en op een 23” tv ziet het er prima uit. F1 tv pro app werkt iets minder snel en de kwaliteit is de eerste paar minuten beduidend slechter, maar na een minuutje of 2 / 3 ziet dit er op zo’n klein scherm ook prima uit. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Tollenaar
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Scott81 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:48:
Bedankt! Ik had een TP-Link M7350 gekocht. Hier kan ik per client instellen wat dr max bandbreedte is. Heb het nu op 500KB/S ingesteld voor elke chromekast en als ik het goed heb moet het dan max 1gb per uur kunnen gebruiken. Netflix werkt vloeiend en op een 23” tv ziet het er prima uit. F1 tv pro app werkt iets minder snel en de kwaliteit is de eerste paar minuten beduidend slechter, maar na een minuutje of 2 / 3 ziet dit er op zo’n klein scherm ook prima uit. Bedankt voor de hulp!
Maar met hoe goedkoop de data nu is, wil je dan mindere kwaliteit kijken? Vodafone prepaid €14 per week unlimited of ~€26 300GB https://www.esim.net/o2/mega per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott81
Aangezien het voor in de camper is, is een maandabonnement niet heel zinvol. Van de 12 maanden wordt er misschien 3 of 4 maanden gebruik van gemaakt terwijl er 12 maanden betaald moet worden. Het is een extra abonnement, dat standaard in de camper blijft
Pagina: 1