Excel Verticaal Zoeken in ander werkblad error bij getal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interior_WF
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
Goedemiddag,

Dit is de eerste keer dat ik een vraag als dit post, maar ik kom er niet uit met het internet en ik ben nieuw met Excel dus ik zou graag hulp krijgen van iemand die er meer verstand van heeft.

Ik probeer voor werk ons offerte proces te versnellen. We hebben een prijslijst in Excel van een leverancier. Hierin staan heel simpel in kolom A: productcode, in kolom B: omschrijving product, in kolom C: specificaties product en in kolom D: de productprijs. Deze excel lijst heb ik als werkblad toegevoegd aan mijn eigen excel bestand, werkblad genaamd 'database'.

Wij maken vervolgens onze eigen offerte in ons eigen format in Excel. Mijn doel was dus om in ons eigen format enkel de productcode in te hoeven voeren en dat de andere informatie dan wordt overgenomen.

Ik ben denk ik een heel eind gekomen, het werkte in ieder geval bij productcodes waarin zowel cijfers als letters staan. Bijvoorbeeld 1596B4. Nu ik aankom bij een code met enkel cijfers, kan hij de informatie niet ophalen. Ik zou denken dat het een simpele wijziging moet zijn, maar het lukt me niet.

De enige manier waarop het me lukt, is als ik in het 'database' werkblad de cel waar de code instaat omzet naar een getal. Het gaat echter om een database van zo'n 4000 producten dus om hier helemaal doorheen te gaan op zoek naar alle 'cijfer-codes' is niet werkbaar. Als ik alles omzet naar een getal krijg ik problemen met de productcodes waarin een E zit, bijvoorbeeld 90063E13.

Nou goed, de formule die ik heb opgesteld is als volgt:

=(VERT.ZOEKEN($B10;Database!$A$1:$D$4754;2;ONWAAR))

Waarbij ik dan dus in cel B10 de productcode invoer.

Nu mijn vraag: Is het mogelijk de formule aan te passen zodat ook productcodes met enkel cijfers worden overgenomen?

Ik hoop dat ik alles duidelijk heb kunnen verwoorden, zo niet hoor ik graag welke informatie nog mist.

Mijn dank is groot _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Interior_WF op 03-07-2024 15:59 . Reden: FORMULE GEUPDATE ]

Beste antwoord (via Interior_WF op 03-07-2024 16:29)

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
Je geeft zelf al bijna het antwoord, dus goed gezocht!

Het probleem lijkt er in te zitten dat alle productcodes in je "database" als tekst worden gezien. Als je in je offerte-tabblad een productcode invoert die alleen uit getallen bestaat gaat hij dat getal zoeken in een lijst waarin alleen tekst staat.

De truc is niet om de productcodes in je database aan te passen, maar in je VERT.ZOEKEN te forceren dat hij altijd naar tekst zoekt, ook als het alleen uit nummers bestaat
Zo dus:
code:
1
=(VERT.ZOEKEN(TEKST($B10;"@");Database!$A$1:$D$4754;2;ONWAAR))

(het apestaartje is om aan te geven dat hij de formattering niet moet aanpassen, dus geen duizendtallen moet toevoegen en zo)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• dixet
Je geeft zelf al bijna het antwoord, dus goed gezocht!

Het probleem lijkt er in te zitten dat alle productcodes in je "database" als tekst worden gezien. Als je in je offerte-tabblad een productcode invoert die alleen uit getallen bestaat gaat hij dat getal zoeken in een lijst waarin alleen tekst staat.

De truc is niet om de productcodes in je database aan te passen, maar in je VERT.ZOEKEN te forceren dat hij altijd naar tekst zoekt, ook als het alleen uit nummers bestaat
Zo dus:
code:
1
=(VERT.ZOEKEN(TEKST($B10;"@");Database!$A$1:$D$4754;2;ONWAAR))

(het apestaartje is om aan te geven dat hij de formattering niet moet aanpassen, dus geen duizendtallen moet toevoegen en zo)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
PS. X.ZOEKEN is de opvolger van VERT.ZOEKEN. Die zou ik hier zeker gebruiken. Met X.ZOEKEN kan je bijvoorbeeld een nette tekst opgeven die je wilt zien als een product niet wordt gevonden in plaats van de foutmelding die VERT.ZOEKEN dan geeft
code:
1
=(X.ZOEKEN(TEKST($B10;"@");Database!$A$1:$A$4754;Database!$B$1:$B$4754;"Product niet gevonden";0))

[ Voor 23% gewijzigd door dixet op 03-07-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interior_WF
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21-08-2024
@dixet

Ah, super, het werkt!!! Heel erg bedankt voor de duidelijke en snelle reactie!!