Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson100
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-07-2024
Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een upgrade voor mijn huidige systeemcamera. Ik wil professionelere foto's maken als het gaat om product foto's, maar ook voor vakantiefoto's en ik wil betere video's kunnen maken. Met mijn huidige systeemcamera zijn de video's altijd heel vaak te donker. Ik dacht eraan om een spiegelreflexcamera aan te kopen namelijk de:

CANON EOS 2000D + EF-S 18-55 DC

Momenteel bezit ik de:

Sony Cybershot DSC-HX50 systeemcamera

Ik zie bijvoorbeeld dat de CANON EOS 2000D een ISO-waarde aan kan van 12800 zoals mijn oude systeemcamera een waarde aan kan van 12800. Is dan zelfs mijn oude camera net zo geschikt voor productfoto's dan een dergelijke nieuwe duurdere spiegelreflex camera? Of is de lens zoveel beter dat de foto's professionelere overkomen?

Ik wil namelijk wel een significant verschil zien in het maken van foto's, dus hopelijk kan iemand me wat adviseren in hoe ik die specificaties moet interpreteren.

Of zou ik toch de systeemcamera CANON EOS R100 moeten aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Geen idee wat je nu hebt en hoe oud die is. Bedenk wel dat de lens zeer bepalend is in het geheel. Voordeel als je voor spiegelreflex gaat is vooral dat er een scala aan lenzen 2e hands aangeboden worden voor weinig.
Staar je verder niet blind op iso waarde maar eerder op welke waarde voor jouw nog acceptabele ruis geeft (is iets persoonlijks). Zou zeker ook naar het 2e hands aanbod van camera's kijken. Al mijn fotospul is 2e hands.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson100
Frogmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 16:11:
Geen idee wat je nu hebt en hoe oud die is. Bedenk wel dat de lens zeer bepalend is in het geheel. Voordeel als je voor spiegelreflex gaat is vooral dat er een scala aan lenzen 2e hands aangeboden worden voor weinig.
Staar je verder niet blind op iso waarde maar eerder op welke waarde voor jouw nog acceptabele ruis geeft (is iets persoonlijks). Zou zeker ook naar het 2e hands aanbod van camera's kijken. Al mijn fotospul is 2e hands.
Die van mij is wel 8 jaar oud. Ik begreep dat spiegelreflex uit de roulatie gaan en systeemcamera's makkelijker instelbaar zijn om snel goede foto's te maken, dus een systeemcamera daarom een verstandigere keuze is.

Dus bij een gelijkwaardige iso-waarde zal ik een significant verschil zien in scherpte met een spiegelreflex camera dan met mijn oudere systeemcamera?

Mijn systeemcamera heeft een G lens 24-720 mm en die spiegelreflex een 18-55mm. Ik weet niet of dat tot betere resultaten leidt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Je haalt in je posts een paar keer zaken door elkaar en je hebt het over 'beter' en 'professioneler' zonder te specificeren wat je hiermee bedoeld. Op deze manier kunnen we een hele discussie gaan houden over wat iedereen voor zichzelf beter vind, maar ik weet niet of je daar erg mee geholpen gaat zijn.

Je hebt nu een compact camera uit het superzoom aanbod. Daar kan je een hoop mee maar je noemt als probleem voornamelijk dat de filmpjes donker zijn. Het is zo moeilijk te zeggen waar dat door komt, dus kunnen we ook niet zeggen of een andere camera dat gaat oplossen. Wellicht probeer je steeds in een relatief donkere ruimte te filmen.

Probeer eens duidelijk aan te geven wat je wilt, wat je er aan wilt uitgeven en welke zaken er nu volgens jou niet bevallen aan je huidige camera.

Mijn idee op basis van je posts (wellicht heb ik het mis hoor) is dat je op dit moment nog een flink stuk kan bijleren over hoe camera's en lenzen werken en dat dit je ook zou kunnen helpen om je fotografie te verbeteren. Het maken van betere foto's zit grotendeels in wat er achter de camera gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 13:19
Als ik jou was zou ik eerst beginnen met wat youtube video's te bekijken over de verschillen tussen de soorten camera's en waar je naar moet kijken bij de aankoop van een nieuwe camera. Alsook zelf een lijstje maken waarin het voor jou nu ontbreekt bij je huidige systemen en waar je naartoe wilt. Je huidige range (product, vakantie en film) is zo uiteenlopend dat er niets specifiek kan worden aangeraden en je nog het beste weg bent met een standaar systeemcamera van elk merk, met de kitlens.
Ook iets heel belangrijk dat je nog niet mee heb gedeeld: je budget :) dat bepaald natuurlijk ook heel veel keuze mogelijkheden.

Is de 'systeemcamera' die jij benoemt niet eigenlijk een compactcamera? Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn, maar de ene systeemcamera is de andere niet.
Je hebt zoizo al verschil in sensor grootte, dit bepaalt je dynamisch bereik.
Het verschil tussen aps-c en full frame is niet zo groot hierin zolang je het niet voor specifieke doeleinden gebruikt. Echter tussen een compact camera an aps-c kan dit al wel een groot verschil geven.

Die lens die je bij je systeemcamera dan aangeeft is een ingebouwde lens en vaak niet super kwalitatief. Alsook de 18-55mm van je spiegelreflex, welke de standaard is dat je bij je camera krijgt.

Video ken ik te weinig over, maar dacht altijd dat je dan daarvoor best naar systeemcamera's kan kijken ipv spiegelreflex.

[ Voor 45% gewijzigd door Margu op 03-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson100
Dank voor jullie bijdragen, ik zal idd specifieker zijn.

Voornaamste doel is scherpere productfoto's kunnen maken, vakantie foto's is bijzaak. Dus niet alleen dat de foto's scherper zijn maak ook dat de kleuren van het product er mooier uitkomen. Ik maak foto's in een relatief donkere ruimte, echter ik heb professionele studiolampen. Dus dat video's van de mijn huidige camera wat donker zijn is daarom mij ook een raadsel. Het maken van foto's gaat me goed af, als ik speel met de instellingen. Alleen ja het kan altijd nog scherper/mooier. Ik bedoel er bestaan niet voor niets betere lenzen en camera's. Dus ben op zoek naar een upgrade. Bij nader inzien is mijn camera een compact en niet een systeemcamera, verkeerd voorgelicht toentertijd. Mijn budget is rond de 500 Euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
Archer_VC10 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:06:

Probeer eens duidelijk aan te geven wat je wilt, wat je er aan wilt uitgeven en welke zaken er nu volgens jou niet bevallen aan je huidige camera.

Mijn idee op basis van je posts (wellicht heb ik het mis hoor) is dat je op dit moment nog een flink stuk kan bijleren over hoe camera's en lenzen werken en dat dit je ook zou kunnen helpen om je fotografie te verbeteren. Het maken van betere foto's zit grotendeels in wat er achter de camera gebeurt.
@Wilson100 Betere foto's (of video's) komen vaak niet (alleen) door een betere camera, maar vooral door beter begrijpen wat je doet en waarom bepaalde dingen wel of niet werken. De valkuil is vaak te snel willen upgraden zonder te begrijpen waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:29

Marc H

- - Is wakker - -

Begin eens met wat foto's te plaatsen en erbij te vertellen wat ermee mis is.

Zorg ervoor dat de Exif data nog steeds in de foto's zitten, dan kunnen we zien hoe de camera ingesteld was. ( oa Feesboek sloopt dat soort info uit de foto's)

Eerst de basis goed hebben voordat je nieuwe apparatuur hebben.

Juist met een spiegelreflexcamera heb je verstand van fotografie nodig om het beste eruit te halen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget raad ik je zeker aan om 2e hands te gaan zoeken er is aanbod en ook met lenzen blijft het voorlopig allemaal prijsvriendelijker. Tuurlijk is een systeem camera mooi en met nieuw heb je garantie. Maar 2e hands krijg je veel meer waar voor je geld. Enige waar je op letten is het aantal opnames wat ermee gemaakt is. Neem er ook de tijd voor.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 13:19
En doe je ook nabewerking? Want dat vermeld je niet en daar kan je juist veel met de kleuren doen als deze niet zo mooi uit de camera komen. Dan moet je ook in RAW fotograferen, doe je dat ook al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Heb je misschien een voorbeeld van de resultaten die je nu krijgt? Wat dan handig is om te vermelden is welke instellingen je gebruikt om tot dat resultaat te komen.

YouTube linkje ofzo is dan wel handig.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
"Professioneel" is waarschijnlijk een relatief begrip. Je kunt hier op het forum zonder al teveel moeite een advies krijgen met 1,2 of nog meer nullen achter je budget maar dat zal niet de bedoeling zijn.
Los van het fenomeen dat je vraag niet echt concreet genoeg is heb je je zinnen gezet op een systeemwissel.

Voor het eerste aspect is het handig te weten waar je tegenaan loopt (wat zijn de beperkingen van je huidige kennis/ spullen en wat wil je eraan verbeteren)?

Voor het tweede krijg je al snel te maken met de nullen achter je budget. Je systeemwissel gaat vermoedelijke een uitdaging worden. Hij is duur en je zult een leercurve hebben qua appratuur en misschien ook wel qua techniek. Voor beter "professioneler" spul zul je zeker een meervoud van je budget op tafel moeten leggen terwijl je geen garantie hebt dat je een verbetering gaat zien.

In eerste instantie zou ik daarom spontaan denken aan het bij de huidige systeem/ camera houden en een beter objectief kopen als vervanger voor het doorsnee kit-objectief wat er nu op zit. Voor €500,= kun je 2e hands vast en zeker een mooi F2.8 EF(S) vinden na een beetje zoeken. Dat zal al een hele stap in een betere richting zijn en geeft je de tijd er achter te komen waar je beter in kunt worden of wat je daarvoor nodig hebt.

Voor de nabewerking misschien:...
Maak zeker productfoto's in RAW formaat als je dat nog niet deed en oefen misschien wat met de witbalans als je wilt besparen op een "studio" en met een verkeerde kleurtemperatuur moet fotograferen. Gebruik eventueel een kleuren kaart voor de calibratie en je zult er achter komen dat je met je oude camera een heel eind kunt komen met "professioneel". Mocht photoshop niet aanwezig zijn (€€€'s) kun je natuurlijk ook met Darktable heel goed en "professioneel" nabewerken.

Na een tijdje kun je altijd nog eens nadenken over de vraag waar wat beter moet en hoeveel je voor die verbetering over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:19
@Sodela ts heeft nu een compact camera (superzoom) zonder verwisselbare lens en overweegt die Canon of inmiddels een andere systeem camera. Een betere lens kopen heeft nu nog niet veel zin.

Overigens heeft werken in RAW ook nadelen en een te overwinnen leercurve. Ik vermoed dat TS nog veel te winnen heeft kwa kennis over waarom de foto’s nu nog niet goed genoeg zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:29
Wilson100 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:35:
Dus dat video's van de mijn huidige camera wat donker zijn is daarom mij ook een raadsel.
En waarom kun je de belichting dan niet bijstellen? iso omhoog of groter diafragma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson100
wappiewappie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:03:
[...]

En waarom kun je de belichting dan niet bijstellen? iso omhoog of groter diafragma.
Met het maken van foto's lukt dat uiteraard wel, maar niet met video's. Eindeloos gekeken in de instellingen en handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilson100
Sodela schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:35:
Voor het tweede krijg je al snel te maken met de nullen achter je budget. Je systeemwissel gaat vermoedelijke een uitdaging worden. Hij is duur en je zult een leercurve hebben qua appratuur en misschien ook wel qua techniek. Voor beter "professioneler" spul zul je zeker een meervoud van je budget op tafel moeten leggen terwijl je geen garantie hebt dat je een verbetering gaat zien.
@Sodela Dank voor je uitleg. Ik heb me er nog eens in verdiept en je hebt gelijk dat een systeemwissel met mijn budget wel een uitdaging wordt. Het moet dus een groter budget worden. En ik ga kijken wat er tweedehands te koop is. Het viel me trouwens wel op dat systeemcamera's behoorlijk waardevast zijn t.o.v. spiegelreflexcamera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:08
Wilson100 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 08:29:
[...]

Met het maken van foto's lukt dat uiteraard wel, maar niet met video's. Eindeloos gekeken in de instellingen en handleiding.
Dat lijkt inderdaad met deze camera niet mogelijk te zijn, maar dan moet je dus zorgen voor meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Volgens mij zijn alle vragen van de topic starter beantwoord en zijn de vervolgstappen duidelijk. Mochten er weer nieuwe concrete vragen ontstaan, dan graag even in een nieuwe topic. Hier gaat een slotje op.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.