1 PA speaker op 2 X, + en - van versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scept
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 03-07-2024
Hoi tweaker community,

Ik ben helemaal nieuw in het audio verhaal, en nu heb ik wat platenspelers en een versterker. Nu zou ik graag een PA speaker willen omdat ik ze er mooi uit vindt zien (en dat is belangrijk voor mij misschien vreemd, maar waar). Nu heb ik op martplaats een PA speaker gezien, maar dat is een enkele. Ik heb deze op het oog omdat 2 PA speakers me een beetje duur wordt, en geluid zet ik eigenlijk toch nooit echt hard ofzo. Hoe dan ook, ik vroeg mij af omdat mijn versterker 2 x (links en rechts) een + - (zwart en rood) aansluiting heeft of ik daar één enkel PA speaker op kan aanstuiten, dmv bijvoorbeeld de 4 kabels die 2 in rood gaan en 2 in zwart respectievelijk op hun kleuren op mijn PA aan te sluiten (dus dat er in de PA 2 rode kabels in het rood gaan en 2 zwarte kabels in het zwart) en dat hij dan links en rechts laat horen. Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik zag ook dat er al een aantal tropics over dit onderwerp waren, maar kom nergens eigenlijk 1 duidelijk antwoord tegen, veel mensen die het eens en oneens zijn met elkaar. En de situaties zijn allemaal net iets anders dan mijn situatie, kunnen jullie mij dus een duidelijk antwoord geven, thanks en fijne dag, Groet,

Paul Spaan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 17:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Je kunt niet altijd zomaar outputs van een versterker aan elkaar knopen. Dit zou ik niet doen. Je hebt met 1 speaker ook maar 1 kanaal nodig. Dat is dan natuurlijk wel mono.

Je kunt wel de linker en rechter input mixen tot 1 kanaal. Maar ook deze draadjes aan elkaar knopen vind niet elke voorversterker leuk. De veilige methode is om dit te doen met op allebei de kanalen een 1k weerstand in serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Voor hetgeen jij wil, heb je een versterker met bridge functie nodig. Dan kan je inderdaad de + van links en rechts bridgen met elkaar. Een versterker die die functie niet heeft, zal het waarschijnlijk niet overleven en misschien zelfs een gevaarlijke situatie veroorzaken zoals brand, niet doen dus, tenzij je zeker weet dat de versterker een bridge functie heeft.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 08:17
Koop 'gewoon' normale speakers. PA speakers zijn niet voor dit soort doeleindes gemaakt en klinken dan dus ook niet zo goed. In mijn ervaring klinken ze erg schel binnen in huis.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Pindakaas schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:01:
Koop 'gewoon' normale speakers. PA speakers zijn niet voor dit soort doeleindes gemaakt en klinken dan dus ook niet zo goed. In mijn ervaring klinken ze erg schel binnen in huis.
Klopt, PA speakers zijn puur voor ruwe power, zoals een concert of demonstratie, waar je een groot bereik nodig hebt, maar geen kwaliteit. Bridgen wordt over het algemeen in auto's toegepast om een flink Wattage voor de (sub) woofer te creëren, dus ook weer iets waar geen kwaliteit nodig is, maar leuk is voor een spelletje "wie heeft de grootste". Voor kwaliteit moet je toch echt bij "huis, tuin en keuken" apparatuur zijn.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:04
De versterker moet er geschikt voor zijn "bridge functie" de meeste PA versterkers kunnen dat. Wat moet die luidspreker dan doen? Op laag/normaal volume volstaan HiFi luidsprekers prima. Of active luidsprekers dan heb je geen versterker nodig. Welke apparatuur had je in gedachten? Mono geluid (een luidspreker) is wel erg jaren 30.

[ Voor 8% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-07-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Waarschijnlijk vind @scept het niet meer nodig om te reageren. Jammer toch weer voor de mensen die gereageerd hebben, het wordt er niet leuker op op deze manier..... :N

Pagina: 1