Vloer nivelleren mbv OSB platen voor plaatsing laminaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielutr
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-09 16:17
Hoi allemaal, binnenkort ga ik een nieuwe vloer leggen en omdat er een aanbouw is bijgeplaatst die ongeveer 25mm hoger is wil ik de vloer ophogen. Complexiteit hierin dat we drie "soorten" vloer hebben die elk op andere hoogte liggen: een houten vloer in de woonkamer, een betonvloer in de keuken, en een betonvloer met vloerverwarming in de aanbouw.

Ik ben van plan het verschil als volgt zoveel mogelijk te nivelleren:
  • Woonkamer (laagst): eerst een laag OSB, dan van die lichtbruine 10mm softboard platen, dan laminaat
  • keuken (middelste) : eerst dempfolie, dan osb, dan softboard en laminaat
  • aanbouw (hoogst): dempfolie geschikt voor vloerverwarming, dan laminaat
Ik kies ondanks dat osb duurder is dan spaanplaat waarschijnlijk toch voor osb omdat we in de keuken gaan door leggen en osb beter tegen vocht kan. Ik heb ooit eens bij een vriend twee lagen softboard (groene platen) op elkaar gelegd, maar had het gevoel dat de vloer daardoor een heel klein beetje inzakte. Vandaar dat ik liever geen softboard dubbel op elkaar leg.

Verder leggen we een overloop profiel tussen het gedeelte met en zonder vloerverwarming, omdat we hoorden dat een vloer op vloerverwarming kan uitzetten. Ik ben van plan om osb met tong en groef te kopen en ze niet al te strak tegen elkaar in halfsteens patroon te leggen.En bij de betonvloeren leggen we dampscherm tussen beton en osb.

Hebben jullie hier ervaring mee, en hebben jullie tips voor me? Klopt het een beetje wat ik net beschreven heb of zitten er fouten in m'n werkwijze?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Wat zit er onder de verschillende vloeren? Dat heeft namelijk ook nog wel wat impact op je werkwijze.
Het is inderdaad goed om rekening te houden met de verschillende werkingen van de vloeren. Leg je laminaat dus niet helemaal door overal maar zorg inderdaad voor een uitzetprofiel.

Zijn de bestaande vloeren allemaal vlak of moet er nog het e.e.a. geëgaliseerd worden? Dan zou je er namelijk ook eens naar kunnen kijken om de ophoging te doen met een product als fermacell (egalisatiekorrel + vloerdelen).

Niet helemaal on-topic, maar is er ook een wens om vloerverwarming te hebben in de woonkamer? Als je toch 25mm over hebt daar zou je een droogbouw vloerverwarming kunnen aanleggen.