netgear switch niet bereikbaar en optimalisatie tips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Goedendag allen,

Binnenkort heb ik plannen om mijn systeem wat uit te breiden en te optimaliseren echter loop ik tegen een aantal technische uitdagingen aan.
Voor het beeld voeg ik een schematische tekening bij van de indeling van het systeem, alles werkt naar behoren en heb ik 0 klachten. Voor enige uitbreiding wil ik toch wijzigingen en optimalisaties aanbrengen.

Het doel is om na de orbi satelliet in de woonkamer nog een netgear switch aanbrengen omdat ik daar meer apparaten aan wil sluiten. Via de switch wil ik dan onder andere de sonos/xbox enz enz aansluiten. Eventueel ook de tv kabel te vervangen over de switch.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WGrRy2GdH0CZPGVIdyzszGTzXOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAabjXvAK688ngKr9j7U0F48.png?f=fotoalbum_large

Gewenste situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC5cof5H3B1MoXRHKP45cfJcAeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAMBQJlk4wANTECFg8L9LAJH.png?f=fotoalbum_large

Ik loop echter tegen de volgende dingen aan:
- mijn netgear switch (gs308e) is niet bereikbaar.
De tool van netgear is gedownload om het juiste ip adres te achterhalen maar hij blijft staan op de standaard van 192.168.0.239., de range die in huis gebruikt wordt is 192.168.0.1 enz enz.
Zijn er tips om mijn switch weer boven water te toveren?

- Ik heb me in zitten lezen over trunkpoorten, vlans, igmp snooping om dus tv te kunnen kijken en nog 10 andere dingen. Wat is hiervan op mij van toepassing met de wensen zoals hierboven aangegeven?
- Moet ik nog aan dingen denken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 22:56

Kabouterplop01

chown -R me base:all

ik denk dat je de switch bereikbaar kunt maken als je de switch op je 1e port van je router patcht en de orbi op de plek van de netgear switch patcht (dus in je tekening zou je ze van plaats verwisselen)
houd je dezelfde functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
"...hij blijft staan op de standaard van 192.168.0.239., de range die in huis gebruikt wordt is 192.168.0.1"

- Wat is dan precies het probleem?

- Tussen plaatje 1 en 2 is het verschil dat er een extra switch bij staat, die NA een Orbi satelliet komt.
Waarom kun je dan plots niet meer je Netgear switch benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
"Voor enige uitbreiding wil ik toch wijzigingen en optimalisaties aanbrengen"

Wat voor uitbreiding komt er nog aan? En welke kant wil je optimaliseren? Latency, bandbreedte, beschikbaarheid, beveiliging?

Opdelen in vlans zorgt ervoor dat je broadcast verkeer alleen naar de systemen in het vlan gaat. Dit is efficiënter, maar de vraag is of je er iets van merkt.

Vlans zorgen, mits goed ingericht, ook voor een veiliger netwerk. Bij een aanval is de kans kleiner dat het zich kan verspreiden.

Als je zelf een dns server opzet zie je ineens allerlei verzoeken, wellicht kun je apparatuur anders configureren zodat dit verkeer niet meer plaats vind.

Of je maakt een Wireshark recording en gaat zitten analyseren. Misschien heb je baat bij Jumbo frames.

Maar dit kost veel tijd en levert vaak weinig op, zeker als alles het nu goed doet. Dan moet je dit vooral doen als je het interessant vind om van te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
Bedankt allen voor het meedenken.

@EverLast2002 het probleem is dat ik nu niet bij de bestaande switch kom. Als ik vraag naar 192.168.0.239 gebeurd er niets. Ik kan dus geen instellingen wijzigen.

En de tweede switch wil ik inderdaad na de orbi plaatsen maar zoals ik het begrijp is dit geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
"...Ik heb me in zitten lezen over trunkpoorten, vlans, igmp snooping om dus tv te kunnen kijken"

- je kijkt nu probleemloos tv schrijf je.
Zoveel verandert er niet volgens mij met de nieuwe switch in je netwerk erbij....

vraag:
Hoe heb je de utp kabel lopen vanuit de Genexis poort 2 (IPTV), rechtstreeks in een settopbox ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
Klopt, de utp loopt nu vanuit poort 2 naar de settopbox.

Ik wil een beetje van die kabelzooi af daarom wil ik een extra switch hebben bij de orbi in de woonkamer om daar ook de settopbox aan te hangen. Dan kan ik het af met kabeltjes van een meter en veel netter wegwerken en er ontstaat een beetje orde in de meterkast.

Blijft nog wel het probleem ontstaan dat ik mijn 1e switch niet kan bereiken om de instellingen te bekijken en eventueel aan te passen 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Jojo90 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:26:
Klopt, de utp loopt nu vanuit poort 2 naar de settopbox.

Ik wil een beetje van die kabelzooi af daarom wil ik een extra switch hebben bij de orbi in de woonkamer om daar ook de settopbox aan te hangen. Dan kan ik het af met kabeltjes van een meter en veel netter wegwerken en er ontstaat een beetje orde in de meterkast.

Blijft nog wel het probleem ontstaan dat ik mijn 1e switch niet kan bereiken om de instellingen te bekijken en eventueel aan te passen 🤡
Oke....
Dan ga je het jezelf wel moeilijker maken, omdat je dan IGMP en een VLAN (101) voor IPTV moet gaan configureren. Niet super moeilijk, maar toch..

De situatie is nog hetzelfde als plaatje 1 toch?
Dus dat is waarin alles probleemloos werkt, zonder extra switch erbij.
Kon je dan wel in de Netgear webgui komen, want dan is er iets anders aan de hand.
Dan is je situatie niet probleemloos.
Sluit die Netgear switch eens direct aan op een laptop/pc en kijk of je iets afwijkends kunt vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
Klopt situatie 1 is gehandhaafd, 2 is de toekomst.

Dan moet ik erop terugkomen dat niet alles goed werkt. Heb de switch ooit eens ingesteld en daarna nooit meer benaderd maar nu is hij ook niet benaderbaar. Alles wat erop aangesloten zit werkt allemaal wel top.

Is er een soort handleiding om igmp en vlan te installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een gs308e is niet managed dus heeft geen web interface en die kun je dus met een browser helemaal niet bereiken.
Dat ding is alleen een layer 2 switch en heeft helemaal geen IP-adres.

Verder moet je bedenken dat als die orbi set in router mode staat, deze een eigen subnet maakt en er dan geen communicatie mogelijk is tussen het subnet dat je Genexis maakt en het subnet van die Orbi set.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ben(V) schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 12:16:
Een gs308e is niet managed dus heeft geen web interface en die kun je dus met een browser helemaal niet bereiken.
Dat ding is alleen een layer 2 switch en heeft helemaal geen IP-adres.

Verder moet je bedenken dat als die orbi set in router mode staat, deze een eigen subnet maakt en er dan geen communicatie mogelijk is tussen het subnet dat je Genexis maakt en het subnet van die Orbi set.
Dit is geen welles/nietes kwestie, maar volgens mij is de gs308e wel degelijk managed.
Is het niet direct via zijn eigen webgui, dan wel met een remote beheer tool.

-edit:
Flexible management via easy-to-use
web browser-based management GUI
or using the PC-based Utility application

[ Voor 8% gewijzigd door EverLast2002 op 04-07-2024 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Jojo90 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 11:14:
Klopt situatie 1 is gehandhaafd, 2 is de toekomst.

Dan moet ik erop terugkomen dat niet alles goed werkt. Heb de switch ooit eens ingesteld en daarna nooit meer benaderd maar nu is hij ook niet benaderbaar. Alles wat erop aangesloten zit werkt allemaal wel top.

Is er een soort handleiding om igmp en vlan te installeren?
Al een factory reset geprobeerd op de gs308e ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:17
Een Netgear GS308E is wel managed, ik heb er zelf ook twee. Ik kon er laatst ook een niet bereiken via het IP adres. Toen een power-cycle gedaan (stekker er uit en er weer in), en toen kon ik er gewoon weer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
Gs308e is zeker een managed switch.

Morgen ga ik een reset uitvoeren op de siwtch wn dan kom ik hierop terug.

@slow whoop met welk ip benader jij de switch? Is het mogelijk om de siwtch een vast ip te geven? Ik heb namelijk het idee dat daar de schoen wringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Jojo90 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:01:
Gs308e is zeker een managed switch.

Morgen ga ik een reset uitvoeren op de siwtch wn dan kom ik hierop terug.

@slow whoop met welk ip benader jij de switch? Is het mogelijk om de siwtch een vast ip te geven? Ik heb namelijk het idee dat daar de schoen wringt.
Ik heb inderdaad een vast IP adres voor mijn switches, juist om ze makkelijk te kunnen benaderen. Maar dat laat ik mijn router doen op basis van het MAC adres van de switch. Ik heb dus geen statisch IP ingesteld in de switch, alhoewel dat wel zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
slow whoop schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Ik heb inderdaad een vast IP adres voor mijn switches, juist om ze makkelijk te kunnen benaderen. Maar dat laat ik mijn router doen op basis van het MAC adres van de switch. Ik heb dus geen statisch IP ingesteld in de switch, alhoewel dat wel zou kunnen.
Ik zou gewoon in alle apparatuur dat de basis vormt in je netwerk handmatig een vast IP adres zetten. Mocht de DHCP server in je netwerk uitvallen (of een stroomonderbreking oid) dan heb je nog overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
EverLast2002 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Ik zou gewoon in alle apparatuur dat de basis vormt in je netwerk handmatig een vast IP adres zetten. Mocht de DHCP server in je netwerk uitvallen (of een stroomonderbreking oid) dan heb je nog overzicht.
Een beetje off-topic, maar ik vind het juist fijner om op een centrale plek (m'n router) bij te houden welk apparaat ik welk IP adres gegeven heb. Anders raak ik het overzicht snel kwijt en loop ik het risico dat ik twee apparaten hetzelfde vaste IP adres geef.
Maar goed, gelukkig kan en mag iedereen voor zichzelf bepalen wat ie het handigst vindt.
Pagina: 1