[/14] nette code release versie *FAQ Update*

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 928 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:07
drm schreef op 29 november 2002 @ 13:43:
Wat is er op tegen om een uitgebreide FAQ te hebben? Hoe meer "faq"'s beantwoord worden inde FAQ, hoe beter, lijkt mij... toch?

Het overzicht mag niet verloren gaan. Als de FAQ te groot is, gaat er dat niemand meer lezen (althans, dat denk ik).
En die sectie over die talen, no offence, maar dat is eerder voor op 'beginnersweb' oid. Ik denk wel dat iedereen die hier komt wel weet wat je met PHP , Java, C++, ed kunt.
Wat je wel kunt doen is, zoals nu reeds het geval is, bij bepaalde talen linkjes voorzien naar handige/nuttige sites over die taal, maar ik zou er zelf geen uitleg bij gaan typen.

[ Voor 15% gewijzigd door whoami op 29-11-2002 13:50 ]

https://fgheysels.github.io/

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-01 11:25
toch zou het voor de Java=hova's geen kwaad kunnen om wat meer talen te zien :+

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• whoami
Die 3 laatste puntjes van MrX vind ik wel goed. Misschien kunnen we hier alvast al een topic starten over 'good practices', of hoort dat dan samen bij 'coding guidelines'?

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik denk dat de FAQ zich vooral moet richten op het linken naar bronnen. Een heel verhaal per taal (soort, geschiedenis enz) zou veel te veel tekst worden en ik betwijfel of het (hier) veel gelezen zal worden. Linken naar bronnen (met een korte omschrijving van wat er te vinden is: een lijstje links is zinloos) is veel nuttiger.

Hetzelfde geldt voor zaken als good practices, coding styles, OO introductie, design patterns, XML en XSLT. Het is onmogelijk om hier compact, duidelijk en kwalitatief een overzicht te geven van de hele informatica. Links naar goede bronnen en boeken is dan denk ik een stuk nuttiger :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Glimi
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
mbravenboer schreef op 29 November 2002 @ 14:18:
(Samenvatting: Links ipv de tekst zelf)
Goed idee. Punt blijft wel dat we de artikelen dan wel op permanente webspace moeten staan, zodat we niet over een half jaar weer een lading dode links hebben.

Hierbij moeten dan de verhalen als artikel zelf geschreven worden, of toestemming gevraagd worden aan de auteur om het stuk over te nemen naar eigen webspace

• mbravenboer
Ja, dat is zeker een punt ja. Veel resources zijn echter ook wel van bedrijven / stabiele sites, dus voor die links is het natuurlijk weer niet zo'n punt.

Het probleem van de eerste FAQ met links was voornamelijk dat er geen omschrijving van de links was: een URL zegt niet helaas vaak zoveel. Ik denk dat er per onderwerp een lijstje van links naar websites, boeken en eventueel eigen werk van P&W moet komen waar duidelijk omschreven is waar je moet zijn als je naar iets zoekt. Ik zou dus ook links maken naar eigen werk (coding styles als men dat graag wil bijvoorbeeld) en deze niet opnemen in de FAQ zelf: grote stukken tekst maakt het veel te onoverzichtelijk.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Mijn idee: maak voor ieder taal / platform / etc een aparte post, met in de initiele post alleen een TOC van dit onderwerp, en in replies alle onderdelen van de TOC. Zo kan er gelinkt worden vanuit de TOC en andere topics naar de specifieke onderdelen. Verder moet het topic wel op slot gedaan worden, zodat het alleen door Mods onderhouden kan worden.

Ja, da's arbeidsintensief, en een verkrachting van het forum concept om het als kennisbank te gebruiken, maar met de beperkte middelen lijkt het me wel een leuke.

Edit:
Overigens ben ik wel voorstander om zoveel mogelijk concrete informatie door te linken naar andere sites, als het daar al volledig staat, maar gebruikers komen vaak om hier antwoorden te vinden. Als je ze alleen maar doorlinkt naar een andere site, ook al staat daar het volledige antwoord, zullen vele gebruikers afhaken, en gewoon hier een vraag stellen. Verkeerd van de gebruiker, ja, maar het doel van de FAQ lijkt me om zoveel mogelijk onnodige, dubbele topics te voorkomen, niet alleen als middel om de gebruikers mee om de oren te slaan die een onnodig dubbel topic plaatst.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 14:30 ]

• D2k
je bedoelt dus

faq topic:
TOC

Java topic:
TOC

php topic:
TOC

dus allemaal losse topics?

• whoami
D2k schreef op 29 november 2002 @ 14:32:
je bedoelt dus

faq topic:
TOC

Java topic:
TOC

php topic:
TOC

dus allemaal losse topics?

Dat gaat 1 onoverzichtelijke boel worden.
Het is al eens gezegd, maar GoT is een forum, geen knowledgebase.

Verwijderd

Yupz ... dat beperkt de lap tekst weer iets, door het op te delen in verschillende topics. In de centrale FAQ staat dan niets inhoudelijks, behalve de TOC van alle inhoudelijke zaken, en voor ieder onderdeel is er een topic.

• D2k
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 14:35:
Yupz ... dat beperkt de lap tekst weer iets, door het op te delen in verschillende topics. In de centrale FAQ staat dan niets inhoudelijks, behalve de TOC van alle inhoudelijke zaken, en voor ieder onderdeel is er een topic.

mjah dan ben ik meer voor losse posts in 1 topic dan voor losse topics
want het wordt anders oncontroleerbaar

Verwijderd

whoami schreef op 29 november 2002 @ 14:34:

[...]

Dat gaat 1 onoverzichtelijke boel worden.
Het is al eens gezegd, maar GoT is een forum, geen knowledgebase.
Okay, maar het doel van de FAQ is om te voorkomen dat veelgestelde vragen gepost worden. Hoe anders wil je dat oplossen dan kennis in hapklare brokken aan te bieden (dwz een knowledge base aan te bieden)?

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zou hoofdstuk "Beleid" boven "Inhoudelijk" zetten, omdat dat imho voor het forum belangrijker is. Daar zet je namelijk in dat het verplicht is de rest van de FAQ ook nog te lezen. :)
Anders ziet iemand de FAQ, denkt "Veel te veel, ik start wel een topic" en roept net na zijn tempban "Jamaar je kunt toch niet verwachten dat ik tot aan het eind van de FAQ ga lezen, op de helft was het niet interessant meer"

In deeze zin staan drie fauten

• D2k
Vaudtje schreef op 29 november 2002 @ 14:37:
Ik zou hoofdstuk "Beleid" boven "Inhoudelijk" zetten, omdat dat imho voor het forum belangrijker is. Daar zet je namelijk in dat het verplicht is de rest van de FAQ ook nog te lezen. :)
Anders ziet iemand de FAQ, denkt "Veel te veel, ik start wel een topic" en roept net na zijn tempban "Jamaar je kunt toch niet verwachten dat ik tot aan het eind van de FAQ ga lezen, op de helft was het niet interessant meer"

klopt
dat had ik in het topic van drm (wat jij niet kan zien) ook al gemeld :+

• mbravenboer
Het grappige is dat er gepleit wordt voor een goede verdeling van de inhoud, maar dat het argument steeds is dat dit een rommeltje wordt op GoT. Waarom moet het dan percee een GoT topic zijn? Er kan toch ook een aparte pagina van worden gemaakt met een fatsoenlijke inhoudsopgave zodat je goed kan navigeren tussen de verschillende onderdelen en dus alle irrelevante informatie kan negeren? Om het een GoT smaak te geven kan je het in GoT stijl en kleuren doen. Ik denk dat je je niet moet laten beperkte mogelijkheden van een topic opzet van een forum.

• D2k
mbravenboer schreef op 29 November 2002 @ 14:44:
Het grappige is dat er gepleit wordt voor een goede verdeling van de inhoud, maar dat het argument steeds is dat dit een rommeltje wordt op GoT. Waarom moet het dan percee een GoT topic zijn? Er kan toch ook een aparte pagina van worden gemaakt met een fatsoenlijke inhoudsopgave zodat je goed kan navigeren tussen de verschillende onderdelen en dus alle irrelevante informatie kan negeren? Om het een GoT smaak te geven kan je het in GoT stijl en kleuren doen. Ik denk dat je je niet moet laten beperkte mogelijkheden van een topic opzet van een forum.

is misschien ook wel een idee

.edit: probleem 1
code highlighting enzo

[ Voor 4% gewijzigd door D2k op 29-11-2002 14:45 ]

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

D2k:
staat er idd niet in vermeld (foei drm :+ ) maar het netcoden enzo komen ook weer trug (en jouw SOAP/XML verhaal enzo)

Daar kwam idd tijdens het boeken-topic doorwerken ook achter :)
mbravenboer:
Ik denk dat de FAQ zich vooral moet richten op het linken naar bronnen. Een heel verhaal per taal (soort, geschiedenis enz) zou veel te veel tekst worden en ik betwijfel of het (hier) veel gelezen zal worden. Linken naar bronnen (met een korte omschrijving van wat er te vinden is: een lijstje links is zinloos) is veel nuttiger.

Hetzelfde geldt voor zaken als good practices, coding styles, OO introductie, design patterns, XML en XSLT. Het is onmogelijk om hier compact, duidelijk en kwalitatief een overzicht te geven van de hele informatica. Links naar goede bronnen en boeken is dan denk ik een stuk nuttiger :) .
Ben ik gedeeltelijk met je eens. Ik denk dat het geen kwaad kan wat dat soort onderwerpen betreft een kleine "introductory" te geven, om vervolgens een klein lijstje met links er bij te zetten. En de naam van de link vooral duidelijk over wat daar dan te vinden is. Mijn ervaring met de huidige FAQ is dat je een ongelooflijke sloot aan links voor de kiezen krijgt. Dat is zonde, denk ik.

Verder is het argument dat GoT een forum is en geen knowledgebase ook niet helemaal terecht. Mede doordat er zo veel gediscussieerd en gevraagd is, is het daarmee ook een knowledgebase geworden. Als we een gedeelte van die informatie die in de topics staat (of in de hoofden van users ;)) kan verzamelen in een FAQ, dan maakt dat de FAQ alleen maar meer waardevol, en krijgt het ook steeds meer zin de gebruikers naar de FAQ te verwijzen.

Ik denk dat we als forum veel meer waarde krijgen, als we kunnen zeggen "Dat had je daar in de FAQ kunnen lezen" ipv "dat had je daar op google kunnen vinden". Het argument "ik heb gezocht maar kon het niet vinden" wordt dan opeens onzin. RTFF :P

edit:
over code-hilighting: daar hebben we .oisyn toch voor? :+

Allemaal even lezen: [rml][ RFC FAQ] Boeken in de FAQ[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door drm op 29-11-2002 15:15 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-03 10:29

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Kun je niet beter de inhoudelijk-sectie in een apart topic zetten? Ik denk dat je FAQ meer algemenere zaken moet behandelen.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• D2k
NetForce1 schreef op 29 november 2002 @ 18:32:
Kun je niet beter de inhoudelijk-sectie in een apart topic zetten? Ik denk dat je FAQ meer algemenere zaken moet behandelen.

hmmz had deze reply nog niet gezien.

ik wil alles in 1 topic houden, maar ga wel meerdere posts gebruiken ipv alles in zo min mogelijk posts te stoppen

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
dus net geen flame war hier :). Nog 1 klein commentaartje. ivm { op nieuwe lijn of niet.
pluspunt is meer code per verticale ruimte. Klopt maar als je functies heb die groter
zijn dan 1 pagina doe je toch iets verkeerd: gebruik zoveel mogelijk functies waar je kan.
(je kunt ze altijd (in c,c++) inlinen).

Dan nog voor mietje: kan best zijn dat je gewoon wil programeren en doen wat je wilt - is
toch de spirit van alle programmeurs en das goed als je alleen werkt. Zodra je met meerdere bent moet het zoals ACM zegt 'overdreven duidelijk zijn'. Dus comment alles
(teveel kan niet - zolang het maar goed is). En met behulp van genoeg functies moet
je code gewoon kunnen lezen zonder inspanning.:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (userLikesIndentationStyle(aIdentationstyle)
{  
   writeCode(thisway)
}
else
{
   writeCode(Otherway)
}

[ Voor 2% gewijzigd door D2k op 04-12-2002 18:58 ]

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
lap en nu worden mijn indents (space) niet afgedrukt ;)

• D2k
hobbit_be schreef op 04 december 2002 @ 18:56:
lap en nu worden mijn indents (space) niet afgedrukt ;)

[code] en [ /code] (zonder spatie) eromheen (doe ik wel ff :+ )

• drm

drm

f0pc0dert

D2k:
(doe ik wel ff :+ )
Patser :/

:P

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-05 17:19
hobbit_be schreef op 04 December 2002 @ 18:55:
dus net geen flame war hier :). Nog 1 klein commentaartje. ivm { op nieuwe lijn of niet.
pluspunt is meer code per verticale ruimte. Klopt maar als je functies heb die groter
zijn dan 1 pagina doe je toch iets verkeerd: gebruik zoveel mogelijk functies waar je kan.
(je kunt ze altijd (in c,c++) inlinen).
[/code]
Hoe inline jij functies in c ?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• whoami
farlane schreef op 05 december 2002 @ 10:54:
[...]

Hoe inline jij functies in c ?

code:
1
2
3
4
inline int DitIsEenInlineFunction()
{
    return 5;
}

• drm

drm

f0pc0dert

inline is geen ANSI C, volgens mij :)

~ Gottfried Leibniz

• whoami
drm schreef op 05 december 2002 @ 11:43:
inline is geen ANSI C, volgens mij :)

Dan los je het maar op met macro's. :P

(Is het trouwens ansi C++?)

• Dash2in1
  • Laatst online: 04-05 20:10
Ik heb nog wel een suggestie. Stel je editor zo in dat als je de tab gebruikt deze wordt ingevoegd als een aantal spaties en niet als een '\t'. Heb het meermalen gehad dat ik code voor me neus kreeg die tabs en spaties afgewisseld had waardoor de uitlijning echt TROEP was. Wat dus simpel te voorkomen is.

• drm

drm

f0pc0dert

staat dat er nog niet in dan :? Kan me haast niet voorstellen....

~ Gottfried Leibniz

• whoami
drm schreef op 05 December 2002 @ 12:43:
staat dat er nog niet in dan :? Kan me haast niet voorstellen....

Nou, ik vraag me af wat er gebeurd als jij 'tabs as spaces' hebt ingesteld en jij jouw tabs op 4 posities zet, en de maker van een ander project heeft z'n tabs op 2 posities gezet.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Dash2in1 schreef op 05 December 2002 @ 12:08:
Ik heb nog wel een suggestie. Stel je editor zo in dat als je de tab gebruikt deze wordt ingevoegd als een aantal spaties en niet als een '\t'. Heb het meermalen gehad dat ik code voor me neus kreeg die tabs en spaties afgewisseld had waardoor de uitlijning echt TROEP was. Wat dus simpel te voorkomen is.

Als ik dus ergens een hekel aan heb is code die geindent is met spaties.. Daar is dus echt geen kaas meer van te maken en je loopt de hele tijd op spatie te rammen om je code uit te lijnen.. Het eerste wat ik met dat soort code doe is spaces-> tabs

Bovendien is het verspilde ruimte in webscripts en html.

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 05-12-2002 12:55 ]

• drm

drm

f0pc0dert

whoami:
Nou, ik vraag me af wat er gebeurd als jij 'tabs as spaces' hebt ingesteld en jij jouw tabs op 4 posities zet, en de maker van een ander project heeft z'n tabs op 2 posities gezet.
Dan kan hij mijn code in ieder geval heel prima lezen :)
Bosmonster:
Als ik dus ergens een hekel aan heb is code die geindent is met spaties.. Daar is dus echt geen kaas meer van te maken en je loopt de hele tijd op spatie te rammen om je code uit te lijnen.. Het eerste wat ik met dat soort code doe is spaces-> tabs
Waarom is daar geen kaas van te maken :?
mja, die paar bytes per pagina :z

~ Gottfried Leibniz

• Dash2in1
  • Laatst online: 04-05 20:10
Bosmonster schreef op 05 December 2002 @ 12:54:

[...]

Ik bedoelde niet dat je de tab-knop niet meer kan gebruiken. Ik bedoelde dat dit niet als een tab in de text wordt gezet, maar als een aantal spaties. Dan hoef je dus niet elke keer zeg 2, 3 of 4 of x keer op de spatie te drukken.

Verwijderd

Goed topic D2k al was ik het met bepaalde statements niet helemaal eens het leid wel tot beter scripten/programmeren... en dat voorkomt problemen. :) (beetje laat maar beter laat dan nooit!! :+)

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:20:
Goed topic D2k al was ik het met bepaalde statements niet helemaal eens het leid wel tot beter scripten/programmeren... en dat voorkomt problemen. :) (beetje laat maar beter laat dan nooit!! :+)

Welke en waarom :)

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

D2k schreef op 10 september 2001 @ 21:13:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
<?

$queryString =<<<SQL      
  <knip>

ORDER BY      x      
    LIMIT        o,l
SQL;
?>

kritiek hier ajb
[legt zout op de slak]
Ik denk dat hij zo:
code:
1
   LIMIT        0,1

beter door de compiler komt...

[/legt zout op de slak]
:+

Verder hulde voor dit topic! Zeer nuttig allemaal.. :)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• D2k
hmmz
nasty typo idd :P

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

[nohtml][quote]drm schreef op 05 December 2002 @ 12:59:

[...]
mja, die paar bytes per pagina :z[/quote]

Paar bytes? Wel eens een in DW opgemaakte pagina gezien die spaties gebruikte ipv tabs (standaard instelling).. Daar haal ik zo 10-15% bestandgrootte per pagina af met zo'n simpele conversie..

• drm

drm

f0pc0dert

DW code is dan ook geen code die je zelf inklopt :) Daar zijn het echt niet alleen de spaties die "overbodig" zijn ;)

verder:
Gesteld dat een gemiddelde HTML pagina 20k is, en daarvan 20% "overbodige" whitespace (en dat is erg veel), dan betekent dat dat je slechts op 4k aan whitespace een winst van 75% kan halen door alle spatie-tabs van 4 spaties te vervangen door een tab. Dan heb je 3k winst. Echter, die 3k winst is niet 15% van de hele pagina, want da's exclusief alle plaatjes :Y) En dan reken ik nog erg ruim.

Lig jij daar wakker van? Dan kun je imo beter gewoon alle overbodige whitespace strippen bij webpages, maar dan hebben we het ook niet meer over netjes coden :)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

nou een voorbeeld.

hij doet steeds dit

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if ($blaat)
{
     // code
}
else
{
   // blaat
}

dat vind ik persoonlijk nogal omslachtig het kan ook zo

PHP:
1
2
3
4
5
if ($blaat) {
     // code
} else {
   // blaat
}

en

die een functie aanroepen kan ook gewoon zo imho.

PHP:
1
2
3
4
5
$id = functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc"));

// of

functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc"));

:)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 13:56 . Reden: " x 2 ]

• D2k
die van jou klopt niet
mist een " (codehighlighting rulez ;) )

Verwijderd

drm schreef op 05 december 2002 @ 13:42:
DW code is dan ook geen code die je zelf inklopt :) Daar zijn het echt niet alleen de spaties die "overbodig" zijn ;)

verder:
Gesteld dat een gemiddelde HTML pagina 20k is, en daarvan 20% "overbodige" whitespace (en dat is erg veel), dan betekent dat dat je slechts op 4k aan whitespace een winst van 75% kan halen door alle spatie-tabs van 4 spaties te vervangen door een tab. Dan heb je 3k winst. Echter, die 3k winst is niet 15% van de hele pagina, want da's exclusief alle plaatjes :Y) En dan reken ik nog erg ruim.

Lig jij daar wakker van? Dan kun je imo beter gewoon alle overbodige whitespace strippen bij webpages, maar dan hebben we het ook niet meer over netjes coden :)
inderdaad waar, ik remove namelijk bij veel pagina's ook de whitespaces want bandwidth kost geld en geld is iets dat ik niet amper heb :P

;)

Verwijderd

D2k schreef op 05 december 2002 @ 13:55:
die van jou klopt niet
mist een " (codehighlighting rulez ;) )
- 2 (overbodige reactie) :+

• whoami
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:53:

hij doet steeds dit

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if ($blaat)
{
     // code
}
else
{
   // blaat
}

dat vind ik persoonlijk nogal omslachtig het kan ook zo

PHP:
1
2
3
4
5
if ($blaat) {
     // code
} else {
   // blaat
}
Dat is gewoon een persoonlijke keuze. In het originele topic werd daar over gediscussieerd.
De richtlijnen die hier staan zijn enkel tips, en geen verplichting. Als jij vind dat een { op dezelfde regel moet blijven, dan houd er je niemand tegen omdat te doen.
(Alhoewel ik het niet omslachtig vind om het op een nieuwe regel te zetten, ik vind het ook leesbaarder).
die een functie aanroepen kan ook gewoon zo imho.

PHP:
1
2
3
4
5
$id = functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc));

// of

functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc));

Je kan het zo doen, maar als je veel argumenten hebt dan is:
PHP:
1
2
3
4
functie($blaat,
        $blaat2,
        $blaat3,
        $blaat4);

echt wel leesbaarder.
Trouwens, ik zorg er meestal voor dat een regel code niet langer is dan 80 karakters. (Voor als je code / code snippits moet gaan uitprinten).

• D2k
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:53:
[...]
PHP:
1
2
3
4
5
$id = functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc"));

// of

functieNaam($blaat, $blaat1, $var, $var, array("blaat", "var", "etc"));

uhm dat laatste ben ik deels met je eens
maar wat nou als je functie een waarde returnt? ;)

Verwijderd

D2k schreef op 05 December 2002 @ 14:00:

[...]

uhm dat laatste ben ik deels met je eens
maar wat nou als je functie een waarde returnt? ;)
PHP:
1
2
3
4
5
function naam(&$sharedvar, $blaat) {
// functie
}

naam($sharedvar, $blaat);

>:)

• D2k
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 14:03:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
// functie
}

mjah okee
en wat nou bij error returns?? ;) >:)

• whoami
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 14:03:
[...]

PHP:
1
2
3
4
5
// functie
}

Het topic ging over 'nette, leesbare code'.

Je kan nu zeggen wat je wilt, maar dit:
code:
1
som = TelOp(getal1, getal2);

is echt veel leesbaarder/duidelijker/intuitiever dan:
code:
1
TelOp(getal1, getal2, &som);

Verwijderd

D2k schreef op 05 december 2002 @ 14:04:

[...]

mjah okee
en wat nou bij error returns?? ;) >:)
Bij een goede site zit een goede error handler, dus iets van...

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
function naamNaam(&$sharedvar, $blaat, &$err) {
// if error $err = 'blaat'; break;
}

naamNaam($sharedvar, $blaat, $err)

if ($err) {
    echo 'blaat';
}

:+
whoami schreef op 05 december 2002 @ 14:05:

[...]

Het topic ging over 'nette, leesbare code'.

Je kan nu zeggen wat je wilt, maar dit:
code:
1
som = TelOp(getal1, getal2);

is echt veel leesbaarder/duidelijker/intuitiever dan:
code:
1
TelOp(getal1, getal2, &som);
nee, dat ben ik niet met je eens, het is beiden leesbaar en niet iedere functie hoeft een 'output' naar het een of ander te hebben...

teminste bij mij nie..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 14:08 . Reden: whoami addje ]

• whoami
guys, kunnen we weer ontopic gaan.
Het gaat hier om 'clean code', niet om 'obfuscated code'.

• whoami
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 14:06:
[...]

nee, dat ben ik niet met je eens, het is beiden leesbaar en niet iedere functie hoeft een 'output' naar het een of ander te hebben...

teminste bij mij nie..

Het is beiden leesbaar, ok. Maar in dit geval is een return-type intuitiever.

Verwijderd

whoami schreef op 05 December 2002 @ 14:08:
guys, kunnen we weer ontopic gaan.
Het gaat hier om 'clean code', niet om 'obfuscated code'.
'obfuscated code' <-- :? pls explain :)

• whoami
Google eens
Dan krijg je dit

<font color='blue'>
En nu terug ontopic</font>

Verwijderd

Is dit leesbaar?

C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
// Verwijder alle even getallen uit vector&lt;int&gt; V
std::vector&lt;int&gt;::iterator new_end= 
        std::remove_if(V.begin(),
                       V.end(), 
                       std::compose1(std::bind2nd(std::equal_to&lt;int&gt;(),
                                                  0),
                                     std::bind2nd(std::modulus&lt;int&gt;(),
                                                  2)));
V.erase(new_end,
        V.end());

Volgens mij geheel volgens de aanwijzingen, maar wordt de code er nu duidelijker of onduidelijker door?

• whoami
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 15:00:
Is dit leesbaar?

Volgens mij geheel volgens de aanwijzingen, maar wordt de code er nu duidelijker of onduidelijker door?

Echt leesbaar niet nee, maar mocht je het allemaal achter elkaar schrijven is het nog onleesbaarder.

Onleesbare code is trouwens een eigenschap van C++ :P :+

Verwijderd

Maar je geeft wel toe dat het door de opbouw van de STL niet veel zin heeft elke parameter van elke functie uit te lijnen? Als je die code boven bekijkt, vind ik hem persoonlijk niet in "balans", code leest voor mij lekkerder als de rechterkant van de pagina wit is en niet de linkerkant (we lezen nu eenmaal van links naar rechts).

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Java specifiek, uitwerking naar aanleiding van de posters in dit topic:

1. Gebruik getypeerde enumeraties ipv integers.

//TODO

2. Maak niet constante variabelen nooit public.

Hiermee zondig je tegen een belangrijke regel van het OO princiepe: encapsulation. Je ontneemt je immers alle mogelijkheden op controle van de variabele en daarmee op consistentie en geldigheid van je object.

Als je je object naar buiten beschikbaar wil maken, doe dit dan via zogenaamde get/set methodes.

Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
public class MyClass {

// Deze variabele willen we naar buiten beschikbaar maken
        //
        private String _theString;

public MyClass( String theString ) {

// Gebruik de setMehode ook intern
                //
                setTheString( theString );
        }

/**
          * Met deze methode bieden wij een manier aan om de private
          * variabele _theString te kunnen veranderen
          */
        public void setTheString( String theString ) {

// Hiermee controleren we het object of het wel
                // aan onze eisen voldoet. Anders gooien we een 
                // Exception.
                //
                if( theString == null )
                        throw new NullPointerException( "TheString cannot be null" );

_theString = theString;
        }

/**
          * Met deze methode bieden wij een manier aan om de private
          * variabele _theString te kunnen opvragen
          */
        public String getTheString( ) {

return _theString( );
        }
}
Voorbeeld 1

In voorbeeld 1 kun je zien dat we volledig in eigen hand houden welke eisen we stellen aan onze String, maar dat hij toch voor iedereen beschikbaar is :)
Persoonlijk maar ik voor _elke_ private variabele in een classe die ik heb zowel een get als een set methode, en spreek de variabele alleen zo aan binnen de classe. Als je dan niet wilt dat de variabele buiten de classe te benaderen is, dan maak je de get/set methodes gewoon private

Het voordeel hiervan is dat je controles op je variabele maar op 1 plek hebt. Nadeel hiervan is de overhead die de extra methodes opleveren.

3. Geef een methode parameter nooit een nieuwe waarde.

Java kent twee type parameters; by value en by reference.
By value betekend het meegeven van een kopie en met by reference geef je een verwijzing naar de parameter mee.
Standaard worden primitieven by value meegegeven en objecten en array's by reference.

Parameters die dus by reference doorgegeven worden kunnen naar hartelust veranderd en gemuteerd worden.

Wil je dat? Eigenlijk is het antwoord altijd nee. Want waar dient een parameter eigenlijk voor?

Een parameter parameteriseerd een methode. Dat wil dus zeggen dat de methode gespecificeerd wordt door de parameter die meegegeven wordt. Als je dan nog gaat rommelen in je parameter, dan zit je eigenlijk binnen je methode je eigen methode te parameteriseren :)

4. Gebruik altijd code-blocks bij if, while, for etc.

If, else, while, for werken op expressies. Eigenlijk zouden ze dan ook alleen werken op één enkele opdracht, zoals in het volgende voorbeeld

Java:
1
2
3
 if( thisExpression < thatExpression )
        theFirstExpression();
        theSecondExpression();
Voorbeeld 2

Hierin zal alleen theFirstExpression() bewaakt worden door de if, theSecondExpression zal altijd uitgevoerd worden.

Daarom moet je er voor zorgen dat je de twee expressies kan samenvoegen tot 1. Daarvoor zijn de { } uitgevonden.
Java:
1
2
3
4
 if( thisExpression < thatExpression ) {
        theFirstExpression();
        theSecondExpression();
 }
Voorbeeld 3

Redelijk basic, maar vaak fout gedaan hier op GoT. Wen jezelf er dus aan altijd { } te gebruiken bij een if/else/where etc. expressie want dan gaat het altijd goed en extra regels code maakt helemaal niets uit bij code :)
Als je meer programmeer ervaring krijgt, kun je het weg gaan laten als je zeker weet dat je toch maar een expressie gaat (en blijft!) bewaken

5. Vermijd het gebruik van de ... ? ... : ... constructie.

mbravenboer schreef hierover:
Met het afraden van de "expr ? expr : expr" constructie, wil ik absoluut niet het nut van een conditionele expressie bestrijden. Dat nut is er zeker. De syntax die hier voor is gekozen past echter niet in een taal als Java. Het zorgt voor vrijwel de meeste obscure expressies door de plaatsing van het vraagteken achter de eerste expressie en de niet opvallende : tussen de twee mogelijke waarden. Deze onduidelijke syntax zorgt ervoor dat veel mensen het gebruiken van de conditionele expressie afraden, hoe makkelijk deze inderdaad ook is.

Als dit maar genoeg gedaan wordt, komt er misschien iemand langs die zich niet laat meeslepen door de keuzen die gemaakt zijn in klassieke talen. Er is geen enkele reden waarom niet de normale if-then-else syntax gebruikt zou kunnen worden voor conditionele expressies, net zoals deze dus al wordt gebruikt bij conditionele statements.

Hierbij moet ik nog opmerken dat het in het bijzonder gaat om deze syntax in de taal Java: in andere talen zou deze syntax wellicht heel goed passen. In Stratego is er bijvoorbeeld ook een syntax voor conditionele toepassing van een herschrijving: "cs < s1 + s2". Zoals je ziet is het vraagteken hier dus de < en de : de +. Hier zijn redenen voor: Stratego is een heel andere taal is dan de bekende imperatieve talen. Het punt is echter dat ik in Stratego deze constructie niet als obscuur beschouw: hij past goed binnen de andere constructies in Stratego. Bij de ?: in Java ligt dat heel anders, maar ik moet toegeven dat dit allemaal nogal subjectief is.
Mjah.... dat vind ik dus ook :+

6. Overweeg het gebruik Engelse namen om de code er homogeen uit te laten zien in combinatie met standaard API gebruik.

Enige kanttekening die ik hierbij kan plaatsen is, dat je dat ook alleen moet doen als je wel wat engelse vaardigheden hebt. Door bijv foutieve variabelen namen wordt dan de boel alleen maar onduidelijker. Dan is het misschien slimmer om het toch maar Nederlands te houden :)

7. Overweeg het gebruik van _ voor klasse variabelen, om een duidelijk onderscheid te maken tussen lokale en klasse variabelen.

8. Vermijd het gebruik van static.

Static wordt gebruikt bij methodes/variabelen die eigenlijk geen verband met een object hebben, maar met een klasse. Denk bijvoorbeeld aan variabelen die gedeeld moeten worden over alle objecten van een classe.
Nu zijn daar natuurlijke fantastische mogelijkheden voor: denk bijvoorbeeld aan constanten of het singleton design pattern:
Java:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
public class DatabaseSingleton {

// De unieke databaseinstantie
        //
        private static DatabaseSingleton _instance   = null;

private DatabaseSingleton( ) {

// Initialiseer de database
                //
        }

/**
          * Als er nog geen unieke instantie geinitialiseerd is, doe dat dan
          * en return deze instantie
          */
        public static DatabaseSingleton getInstance( ) {

if( _instance = null )
                        _instance = new DatabaseSingleton( );

return _instance;
        }

// Meer vrolijke methodes
        //

}

Echter zorgvuldig gebruik van static is wel geboden: static variabelen/methodes horen ook echt alleen bij die classes, bij subclasses zul je ze _niet_ meer terugvinden.

9. Gebruik een Iterator ipv een Enumeration, ArrayList ipv Vector, HashMap ipv Hashtable

Ik hoor veel mensen altijd maar roepen dat ze niet begrijpen wat nou het verschil is tussen Vector en ArrayList. Hiervoor moet ik een klein stukje geschiedenis oprakelen.

In de tijd voor Java 1.2 ( heeeeeel erg vroeger ) programmeerde je Java met allerlei losse datastructuren. Al deze datastructuren hadden weinig gemeen en waren dus totaal niet uitwisselbaar. Als jij in je class een Vector had staan en je wou toch een LinkedList gaan gebruiken, dan mocht jij mooi op verschillende punten in je code gaan hakken met alle risico's vandien.

Toen kwam Java 1.2 en Sun had het licht gezien. Er kwamen opeens gezamelijke interfaces waar een datastructuur aan moest voldoen. Bijvoorbeeld de List voor DataLijsten, Set voor DataLijsten waar geen duplicaten in zitten. Sun had zelfs een overkoepelende interface gemaakt waar alle datastructuren zich aan moeten houden. De 'Collections' waren geboren.

Omdat Vector en HashTable bestonden voordat de Collection interface bestond, zijn deze classes aangepast om te voldoen aan deze interface. Vector implementeert List en HashTable implementeert de interface Map. Echter er waren eerst ook vervangers voor deze classes gemaakt, nl. ArrayList en HashMap (welke qua naam beter beschrijven dan Vector en HashTable) Eigenlijk zijn Vector en HashMap toen om 'legacy' redenen blijven hangen toen.

Het enige verschil wat nog overbleef was dat Vector en HashTable beide syncronized (en dus thread safe waren) en de 'nieuwe' implementaties ArrayList en HashMap niet, net als alle andere collection classes.

Waarom nu HashMap en ArrayList gebruiken?
• Consitentie met de rest van de rest van de collections
• Beter uitwisselbaar met de rest van de collections ( door synchronisatie 'oude' )
• Ontbreken legacy methodes

Door het gebruik van Collection classes ben je eigenlijk ook verplicht Enummeration te laten vallen en Iterator te gaan gebruiken. Simpelweg omdat Collections Iteratoren geven ipv Enummerations. (Gebruik die ook, om je los te koppelen van de implementatie!)

Wat is er enorm verbeterd aan Enummeraties in Iteratoren dan?
Sun zegt er dit over.
An iterator over a collection. Iterator takes the place of Enumeration in the Java collections framework. Iterators differ from enumerations in two ways:

• Iterators allow the caller to remove elements from the underlying collection during the iteration with well-defined semantics.
• Method names have been improved.
Feitelijk komt het neer op een optie om Objecten uit een Collection te verwijderen, zodat je niet alleen de Collectie kan lezen zonder de implementatie te kennen, maar ook kan wijzigen.

10. Gebruik een StringBuffer als je over meerdere statements een String moet opbouwen. Als je een String in 1 statement optelt, wordt dit automatisch gedaan.

Strings zijn immutable. Als je er eenmaal een aantal characters ingestopt hebt, kun je dat niet meer wijzigen.

//TODO: Hier nog ff een mooi voorbeeldloopje zetten
11. Gebruik zoveel mogelijk maar 1 return statement in een methode.
12. Schrijf korte methoden. Als een methode duidelijk meerdere taken verricht, moet je overwegen om dit op te splitsen.
13. Eet je exceptions nooit op door ze simpel naar de System.out te schrijven. Gooi ze zover door als noodzakelijk is.
14. Roep altijd de super constructor aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Glimi op 31-01-2003 22:50 ]

• whoami
[nohtml]
Glimi schreef op 08 december 2002 @ 21:36:
Java specifiek, uitwerking naar aanleiding van de posters in dit topic:

2. Maak niet constante variabelen nooit public.
Hiermee zondig je tegen een belangrijke regel van het OO princiepe: encapsulation. Je ontneemt je immers alle mogelijkheden op controle van de variabele en daarmee op consistentie en geldigheid van je object.

Als je je object naar buiten beschikbaar wil maken, doe dit dan via zogenaamde get/set methodes.

Persoonlijk maar ik voor _elke_ private variabele in een classe die ik heb zowel een get als een set methode, en spreek de variabele alleen zo aan binnen de classe.
Is dat niet een beetje slordig soms? Ik kan me heel goed voorstellen dat bepaalde variables enkel read-only kunnen zijn. Je moet dus goed nadenken welke properties of getters/setters je voor je member-variabelen maakt.
Als je dan niet wilt dat de variabele buiten de classe te benaderen is, dan maak je de get/set methodes gewoon private
Ow, dit had ik nog niet gelezen :+
In .NET/C# heb je hier dan wel een probleem. Je schrijft daar een property nl. als volgt:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
private _theString;
public  TheString
{
  get
  {
     return _theString;
  }
  set
  {
     _theString = value;
  }
}

Als je de get public maakt, dan moet de set ook public zijn of je moet een andere naam aan die set-property geven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
public getTheString
{
  get
  {
     return _theString;
  }
}
private setTheString
{
  set
  {
    _theString = value;
  }
}

Maar, dan heb je eigenlijk gewoon getters/setters zoals in java.

mbravenboer schreef hierover:
Dit is dus gewoon persoonlijk..... In bepaalde gevallen maak ik er gebruik van omdat het dan toch (imho) leesbaarder is dan een if/else
8. Vermijd het gebruik van static.

Echter zorgvuldig gebruik van static is wel geboden: static variabelen/methodes horen ook echt alleen bij die classes, bij subclasses zul je ze _niet_ meer terugvinden.
Misschien even nuanceren.... Gebruik static als het echt nodig is.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Glimi schreef op 08 December 2002 @ 21:36:

3. Geef een methode parameter nooit een nieuwe waarde.
Tenzij het vanwege performance noodzakelijk is; bv bij een 10.000x10.000 matrix vermenigvuldiging. (Error codes kan je mbv exceptions "returnen")
Ik gebruik dit eigenlijk alleen bij return codes. Dit:

code:
1
return (failure ? -1 : 0);

is leesbaarder dan dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (failure) 
{
   return -1;
}
else
{
   return 0;
}

Wat bovendien zorgt voor meerdere exit points, iets wat je moet proberen te vermijden als het makkelijk kan. Stond dat er eigenlijk al bij? Oh ja, zie het nu, puntje 11 :-)
7. Overweeg het gebruik van _ voor klasse variabelen, om een duidelijk onderscheid te maken tussen lokale en klasse variabelen.
Ik weet niet hoe het bij Java zit, maar in C++ zijn identifiers die beginnen met 2 underscores of een underscore gevolgd door een hoofdletter gereserveerd. Vaak duiden namen die prefixed zijn met een underscore op intern gereserveerde dingen. Het is dus beter om een underscore suffix te gebruiken, of eventueel "m_" als prefix. Hoewel ik daar niet zo weg van ben, maar dat is persoonlijk.

• whoami
Zoijar schreef op 16 December 2002 @ 13:07:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (failure) 
{
   return -1;
}
else
{
   return 0;
}

Wat bovendien zorgt voor meerdere exit points, iets wat je moet proberen te vermijden als het makkelijk kan. Stond dat er eigenlijk al bij? Oh ja, zie het nu, puntje 11 :-)
Dan kan je die alsnog vermijden door de code als volgt te schrijven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if( failure )
{
  errorCode = -1;
}
else
{
  errorCode = 0;
}

return errorCode;

Ik weet niet hoe het bij Java zit, maar in C++ zijn identifiers die beginnen met 2 underscores of een underscore gevolgd door een hoofdletter gereserveerd. Vaak duiden namen die prefixed zijn met een underscore op intern gereserveerde dingen. Het is dus beter om een underscore suffix te gebruiken, of eventueel "m_" als prefix. Hoewel ik daar niet zo weg van ben, maar dat is persoonlijk.

AFAIK worden er geen _ in Java zelf gebruikt, maar eigenlijk vind ik die underscores behoorlijk 'vies'.

• drm

drm

f0pc0dert

whoami:
Dan kan je die alsnog vermijden door de code als volgt te schrijven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
if( failure )
{
  errorCode = -1;
}
else
{
  errorCode = 0;
}

return errorCode;

* drm denkt dat failure en errorCode soort van dubbelop zijn, dan :P
AFAIK worden er geen _ in Java zelf gebruikt, maar eigenlijk vind ik die underscores behoorlijk 'vies'.
[/nohtml]
Mwah, ben langzamerhand underscores ook wel gaan waarderen, maar dan in een andere context...

~ Gottfried Leibniz

• whoami
[nohtml]
drm schreef op 17 december 2002 @ 09:57:

[...]

Euh idd. :+

return failure;

Maar dan moet uw functie wel een bool returnen.

(But U get the drift , I presume?)

• drm

drm

f0pc0dert

dat is dus typisch zo'n geval dat ik ook die ternary zou gebruiken, vandaar :)
i get the drift jah :)

~ Gottfried Leibniz

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
drm schreef op 17 December 2002 @ 09:57:

(...)

* Glimi denkt dat dit veel mooier is:
Java:
1
2
if( error )
        throw ErrorFactory.getInstanceByCode( errorcode );

Of iets in die trand :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Glimi op 17-12-2002 10:26 ]

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Kan dat niet zo?

code:
1
2
if (errror)
   throw ErrorFactory::instance().getInstanceByCode(errorcode);

Om er maar meteen een singelton van te maken ;)

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Iedereen is leuke oo kunstjes aan het vertonen, maar verder is het niet gebruikelijk om in oo een enumeratie waarde voor te stellen mbv een int, daarvoor hebben we enum objecten.

vb.

Error error = Error.OUT_OF_MEM;

[ Voor 14% gewijzigd door Alarmnummer op 17-12-2002 12:53 ]

• Glimi
  • Niet online

Glimi

Designer Drugs

(overleden)
Alarmnummer schreef op 17 December 2002 @ 12:47:
Iedereen is leuke oo kunstjes aan het vertonen, maar verder is het niet gebruikelijk om in oo een enumeratie waarde voor te stellen mbv een int, daarvoor hebben we enum objecten.

vb.

:o ... uhm, tja, komt misschien omdat ik gisteren de hele dag door gare C++ (stiekem is het toch C :/ ) heb heen zitten ploegen

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Alarmnummer schreef op 17 December 2002 @ 12:47:

vb.

Wie zegt dan dat het een int is? ;) Tis zelfs geen enum, maar een volwaardig class type met een speciale ordening.... hehe nah was toch maar een voorbeeldje, en nog off topic ook eigenlijk :P

Verwijderd

FoOL: hey dennis
D2k: oi
FoOL: late respons, ben ik niet van je gewend ;)
FoOL:
ik heb vandaag met een jaargenoot een praktische opdracht wiskunde afgemaakt, hij gaat over algoritmen. hij is behoorlijk basic, er wordt uitgelegd wat een algoritme is en we schrijven er een paar. misschien interessant voor de nieuwe faq? kijk er maar even naar als je wilt
FoOL: (Link: http://f00l.endoria.net/a...0l.endoria.net/algoritmen
Tom: er stond nog niets over algoritmen in zag ik, vandaar
D2k: post het ff in de P&W faq thread svp
dan krijg je gelijk wat feedback ookk nog ;)
D2k: ik zal ff de url zoeken
FoOL: tnx, wist niet dat er een thread over liep
D2k: (Link: [rml][ /14] nette code release versie *FAQ Update*[/rml])[rml][ /14] nette code release versie *FAQ Update*[/rml]
D2k: is voor mij ook makkelijker
1 plek met opmerkingen
dus bij deze :)

Je zal zien dat het vrij basic is, ik verwacht dus niet dat de die-hard P&W'ers hier iets aan hebben, beginners denk ik des te meer :)

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Naar aanleiding van de update wat vraagjes :)

In het gedeelte over Java, staat dat de ternary operator ( ? : )afgeraden wordt? Waarom? Hij is zo handig soms :)!

Kijk bijvoorbeeld dit prachtige voorbeeld van Pelle:

code:
1
print ($D2k == &quot;prutscoder&quot;) ? &quot;D2k, je bent een prutscoder&quot; : &quot;D2k, je bent toch een prutscoder :+ &quot;;

Dat is zo toch het mooiste?
(Ja, ik weet het dit is PHP, maar Pelle wist niet dat het over Java ging)

Verwijderd

Zou iemand dan ook nog zo vriendelijk willen zijn om commentaar te geven op mijn site, die ik hierboven noemde op 4 januari? Dat word wel eens tijd ;)

• mbravenboer
eamelink: In het gedeelte over Java, staat dat de ternary operator ( ? : )afgeraden wordt? Waarom? Hij is zo handig soms :)!
Als je even een paar posts hoger kijkt zie je een post met allemaal vette regels van Glimi die mij weer quote ;) .

• D2k
ff een kick, denk dat ik dit weekend weer verder ga. iemand nog iets wat ie graag wil zien?

• whoami
Ik denk dat het 'afraden van het gebruik van die ternary operator' wel wat meer mag genuanceerd worden, zoals hier wel in het topic gebleken is.

Als je kunt gebruik maken van 'regions' (zoals in .NET / VS.NET), dan gebruik je die beter ook.
Bv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#region Attributes
private int      PersoonId;
private string PersoonNaam;
#endregion

#region Public methods
....
#endregion

En ook: als je eenmaal een coding guideline toepast, wees dan consistent in de toepassing ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 31-01-2003 14:47 ]

Pagina: 1 2 Laatste