Ticketmaster eist telefoonnummer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:17

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Ik wilde net kaartjes kopen bij Ticketmaster, de monopolist op concertkaartjes.
Bij het inloggen werd mij verplicht een telefoonnummer op te geven voor "eenmalige 2fa".
Ik wil helemaal geen telefoonnummer delen, maar zonder kan ik niet meer inloggen op die site.

Nu zijn er zat manieren om aan een tijdelijk telefoonnummer te komen maar daar gaat het me niet om.
Ik wil hier niet aan meewerken, niet er stiekem om heen hacken en het zo impliciet goedkeuren.

Ik wil eigenlijk helemaal helemaal geen persoonsgegevens delen met TM en een telefoonnummer is niet nodig om kaartjes te kopen of een concert te bezoeken.

Als test heb ik een aparte account aangemaakt en een tidjelijk telefoonummer gebruikt ter validatie. Precies zoals ik verwachtte is dat nummer nu permanent gekoppeld aan die account en kan niet worden weggehaald zonder een ander telefoonnummer op te geven.

Voor mijn gevoel zou dit niet moeten worden toegestaaan maar ik zou ik niet weten hoe ik dat moet onderbouwen. Strict genomen vraagt TM om toestemming, ook al is de tekst bij die toestemming op z'n minst onduidelijk, zo niet misleidend. Maar het is wel verplicht delen, er is geen keuze. Gezien de dominante marktpositie van TM is er ook geen alternatief, geen andere zaal waar ik die band zou kunnen zien onder andere voorwaarden. Kaartjes aan de deur kopen zou misschien nog kunnen maar dit gaat om voorverkoop en de kaartjes zijn waarschijnlijk op voor de dag voorbij is.

Ik zie dus geen vrije keuze in het delen van mijn telefoonnummer als ik nog naar grote concerten/voorstelling toe wil wat die zitten allemaal bij TicketMaster. Om te klagen bij TM moet ik eerst inloggen en dat gaat niet.

Uiteraard heb ik eerst geprobeerd om contact op te nemen met TM zelf maar na het invullen van hun contactformulier krijg een blanco pagina zonder enige vorm van bevestiging. Dat alleen is al een klacht waard.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Terecht punt wat je maakt... Zeker als je kijkt in het privacy-beleid wáár je data ook nog eens verwerkt wordt (hint: da's buiten de EER).

Ik lees in het privacy beleid het volgende:
Om bezwaar te maken tegen personalisatie, kun je jouw voorkeuren binnen jouw account wijzigen. Als deze optie niet beschikbaar is, kan je contact met ons opnemen en dan zullen wij dit voor jou doen.
Ik zou dat eens proberen... Als dat niet tot het gewenste resultaat leidt, zou je het eens kunnen aankaarten bij de AP. Al staat er sinds gisteren een artikel op de frontpage dat de AP nog steeds moeite heeft met het verwerken van de hoeveelheid meldingen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Tnx, aankaarten bij TM zelf heb ik al geprobeerd maar het formulier is stuk.
Dat staat natuurlijk los van mijn klacht, maar is wel erg typisch...

Ik heb inmiddels het e-mail adres van hun FG/DPO gevonden dus ga ik het daar meer eens proberen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:18
Ben je nog in contact gekomen met de FG/DPO?

Ik verbaasde mij gisteren ook erg toen ik ticket, dat ik eerder had gekocht via Ticketmaster, weer wilde verkopen via Ticketmaster. Ze willen dan namelijk bijzonder veel informatie van je weten. Ze willen de volgende identiteitsgegevens hebben: voor- en achternaam, volledig adres, telefoonnummer, geboortedatum.

Daarnaast willen ze nog bankgegevens van je weten. Op zich logisch dat ze een IBAN nodig hebben om het geld over te maken. Echter heb je twee opties: verificatie via Adyen of handmatig invoeren van IBAN (waar mogelijk een bankafschrift wordt gevraagd ter controle).
Toen ik voor Adyen koos en mijn bank (ASN bank) selecteerde zag ik dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-0LzEmhagxZOCd23rHsUSslXiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ylzux0txAn3fbKU2LBm1vCLZ.png?f=fotoalbum_large

Omdat het mij niet helemaal duidelijk is welke 'betaalgegevens' worden doorgegeven heb ik contact opgenomen met ASN bank. Hun antwoord was als volgt:
Je geeft toestemming dat andere bedrijven gegevens van de betaalrekening bij ASN Bank ophalen. ASN Bank verstrekt: IBAN-nummer, tenaamstelling (mede)rekeninghouder, saldo, productnaam, bij- en afschrijvingen en bijbehorende transactiegegevens.
En dit dus bijna een maand lang! (zie screenshot)

Het is toch te bizar voor woorden dat dit allemaal wordt gevraagd. En dat alleen zodat ze geld over kunnen maken naar een klant toe. Zelf bij de aanvraag van mijn hypotheek was het niet nodig om deze informatie aan te leveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
S-1-5-7 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:50:
Ben je nog in contact gekomen met de FG/DPO?
Ik wordt afgepoeierd met standaardantwoorden.
Het is toch te bizar voor woorden dat dit allemaal wordt gevraagd. En dat alleen zodat ze geld over kunnen maken naar een klant toe. Zelf bij de aanvraag van mijn hypotheek was het niet nodig om deze informatie aan te leveren...
Macht maakt makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-1-5-7
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:18
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:44:
Ik wordt afgepoeierd met standaardantwoorden.
Jammer... Dan ga ik daar in ieder geval ook geen tijd en moeite in stoppen.
Bij welke andere organisaties zouden dit soort zaken gemeld kunnen worden? Ik denk de AP? Wellicht de ACM?

[ Voor 7% gewijzigd door S-1-5-7 op 13-08-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
Maar als je een account aanmaakt kun je toch ook gewoon de 2FA code krijgen via je mail die je opgeeft?

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:46
Ik denk dat ze bij Ticketmaster de ervaring hebben dat mensen te makkelijke wachtwoorden kiezen bij hun account (dat gebeurt overal) en er daardoor vaak problemen ontstaan bij de ingang. Je raadt het wachtwoord van een account en kunt naar binnen bij een concert. Als je wilt weten welk account je moet targetten, hoef je alleen maar op sociale media te kijken naar welke concerten mensen gaan. Even onderzoek doen naar zo'n persoon en je hebt een vrij grote kans om de gegevens te vinden die mensen vaak als wachtwoord gebruiken. Je kunt dan de tickets downloaden en als je een beetje op tijd bent, ga je eerder dan de eigenaar naar binnen. De rechtmatige eigenaar van het ticket komt er dan niet meer in, start een klachtenprocedure en wil (terecht) z'n geld terug.

Dus door je 06-nummer als de-facto 2-factor authenticatie te gebruiken, maken ze het veel moeilijker voor scammers om op deze manier tickets te stelen. Volgens mij doet TM verder niks met deze 06-nummers, maar als je je zorgen maakt zul je dus een extra 06-nummer regelen. Met tegenwoordige multisim- en esim-telefoons is dat geen enkel probleem. Je kunt ook een klacht indienen, TM zou prima (naast het 06-nummer) een extra methode van 2-factor authenticatie kunnen implementeren, maar dat zal niet in een nachtje gebeurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 08:28
S-1-5-7 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 22:50:
Ik stond hier ook erg van te kijken toen ik eens tickets wilde verkopen via Tickemaster zelf ja! Dat gaat via Ticketswap een stuk laagdrempeliger... Ik heb uiteindelijk voor handmatige verificatie gekozen en na enkele dagen was dat geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
SgtElPotato schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:43:
Maar als je een account aanmaakt kun je toch ook gewoon de 2FA code krijgen via je mail die je opgeeft?
Vroeger wel, zo heb ik mijn account ooit aangemaakt. Maar toen ik er recent weer gebruik van wilde maken mocht ik niet verder zonder een telefoonnummer op te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
PhilipsFan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:46:
Dus door je 06-nummer als de-facto 2-factor authenticatie te gebruiken, maken ze het veel moeilijker voor scammers om op deze manier tickets te stelen.
Maar ze maken het wel makkelijker voor criminelen om mijn telefoonnummer te stelen, dat staat immers nu ook bij TM in de database. Het is prima dat ze 2FA aanbieden, heel goed zelfs, maar dat kan ook zonder een telefoonnummer verplicht te stellen.
Volgens mij doet TM verder niks met deze 06-nummers,
"Volgens mij" is niet goed genoeg voor mij.
Ten eerste vertrouw ik een bedrijf als TM niet echt. Ik zie die er helemaal toe in staat om mijn gegevens te gebruiken op een manier die ik niet wil. Het staat vast in hun privacy statement maar ik heb helemaal geen zin om dat door te lezen. Dat kost maar een hoop tijd en het verandert toch niks, die kaartjes kon ik alleen via TM kopen, ik kan niet naar een concurrent die het beter geregeld heeft als er iets in dat privacy statement staat wat me niet bevalt. Ik wil dat soort overwegingen niet hoeven maken bij iedere stap van mijn leven. Ik geef ze liever niks, dan kan er ook niks mee gebeuren.

Daarnaast weet ik dat er aan de lopende band datalekken zijn, ook bij grote bedrijven die hun zaakjes redelijk goed op orde hebben. Overal lekt wel eens wat, vast ook bij TM. Dat heeft verder niks met TM zelf te maken. Als algeheel principe deel ik zo min mogelijk data. Wat ze niet hebben kan niet lekken.
maar als je je zorgen maakt zul je dus een extra 06-nummer regelen. Met tegenwoordige multisim- en esim-telefoons is dat geen enkel probleem.
Telefoonnummers zijn niet gratis en ik heb er al meerdere. Ik zit er niet op te wachten dat iedere dienst z'n eigen telefoonabonnement nodig heeft.
Je kunt ook een klacht indienen,
Gedaan, afgewezen.
TM zou prima (naast het 06-nummer) een extra methode van 2-factor authenticatie kunnen implementeren, maar dat zal niet in een nachtje gebeurd zijn.
Dat zou heel mooi zijn maar ze willen niet.

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-08-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:10
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:45:
Telefoonnummers zijn niet gratis en ik heb er al meerdere. Ik zit er niet op te wachten dat iedere dienst z'n eigen telefoonabonnement nodig heft.
Tja voor een paar euro per maand heb je al een sim-only die je eventueel zou kunnen gebruiken hiervoor. Je hebt nu gewoon 2 keuzes (3 als je moeite wilt doen). Dat is of gewoon gebruik maken van hun service en je telefoonnummer opgeven (of eventueel een 2e nummer). Hun service niet gebruiken (kan niet want grote kans dat die kaartjes nergens anders aangeboden worden). Of een melding maken bij het AP of iets dergelijks en kijken hoe er je in je recht staat.

En daarnaast zal er vast een stukje zekerheid voor hun zelf in zitten om bij eventuele oplichting of niet het maar op makkelijker je gegevens door te kunnen spelen naar de juiste instanties.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06

mjl

Ugh

davasch schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:51:
[...]

Ik stond hier ook erg van te kijken toen ik eens tickets wilde verkopen via Tickemaster zelf ja! Dat gaat via Ticketswap een stuk laagdrempeliger... Ik heb uiteindelijk voor handmatige verificatie gekozen en na enkele dagen was dat geregeld.
En wederom transactie kosten berekenen… ik heb uiteindelijk mijn overgebleven tickets via marktplaats moeten verkopen omdat een paar dagen voor het concert staanplaats tickets niet meer verkocht kunnen worden… precies het moment dat je er achter komt dat iemand ziek is of onverhoopt niet mee kan, je kan er wat dat betreft niet veel mee. Overigens moet je de autorisatie via IdIN actief verwijderen, anders blijven ze toegang houden tot jou transacties.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:46
mjl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:40:
[...]

En wederom transactie kosten berekenen… ik heb uiteindelijk mijn overgebleven tickets via marktplaats moeten verkopen omdat een paar dagen voor het concert staanplaats tickets niet meer verkocht kunnen worden… precies het moment dat je er achter komt dat iemand ziek is of onverhoopt niet mee kan, je kan er wat dat betreft niet veel mee. Overigens moet je de autorisatie via IdIN actief verwijderen, anders blijven ze toegang houden tot jou transacties.
Die transactiekosten, daar krijg je ook een dienst voor geleverd. Je weet namelijk dat als je een (tweedehands) concertticket koopt via Ticketmaster, dat het ticket ook echt geldig is. Als je het via Marktplaats doet, dan kom je daar pas bij de ingang achter, er is geen online manier om de geldigheid van een ticket te controleren. En zelfs als die er wel was, dan kan de oorspronkelijke eigenaar nog steeds naar binnen en sta jij dus voor een dichte poort.

Bij Ticketmaster krijg je een nieuw ticket en wordt het oorspronkelijke ongeldig gemaakt. Je weet dus zeker dat je ticket geldig is en dat niemand een kopie heeft. Gezien de prijzen van concertkaarten vind ik dat wel geruststellend.

Overigens was ik laatst bij een concert via Ticketmaster waar je de tickets niet onderhands kunt doorverkopen. De enige manier om naar binnen te kunnen, is de (bewegende) qr-code scannen vanuit de Ticketmaster app. Ik denk toch dat er veel mee gesjoemeld wordt en dat ze zich op deze manieren willen indekken tegen schadeclaims.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 08:28
Dat zal zeker meespelen, maar het is natuurlijk voor Ticketmaster ook wel erg fijn om de hele keten (van concertzalen, ticketverkoop en nu ook doorverkoop) zelf te beheren en daar flink op te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:06

mjl

Ugh

PhilipsFan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Die transactiekosten, daar krijg je ook een dienst voor geleverd. Je weet namelijk dat als je een (tweedehands) concertticket koopt via Ticketmaster, dat het ticket ook echt geldig is. Als je het via Marktplaats doet, dan kom je daar pas bij de ingang achter, er is geen online manier om de geldigheid van een ticket te controleren. En zelfs als die er wel was, dan kan de oorspronkelijke eigenaar nog steeds naar binnen en sta jij dus voor een dichte poort.

Bij Ticketmaster krijg je een nieuw ticket en wordt het oorspronkelijke ongeldig gemaakt. Je weet dus zeker dat je ticket geldig is en dat niemand een kopie heeft. Gezien de prijzen van concertkaarten vind ik dat wel geruststellend.

Overigens was ik laatst bij een concert via Ticketmaster waar je de tickets niet onderhands kunt doorverkopen. De enige manier om naar binnen te kunnen, is de (bewegende) qr-code scannen vanuit de Ticketmaster app. Ik denk toch dat er veel mee gesjoemeld wordt en dat ze zich op deze manieren willen indekken tegen schadeclaims.
Ik kon het ticket via ticketmaster doorsturen naar iemand, daarmee stond die gewoon in hun app zonder extra kosten. De ontvanger weet dan dat het gewoon een werkende qr is.

Maar wellicht is dat per concert weer anders afhankelijk van de afspraken met een artiest of de concert lokatie.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:21

kodak

FP ProMod
Wat waren hun inhoudelijke argumenten eigenlijk om je klacht(en) af te wijzen? Ze kunnen het immers niet zomaar afwijzen met bijvoorbeeld een inhoud ontwijkende reactie of een reactie die tegenstrijdige is met hun voorwaarden en privacyverklaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyboy01
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15-05 22:46
PhilipsFan schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:46:
Ik denk dat ze bij Ticketmaster de ervaring hebben dat mensen te makkelijke wachtwoorden kiezen bij hun account (dat gebeurt overal) en er daardoor vaak problemen ontstaan bij de ingang.
Accountbeveiliging is inderdaad niet overbodig nu de tickets vooral digitaal via het account gaan.

Echter ligt een groot deel van de aard van deze controle in het tegengaan van bots. Bij Ticketmaster absoluut, maar in het algemeen is dat bij de meeste diensten vaak het verhaal wanneer ze hierom vragen. Robots komen toch nét even iets minder snel langs dat soort SMS-verificaties dan een echt persoon, helemaal als het om een hele groep bots gaat en daar een stapel aan unieke nummers voor nodig zijn die allemaal langs die controle moeten. Nummers kunnen namelijk bij veel diensten maar één tot een aantal keer gebruikt worden tot ze als bekend geregistreerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-06 22:36

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ticketmaster heeft nog niet zo lang geleden een flinke breach gehad. Maar waarom ze alléén een telefoonnummer toestaan is vreemd.
Dat is zo achterhaald.
Ze moeten een authenticator app ondersteunen als één van de opties.
Maar goed daar heb je nu niets aan. Vervelende situatie die je niet kunt veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
kodak schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:12:
Wat waren hun inhoudelijke argumenten eigenlijk om je klacht(en) af te wijzen? Ze kunnen het immers niet zomaar afwijzen met bijvoorbeeld een inhoud ontwijkende reactie of een reactie die tegenstrijdige is met hun voorwaarden en privacyverklaring.
"het is voor de veiligheid"

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-06 22:35

jurroen

Security en privacy geek

Dat is eigenlijk exact die zelfde leus als "national security" wat in die VS veelal een smoes is om moeilijk vragen niet te hoeven beantwoorden.

Ik ben vorig jaar naar en concert geweest waarbij de ticketsales ook via TM verliepen. Ik weiger zelf echter pertinent om mobiele apps te gebruiken van dit soort boeren. Dus ik heb tickets via computer gekocht, toen was er alleen de eis voor een mobiel nummer (en een dooiebomendrukker voor de tickets zelf).

Ik vond dat ook al lelijk eis. Enfin, burner opgegeven. Wil dit weekend weer wat tickets bestellen - ben benieuwd of ik dan ook ineens extra verificatie moet doorlopen. Zo ja: beter maken ze hun borst nat dan :X

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
Hadden ze er echt geen inhoudelijke onderbouwing bij hoe het past bij de voorwaarden? Want een mening geven zonder inhoudelijk in gaan op de onderbouwing van een klacht of of vraag is misschien makkelijk, maar niet de bedoeling bij keuzes over persoonlijke gegevens. Dit is precies waarom men inhoudelijke verantwoording hoort af te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
kodak schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:58:
[...]
Hadden ze er echt geen inhoudelijke onderbouwing bij hoe het past bij de voorwaarden? Want een mening geven zonder inhoudelijk in gaan op de onderbouwing van een klacht of of vraag is misschien makkelijk, maar niet de bedoeling bij keuzes over persoonlijke gegevens. Dit is precies waarom men inhoudelijke verantwoording hoort af te leggen.
Dat was de eerste en tweede reactie.Na enig aandringen kwamen ze met het volgende.
Tweefactorauthenticatie is verplicht voor alle accounts en de veiligheidsredenen waarnaar we verwijzen, zijn bedoeld voor accountbescherming en -beveiliging en om te valideren dat u de echte accounthouder bent wanneer u toegang krijgt tot onze diensten. Dit zorgt ervoor dat accounts in handen van fans blijven.

Telefoonnummers worden voor alle accounts bewaard, omdat deze regelmatig nodig zijn voor tweefactorauthenticatie. Wanneer consumenten hun e-mailadres moeten bijwerken of hun wachtwoord moeten wijzigen, wordt het telefoonnummer gebruikt dat is gebruikt tijdens de registratie en dat is gekoppeld aan de 2FA. Voor eventuele wijzigingen aan het account moet 2FA worden geactiveerd. Dit zorgt ervoor dat alleen de klant die het account heeft aangemaakt de noodzakelijke wijzigingen kan doorvoeren.

Het telefoonnummer wordt niet voor andere doeleinden gebruikt, tenzij u zich bij het aanmaken van uw account hebt aangemeld voor mobiele marketing. Bij de opt-in wordt duidelijk gemaakt of SMS-marketing hieronder valt.

Houd er rekening mee dat telefoonnummers gescheiden worden gehouden als onderdeel van onze wereldwijde accountbeveiligingsvereisten.
Deze tekst gaat niet echt in op de bezwaren die ik heb gemaakt dus het zal wel een standaard tekst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 08:04

Liberteh

All your base belong to me

Mooi hé, die doorgedrukte AML regels waarbij ook partijen als Ticket Master gezien worden als financiële organisaties die het e.e.a. moeten doen om aan te kunnen tonen dat ze stiekem geen witwas praktijken ondersteunen.... dit is gewoon KYC. Ik blijf het apart vinden dat partijen als TM dit niet gewoon zegt. Het staat bijvoorbeeld wel gewoon in hun privacy beleid

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Dat is het niet, ik wil namelijk alleen maar kaartjes kopen, niet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 08:04

Liberteh

All your base belong to me

CAPSLOCK2000 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:18:
Dat is het niet, ik wil namelijk alleen maar kaartjes kopen, niet verkopen.
Om onwettig gedrag te voorkomen of op te sporen, om onze wettelijke rechten te beschermen of om deze af te dwingen zoals toegestaan door de wet. Dankzij jullie informatie kunnen we er bijvoorbeeld voor zorgen dat tickets in handen komen van echte fans. Als zodanig kunnen we jouw gegevens gebruiken om ticketdoorverkoop, misbruik van ons intellectueel eigendom (bv. onze merken of die van onze event partner(s)), fraude of andere misdrijven te voorkomen.

AML -> KYC. Simpel.

De naleving van wettig gedrag en het opsporen van onwettig gedrag is al enige tijd bij partijen gelegd die financiële diensten aanbieden en ondanks dat je niet gebruik maakt van de verkopende kant is het inmiddels toch zo in elkaar verweven dat jij opeens een geldig telefoonnummer op moet geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Liberteh op 17-08-2024 16:24 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak

kodak

FP ProMod
CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:39:
[...]
Deze tekst gaat niet echt in op de bezwaren die ik heb gemaakt dus het zal wel een standaard tekst zijn.
Er vanuit gaan dat het een standaard tekst is lost het probleem niet op dat het antwoord jou niet zomaar genoeg veiligheid toont vergeleken met het alternatief je persoonlijke gegeven niet langer dan nodig te bewaren.

De wetgever heeft geen eisen gesteld dat een bedrijf aan de klanten een duidelijke risico-afweging moet verantwoorden. Maar wel dat een afweging niet zomaar voldoet. Wat je kan doen is ze wijzen dat het nodig zijn je persoonlijke telefoonnummer te bewaren niet uit hun antwoord blijkt.

Zoals ik het antwoord lees lijkt er mogelijk een meningsverschil tussen nodige verwerking en gemak te zijn. Als klant geef je je telefoonnummer om eenmalig of meermalig toegang te krijgen voor hun diensten je mogelijk een ticket te verkopen, leveren of beschikbaar te hebben. Maar het bedrijf weet vooraf niet of je eenmalig of vaker de diensten wil gebruiken. Het bedrijf lijkt het toegang geven en persoonlijke gegevens verwerken als dienst te zien. Alsof je klant bent om in te loggen, in plaats van om mogelijk tickets te kopen en ontvangen.

Je kan dus vragen wat er op gebied van veiligheid bezwaarlijk aan is dat ze je telefonnummer niet elke keer opnieuw vragen. Al laat het antwoord zich raden: dan kan iedere crimineel die je gebruikersnaam en wachtwoord heeft weten te verkrijgen of raden een eigen nummer gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Grrrrr je denkt even snel tickets te kopen en je bent gelijk je gegevens kwijt aan een walgelijke partij als Ticketmaster. Ik erger me eraan dat ik mijn nummer niet kan verwijderen. Weet iemand hoe dat kan bij Ticketmaster?

Ik neig ernaar om gebruik te maken van het recht om vergeten te worden en ze een verzoek te sturen tot het verwijderen van de gegevens.. ..iedere keer als ik een ticket via hun platform moet bestellen.

Los daarvan ga ik een klacht indienen bij het bedrijf dat samenwerkt met Ticketmaster. Zorg gewoon voor een fatsoenlijk platform.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Topicstarter
Zenomyscus schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:22:
Grrrrr je denkt even snel tickets te kopen en je bent gelijk je gegevens kwijt aan een walgelijke partij als Ticketmaster. Ik erger me eraan dat ik mijn nummer niet kan verwijderen. Weet iemand hoe dat kan bij Ticketmaster?
Ik heb een "gratis SMS" site gezocht en het nummer van die site opgegeven als mijn telefoonnummer.
Gelukkig zijn er geen controles bij het bestellen van kaartjes. Dat laat ook nog eens zien dat het helemaal niet nodig is om een telefoonnummer te bewaren.
Ik neig ernaar om gebruik te maken van het recht om vergeten te worden en ze een verzoek te sturen tot het verwijderen van de gegevens.. ..iedere keer als ik een ticket via hun platform moet bestellen.
Ik verwacht dat binnen de kortste keren je telefoonnummer wordt geblokkeerd als fraudeur/ongewenst dus ik zou hier een prepaid burner sim voor gebruiken. Zelf bestel ik vrij veel kaartjes en zou het snel onwerkbaar worden om steeds met de hand nieuwe accounts aan te maken en ze handmatig weer op te zeggen. Misschien maar eens kijken of het te automatiseren valt. Een kleine wrapper die voor iedere bestelling een nieuwe account registreert, die direct na ontvangst van het kaartje weer opzegt en dan de account laat verwijderen met een beroep op de databankwet.

Hoeveel je daar aan hebt? Ze beloven je data te verwijderen na 90 dagen nadat het verwijderingsverzoek is goedgekeurd (en geen idee hoe lang dat kan duren). Zelfs als je maar vier kaartjes per jaar koopt sta je nog permanent in hun database. En je kaartjes worden ongeldig verklaard zodra je je account opzegt, dus de periode tussen aanschaf van de kaartjes en het optreden sta je sowieso in hun database. En dan staat er nog een rij uitzonderingen voor "boekhoudkundige en fiscale doeleinden" en dat kan werkelijk alles zijn.

Pagina: 1