Advies / aanbeveling camera en verlichting voor oprit / tuin

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis4b
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 14-11-2024
Het is een beetje een dood paard, daarvoor excuses, maar het ontwikkelt zich ook zo snel dat specifieke aanbevelingen van 2022 enz wellicht niet meer actueel zijn.

Bij een familielid is 's nachts, bij een 20 jaar oude auto, op de eigen oprit, de benzineslang aan de onderkant doorgesneden om benzine te stelen.. ze hebben wel een hele halve tank weten mee te nemen. Rotzooi en veel gedoe om die paar euros. Ze zijn erg geschrokken.

Ik zou graag buitenverlichting willen openhangen met bewegingsmelder, en 1 of 2 camera's. Mij is bewust dat een camera niets voorkomen kan, maar het schrikt wellicht wat af en geeft een beter gevoel, helemaal als op afstand via een app af en toe gekeken kan worden (zijn veel van huis).

Voor mijzelf zou ik zoals meestal hier geadviseerd wordt inderdaad kwaliteits POE cameras nemen en integreren met een server thuis, maar voor familie moet het eigenlijk liefst zo eenvoudig mogelijk en via een app kunnen met bijvoorbeeld opslag op SD kaartje en toegang op afstand om in te zien en te kunnen bewaren e.d. Dan kom je volgens mij bij Eufy uit ?

Wat zou hier goed advies zijn voor bijvoorbeeld (uitbreidbaar tot) 3 camera's ? (bv heb je een basisstation nodig of niet? liefst geen stroomkabels moeten trekken om iets op de gevel te hangen. Geen maandelijkse abo kosten?) Iets als een EUFY Spotlight Cam Solar 2k? Op het moment neig ik naar een setje zoals de Eufycam 3 3-pack + HomeBase 3.

Bewegingsmelders voor verlichting is op zich niet zo spannend maar misschien zijn er inmiddels "smart" melders die niet reageren op een egel of poes en/of waar je zones in kunt stellen zodat hij niet steeds op iedere windvlaag aanvliegt ? (in plaats van alleen X graden horizontaal en Y graden verticaal)

Voor verlichting kun je laag en aan het eind van de tuin zetten (zoals ook monumenten belicht worden), of gewoon hoog en naar beneden gericht. Daar nog tips voor ?

Misschien zijn er ook handige links of inspiratietopics :)

Voor de volledigheid: de buren vinden het prima en hebben zelf ook camera's, die alleen helaas niets opgevangen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door Dennis4b op 03-07-2024 13:24 . Reden: Concrete suggestie toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-05 13:26
Geen aanbevelingen, wel slechte ervaring met Eufy.

Ik kocht twee jaar terug een Eufy homebase 2 met een drietal extra camera's, videodeurbel en een handvol deur-/raamsensoren. Al met al zo'n 600 euro verder. Dit alles met het idee: ik zit niet aan een abonnement of cloud vast en mijn beelden staan lokaal.

Alles heeft een jaar goed gewerkt, daarna kwam er een ingrijpende update van de Eufy app. Die is waardeloos, zelfs zo waardeloos dat de buitencamera's opeens zeer beperkt zijn in hun bereik en niet meer door de homebase worden gevonden. Alle camera's zijn 2x vervangen door de verkoper maar dat bood geen oplossing. De hele set hangt er nog, maar doet het dus niet. Volgens verkoper moet ik wachten op 'een update van de Eufy app in de tweede helft van 2024, welke deze wifi-problemen moet oplossen'...

Eufy zelf wijst naar drukte op wifikanalen en het feit dat de update van de app is gericht op het bredere/sterkere wifisignaal van de homebase 3. Een scan van de beschikbare kanalen laat zien dat de kanalen waar de homebase en camera's op draaien gewoon vrij zijn. Daarenboven: de homebase maakt zijn eigen netwerk waar de camera's aan worden verbonden, maar je kunt het door de homebase gebruikte kanaal niet wijzigen: Eufy verwijst naar het wijzigen van het kanaal op je eigen router zodat de homebase vrij baan krijgt. Dat klinkt leuk, maar ik kan de wifi-kanalen op alle routers van de buren natuurlijk moeilijk wijzigen.

Lang verhaal kort, zodra ik de boel hier vervang:
- met Eufy ben je voor de werking van het spul nog steeds afhankelijk van een app, waarbij een update jouw setje zomaar waardeloos kan maken. Heb je een probleem dan kun je dat niet zelf oplossen; dus
- koop PoE en draai in je eigen omgeving, geheel onafhankelijk van abbo, apps of cloud bij een derde partij.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 03-07-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis4b
Mr. Stom schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:50:
Geen aanbevelingen, wel slechte ervaring met Eufy.
...
Ai dat is wel balen. Ik zou inderdaad ook liever geen cloud willen, maar ik heb nog geen goede oplossing gevonden om een lokaal systeem toch gebruiksvriendelijk via een app (telefoon dus) te kunnen benaderen om in ieder geval live mee te kunnen kijken. Notificatie bij beweging of via microfoon praten met een bezorger is minder belangrijk.

Met HA enz wordt dat een hoop geknutsel (dat ik moet onderhouden :'( ) en weegt die moeite niet per se op tegen op goed geluk toch maar bv een kant en klaar oplossing te proberen..

Maar misschien zijn er toch betere ideeen, vandaar dit topic dus :) Dank voor het delen van jouw ervaring en ik hoop dat die oplossing voor jouw situatie inderdaad snel komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Camera's helpen niet echt, dan is het 'kwaad' al geschied.
Zorgen dat ze niet op de oprit kunnen komen helpt wel, investeer in een degelijk hek wat afgesloten kan worden i.p.v. te trachten met ingewikkelde digitale / technische oplossingen boeven buiten de deur te houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:16
Wij hebben een systeem van Bascom, met UTP kabels (nieuwbouw, vooraf bedacht waar) en een locale recorder die ik via een app kan benaderen en live mee kan kijken. Neemt alle beweging op binnen een gezette zone en bewaard deze tot de schijf vol is, netto bijna een maand. (ook te downloaden uiteraard)

Camera's hangen aan de muur en zijn goed zichtbaar. Kwaliteit kan wat beter dus zou de Dome Plus aanraden over de Pro die ik heb. Al meerdere malen vreemde kostgangers op beeld gehad, 2 keer de beelden mogen delen met de politie en daarvan is er 1 gebruikt om iemand ook daadwerkelijk te identificeren en oppakken. Bij de laatste ook een extra lamp op beweging-sensor geplaatst die net iets sneller reageert dan de sensor van de camera, maar daardoor gaat de camera ook weer eerder opnemen 8)

Resultaat onder het dievengilde; ze lopen m'n oprit op, lamp gaat aan, ze zien de camera hangen (zit 2 meter naast de lamp) en draaien gelijk om. Nu al 3 keer gezien dat ze dit zo doen, ook dat ze ruim om het huis heen lopen en bij de buren gaan kijken ipv bij ons, preventieve werking denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis4b
Yaksa schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:01:
Camera's helpen niet echt, dan is het 'kwaad' al geschied.
Je hebt geen ongelijk, maar..
Holk schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:11:
... preventieve werking denk ik.
en daarbij had ik graag teruggezien hoe zo'n jojo onder een auto gaat liggen, en dan, met een jerrycan? Lopend? Met een stinkend busje voor de deur? Of gelijk in zijn eigen tank? geen idee eigenlijk :)

Maar wat dieper gegraven en het is wel een beetje een rabbit hole met eigenlijk al heel veel topics hierover.. :$

Ik neig nu naar de NVR kant die een app aanbieden zonder abo (waar de video van de NVR komt en de cloud alleen de verbinding organiseert met IP adressen doorgeven enz), en dan zit je bijvoorbeeld bij Reolink of Ubiquity. (Bascom kan ik niet zo veel vinden? Is een re-label?)

Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis4b
Het is uiteindelijk een unifi protect setup geworden met cloud key en combinatie poe en wifi camera's. Ook hele felle verlichting opgehangen met bewegingsmelder.

Wife acceptance factor is top en het is erg gelikt, de app werkt perfect, zowel thuis als remote. Ben helemaal tevreden.

Dank voor het meedenken.
Pagina: 1