Op de fietsstrook op de Kinkerstraat staat een taxi zonder knipperlichten aan. Als fietser ben ik genoodzaakt uit te wijken naar de daarnaast liggende trambaan. Als ik de taxi bijna voorbij ben blijft mijn achterwiel in de tramrails haken en ik val vlakvoor de stilstaande taxi. Mijn vraag, mag deze taxi hier staan? Ongeveer 50 meter verder en eerder waren er plekken om veilig te staan.
Je bedoelt ter hoogte van de pinkerstraat?
[ Voor 7% gewijzigd door Roenie op 03-07-2024 12:40 ]
Nee, dat mag niet:
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/fietsstrook
Edit: het is blijkbaar een fietssuggestiestrook lees ik hieronder. Dan mag het wel.
Er is een juridisch onderscheid tussen fietsstroken en fietssuggestiestroken.
https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/fietsstrook
Edit: het is blijkbaar een fietssuggestiestrook lees ik hieronder. Dan mag het wel.
Er is een juridisch onderscheid tussen fietsstroken en fietssuggestiestroken.
[ Voor 91% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 03-07-2024 12:45 ]
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
De Amsterdammer is gespot
Straatnaam geven en er van uit gaan dat iedereen weet dat het Amsterdam is.
Maar ja, een auto mag daar stilstaan, want het zijn onderbroken strepen en het is dus slechts een fietssuggestiestrook. Tenzij iets anders dit verbied.
Edit: het criterium of het wel/geen fietsstrook is, is blijkbaar de aanwezigheid van een fietssymbool. Die is er wel, dus fietsstrook, dus auto's mogen hier niet stilstaan.
Maar ja, een auto mag daar stilstaan, want het zijn onderbroken strepen en het is dus slechts een fietssuggestiestrook. Tenzij iets anders dit verbied.
Edit: het criterium of het wel/geen fietsstrook is, is blijkbaar de aanwezigheid van een fietssymbool. Die is er wel, dus fietsstrook, dus auto's mogen hier niet stilstaan.
[ Voor 26% gewijzigd door marcop23 op 03-07-2024 13:10 ]
Waarschijnlijk eigen onkunde bij iemand anders proberen neer te leggen

Maar, ben je echt gevallen of is dit slechts hypothetisch?
I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning
Inderdaad, en dat in AmsterdamD-Ed schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:52:
Nieuwe user en meteen een zeiktopic omdat je niet kunt fietsen..
Ontopic: TS had natuurlijk ook gewoon even kunnen wachten. je hoéft er immers niet voorbij
Op deze strook staat een fiets dus daar mag een auto niet stoppen. Neemt niet weg dat dit Amsterdam is. Het verkeer is daar per definitie chaotisch. Kun je daar niet mee omgaan, ga dan lopenEen fietsstrook is een door middel van doorgetrokken of onderbroken strepen gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht. Er is wettelijk niets geregeld over de kleur van de fietsstrook, die kan dus gewoon grijs zijn zoals het asfalt of een afwijkende kleur hebben (vaak rood).
Een fietssuggestiestrook is ook een gemarkeerd deel van de rijbaan, welke de indruk wekt voor fietsers bedoeld te zijn. Vaak wordt dat aangegeven door een onderbroken streep maar soms door een afwijkende kleur of afwijkende bestrating. Essentieel is echter dat op een fietssuggestiestrook geen afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht.
De fietssuggestiestrook heeft geen enkele juridische status en biedt dus geen enkele bescherming voor de fietser. Al het andere verkeer mag er net als de fietser gebruik van maken en er op stoppen en parkeren.
Bij een fietsstrook is dit niet het geval. Op de fietsstrook mag in beginsel geen ander verkeer komen en er mag ook geen ander verkeer op stoppen of parkeren.
/f/image/iThcWVcaNVtQBgDS4q8vzJWC.png?f=fotoalbum_large)
Blijkbaar is het daar (Streetview) een fietsstrook omdat er een fietssymbool op getekend is.marcop23 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
De Amsterdammer is gespotStraatnaam geven en er van uit gaan dat iedereen weet dat het Amsterdam is.
Onderbroken streep verandert dat niet maar betekent slechts dat het overschreden mag worden om bijvoorbeeld een parkeerhaven te bereiken.
Zonder fietssymbool is het een fietssuggestiestrook.
Wat dat betreft dus duidelijk.
De chaos wordt gecomplementeerd door borden als verplicht fietspad, onderbord snorfiets verboden, en laden/lossen toegestaan op bepaalde tijdstippen (niet verenigbaar met fietsstrook), en inrijverboden (al dan niet in combinatie met borden die daar weer niet verenigbaar mee zijn). Man man man.
[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2024 13:00 ]
Als ik het weet, iemand die met een boog om Amsterdam heen fietst, dan moet een Amsterdammer het al helemaal weten. Nooit met een kleine hoek de (tram)rails over fietsen. Liever een hoek dicht bij de 90 graden dan bij de 0 graden.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Hoogstens een toerist in Amsterdam.marcop23 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
De Amsterdammer is gespotStraatnaam geven en er van uit gaan dat iedereen weet dat het Amsterdam is.
Een echte Amsterdammer laat zijn wiel niet in de traimrails komen
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.