Drinkwaterbuffer niet makkelijk heet te krijgen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdeG
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01-05 21:42
Ik heb een probleem met het warm maken van een drinkwater buffer via een houtvergassingsketel.

Het gaat dan om een vat met drinkwater van 500 liter die via twee spiralen warm is te maken.
Daarnaast staan ook nog twee 1000L buffers met 'CV-water'.

Het drinkwater vat 'stoken' we via een zonneboiler of (als er geen zon genoeg is) via een houtvergassingsketel.
Die zonneboiler hebben we onderin aangesloten, de vergassingsketel bovenin. Dat leek ons het meest logisch.

Een driewegklep maakt het mogelijk om het drinkwatervat te verwarmen, of de cv-vaten met de houtvergassingsketel. Het idee is dat we eerst het drinkwatervat heet stoken en dan de cv-vaten.
(De zonneboiler kan overigens ook switchen tussen drinkwatervat en cv-vaten, maar daar gaat het nu niet over).

Het nadeel van het drinkwatervat is dat de warmte die je via de spiraal erin stopt via convectie door het vat zal moeten trekken. En dat gaat niet goed, of in ieder geval niet snel genoeg.

Ik heb een sensor bovenin het vat en een sensor net tussen de spiralen, dus net onder de 'probleem' spiraal. Deze worden zeker hoger, maar erg langzaam.
Volgens mij is het belangrijkste probleem dat het water direct om de spiraal te snel heet is waardoor de spiraal de warmte niet meer kan afgeven waardoor de retourtemperatuur vanaf het vat te hoog is.

De houtvergassingsketel begint water te sturen vanaf ongeveer 70 graden en de hele kachel stop wanneer deze tegen de 86 graden begint te lopen. Na verloop van tijd gaat de kachel wel vanzelf weer aan, maar dat pendelen lijkt mij niet ideaal.

Ik krijg het drinkwatervat wel heet door te spelen met de 3-weg klep. Door deze af en toe naar het drinkwatervat te zetten en zo gauw de kachel naar de 84 graden loopt deze weer om te zetten naar de cv-vaten. Maar ook dat lijkt mij geen ideale situatie.

Ik hoop dat ik de situatie helder heb gemaakt en als iemand een goede tip heeft hoor ik dat graag.

Okee, nu de knullige oplossing die ik zelf al heb bedacht, maar waar ik nog niet over uit ben of het verstandig is. Als ik nu een een verbinding leg met een kleine pomp tussen de afvoer van het drinkwatervat en de toevoer? Natuurlijk met een terugslagklep dat ik niet het water terug het drinkwaternet in pomp (volgens mij zit die er al voor in de inlaatcombinatie).
Het idee is dat ik daarmee een stroming in het vat maak waardoor het vat egaler warm kan worden. Het warme water boven komt er dan onderin weer in.
Is dat een goed idee of een heel dom idee?

Beste antwoord (via GdeG op 03-07-2024 13:23)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:11:
Die vaten benutten het ontstaan van temperatuurlagen in het water zodat het water niet koud eruit komt van verse aanvulling als er een slechts beetje uit hebt haalt.

Daarom van onder vullen en boven legen.

En daarom zie je ook vrijwel nooit liggende vaten.

Het vermengen van water doet afstand van die lagen dus zal de temperatuur bij de uitvoer nog langzamer stijgen. Je stopt er namelijk netto niet veel meer energie in als je dat doet.
In dit geval gaat de houtkachel pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Er is dus energie beschikbaar alleen doordat de spiraal in het heetste deel van de boiler zit krijg je dat er niet in.

Ga je nu mengen met een pompje zal de spiraal beter zijn warmte kwijt kunnen in dat buffervat.

Je hebt dan geen gelaagdheid maar dat was ook niet het doel op moment van laden.

Dus boiler laden is pompje aan, boiler ontladen/in rust pompje uit.

Van belang is natuurlijk ook de oppervlakte van die spiraal die kan ook domweg te klein zijn om het vermogen van de houtcv over te brengen naar het water in de boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 03-07-2024 12:45 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Dat laatste idee wordt ook wel toegepast bij de legionella run van sommige warmtepomp boilers om zodoende het hele vat homogeen naar 60 graden plus te krijgen.
Dus dat is zeker geen heel dom idee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:26
Die vaten benutten het ontstaan van temperatuurlagen in het water zodat het water niet koud eruit komt van verse aanvulling als er een slechts beetje uit hebt haalt.

Het vermengen van water doet afstand van die lagen dus zal de temperatuur bij de uitvoer nog langzamer stijgen. Je stopt er namelijk netto niet veel meer energie in als je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GdeG
Dat zijn snelle antwoorden. Dank daarvoor.
Gezien het antwoord van Jeroen3 denk ik dat ik de vraag een stuk simpeler kan maken.

De gelaagdheid van buffervaten is zeer belangrijk bij het ontladen, maar werkt mij bij het opladen tegen.

De CV-vaten werken overigens perfect, daar zie je heel mooi van boven naar beneden de temperaturen oplopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Loir52iMDNyVJhtJs3dl7JQCTSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a5DBJWgOCLLsq4FY5oNQGfy4.png?f=user_large
(De bovenste sensor zit hoger dan de inlaat om redenen...., vandaar de kleine afwijking)

Helaas dus niet bij het vat wat via de spiraal warm moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door GdeG op 03-07-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Is de verschiltemperatuur te laag dat je de energie er in in krijgt?

[ Voor 33% gewijzigd door jeroen3 op 03-07-2024 12:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:11:

In dit geval gaat de houtkachel pendelen omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Er is dus energie beschikbaar alleen doordat de spiraal in het heetste deel van de boiler zit krijg je dat er niet in.

Ga je nu mengen met een pompje zal de spiraal beter zijn warmte kwijt kunnen in dat buffervat.

Je hebt dan geen gelaagdheid maar dat was ook niet het doel op moment van laden.

Dus boiler laden is pompje aan, boiler ontladen/in rust pompje uit.

Van belang is natuurlijk ook de oppervlakte van die spiraal die kan ook domweg te klein zijn om het vermogen van de houtcv over te brengen naar het water in de boiler.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald.42 op 03-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05 09:10
Als de temperatuur boven de spiraal ook niet snel oploopt, denk ik dat een circulatiepomp niet superveel gaat helpen.

Wat is eigenlijk de temperatuur van de meter boven de spiraal? En wat is dan de retourtemperatuur? Hoeveel m2 is de spiraal, en wat is het vermogen van de ketel? Heb je misschien een linkje naar het vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Ronald.42 ja dat zou kunnen werken. Zodra de houtkachel aan is en de temperatuur boven een bepaalde grens is een circulatiepomp inschakelen.

Eigenlijk wil je omschakelen naar de onderste spiraal, maar dat zal hier niet gaan omdat het een andere lus is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:09:
@Ronald.42 ja dat zou kunnen werken. Zodra de houtkachel aan is en de temperatuur boven een bepaalde grens is een circulatiepomp inschakelen.

Eigenlijk wil je omschakelen naar de onderste spiraal, maar dat zal hier niet gaan omdat het een andere lus is.
En omdat daar waarschijnlijk glycol in zit?

Ik ben wel benieuwd hoe groot die bovenste spiraal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GdeG
Heren (vermoed ik), bedankt voor het meedenken.

Korte antwoorden:
Geen idee wat het oppervlak van de spiraal is.
De andere spiraal bevat glycol.

Ik heb geleerd dat ik waarschijnlijk teveel vermogen via de spiraal probeer over te brengen. Maar ja ik moet/wil het doen met wat ik heb.

Verder heb ik geconstateerd dat het 'probleem' het grootst is wanneer de boel aan het starten is. Het lijkt erop dat er toch een soort interne convectiestroom op gang moet komen. En dat lukt met drie keer de driewegklep omzetten. Inmiddels is daar een stukje code voor geschreven dus ik hoef daar niet meer naar te kijken.

Ik ga het probleem dus nog even aanzien. Drie keer pendelen van de klep vind ik acceptabel. En nu kan ik dat in de logs nakijken. Blijft het probleem echt problematisch, dan ga ik voor zo'n tussenpomp. Dan zal ik dat hier zeker melden.

Nogmaals bedankt.
Pagina: 1