Vochtprobleem bij overgang schuin dak en muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09-06 22:05
Bij de overgang van het schuine dak links naar de bakstenen muur rechts is een vochtprobleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IU51B9AaRgM21SMYVXsRzVY_zGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8UPasdeyuuBXApkD2ZOF88Wo.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb een paar dakpannen opgetild langs die rand maar daaronder is het droog. Er is wel deze scheur in de stenen band boven de muur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgKonP4KCnT93kv_B_ALDPUhIvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/403wj6rFiH6Oe3sxdwzv65ZM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SS1_vi-Jw28RTtSDxXsiKa0Dnn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ez6xAAtBU7SItAsTu6FHHuv4.jpg?f=fotoalbum_large
De positie van die scheur komt aardig overeen met de bovenkant van de vochtplekken, dus misschien loopt er water door die scheur de muur in. Het is trouwens een steensmuur zonder spouw, oud huis :). Ik zou kunnen proberen om de scheur dicht te maken, daarna de muur goed drogen van binnenuit met behulp van een elektrisch kacheltje, en dan afwachten of het droog blijft.

Mijn vragen:
  • Zou die scheur inderdaad het probleem zijn, of moet ik eerst verder onderzoek doen?
  • Waarmee kan ik de scheur het beste opvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:47
Ik denk dat je het probleem al hebt gevonden inderdaad. Zo'n scheur laat meer water door dan je denkt en maakt zo de enkelsteensmuur eronder nat/vochtig.

Als proef op de som zou je de scheur kunnen proberen te vullen met iets van een speciale dak reparatie kit die geschikt is voor scheuren/steen (of andere geschikte kit).

Eventueel zou je na drogen de afgekitte scheur en het gebied er omheen in kunnen smeren met iets van rubber seal als extra bescherm- en waterkerende laag.

Is het onder/bij die loodslabben onder dat "afdakje" op het einde uit de 1e foto ook nat?

[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 03-07-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Scheur is de oorzaak inderdaad. Schimmelplekken kun je ook prima wegkrijgen met hg schimmelreiniger. Pas op met je kleding en ventileer, want het slaat op je adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Verdacht scheurtje inderdaad. Hoe is die erin gekomen?

Ik zou die scheur niet zomaar gaan vullen as is.
Ik zou de scheur enigszins uitfrezen zodat je heel goed weet wat je aan het doen bent en genoeg ruimte creëert om e.e.a. echt goed af te dichten.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
Bedankt allen voor de snelle reacties! Die reparatiekit klinkt goed. De scheur is denk ik smal genoeg om daarmee goed op te vullen.
Is het onder/bij die loodslabben onder dat "afdakje" op het einde uit de 1e foto ook nat?
Nee, niet voor zover ik kan zien. Die slabben zitten niet goed vast en sluiten ook niet echt goed aan, maar water lijkt daar niet langs te komen.
Schimmelplekken kun je ook prima wegkrijgen met hg schimmelreiniger.
Dat is ook een goeie tip. We willen toch dat schuine dak en die muur nog aanpakken (isoleren, mogelijk wandverwarming) maar als dat te lang duurt kunnen we het intussen proberen schoon te maken.
Verdacht scheurtje inderdaad. Hoe is die erin gekomen?
Dat weet ik niet. Ik gok werking van het gebouw, mogelijk icm zwaar verkeer -- er rijden veel vrachtwagens langs. Er kwamen ook hier en daar scheuren in de muren, die zijn een jaar of wat geleden nog via een aannemer hersteld en die keek daar niet van op. Ze hebben toen ook dat "afdakje" -- onderste horizontale deel van diezelfde gescheurde plaat -- weer vastgemaakt aan de rest, die zat los. Dat is die grijze streep die je ziet op de tweede foto.
Ik zou de scheur enigszins uitfrezen zodat je heel goed weet wat je aan het doen bent en genoeg ruimte creëert om e.e.a. echt goed af te dichten.
Dan wordt het wel wat te breed om met die pasta te dichten neem ik aan; zou er dan een nieuw stuk steen in moeten?

Ik vind de optie met reparatiepasta wel goed klinken, want makkelijk, en iig die tweede die Terrz linkt zegt dat het flexibel blijft, dat lijkt me nuttig als het allemaal nog niet is uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:54
Wil je het niet vervangen, kun je de scheur volzetten met bitumen kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 15:45
Je zou die scheur eens dicht kunnen smeren met tixophalte. Lekt het dan nog dan moet je het in de waterdichtheid van de bakstenen/voegen of de loodslabben moeten zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:18
@badna

Je kan het nu tijdelijk dichtkitten.

Maar je geeft aan dat je de muur en het dak wilt aanpakken en isoleren.
Dan zou ik wel een meer permanente oplossing kiezen.

Een mooie oplossing die ook erg lang houdbaar is, is zink.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbVMDOY4Pr3GW_o8IdB-YVGzwHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kgMvrIhjXBNLklrjWnOoNQvN.png?f=user_large

Ook in verband met dat het werkt door het verkeer, wil je dat er een waterdichte afdekking op ligt.
Als je straks geisoleerd hebt, zie je lekkage pas VEEL later, omdat het isolatiemateriaal vocht opzuigt.
Ook met de dampdichte folies kan je het vocht dan in de constructie opsluiten waardoor je veel grotere problemen kan krijgen.

[ Voor 28% gewijzigd door FRANQ op 04-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
Als het een oud gebouw is dan moet je ook even iets zoeken wat past, zulke scheuren met Tixophalte voldrukken is gewoon onzin. Daar zijn voegmortels voor en een permanentere oplossing is zoals @FRANQ aangeeft een zinken afdekking.
Schimmel binnen met wat natuurazijn deppen en dan is het zo weg.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8E25HzPYLWylHaOK9wsvtud-6uU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5UDqwTnwv5sgGZ4z1IEniDsZ.jpg?f=fotoalbum_large
We hebben het dichtgekit met de reparatiekit van Aquaplan. Minder dan een tientje en weinig werk. Als het water inderdaad door de scheur de bakstenen inliep, zou dit toch voorlopig goed moeten helpen.

Bedankt ook voor de betere/lange-termijnoplossingen. Ik houd ze in gedachten voor als deze quick fix toch niet voldoet. Nu maar eens die schimmel proberen weg te smeren, kijken of dat lukt met azijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:31
Wat zit er onder die dakpannen die langs die muur lopen? Je zou verwachten dat vanuit de muur lood over de pannen hoort te liggen… als ik het goed zie, maar kan het ook verkeerd zien lijkt daar wel lood langs te lopen, maar zit het niet over de pannen en recht naar beneden? Of zit er een goot onder die pannen? Want anders loopt het zo ertussen naar binnen.

Voor de duidelijkheid een foto van wat ik bedoel

Afbeeldingslocatie: https://www.mbddakwerken.nl/wp-content/uploads/2022/10/20211013_114044.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Passie-m op 04-07-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
FRANQ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:10:
@badna

Je kan het nu tijdelijk dichtkitten.

Maar je geeft aan dat je de muur en het dak wilt aanpakken en isoleren.
Dan zou ik wel een meer permanente oplossing kiezen.

Een mooie oplossing die ook erg lang houdbaar is, is zink.
[Afbeelding]

Ook in verband met dat het werkt door het verkeer, wil je dat er een waterdichte afdekking op ligt.
Als je straks geisoleerd hebt, zie je lekkage pas VEEL later, omdat het isolatiemateriaal vocht opzuigt.
Ook met de dampdichte folies kan je het vocht dan in de constructie opsluiten waardoor je veel grotere problemen kan krijgen.
Deze zinken lijst valt wel over de pannen. In zijn situatie is dat niet met de steen. Dus water heeft hier vrije inloop. Zo’n lijst met wat overstek over de pannen is dan veel beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
@Passie-m Er zit een soort goot onder de pannen aan de rand van het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1cNRonxVzWhJg9Kr7Z0i83DA68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r8ng0j4gozkZJsGdeRHHBKcn.jpg?f=fotoalbum_large
Het is misschien niet zo duidelijk op de foto, maar onder de verwijderde pan zit rechts hout maar links een metalen goot. Dit lijkt het water goed af te kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:19
Je zou eventueel om groter hechting oppervlakte te krijgen de scheur een stukje kunnen inslijpen en dan vullen.
Dan kan je vaak ook iets meer vulling aanbrengen en als die flexibel is dan kan het ook beter werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:31

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De waterschade lijkt ook veel hoger te zitten dan de scheur het kan makkelijk een 20 cm omoog kruipen maar veel meer meestal niet. (al komt dat ook voor) maar mij lijkt er toch ook een probleem hoger te zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 06-07-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
badna schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 10:55:
@Passie-m Er zit een soort goot onder de pannen aan de rand van het dak:
[Afbeelding]
Het is misschien niet zo duidelijk op de foto, maar onder de verwijderde pan zit rechts hout maar links een metalen goot. Dit lijkt het water goed af te kunnen voeren.
Ah duidelijk! Gelukkig een goot dus, dan lijkt dit niet het probleem. Of zie je gekke dingen in of rondom te goot? Lood wat niet goed aansluit/ kieren, of niet goed in de muur zit waar het achter kan. Is de goot ergens gaan kieren? Denk het haast niet hoor. Maar zou alles even nalopen of je iets geks ziet toevallig ? Zit er misschien in de nok iets niet goed waar het water naar beneden kan lopen? Zou even goed kijken naar gaten en kieren.

Vanaf een foto kan je soms kleine details niet goed zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
twain4me schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:46:
De waterschade lijkt ook veel hoger te zitten dan de scheur het kan makkelijk een 20 cm omoog kruipen maar veel meer meestal niet. (al komt dat ook voor) maar mij lijkt er toch ook een probleem hoger te zitten.
Dat denk ik ook. Want lijkt wel helemaal langs de muur te lopen tot in de nok zowat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badna
twain4me schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 13:46:
Passie-m schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:27:
Dat denk ik ook. Want lijkt wel helemaal langs de muur te lopen tot in de nok zowat…
Dat valt mee hoor. De schaal is moeilijk in te schatten van de eerste foto, maar alles dat je ziet is nog onder de gording halverwege het schuine dak. Ik zal eens de rolmaat erbij pakken maar de bovengrens van de vochtproblemen komt volgens mij aardig in de buurt van de scheur.
* badna pakt rolmaat
De bovenste vochtplekjes zitten zo'n 15 cm boven de scheur, en zijn wat kleiner en minder uitgesproken dan de bulk schimmel en vocht eronder.

@Passie-m Die goot en aansluiting ervan met de rest zien er vrij degelijk uit -- vergeleken met de rest van het dak in elk geval :P. Rondom de nok verwacht ik geen problemen, want de nokvorsten zijn wat recenter. Ik kan nog kijken hoe de aansluiting is van de nokvorst op die goot, je weet nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
badna schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 17:17:
[...]

[...]

Dat valt mee hoor. De schaal is moeilijk in te schatten van de eerste foto, maar alles dat je ziet is nog onder de gording halverwege het schuine dak. Ik zal eens de rolmaat erbij pakken maar de bovengrens van de vochtproblemen komt volgens mij aardig in de buurt van de scheur.
* badna pakt rolmaat
De bovenste vochtplekjes zitten zo'n 15 cm boven de scheur, en zijn wat kleiner en minder uitgesproken dan de bulk schimmel en vocht eronder.

@Passie-m Die goot en aansluiting ervan met de rest zien er vrij degelijk uit -- vergeleken met de rest van het dak in elk geval :P. Rondom de nok verwacht ik geen problemen, want de nokvorsten zijn wat recenter. Ik kan nog kijken hoe de aansluiting is van de nokvorst op die goot, je weet nooit.
Leek even hoger, maar is inderdaad lastig in te schatten. als het overeen komt met die scheur hoogte dan zou ik even kijken wat het doet als die dicht zit. Een klein kiertje of gaatje kan soms al voor veel ellende zorgen, zeker met wind erbij.
Pagina: 1