Isolatiewaarde voordeur 1.4: goed genoeg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:01
Wij gaan onze kozijnen en buitendeuren laten vervangen. Ons huis is een jaren-70 huis dat nog niet goed geisoleerd is, maar we willen hiermee vast een stap maken. De ramen worden allemaal triple-glas.

Een leverancier zegt me dat de isolatiewaarde van de geoffreerde voordeur 1.4 is. Het gaat om een kunststof deur met een ruitje van HR++-glas (dit wordt de enige ruit die niet triple-glas is).

Het getal zegt me niet zoveel. Volgens de leverancier voldoet dit aan de voorwaarden om subsidie voor aan te vragen, maar ik wil ook graag begrijpen of dit qua comfort en energieverbruik een voldoende goede waarde is.

Gezien de prijsklasse van de deur ga ik ervan uit dat het geen topklasse zou zijn, dus er zullen vast beter isolerende deuren zijn. Maar is de waarde van 1.4 voor de hedendaagse normen goed genoeg of zouden we hoger moeten mikken?

De voordeur komt uit in de hal die een open verbinding met het trappenhuis en dus ook de overlopen op de 1e en 2e verdieping heeft. De huidige voordeur is een houten deur met ruitjes van enkel glas. Dus we gaan er sowieso vast op vooruit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-05 17:27
Heb je al gezocht bij google naar 'isolatiewaarde voordeur'? Dan krijg ik namelijk direct een lijstje aan waardes en of dat goed, matig of slecht geïsoleerd betekent :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
Hahn schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:11:
Heb je al gezocht bij google naar 'isolatiewaarde voordeur'? Dan krijg ik namelijk direct een lijstje aan waardes en of dat goed, matig of slecht geïsoleerd betekent :)
Ja, maar dan kom ik zo ver ik kan zien uit bij pagina's van deurenleveranciers, die ik ervan verdenk niet geheel onafhankelijk te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
U-waardes (warmtedoorgangscoëfficiënt) zijn objectieve metingen, dus daar kunnen ze niet echt mee sjoemelen.

Een waarde van 1.4 valt in de categorie 'goed'. Er bestaan deuren met lagere waardes, die dan onder 'zeer goed' zullen vallen, maar die zullen hoogstwaarschijnlijk ook duurder zijn. Aan jou de keuze of je de prijs/kwaliteit nu acceptabel vindt.

Maar zoals met alle vergelijkingen: met 1 voorbeeld kan je niet vergelijken :) Dus ik zou sowieso eens kijken naar andere voordeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 03-07-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xs1Qim85ac5ZmZkhsG1amp4N0Ww=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3N253yXlsBmT9JRif65QNhZH.webp?f=fotoalbum_large

Bron: https://deurdirect.nl/een...verschil-groot-resultaat/

Deuren met U waarde van 0.8 worden als uitstekend beschouwd
U waarde is 1/R waarde

Dus een R waarde van 1.25 is goed :)
R waarde van 1.4 is, super goed? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
99ruud99 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:24:
[Afbeelding]

Bron: https://deurdirect.nl/een...verschil-groot-resultaat/

Deuren met U waarde van 0.8 worden als uitstekend beschouwd
U waarde is 1/R waarde

Dus een R waarde van 1.25 is goed :)
R waarde van 1.4 is, super goed? :)
Lager is beter, dus 1.4 is niet super goed als 1.25 slechts goed is ;) Je hebt het over R-waarde, niet U-waarde, mijn fout.

Ik volg alleen niet helemaal waarom je denkt dat de R-waarde 1.4 zou zijn? Volgens mij heeft TS het over een U-waarde van 1.4.

R-waarde van 1.4 zou namelijk een U-waarde van (1/1.4 =) 0.71 zijn, wat me sterk lijkt, gezien deze opmerking: "Gezien de prijsklasse van de deur ga ik ervan uit dat het geen topklasse zou zijn, dus er zullen vast beter isolerende deuren zijn."

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 03-07-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
De leverancier zegt "de isolatiewaarde is 1.4".

Voor triple glas heeft hij het over een isolatiewaarde van 0.7, dus ik neem aan dat hij het over de U-waarde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
aap schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:45:
De leverancier zegt "de isolatiewaarde is 1.4".

Voor triple glas heeft hij het over een isolatiewaarde van 0.7, dus ik neem aan dat hij het over de U-waarde heeft.
Dat is dan Udeur idd, die 0.7 is Uglas

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1