Vaatwasser sproeikop los gekomen (Bauknecht BCIF 3033 DELTS)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-02 14:45
Bij onze inbouw Bauknecht vaatwasser (Bauknecht BCIF 3033 DELTS) is sinds een paar dagen de sproeikop bovenin (zie foto) los gekomen. Het lijkt alsof er een onderdeel mist om het in place te houden, maar dat is niet duidelijk. De handleiding geeft geen uitsluitsel en er ligt niks onderin de vaatwasser of het opvangmandje. Het lijkt overigens ook als ik nu de foto zie dat er in het gat iets gedraaid moet worden om het vast te zetten, maar het bovenste grijze rondje wat in het gat moet zitten, zit vast en kan niet gedraaid worden... Helaas is de garantie na 5 jaar net (3 weken) verlopen en reperatiekosten zijn standaard 219 euro bij Whirlpool (waar Bauknecht onder valt) :-( .

In mijn internet speurtocht heb ik tot nu toe geen tips kunnen vinden mbt mijn probleem of onderdelen die zouden kunnen helpen. Helaas biedt de site van Bauknecht ook geen kennisbank waar dit soort informatie te vinden is. De vaatwasser werkt verder prima, maar vaat wordt dus niet echt goed schoon meer door dit probleem.

Ik hoop dat er iemand kennis of tips heeft over dit probleem, of misschien goede (zelf) reparatie sites weet die hierbij kunnen helpen. Of misschien dezelfde vaatwasser waardoor we kunnen achterhalen hoe het hoort te zitten :-) .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnLJWFGk_LvVGwl5OgfCxMiuIVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdZYpHnaHGvr77iBQqppNouq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ezwizard op 03-07-2024 10:10 ]

Beste antwoord (via ezwizard op 14-08-2024 10:51)

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 27-04 14:16
Ik denk dat je er toch niet onderuit komt om de vaatwasser uit te bouwen,
het bovenste bevestiging stuk (ring/moer/dop) voor de standpijp/stijgbuis ligt nu los,
(bovenop het "dak" van de vaatwasser)
enigste manier is de vaatwasser uitbouwen, de standpijp/stijgbuis boven in het gat
houden en de bevesting van bovenaf (dak van vaatwasser) vast zetten (bajonet sluiting),
Ik heb even in het onderdelen diagram van een whirlpool (power clean) vaatwasser gekeken,
(is precies hetzelfde als de bauknecht power clean),
de standpijp/stijgbuis hoeft niet gedemonteerd te worden als je de vaatwasser uitbouwt,
mocht het zo zijn dat de nokjes van de standpijp/stijgbuis te veel of flink beschadigd zijn,
dan wel de hele standpijp/stijgbuis vervangen,
volgens het onderdelen diagram dient er een sproeikop bovenaan de standpijp vast te zitten,
(is "meestal" een wit sproeikopje),
je zegt dat de vaat nu redelijk schoon wordt (schoon is beter) ondanks de losse standpijp,
maar de standpijp krijgt nu hij bovenin los zit, wel de nodige krachten te verwerken als je de bovenste korf/lade er uit schuift,
aangezien de bovenste korf/lade in de standpijp/stijgbuis vast gedrukt wordt (in de water toevoer, van de sproeiarm),
ik denk zelf dat het niet lang zal duren voordat de standpijp/stijgbuis volledig los komt of zelfs afbreekt.
misschien toch maar en poging wagen om de vaatwasser uit te bouwen, goed kijken hoe hij nu vast zit,
en na reparatie weer hetzelfde inbouwen en fixeren, moet te doen zijn lijkt me.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-04 09:30
Als ik de foto bekijk dan lijkt het alsof je de sproeier in het gat moet drukken en dan een kwartslag (tegen de klok in vanaf onderen gezien) moet draaien zodat de twee uitstekende delen over het witte driehoekje in het gat vallen en zo op hun plaats blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Sepio schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:53:
Als ik de foto bekijk dan lijkt het alsof je de sproeier in het gat moet drukken en dan een kwartslag (tegen de klok in vanaf onderen gezien) moet draaien zodat de twee uitstekende delen over het witte driehoekje in het gat vallen en zo op hun plaats blijft.
Precies, daar lijkt het wel op, alleen het bovenste dingetje is niet draaibaar en de hele sproeiarm (natuurlijk) ook niet. Dus dat maakt het vreemd, vandaar ook dat ik mij hardop afvroeg of er misschien een onderdeel mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:00
Kan je dat "bovenste dingetje" loshalen, erin draaien en vervolgens de losgehaalde kant weer vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 13:05
Het lijk erop dat je het bovenste "witte" een kwartslag moet draaien,

Als het inbouw is even uitbouwen en dan boven plaat eraf (of hele ombouw dit verschilt per waatwasser) en dan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Arjan_25 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:53:
Het lijk erop dat je het bovenste "witte" een kwartslag moet draaien,

Als het inbouw is even uitbouwen en dan boven plaat eraf (of hele ombouw dit verschilt per waatwasser) en dan bekijken.
Bedoel je van binnenuit? mmm na wat perikelen in het begin dat we de vaatwasser hadden hebben we de vaatwasser een soort van gelijmd aan de vloer :*) dus even eruit is niet echt een optie. Maar inderdaad, iets lijkt er in gedraaid te moeten worden. Ik ga vanavond kijken hoever ik kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
KNed schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:47:
Kan je dat "bovenste dingetje" loshalen, erin draaien en vervolgens de losgehaalde kant weer vastmaken?
Tot nu toe niet, maar dat ga ik vanavond toch nog maar eens proberen omdat het de meest logische oplossing lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan_25
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-04 13:05
Nee niet van binnenuit, maar vanaf de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbra
De hele standpijp (zo heet dat ding) demonteren, goed kijken waar en hoe hij vast zit en tot onderin losmaken,
(zo dat je de hele standpijp in handen hebt),
dan bovenin (bij het gat) de standpijp schuin houden en het 1ste lipje in het gat plaatsen,
daarna de standpijp zo recht als mogelijk houden en het andere lipje (2de) er in drukken,
vergt wel een beetje kracht, maar als het goed is klikt het 2de lipje er zo in en zit hij weer vast,
dit is een klem verbinding , geen draai verbinding,
daarna de standbuis weer vast maken tot onderin.
als de lipjes of 1 van de lipjes niet kapot (versleten) zijn zit het weer vast zoals het moet.
zijn de lipjes of 1 er van wel kapot dan nieuwe standpijp plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Limbra schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:06:
De hele standpijp (zo heet dat ding) demonteren, goed kijken waar en hoe hij vast zit en tot onderin losmaken,
dan bovenin (bij het gat) de standpijp schuin houden en het 1ste lipje in het gat plaatsen,
daarna de standpijp zo recht als mogelijk houden en het andere lipje (2de) er in drukken,
vergt wel een beetje kracht, maar als het goed is klikt het 2de lipje er zo in en zit hij weer vast,
als de lipjes of 1 van de lipjes niet kapot (versleten) zijn zit het weer vast zoals het moet.
Zo! Dat klinkt als een vakman _/-\o_ Bedankt voor de tips, ik ga er de komende dagen mee aan de slag en hoop het te fixen. Ik heb overigens het vermoeden dat 1 van de "lipjes" een beetje kapot is, dus mogelijk dat ik moet zoeken naar een nieuwe standpijp (alsof ik er verstand van heb 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Limbra schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:06:
Na wat meer onderzoek ben ik er achter gekomen dat het bovenste (gele) plaat waar het geheel in moet klikken, los zit. Geen idee of dat normaal vast moet zitten. En het link lipje lijkt inderdaad afgebroken. Ik heb alle rekken uit de vaatwasser gehaald en stuk voor stuk de vaatwasser delen eruit gehaald. Maar de standpijp krijg ik er met geen mogelijkheid uit. Maar ik snap wel waarom dat een goede oplossing zou zijn. Mocht er nog een manier zijn om die standpijp er ui te halen dan hoor ik hem graag. Anders ga ik toch maar het grijze dopje terug drukken in het gat en met een rubberlijm (die tegen de chemicaliën kan van de vaatwasser) alles hopelijk vastmaken.

Nog een andere vraag; weet er iemand of er nog een sproeideel onder de bovenkant van deze standpijp hoort te zitten? Of is de uitlaat aan de onderkant hier gewoon de sproeier?

[ Voor 5% gewijzigd door ezwizard op 31-07-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbra
Welk grijs dopje bedoel je?
Eerst even een rectificatie op hetgeen ik eerste vermeld heb: dit is gèèn klik vast verbinding maar een
bajonet verbinding (stijgpijp kwart slag draaien)" ik had eerst een ander model in gedachten",
vandaar dat hoe dan ook de stijgbuis los gemaakt dient te worden, tenzij deze een los rond kapje
heeft met bajonet sluiting/fitting,
Ik heb helaas geen technische exploded view van deze vaatwasser,
vaatwasser dient sowieso uitgebouwd te worden,
volgens mij zit de stijgpijp onder het filter rooster geschroefd of ingeschoven,
onderste sproeiarm demonteren, filter houder los maken, filter rooster verwijderen,
als het goed is zie je dan hoe het bevestigd is,
normaal gesproken zit een standpijp met klemmen vast, maar ik heb dit type met
"powerclean systeem" helaas nog niet eerder gerepareerd,
anders eventueel de "witte" toevoer buis waar de standpijp aan vast komt te zitten
van bovenaf tegenhouden, (onder de isolatie op de bovenkant),
deze "witte" toevoer buis heeft altijd wel een beetje speling, maar dient zeker niet los te zitten,
*lijmen met 1 of andere rubberlijm o.i.d. gaat inwendig en met een beetje pech ook uitwendig lekken,
dit power-clean systeem werkt met hoge druk, bij een lekkage valt de druk naar de naar
de andere sproei armen weg,
De uitvoering met bestek lade heeft bovenin ook een sproeiarm dus in totaal 3 sproeiarmen,
1 onderin (boven de filterbak), 1 aan/onder de bovenste korf (glazen-mokken-schoteltjes korf)
en 1 boven de bestek lade aan de koppeling van de stijgbuis, (die bij jou los is gegaan),
Heb je de vaatwasser nieuw gekocht ? (dan dient de sproeiarm van de bestek lade er toch bij te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Limbra schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:29:
Welk grijs dopje bedoel je?
Eerst even een rectificatie op hetgeen ik eerste vermeld heb: dit is gèèn klik vast verbinding maar een
bajonet verbinding (stijgpijp kwart slag draaien)" ik had eerst een ander model in gedachten",
vandaar dat hoe dan ook de stijgbuis los gemaakt dient te worden, tenzij deze een los rond kapje
heeft met bajonet sluiting/fitting,
Ik heb helaas geen technische exploded view van deze vaatwasser,
vaatwasser dient sowieso uitgebouwd te worden,
volgens mij zit de stijgpijp onder het filter rooster geschroefd of ingeschoven,
onderste sproeiarm demonteren, filter houder los maken, filter rooster verwijderen,
als het goed is zie je dan hoe het bevestigd is,
normaal gesproken zit een standpijp met klemmen vast, maar ik heb dit type met
"powerclean systeem" helaas nog niet eerder gerepareerd,
anders eventueel de "witte" toevoer buis waar de standpijp aan vast komt te zitten
van bovenaf tegenhouden, (onder de isolatie op de bovenkant),
deze "witte" toevoer buis heeft altijd wel een beetje speling, maar dient zeker niet los te zitten,
*lijmen met 1 of andere rubberlijm o.i.d. gaat inwendig en met een beetje pech ook uitwendig lekken,
dit power-clean systeem werkt met hoge druk, bij een lekkage valt de druk naar de naar
de andere sproei armen weg,
De uitvoering met bestek lade heeft bovenin ook een sproeiarm dus in totaal 3 sproeiarmen,
1 onderin (boven de filterbak), 1 aan/onder de bovenste korf (glazen-mokken-schoteltjes korf)
en 1 boven de bestek lade aan de koppeling van de stijgbuis, (die bij jou los is gegaan),
Heb je de vaatwasser nieuw gekocht ? (dan dient de sproeiarm van de bestek lade er toch bij te zijn).
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie! De vaatwasser heeft nog steeds dezelfde staat helaas. Ik durf het vastlijmen met rubberlijm oid nog niet aan, vanwege 48 uur droogtijd en uitbouwen is geen optie. Ondanks dat de lijm aangeeft tegen genoeg hitte en chemicaliën te kunnen. Bij het inbouwen door de keukenleverancier (5 jaar geleden) kwam de vaatwasser al vrij snel los van de standaard bevestigingspunten, waardoor hij uiteindelijk gefixeerd is en niet heel makkelijk los te halen. Dus dat doe ik liever niet.
De standpijp krijg ik inderdaad niet verder los. Ik had alles er zover uitgehaald, maar zie met geen mogelijkheid hoe ik de standpijp er dan uitkrijg zonder de vaatwasser er helemaal uit te halen. Ik zal straks nog een poging wagen en mss nog wat fotos maken.
Heel vreemd dat je zegt dat ik nog een 3e sproeiarm zou moeten hebben boven de besteklade. Die heb ik nooit gehad, en als ik hem al had dan zou ik het denk ik wel hebben gezien als hij eraf zou zijn gekomen. Maar ik ben het met je eens dat de bovenste dopje van de uitloper van de standpijp er uitziet alsof daar nog iets op moet zitten.
Gelukkig wordt de vaat nog redelijk schoon met de huidige situatie, de vraag is alleen hoe lang nog :-).

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• Limbra
Ik denk dat je er toch niet onderuit komt om de vaatwasser uit te bouwen,
het bovenste bevestiging stuk (ring/moer/dop) voor de standpijp/stijgbuis ligt nu los,
(bovenop het "dak" van de vaatwasser)
enigste manier is de vaatwasser uitbouwen, de standpijp/stijgbuis boven in het gat
houden en de bevesting van bovenaf (dak van vaatwasser) vast zetten (bajonet sluiting),
Ik heb even in het onderdelen diagram van een whirlpool (power clean) vaatwasser gekeken,
(is precies hetzelfde als de bauknecht power clean),
de standpijp/stijgbuis hoeft niet gedemonteerd te worden als je de vaatwasser uitbouwt,
mocht het zo zijn dat de nokjes van de standpijp/stijgbuis te veel of flink beschadigd zijn,
dan wel de hele standpijp/stijgbuis vervangen,
volgens het onderdelen diagram dient er een sproeikop bovenaan de standpijp vast te zitten,
(is "meestal" een wit sproeikopje),
je zegt dat de vaat nu redelijk schoon wordt (schoon is beter) ondanks de losse standpijp,
maar de standpijp krijgt nu hij bovenin los zit, wel de nodige krachten te verwerken als je de bovenste korf/lade er uit schuift,
aangezien de bovenste korf/lade in de standpijp/stijgbuis vast gedrukt wordt (in de water toevoer, van de sproeiarm),
ik denk zelf dat het niet lang zal duren voordat de standpijp/stijgbuis volledig los komt of zelfs afbreekt.
misschien toch maar en poging wagen om de vaatwasser uit te bouwen, goed kijken hoe hij nu vast zit,
en na reparatie weer hetzelfde inbouwen en fixeren, moet te doen zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ezwizard
Kan je mij misschien ook helpen aan een goede site of plek waar ik eventueel onderdelen zoals de (waarschijnlijk) missende sproeikop zou kunnen bestellen? Bij de standaard spullen van de vaatwasser zit geen onderdelen lijst met nummers oid... Het ziet er naar uit dat ik straks ergens namelijk wel onderdelen zal moeten aanschaffen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Limbra
Er zijn diverse witgoed onderdelen webshops,
waar je d.m.v. het invullen van het servicenummer/serienummer (staat op de sticker op het apparaat)
de juiste onderdelen kunt vinden en indien nodig kan bestellen.
byv: parts.nl - fixparts.nl - fiyo.nl - allewitgoedonderdelen.nl .......etc.
via het service.no / serie.no krijg je altijd de juiste onderdelen die geschikt zijn voor je apparaat.
Pagina: 1