[AD] Naamgeving gebruikers in active directory

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
We hebben een Active Directory met gebruikers die al zolang als ik hier werk (bijna 25 jaar) is gebaseerd op "Achternaam, Voornaam". Bij elke gebruiker moeten we de Display Name ook steevast 'verkeerd' corrigeren omdat Windows het al logisch invult.

Bijvoorbeeld met een fictieve naam "Anna van den Berg" krijg een:
Display name van "Berg, Anna van den".
First name: "Anna"
Last name: "Berg"

Nou ben ik van mening dat het zo moet:
Display name van "Anna van den Berg".
Last name: "Berg"

Collega denkt dat het misschien zo moet:
Display name van "Anna van den Berg".
Last name: "Berg, van den"

Nu wil ik het graag in 1x goed doorvoeren, dus wil ik het toch even vragen. In M365 worden namelijk de initialen ook weergegeven in het icoon. Op dit moment is dat dus ook achterstevoren, dus daarmee wil ik graag goed uitkomen. Ik ben druk aan het zoeken geweest naar naamconventies voor het AD, maar kom geen duidelijk antwoord tegen.

Hier zijn vast ook genoeg mensen die dit ooit aan de hand hebben gehad, dus ik vraag het maar eens.

Alvast dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via Fairy op 03-07-2024 08:53)

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Het is meer wat jullie zelf willen.
AD (En ook EntraID) snappen niets van onze namen. Voornaam, prima. Achternaam, prima. Maar wij hebben ook nog die tussenvoegsels.

Persoonlijk ga ik met je collega mee (en dat is ook de wijze waarop ik het zelf hanteer)

Dan kan je wel makkelijk zoeken op achternaam in Outlook of Teams (en geloof mij, dat is best waardevol).
Want ik zoek altijd op Berg en niet op van den Berg

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Nu online
AD (En ook EntraID) snappen niets van onze namen. Voornaam, prima. Achternaam, prima. Maar wij hebben ook nog die tussenvoegsels.

Persoonlijk ga ik met je collega mee (en dat is ook de wijze waarop ik het zelf hanteer)

Dan kan je wel makkelijk zoeken op achternaam in Outlook of Teams (en geloof mij, dat is best waardevol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:44
Wij hanteren het zoals je collega aangeeft. En idd, wat Mad Max zegt, dan kun je makkelijk zoeken op achternaam.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[Mad Max] schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 08:30:

Wat het dan weer lastig maakt is de Display Name die Windows voorstelt:

Last name: "Berg, van den"

Resulteert in
Display name van "Anna Berg, van den".

Dat vind ik dan weer onlogisch. Of is het common practice om die Display name dan handmatig te corrigeren?
In dat geval heeft mijn collega gewoon gelijk en gaan we dat zo doen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 03-07-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Nu online
Voor mij wel. En dat doe ik al 20+ jaar. Eigenlijk niet meer, gezien ik nu het met een scriptje aanmaak. Vind ik zelf net iets makkelijker (eigenbouw) waardoor alles gaat zoals ik wil.

Maar ja. Displayname pas je gewoon iedere keer weer aan.