M-vorm zonnepanelen met hoeken 26.6 graden, uitdagingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-10 01:03
Beste Tweakers,

Platdak van 13m hoogte, afmetingen 10 m x 4.2m, ik wil het aantal Kwh productie maximiseren.

Obstructies: 3 afvoerpijpen van de WTW en de CV Ketel.

Van mijn huidige berekening, beste is om 20 panelen van 1762 x 1134 een M-vorm maken (half richting Zuid-West, half richting Noord-Oost), maar dan moeten ze op de hoek van 26.6 gelegd worden.

Bedoeling is voor de airco (koelen + verwarmen) en misschien ook infrarood paneel te gebruiken

De vragen zijn
  • 1) Is mijn 20 panelen van M-vorm met 26.6 graden de beste kwa aantal Kwh ondersteuning voor de Airco + Infrarood paneel ?
  • 2) Obstructie meten: het is niet makkelijk om op het dak te zijn. Het is beetje aan de grens met de buurman.
  • Oplossingen ?
  • [list=1]
  • (2.a) Optie 1: Kies een goedkoopste manier om op het dak te komen meten. Moet dit een hoogwerker ? Hoeveel koste het minimaal ? Regio Randstad
  • (2.b) Optie 2: Hoef geen zorg te maken ! Op de dag van uitvoering (met een lift) kan de monteur iets doen tegen dit obstructie.
  • [/list]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAX6SY9M5Miwx8NTO2NowdhUPkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aZwSg2Rc2MA75s5UAS51kzYU.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmnF5yuV8_hIehdSxb9JBtavzzY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zTGojOhqkPcIRto1y00qc2xj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERHY9IEn4F1I7zJj9zhWeCYFmmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mNf4Ddt1gKLMKZmSir6JJF07.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 03-07-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
1) ik verwacht van wel. Dan laat je gewoon de panelen weg waar die pijpjes uit het dak komen, als die te hoog zijn.
2) zoom in met Google , kijk wat de afstanden zijn. Hoogstwaarschijnlijk mis je 2 panelen.
3)zie hierboven.
4) is er valbescherming aanwezig op je dak?
5) heb je goedkeuring van VvE? Want je mag hier niet zomaar panelen plaatsen. Meestal valt het dak onder eigendom van de VvE. Voordeel: mogelijk willen ze hele dak vol / weten ze dat dak binnenkort aan vervanging toe is, dus kan je hoop besparen.
6) waar kan de lift komen te staan? Ik zie geen straat voor jullie flat.

Ps vergeet niet dat je 30 cm van rand wilt blijven, dus nog iets steiler zetten, of 3x5 op Zuidwest. (Hoe is jouw verbruiks profiel over de dag? Verbruik je ook smorgens, anders is rijen op Zuidwest betere optie).

*Fout gekeken, je houdt 50 cm afstand.
Vraag blijft wanneer je veel gebruikt, kijk eens naar afgelopen jaar de kwartierwaardes.

[ Voor 23% gewijzigd door 99ruud99 op 03-07-2024 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22
Hoe kom je bij de hoek van 26 graden? Uitgerekend? Waarmee/hoe?

Je kunt op 13 m hoogte niet tot de rand leggen vanwege wind en ook regels zichtbaarheid vanaf beneden. Zo hoog als het paneel komt, zo ver moet het ook van de rand af staan.

De normale legsystemen hebben een hoek van 10 of 13 graden voor deze setup.

Veel panelen-boeren hangen overigens op zodra het woord VvE valt (altijd gedoe namelijk), ik weet niet hoe het gedeelde platte dak geregeld is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:22
@99ruud99 volgens mij is het geen flat, maar met dat platte dak alsnog benieuwd hoe dat geregeld is, je kunt dan moeilijk even alleen je eigen stukje vervangen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
- Is geen flat, dus geen VVE
- Lift kan makkelijk: er is genoeg ruimte voor dit woning
- Er is genoeg ruimte aan 2 ranten: 60 cm elke rantjes. En de pannelen zijn 50 cm hoog.
- Waarom 26.6 graden: om 4 rijen x 5 panelen = 20 pannelen te kunnen plaatsen. Zie mijn eerste tekening
- Exacte locatie van die obstructie: Google earth of zelf Sattelite images zijn niet genoeg.
- Huidige verbruik is maar 4000 Kwh/jaar, maar er komt nog Airco van mijn ervaring is het altijd beter om meer dan huidige verbruik te installeren. Er is een terugleveringskosten maar het is niet te veel kostbaar

[ Voor 36% gewijzigd door noucmen op 03-07-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:55

timovd

Voorsprong door techniek

Volgens je tekening is het dak zo'n 4 meter breed en de constructie van de PV-installatie 4,20. Hoe past dat precies? Daarnaast zou ik ruimte overlaten voor onderhoud op het dak.
Het meeste montagemateriaal voor panelen heeft een helling van 10 of 13 graden. Tussen de rijen zit altijd nog ruimte.
20 Panelen gaat echt niet passen op die manier. Is het leggen in portrait een optie? Dan kunnen de panelen wellicht iets langer worden. Dan kunnen er wellicht 16 op.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
timovd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:55:
Volgens je tekening is het dak zo'n 4 meter breed en de constructie van de PV-installatie 4,20. Hoe past dat precies? Daarnaast zou ik ruimte overlaten voor onderhoud op het dak.
Iedere muur aan de 2 kanten is 25 cm dik, dus 3950 + 250 = 4200 mm (4.2 m)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGN2TLmzKk2UW6G8XNgByufeoco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GpDTLHlc4EtFjne70nLvvdKG.jpg?f=fotoalbum_large
Het meeste montagemateriaal voor panelen heeft een helling van 10 of 13 graden. Tussen de rijen zit altijd nog ruimte.
20 Panelen gaat echt niet passen op die manier. Is het leggen in portrait een optie? Dan kunnen de panelen wellicht iets langer worden. Dan kunnen er wellicht 16 op.
Daarom wil ik een custom-made system laten maken. De chinese kunnen dit goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:40
noucmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Iedere muur aan de 2 kanten zijn 25 cm, dus 3950 + 250 = 4200 cm

[Afbeelding]

[...]

Daarom wil ik een custom-made system laten maken. De chinese kunnen dit goed doen.
dus eigenlijk een gewone oost-west systeem. ;)
(zuid-noord is het zelfde, de echte richting boeit niet veel als het zo plat is.)

mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZTKfU3bawwMqnqt9WURkDX-oE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cH0hZVDbOmQwFQCGQkdJQZE9.jpg?f=user_large
oost-west hebben op andere momenten hun top, dus rustig aan met de omvormer die hoeft echt niet te zwaar te zijn.
(dit is wel 2x45graden, met lagere hoek liggen de 2 toppen dichter bij elkaar en de top is hoger.)

het is een smal huisje, en ja je kunt tot de helft van de tussen muur werken.
dus ja grofweg een 420cm zou best kunnen kloppen.
maar pasop, theorie en praktijk zijn niet altijd het zelfde.
een keer het dak op gaan en meten is gewoon verstandig.
(en wat zijn die zwarte strepen? hoe hoog zijn de obstakels? meten is weten, gokken is brokken.)

een rack bouwen voor zo een dak, dat hoeft niet al te moeilijk te zijn.
(vele opties voor, een aantal emmer's met wat alu strippen er in, dan afstorten met beton voor gewicht, geeft opties b.v.)
zie hier op het forum er zijn meer mensen bezig geweest met custom frame's. ;)

(oost-west of heel plat zo als je plant, heeft ook nadelen, vooral winter opbrengst is lager als zuid.
wil je winter opbrengst hang dan panelen aan de muur. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Goede idee ivm een serie omvormer van lager vermogen. Dit heb ik niet opgelet.

De zwarte strepjes zijn de schaduw van de 3 afvoerpijpen van VTW en CV Ketel.

Inderdaad voor de winter dan verticaal is het beste. Maar misschien moet gemeente toestemming krijgen. Gemeente Den Haag

[ Voor 22% gewijzigd door noucmen op 03-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 10:45:
Goede idee ivm een serie omvormer van lager vermogen. Dit heb ik niet opgelet.
normaal op zuid: dan kan je ongeveer 30% meer Wp nemen als je W hebt in je omvormer.
verlies is dan zo laag dat je het amper merkt. (het is maar een paar uur per jaar dat panelen ook echt hun max leveren) uitgaande van 440Wp panelen is dat 20x440=8800Wp - 30% = 6kW omvormer.
oost-west: die komt daar nog boven op
met oost-west kun je grofweg nog wel een 25% meer zakken en kom je uit op 4,5kW omvormer.
De zwarte strepjes zijn de schaduw van de 3 afvoerpijpen van VTW en CV Ketel.
oke, dus je zult waarschijnlijk 2 of 4 panelen minder kunnen leggen?
nu zitten we op een 3,6kW omvormer.

er is nog een dingetje:
1 fase omvormers die hebben het liefste 350Vmpp.
3 fase omvormers hebben het liefste 600Vmpp.
10x33Vmpp=330Vmpp, dus ik raad een 1 fase omvormer aan.
(met dus 2x een mpp, per mpp 10 panelen)
en 1 fase kan beter over weg met 8 panelen als een 3fase.

(als je 3fase in huis hebt, dat boeit niet, word intern in de meter gewoon verrekend.)

(ik heb zelf lang een 4kW omvormer gehad op een 16A groep, een 16A groep klapt er niet uit met 16,0001A.
daar zit nog genoeg marge in voor grofweg 4000/4200VA, ongeveer.
voor als je wat preciezer op de grens wil zitten, maar zorg wel voor een stevige kabel naar de meter kast liever 4mm als 2,5mm.)
Wat bedoeld je met de emmer en alu ?
heel simpel denken:
emmer's op dak, met aluminium strippen een rack maken en in de emmers plaatsen.
emmer vol storten met beton, dan heb je gewicht en waait het niet weg.

maar check het custom rack gedeelte op het forum, er zijn ook mensen geweest die hebben een mal gemaakt, en zo met beton een heel custom rack gegoten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ipv emmers kan je ook betonvoeten kopen...

met de nieuwe regels wordt het maar de veraag of "dak volgooien" nog steeds beste idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor de hele mooi en gedetailleerd info.
Hier is 1 fase: 1 x 35 A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
De rij op "noord oost zal maar 8 of 9 panelen hebben door die pijpjes.
Op zich geen probleem - je wilt minimaal 6 panelen per MPP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:04:
Bedankt voor de hele mooi en gedetailleerd info.
Hier is 1 fase: 1 x 35 A
@99ruud99 zijn tipjes zijn echt niet slecht. ;)

ben alleen bang dat standaard beton voeten net niet gaan passen?
maar wie weet gaat het net?

blijf ook door de nieuwe regels van mening, gooi dak vol.
maximaal Wp op het dak.
maar bezuinig op de omvormer, onder dimensioneren (mits redelijk) is minder een probleem.

zonnepanelen zijn eigenlijk super goedkoop.
meer Wp is ook meer opbrengst op slechte dagen als het bewolkt is b.v.
dan heb je altijd opbrengst om een dure accu te kunnen vullen. ;)
(accu's zijn duur en zullen nog lang duur blijven.)

maar pas wel even op.
het is geen Kwh maar kWh.
en geen 4200cm maar 420cm.
door dit soort fouten te typen, kun je heel verkeerde antwoorden krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:46
Ik zou het heel goed doorrekenen qua ballast . Met name de eerste meter vanaf de dakrand is kritisch.
Eventueel kan je met dakankers werken.

En gebruik een gecertificeerd systeem (bv sunbeam Nova of supra), niet iets wat achteraf te zwak blijkt te zijn.
Ik zou 1 rij panelen minder leggen
En als je achtergevel zuidwest is of zuidoost daar nog een paar panelen verticaal aan hangen en een paar op je schuur

[ Voor 16% gewijzigd door BarryH op 03-07-2024 11:14 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De 3 afvoerpijpen maken mij maximaal 2 panelen missen.

Kwa MPPT: Ik dacht dat de rijen 1 en 3 (Zuid-West) zijn op 1 MPPT, dan de rijen 2 en 4 (Noord-Oost) zijn op een andere MPPT. Dat simpel. Niet ?

En waarom vol dak ? Panelen zijn super goedkoop en het zijn in de winterdagen dat wij de opgewekt stroom het meeste nodig hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door noucmen op 03-07-2024 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:41:
De 3 afvoerpijpen maken mij maximaal 2 panelen missen.

Kwa MPPT: Ik dacht dat de rijen 1 en 3 (Zuid-West) zijn op 1 MPPT, dan de rijen 2 en 4 (Noord-Oost) zijn op een andere MPPT. Dat simpel. Niet ?
als je van mij maar snap: dat Wp heeft niks te maken heeft met aantal W(VA) omvormer. ;)
wel belangrijk is: Voc moet kleiner zijn als de max van de omvormer en de Vmpp hoger als het minimum.
het boeit niet zo heel veel of je een 3kW of een 6kW omvormer gebruikt. ;)
(door ervaring ben ik hier in heel flexibel geworden, vermogen omvormer boeit amper.)

en dan hebben de betere omvormers deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
(soms moet je diep zoeken en soms kun je het niet vinden, of word het zo slecht aangegeven dat je er niks mee kan.)
dan zie je hoeveel het rendement is bij welk vermogen en welke Vmpp. ;)

en in je berekening ook rekening houden met de temperatuur.
de Vmpp/Voc is 10% hoger als het koud is buiten en 10% lager als het warm is.
dan komt het allemaal wel goed. ;)

alle panelen die de zelfde kant op kijken moeten op 1 mpp !
erg simpel. ;)

jep veel Wp is meer opbrengst ook in de winter.
alleen winter opbrengst, oei oei die is bagger.
er is gewoon maar een paar uur licht/ligt rond 24 december. :-(

zie ook mijn cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
10kWh/kWp in december, geeft met mijn 7kWp totaal maar een 70kWh in die maand.
het is niet niks, maar dat is niet veel. ;)
(ik jas op die dagen met mijn warmtepomp en huis al snel een 25kWh per dag er door heen, lol.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 19:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dit doet me aan mijn setup denken, ook Z/W en N/O met zo veel mogelijk Wp :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TR4Cc4Nv-TRgHyoznRGa41CZPMc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rJVnsxeKzhaGwKQ2MCmuqM2B.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5Xo82fHVt68h7fcZUHITG9gHtU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ziLcQxB2n2Qo1kGon9Cmh4nJ.jpg?f=fotoalbum_medium

De ballast ligt het meest waar het open is (zijkanten) en de hoek is 20-25 graden.
Verder 2 omvormers gebruikt die 4060W en 2500W AC kunnen leveren via hun eigen groep, 7860Wp totaal.
Vorig jaar leverde dat 6435kWh op maar dat jaar was wel uitzonderlijk goed.

Ik heb gezocht naar panelen van max 1052mm om nog wat loopruimte over te houden al is het niet veel.
Alle ballast bestaat uit stoeptegels die je vaak voor niks kan krijgen, leuk als vervoeren voor weinig lukt.
Dit is kort na plaatsing van nieuwe dakbedekking gedaan, echter stond het toen al vol en kon ik alle panelen eraf halen voor dat onderhoud (ze werden met toestemming van de buren tijdelijk op hun dak gestald).
De steunen zijn het oude Flatfix basic (met tegels rechtop) en de nieuwere Flatfix eco.
Mijn dak is maar 7m hoog, je kan bij leveranciers de ballast berekenen (hoger dak heeft meer ballast nodig).

Let ook op de verzekering, er kan schade aan het dak ontstaan (bij de buren) of in het slechtste geval op straat wanneer de boel weg waait indien je het verkeerd aanpakt (alle schade is dan voor jou).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik ben heel blij dat er pros hier aanwezig zijn.
Dit soort info is heel nuttig voor de DIY-ers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:08
26,6 graden betekend dat de zon daar van half oktober tot half februari niet overheen komt. Juist in de winterdagen mis je op deze manier opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Uszka schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:25:
26,6 graden betekend dat de zon daar van half oktober tot half februari niet overheen komt. Juist in de winterdagen mis je op deze manier opbrengst.
Misschien iemand die wel weet wat voor opbrengst per hellingshoek is, kan hier iets zeggen ?

Het klopt dat in de winter de rijen 2,3,4 zijn beetje geblokkeerd, maar juist de rij 1 is sterker. Aangezien dat voor een Zuid richting met 15 hellingshoek heeft de winter maar max 10% opbrengsten ivm zomer, ben ik altijd blij met 8% of 13%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
dat is wat uzska wilt zeggen- je hellingshoek is niet stejl genoeg in winter - dan zou je dus meer hebben aan 3 rijen, zodat ze iets steiler kunnen en dan wat verder uit elkaar zodat ze niet in elkaars schaduw staan.

blijft de vraag - hoe is jouw verbruiksprofiel - ben jij heel de dag thuis, of met name smiddags/ svaonds thuis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zoals het bij mij staat geeft dat onderlinge schaduw, in de winter meer met een laagstaande zon maar dan heeft de zon al weinig kracht en zijn de dagen kort terwijl de zon ook nog achter een rij bomen zit (op Z/O).
De panelen hebben diodes waardoor in stappen 1/6 tot 5/6 wegvalt (half-cut) maar de rest blijft leveren zolang de spanning hoog genoeg is voor de omvormer.
Met minder rijen blijft de onderlinge schaduw, ik zou alles moeten halveren om daar geen last van te hebben maar dan halveer je ook de opbrengst als de zon langdurig hoog staat.

Laat vorig jaar de max zijn voor mijn systeem, dat is toch 6435kWh met 7860Wp waarvan 4620Wp op Z/W ligt en 4188kWh opleverde.
Goed genoeg voor een 1 fase 35A aansluiting, meer kan ik niet veilig door de hoofdzekering persen want het is toch al 6560W of bijna 28A bij 235V netspanning indien er geen apparaat in huis aan zou staan.
De omvormers gebruik ik optimaal met een lichte over dimensionering (15%) van de panelen.
Het dak legde ik niet zonder reden zo vol, het dekt mijn verbruik omdat ik al sinds 2017 all-electric heb.

Het idee was klein beginnen met 2350Wp op Z, nadat dit terug was verdiend kon ik 3240Wp op Z/W leggen en de oude 2350Wp op N/O zodat het nog iets bleef opleveren waarna de 3240Wp naar N/O kon en er 4620Wp op Z/W kwam wat ook al weer is terugverdiend :)
De eerste 2350Wp (10x 235Wp) heb ik nu 3 jaar over, dat heeft 10 jaar dienst gedaan.
Technisch gezien zou er 4620Wp op N/O passen maar dat maakt de opbrengst niet veel hoger en omdat ze iets langer zijn dan de huidige steunen zou ik die moeten aanpassen of vervangen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
26 graden leggen met veel tussenruimte om winteropbrengst te optimaliseren, @99ruud99 ?

De zon komt met 13 graden op het hoogste punt op 22 december gewoon niet over de voorste rij heen...

https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.48&max2=0
https://www.thomasberger....akw2=&temp_coeff2=&max2=0

Braaf dakkie vol in /\/\ opstelling, 13 graden standaard legmateriaal. Standaard riedeltje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 01:41:
De panelen hebben diodes waardoor in stappen 1/6 tot 5/6 wegvalt (half-cut) maar de rest blijft leveren zolang de spanning hoog genoeg is voor de omvormer.
Bypass gaat NIET in 6-des. Bypass gaat op BEIDE substrings die over een gezamelijke diode lopen, dus 3-des

Schaduw op 1 substring verlaagd de stroom die samen over de 2 substrings kan lopen, dus vormen dan een stroombeperking voor de rest van de paneeldelen.

Half-cut powerpoints kunnen op string omvormers in de meeste residentiele situaties NIET gebruikt worden.
In veldopstelling met de panelen in portrait... zeker.

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 04-07-2024 07:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mwoa, als alles op zuid zou liggen ben ik het eens maar nu heb ik aan de mppt te zien meer dan 3 stappen al is dat maar bij een klein deel van de panelen.
Dat soort details vind ik voor de vraagstelling hier niet zo relevant, je kan het vol leggen en hebt wat praktische belemmeringen bij onderhoud of een reparatie (waar laat je alles en er is een (bouw)lift nodig).

Die rare hoek van 26 graden zou ik vergeten, standaard materiaal zit redelijk in de buurt en je kan nog pielen met de breedte van de panelen omdat niet alles op de markt 1134mm breed is.
Vanwege de hoogte zal het denk ik een gesloten dakje worden met een lage hoek wat wel wat breedte kost.

Een snelle inspectie voor o.a. de situatie rond de pijpjes kan een installateur (stiekem) met een drone doen en de kabels kunnen soms via de wtw of cv pijp indien die geschikt en toegankelijk zijn.
Wat het extra airco verbruik betreft valt dat met koelen erg mee, wil je er mee verwarmen dan telt het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:37:
[...]

Misschien iemand die wel weet wat voor opbrengst per hellingshoek is, kan hier iets zeggen ?

Het klopt dat in de winter de rijen 2,3,4 zijn beetje geblokkeerd, maar juist de rij 1 is sterker. Aangezien dat voor een Zuid richting met 15 hellingshoek heeft de winter maar max 10% opbrengsten ivm zomer, ben ik altijd blij met 8% of 13%
het meeste technische is al verteld door mijn colega's.

maar waar gaat het om:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
de maanden november/december/januari/februari.
als ik die optel, tja dan 2 weken in juni of juli en ik heb ik eigenlijk al meer opbrengst.
(in de praktijk is dit 1 week met warmte golf en zon.)
opbrengst is dan gewoon laag.

en nee je verliest niet 100% van die maanden, is meer iets rond de 10%.
en 10% van weinig opbrengst, is eigenlijk de moeite niet waart om dit bericht te typen. ;)

wil je echt winter opbrengst, hang panelen op zuid tegen de gevel.
totaal niet kosten effectief maar wel winter opbrengst. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ronald schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 06:58:
26 graden leggen met veel tussenruimte om winteropbrengst te optimaliseren, @99ruud99 ?

De zon komt met 13 graden op het hoogste punt op 22 december gewoon niet over de voorste rij heen...

Braaf dakkie vol in /\/\ opstelling, 13 graden standaard legmateriaal. Standaard riedeltje.
13 graden levert iets meer op voor dezelfde Wp, maar met 13 graden kan ik max 3 rijen doen, dus minimaal 1200 Wp minder dan die 26 graden - 4 rijen

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 04-07-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik zou de “dakjes” 90 graden draaien dus korte kant panelen hoog of laag.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
BarryH schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:51:
Ik zou de “dakjes” 90 graden draaien dus korte kant panelen hoog of laag.
Dan kunnen wij max 2 rijen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mooi grafiek, inderdaad dit grafiek is heel informatieve

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:03:
[...]

Mooi grafiek, inderdaad dit grafiek is heel informatieve
kan het sterker maken voor je.
10kWh/kWp die je in de grafiek ziet, dat is in werkelijkheid een 70kWh die maand (ik heb 7kWp aan panelen).
een top dag in de zomer kan bij mij als meer als 35kWh zijn, dus 2 top dagen zomer is 1 maand winter. ;)

het is eigenlijk simpel:
16/7 dan komt de zon op om 5:21 en gaat onder om 22:00 maakt 16:39 dat je panelen kunnen werken.
19/12 dan komt de zon op om 8:42 en gaat onder om 16:31 maakt 7:49 dat je panelen kunnen werken.
dan nog het eerste en laatste uurtje aftrekken, dan moet de zon nog door te veel dampkring heen.
en je hebt bijna geen uren meer om iets van winter opbrengst te hebben.

en heb je ook weer omstandigheden, een laag sneeuw op de panelen doet helaas wat minder opleveren b.v.

eigenlijk heb je dan ook nog bewolking, daar op weer kaatst de zon en hoe platter de panelen de beter ze dat opvangen.
grofweg leggen we panelen op een plat dak alleen maar schuin om ze af en toe te laten schoon spoelen. >:)

(het kan wel als je een paar panelen tegen de gevel schroeft, dat helpt zeker bij winter opbrengst.
maar eigenlijk is het niet kosten effectief om iets van winter opbrengst te proberen te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
noucmen schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:00:
[...]

Dan kunnen wij max 2 rijen hebben.
Je legt 5x4 neer. Dat wordt 5x3
Met dit montage systeem:
https://www.solar-bouwmar...riaal-comp-121598533.html
Je kan ook gewoon 2 paneel maten combineren: bv 113,4x172,2 en 113,4x229,8
Dan wordt het 2x8 wellicht

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 05-07-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
BarryH schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Je legt 5x4 neer. Dat wordt 5x3
Met dit montage systeem:
https://www.solar-bouwmar...riaal-comp-121598533.html
Je kan ook gewoon 2 paneel maten combineren: bv 113,4x172,2 en 113,4x229,8
Dan wordt het 2x8 wellicht
Het klinkt interessant, alleen dat dit montage systeem beetje aan de dure kant is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
noucmen schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Het klinkt interessant, alleen dat dit montage systeem beetje aan de dure kant is
Het systeem is maar een voorbeeld om uit te leggen wat ik bedoel: portrait oost-west
Dit is er van veel merken. Leg wel ruim voldoende ballast neer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sorry voor een late update allemaal,

Voor mijn 1x35 1 fase aansluiting, is 8000w de max vermogen.
Kan ik 17 keer 450w aan zetten = 7650 w ?
Of kan ik ook 18 keer 450 w doen, aan gezien de max vermogen van 450w bijna nooit haalbaar is ?

Groeten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het ligt er aan, met een M opstelling haal je toch niet wat je in totaal in Wp hebt.
Ik heb Z/W 4620Wp op een omvormer die 4060W ac levert en N/O 3240Wp op een 2500W ac omvormer.
Een enkele keer zag ik 6250W maar niet langdurig.
Ik nam 2 omvormers zodat ik per groep nog normaal uit kwam (B25 en B16), de B25 kan meer hebben en wordt minder warm (zit 4mm2 draad op en was beter verkrijgbaar).
Hier ook een 35A aansluiting en dat gaat nu een paar jaar goed met rond 6400kWh opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Beste een leerzame verhaal.

Bestaat een B35 niet ?

En voor je 2 richtingen: als hij een serie omvormer , bvb Growatt TL-X 4000W, dan heb jij niet 2 keer een MPPT die tot 4000 W kan, en dus is 1 Growatt al genoeg voor je Z/W van 4620 en N/O van 3240W ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
noucmen schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 23:05:
Beste een leerzame verhaal.

Bestaat een B35 niet ?

En voor je 2 richtingen: als hij een serie omvormer , bvb Growatt TL-X 4000W, dan heb jij niet 2 keer een MPPT die tot 4000 W kan, en dus is 1 Growatt al genoeg voor je Z/W van 4620 en N/O van 3240W ???
natuurlijk bestaat er een 35A groep, dat is de groep die je hebt in je meter kast, en hangt voor je (slimme)meter in de meter kast, vaak achter de zegel. ;)
(de meter en alles er wat er voor zit, dat is niet van jouw maar dat lease je van de netbeheerder. dus pas daar mee op.)

allen groepen werken anders als mensen denken.
een 16A groep die gaat niet af bij 16.00000001A, dat is eerder bij 48A voor 3 seconde, of +/-18A voor meer als een uur. (zo ook voor je 35A groep van de netbeheerder, alleen die is nog een flinke factor steviger)
dus die werken alleen echt snel als het echt heel fout gaan in huis. ;)

maar er zijn andere grenzen, die je eerder tegen komt.
als jij 1x35A hebt, dan is de kans heel groot dat er in de straat gewoon 3 fase kabel aanwezig is.
de andere 2 fase worden dan verdeeld over je buren. dus per 3 huizen heeft iedereen een andere fase.
het is ook niet de bedoeling dat de onbalans op de fase meer als 5kW is.
je weet niet wat je buren doen, dus een 5kW aanhouden is vaak niet onverstandig.
(dus 5kW als max op een 1 fase aansluiting is de huisvrouwen antwoord, simpel en klopt vaak wel, dus maak je geen fouten.)

@Speedy-Andre gaat er iets over heen, ach dat kan wel.
je levert voor de meter terug het net in, dus als de ijskast aan staat(af ander gebruik in huis) dan gaat de stroom eerst naar dat apparaat toe, en dan pas gaat de rest het huis uit.
dus wat er het huis uit gaat is minus gelijktijdig eigen gebruik. en dat tempert het probleem een stuk. ;)

eigenlijk had andre de 4060VA omvormer ook wel achter een 16A groep kunnen hangen.
(dit heb ik eerdere keren getest, met verschillende omvormers. en kan gewoon|)
en de 2500VA achter een 10A groep.
(dit heb ik zelf nog nooit getest, maar geef het een hele grote kans dat het lukt.)
en dan heb je het eigenlijk over maar 16+10=26A af zekering op een 35A hoofdgroep.
dat valt wel mee dus. ;)

maar laat heel duidelijk zijn, een 1fase 3000VA omvormer, die 2x een mpp heeft.
die kan met gemak een 12 panelen per mpp aan, dus 2x12x430Wp =10+kWp.
maar de omvormer zelf zal nooit meer als 3000VA leveren, dus nog steeds onder de 16A.
(jep de omvormer zal veel aftoppen, hoe erg dat is hangt veel meer van de bloeddruk van de gebruiker af als echt technisch verlies. hoewel ik ook geen 10kWp op een 3kW omvormer zou willen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een B35 is niet verstandig als ie al zou bestaan, een groep moet altijd >=(1/3) kleiner zijn dan de hoofdzekering zodat je zeker weet dat hij er eerder uit gaat bij kortsluiting of wat dan ook.
Ik zeg trouwens B25 en B16 maar het zijn alamats met die waarde, met een 30mA aardelk ingebouwd zodat er geen andere groepen mee gaan mocht de aardlek aanspreken (omvormers zonder trafo).
Mijn reden om de boel zwaarder af te zekeren (en schakelen) dan technisch nodig is o.a. de levensduur, verder word ik niet blij van een thermisch plaatje met felle kleuren :P
De dikke bedrading zorgt voor minder verlies (15m lengte) en een iets lagere spanning op de omvormer zodat bij een hoge netspanning de omvormer van anderen in de straat er eerder uit gaat dan de mijne :+

Pagina: 1