Overlast airco langs de erfgrens

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jackie1983
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-01 10:53
Ik volg dit onderwerp al een tijdje, want zit in een soortgelijke situatie. Ik merk alleen wel dat de gemeente hier niet echt op de hoogte is van de wetgeving. Ik heb regelmatig informatie die ik via dit forum (en dit onderwerp) heb gevonden met ze gedeeld. Dank daarvoor!

Even een korte recap: buurman heeft tegen erfgrens vlak naast mijn keukenraam een airco (die verkoelt en verwarmt) neergezet die volgens hem max 67db aan geluid produceert. Hij heeft met moeite deze info weten te bemachtigen, het is een b-merk airco van een firma die niet goed bekend staat. Ik heb verder geen informatie weten te achterhalen over de airco.

Melding gedaan bij gemeente Rotterdam op 18 maart want buurman en ik komen er niet samen uit. 6 mei kwamen ze hier langs en 7 mei bij buurman. Bij mij zeiden ze dat de airco niet in de voortuin mag staan en dat ze gingen checken of er een vergunning aangevraagd had moeten worden. Zij wilden voorstellen dat de airco naar de achtertuin verplaatst zou worden. Voor mij geen fijne oplossing, ook niet voor de andere buurvrouw. Die is momenteel nog niet aangehaakt omdat de voortuin voor haar afgeschermd is door een schuur.

Het weekend na hun bezoek is buurman de airco gaan verplaatsen naar de voorkant van de voortuin, tegen de openbare weg aan en nog steeds minder dan een meter van mijn erfgrens. Er zit een omkasting omheen van ijzer en hij heeft (zonder dit te bespreken met mij) een houten halve schutting in elkaar gezet op onze erfgrens. Hij heeft er ook meer planten omheen gezet.

Nu was de gemeente gisteren hier, ik ving hun gesprek op. De ene bouw inspecteur zei dat het zo goed was, mits hij een andere omkasting zou plaatsen. Ze hebben bij 20 graden de airco 3 graden hoger gezet en toen met een decibel meter gemeten. Ook in mijn tuin. Ik woon aan een speeltuin en er waren ook veel kinderen tegelijkertijd aan het spelen. Dus ik heb mijn twijfels bij deze geluidsmeting. Zo is de airco dus niet op volle kracht gezet, en hebben ze niet gemeten bij mijn meest dichtstbijzijnde ramen. Als ik de handleiding van de tool lees, zou dit ook moeten. Aan de andere kant, misschien is dat wel helemaal niet nodig.

Toen ben ik naar buiten gegaan en heb ik hen gevraagd hoe nu verder, want gaat het bouwbesluit nu gehandhaaft worden of niet? Toen zei de inspecteur die de meting had uitgevoerd dat hij ook berekeningen zou doen met de tool. Dit was overigens niet dezelfde inspecteur die de eerdere uitspraak deed.

Al met al nog een onzekere situatie. Ik ben vooral verbaasd over de uitspraken die deze inspecteurs doen. Het gaat van de ene naar de andere kant. Ik heb op een gegeven moment moeten uitleggen wat een erfgrens is.

Ben benieuwd hoe jouw situatie zal aflopen. Wat ik tot nu toe heb geleerd: je moet er als een havik bovenop zitten, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 08-05 22:14
@Jackie1983
Helaas zijn de geluidregels een ondergeschoven kindje:
https://www.omgevingsweb....utm_name=Nieuwsbrief%20OW

Het gaat niet specifiek over warmtepompen, maar toch....

[ Voor 9% gewijzigd door Nomind op 02-07-2024 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:05
Jackie1983 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:45:
Ik volg dit onderwerp al een tijdje, want zit in een soortgelijke situatie. Ik merk alleen wel dat de gemeente hier niet echt op de hoogte is van de wetgeving. Ik heb regelmatig informatie die ik via dit forum (en dit onderwerp) heb gevonden met ze gedeeld. Dank daarvoor!

Even een korte recap: buurman heeft tegen erfgrens vlak naast mijn keukenraam een airco (die verkoelt en verwarmt) neergezet die volgens hem max 67db aan geluid produceert. Hij heeft met moeite deze info weten te bemachtigen, het is een b-merk airco van een firma die niet goed bekend staat. Ik heb verder geen informatie weten te achterhalen over de airco.

Melding gedaan bij gemeente Rotterdam op 18 maart want buurman en ik komen er niet samen uit. 6 mei kwamen ze hier langs en 7 mei bij buurman. Bij mij zeiden ze dat de airco niet in de voortuin mag staan en dat ze gingen checken of er een vergunning aangevraagd had moeten worden. Zij wilden voorstellen dat de airco naar de achtertuin verplaatst zou worden. Voor mij geen fijne oplossing, ook niet voor de andere buurvrouw. Die is momenteel nog niet aangehaakt omdat de voortuin voor haar afgeschermd is door een schuur.

Het weekend na hun bezoek is buurman de airco gaan verplaatsen naar de voorkant van de voortuin, tegen de openbare weg aan en nog steeds minder dan een meter van mijn erfgrens. Er zit een omkasting omheen van ijzer en hij heeft (zonder dit te bespreken met mij) een houten halve schutting in elkaar gezet op onze erfgrens. Hij heeft er ook meer planten omheen gezet.

Nu was de gemeente gisteren hier, ik ving hun gesprek op. De ene bouw inspecteur zei dat het zo goed was, mits hij een andere omkasting zou plaatsen. Ze hebben bij 20 graden de airco 3 graden hoger gezet en toen met een decibel meter gemeten. Ook in mijn tuin. Ik woon aan een speeltuin en er waren ook veel kinderen tegelijkertijd aan het spelen. Dus ik heb mijn twijfels bij deze geluidsmeting. Zo is de airco dus niet op volle kracht gezet, en hebben ze niet gemeten bij mijn meest dichtstbijzijnde ramen. Als ik de handleiding van de tool lees, zou dit ook moeten. Aan de andere kant, misschien is dat wel helemaal niet nodig.

Toen ben ik naar buiten gegaan en heb ik hen gevraagd hoe nu verder, want gaat het bouwbesluit nu gehandhaaft worden of niet? Toen zei de inspecteur die de meting had uitgevoerd dat hij ook berekeningen zou doen met de tool. Dit was overigens niet dezelfde inspecteur die de eerdere uitspraak deed.

Al met al nog een onzekere situatie. Ik ben vooral verbaasd over de uitspraken die deze inspecteurs doen. Het gaat van de ene naar de andere kant. Ik heb op een gegeven moment moeten uitleggen wat een erfgrens is.

Ben benieuwd hoe jouw situatie zal aflopen. Wat ik tot nu toe heb geleerd: je moet er als een havik bovenop zitten, helaas.
toon volledige bericht
plaats eens een foto van de situatie hier of stuur deze als pm naar mij als je dit niet op het forum wilt doen.
ik wil wel voor je een WPAC berekening doen.

En nee, een dergelijke werkwijze is niet bepaald professioneel, dit soort metingen doe je niet zo maar.
en ja, het kennisniveau van heel veel mensen is op dit gebied vaak slecht.

en was die max 67db aan geluid produceert nu een waarde van geluidsdruk, vaak zie je dat daar bv 1m afstand bij staat of dat het een geluidsvermogen betreft. mogelijk ook handig om hier het merk en type te noemen.

[ Voor 6% gewijzigd door MacD007 op 02-07-2024 16:47 ]

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:46
Jackie1983 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:45:

toon volledige bericht
Even een reactie op het proces, en niet op de inhoud. Je hebt kennelijk met medewerkers van de gemeente te maken die onervaren zijn op dit onderwerp. Daarom raad ik je aan om alles vast te leggen, ook uitspraken van de kant van de gemeente. Grote kans namelijk dat hier fouten gemaakt gaan worden door de gemeente, immers "my first Sony". En dan heb jij in ieder geval aan casebuilding gedaan.

Hoewel die mensen zeer waarschijnlijk echt wel hun best doen, ben jij daar niet altijd adequaat mee geholpen en zal je soms moeten terugvallen op je bewijs.

Dus ook zou ik een gespreksverslag van je gesprek met de ambtenaren naar de gemeente sturen met de afsluitende zin, indien u het niet met de strekking van het verhaal eens bent, verneem ik graag uw reactie.

De wetgeving is nieuw, en iedereen moet door de leercurve heen, en zeker in het begin daarvan moet je goed opletten.

Ik hoop voor je dat alles goed uitpakt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:42:
[...]

plaats eens een foto van de situatie hier of stuur deze als pm naar mij als je dit niet op het forum wilt doen.
ik wil wel voor je een WPAC berekening doen.

En nee, een dergelijke werkwijze is niet bepaald professioneel, dit soort metingen doe je niet zo maar.
en ja, het kennisniveau van heel veel mensen is op dit gebied vaak slecht.

en was die max 67db aan geluid produceert nu een waarde van geluidsdruk, vaak zie je dat daar bv 1m afstand bij staat of dat het een geluidsvermogen betreft. mogelijk ook handig om hier het merk en type te noemen.
Wat fijn dat je even mee wilt kijken. Ik heb zelf wat speurwerk gedaan want Best Air plakt altijd stickers op hun airco's over die van de leverancier, maar ze schijnen altijd van dit merk te zijn: https://kaisai.com/kaisai-outdoor-multi-split-units. Het is degene op de foto van de website.

Over de locatie, ik heb stiekem wat foto's gemaakt. De pomp staat nog steeds minder dan 1 meter van mijn erfgrens, de houten schutting is de grens. De tuin is zo'n 5 meter diep. Onze tuinen zijn 3 meter breed en onze ingangen zijn in een u-vorm. De blaasrichting is nu richting de straat.

En je zal denk ik wel gelijk hebben, want ik heb een keer in het midden van de nacht 63 db gemeten op 3 meter afstand. Dit heb ik trouwens gefilmd, de gemeente heeft dit ook in hun bezit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4BfrsFGNKSgafDAQmtagHjpkEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnCm13g9sCQYLQx3BSGuqYtG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCqjyFqvXGQmf1cPQLUwmTZKYm0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53ktbXDvAHGFy6ggEbkKM7cl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tj6NfvRmflRxt_QTPbmHOl_1djY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JMlnJcM5FfW9ELfn7OQhvSGZ.jpg?f=fotoalbum_large
Nomind schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:18:
@Jackie1983
Helaas zijn de geluidregels een ondergeschoven kindje:
https://www.omgevingsweb....utm_name=Nieuwsbrief%20OW

Het gaat niet specifiek over warmtepompen, maar toch....
Interessant onderzoek, en ik ben het er helemaal mee eens. Maar ook als je bijvoorbeeld zelf zo'n warmtepomp wil plaatsen of iets wil verbouwen..De omgevingsloket website is best wel onhandig.
Skynett schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Even een reactie op het proces, en niet op de inhoud. Je hebt kennelijk met medewerkers van de gemeente te maken die onervaren zijn op dit onderwerp. Daarom raad ik je aan om alles vast te leggen, ook uitspraken van de kant van de gemeente. Grote kans namelijk dat hier fouten gemaakt gaan worden door de gemeente, immers "my first Sony". En dan heb jij in ieder geval aan casebuilding gedaan.

Hoewel die mensen zeer waarschijnlijk echt wel hun best doen, ben jij daar niet altijd adequaat mee geholpen en zal je soms moeten terugvallen op je bewijs.

Dus ook zou ik een gespreksverslag van je gesprek met de ambtenaren naar de gemeente sturen met de afsluitende zin, indien u het niet met de strekking van het verhaal eens bent, verneem ik graag uw reactie.

De wetgeving is nieuw, en iedereen moet door de leercurve heen, en zeker in het begin daarvan moet je goed opletten.

Ik hoop voor je dat alles goed uitpakt.
toon volledige bericht
Ja daar heb je ook helemaal gelijk in. Goeie tip, dank je wel!
P5ycho schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:25:
Ik zie een spinoff ala Gas de deur uit doen: Gratis! voor geluidsissues aankomen! :D
Met als titel: De slachtoffers van van airco's en warmtepompen support groep haha.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:24
Jackie1983 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Wat fijn dat je even mee wilt kijken. Ik heb zelf wat speurwerk gedaan want Best Air plakt altijd stickers op hun airco's over die van de leverancier, maar ze schijnen altijd van dit merk te zijn: https://kaisai.com/kaisai-outdoor-multi-split-units. Het is degene op de foto van de website.

Over de locatie, ik heb stiekem wat foto's gemaakt. De pomp staat nog steeds minder dan 1 meter van mijn erfgrens, de houten schutting is de grens. De tuin is zo'n 5 meter diep. Onze tuinen zijn 3 meter breed en onze ingangen zijn in een u-vorm. De blaasrichting is nu richting de straat.

En je zal denk ik wel gelijk hebben, want ik heb een keer in het midden van de nacht 63 db gemeten op 3 meter afstand. Dit heb ik trouwens gefilmd, de gemeente heeft dit ook in hun bezit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Interessant onderzoek, en ik ben het er helemaal mee eens. Maar ook als je bijvoorbeeld zelf zo'n warmtepomp wil plaatsen of iets wil verbouwen..De omgevingsloket website is best wel onhandig.

[...]

Ja daar heb je ook helemaal gelijk in. Goeie tip, dank je wel!

[...]

Met als titel: De slachtoffers van van airco's en warmtepompen support groep haha.
toon volledige bericht
Met alle respect maar ik vind dit wel een topickaap. Snap dat je gelijkwaardige problemen hebt maar "we" gaan nu ineens naar jouw foto's en problemen kijken in plaats van de originele TS. Is het niet beter een eigen topic te starten?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Eens, mijn suggestie voor een verzameltopic was dan ook serieus. Er is veel onduidelijkheid, misschien dat een kenner iets op een rij kan zetten. Ik verwacht dat er nog veel meer cases gaan komen...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
morritz34 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Met alle respect maar ik vind dit wel een topickaap. Snap dat je gelijkwaardige problemen hebt maar "we" gaan nu ineens naar jouw foto's en problemen kijken in plaats van de originele TS. Is het niet beter een eigen topic te starten?
Ik denk dat is aan @GoT.Typhoon die dit forum heeft gestart en niet aan jou, vooral omdat ik zelf aan hem gevraagd heb om wat foto’s te tonen. Laten we aub wel vriendelijk tegen elkaar blijven. Alvast bedankt
En mogelijk dat je zelf iets nuttigs kunt bijdragen aan dit soort problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:57:
[...]

Ik denk dat is aan @GoT.Typhoon die dit forum heeft gestart en niet aan jou, vooral omdat ik zelf aan hem gevraagd heb om wat foto’s te tonen. Laten we aub wel vriendelijk tegen elkaar blijven. Alvast bedankt
En mogelijk dat je zelf iets nuttigs kunt bijdragen aan dit soort problemen.
Sorry maar dit was gewoon een vriendelijke vraag. Dat jij dat als onvriendelijk ervaart en met een (vervelende?)ondertoon vraagt of ik iets nuttigs wil bijdragen lijkt mij een stuk onvriendelijker. Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
P5ycho schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:27:
Eens, mijn suggestie voor een verzameltopic was dan ook serieus. Er is veel onduidelijkheid, misschien dat een kenner iets op een rij kan zetten. Ik verwacht dat er nog veel meer cases gaan komen...
Had je reactie over het hoofd gezien maar lijkt me inderdaad een goed idee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
morritz34 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Sorry maar dit was gewoon een vriendelijke vraag. Dat jij dat als onvriendelijk ervaart en met een (vervelende?)ondertoon vraagt of ik iets nuttigs wil bijdragen lijkt mij een stuk onvriendelijker. Alvast bedankt
Jammer dat jij dat zo ervaart, maar zelf heb ik jou bericht dus ook zo ervaren, en nee het was eerder een klein maar vriendelijk verzoek om iets positiefs bij te dragen, jammer dat je dit niet zo ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
MacD007 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Jammer dat jij dat zo ervaart, maar zelf heb ik jou bericht dus ook zo ervaren, en nee het was eerder een klein maar vriendelijk verzoek om iets positiefs bij te dragen, jammer dat je dit niet zo ziet.
Mijn vraag was ook positief bedoelt. Namelijk een scheiding maken tussen de problemen van TS en de persoon die jij probeert te helpen. Dit houdt het topic duidelijk en transparant en kan iedereen zijn ei kwijt. Zeker als je er net nieuw inkomt. Dat je dat klaarblijkelijk niet uit mijn tekst kan opmaken is jammer en ook dat je dan een sneer gaat uitdelen.

Maar laten we verder weer OT gaan

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:49

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Nieuw topic gestart @Jackie1983. Kunnen we hier verder voor jouw specifieke casus :). Twee verhalen door elkaar heen gaat niet werken.

Mocht je een originele topic titel willen, maak dan even een TR aan

[ Voor 45% gewijzigd door We Are Borg op 02-07-2024 22:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

We Are Borg schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:57:
[mbr]Nieuw topic gestart @Jackie1983. Kunnen we hier verder voor jouw specifieke casus :). Twee verhalen door elkaar heen gaat niet werken.

Mocht je een originele topic titel willen, maak dan even een TR aan [/]
En dat topic is dan deze denk ik? Lawaaige airco langs de erfgrens

Topic titel is inderdaad niet heel onderscheidend ...

zat in een infinite loop :+

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 02-07-2024 23:13 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jackie1983
Sorry! Was niet mijn bedoeling...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Vervelend dat je er samen met de buren niet uitkomt. De wetgeving is erg duidelijk waar het op geluidsnormen aankomt. Wat betreft welstand en vergunningen verschilt de situatie soms per gemeente.

Het is altijd jammer om te zien dat mensen een no-brand airconditioning (laten) installeren. Dan zit je zo goed als altijd met geluidsoverlast. Bij een van de drie (bekende) Japanse premium merken is het geluid gegarandeerd veel lager en houd je de buren te vriend.

Puntje bij paaltje moeten je buren een hele dure omkasting om de buitenunit heenzetten die het geluid gaat reduceren. Voor dat geld hadden ze net zo goed een goede airconditioning kunnen kopen.

Benieuwd wat de gemeentelijke handhaving hier verder nog mee gaat doen. In beginsel heb je denk ik een sterke zaak. De regels rondom geluid zijn er niet voor niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:09
er zit toch ook een positief punt aan, de buurman heeft gelijk actie ondernomen, unit verplaatst, omkasting zodat niemand er vanaf straat aan kan kloten en een stukje schutting om geluid jouw kant op te weren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
No Hands schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:40:
er zit toch ook een positief punt aan, de buurman heeft gelijk actie ondernomen, unit verplaatst, omkasting zodat niemand er vanaf straat aan kan kloten en een stukje schutting om geluid jouw kant op te weren.
Ik hou wel van je optimisme, maar dit heeft hij in opdracht van de gemeente gedaan. Dit loopt al sinds februari, twee weken geleden heeft hij het verplaatst. Ik had het liever onderling opgelost en ik ben altijd netjes geweest naar de buurman maar hij niet echt naar mij. Eerst stond de airco vlakbij m'n keukenraam. Weliswaar achter een grote schutting, maar ik had alsnog 63 decibel op 3 meter afstand, vanaf m'n voordeur gemeten (om 1:30 in de nacht).

Overigens is die mooie houten schutting ook nog eens zonder overleg geplaatst, het is zo mooi. Ben er echt blij mee. O+

Er speelt nog een issue, want sinds de airco/warmtepomp met vier airco units is geïnstalleerd horen zowel buurvrouw aan de andere kant en ik een brom in huis. Ik ben er erg gevoelig voor, buurvrouw aan de andere kant wil zich niet bemoeien want die is eerder weleens geïntimideerd door de buurman en ze heeft er minder last van. Maar de leidingen van de airco zijn door gaten die gemaakt zijn in het plafond heen gelegd en waarschijnlijk ook nog eens niet goed opgehangen. Aan buurvrouw d'r kant hoor je het meer, want ze hangen ook aan die kant.

Ik wilde met hem naar een oplossing zoeken, want ik wist eerst niet waar de brom vandaan kwam. Hij weet al een tijdje dat het door de airco units komt maar doet er niks aan. Sterker nog, hij speelt een beetje een spelletje en vind het dan leuk om mij voor gek te verklaren. Dan zegt ie "de pomp staat uit hoor" maar hij staat niet uit. Dat is ook waarom ik sinds april al geen contact meer heb en het nu via de instanties wil laten lopen. Ik wil het gewoon zakelijk houden, en als iemand je uit de kast wil lokken dan kom je eigenlijk ook niet verder.
FrankHe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 13:00:
Vervelend dat je er samen met de buren niet uitkomt. De wetgeving is erg duidelijk waar het op geluidsnormen aankomt. Wat betreft welstand en vergunningen verschilt de situatie soms per gemeente.

Het is altijd jammer om te zien dat mensen een no-brand airconditioning (laten) installeren. Dan zit je zo goed als altijd met geluidsoverlast. Bij een van de drie (bekende) Japanse premium merken is het geluid gegarandeerd veel lager en houd je de buren te vriend.

Puntje bij paaltje moeten je buren een hele dure omkasting om de buitenunit heenzetten die het geluid gaat reduceren. Voor dat geld hadden ze net zo goed een goede airconditioning kunnen kopen.

Benieuwd wat de gemeentelijke handhaving hier verder nog mee gaat doen. In beginsel heb je denk ik een sterke zaak. De regels rondom geluid zijn er niet voor niets.
M'n buurman heeft hier ook nog eens 10.000 voor betaald. Maar zoals ik het nu begrijp worden deze apparaten sowieso niet bij rijtjeshuizen geplaatst omdat ze nooit aan de vastgestelde norm kunnen voldoen. Doorgaans, heb ik geleerd van dit forum, reduceren die omkastingen het niet genoeg om de norm te halen zo dicht op de erfgrens. Ik denk trouwens ook niet dat mijn buurman 2.000 tot 4.000 extra wil betalen, maar goed. Ik kan het ook fout hebben.

Ik ben ook erg benieuwd, maar ik ben wel erg verbaasd dat de gemeente soms tegenstrijdige uitspraken doet. Het kan natuurlijk per individu verschillen, maar het is gewoon niet handig. Ben ook echt benieuwd wat anderen hun ervaring is in zo'n soortgelijke situatie. Ik kom daar weinig over tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
een stukje schutting heeft nul komma nul effect, het is puur bedrog ( meer van het soort, kijk ik heb wat er tegen gedaan, of het effect heeft wordt gemakshalve maar even vergeten).

een of ander omkasting is eigenlijk het zelfde verhaal, een echte geluidskast is gebouwd en ontworpen voor een bepaald merk/type en is daarop gebassserd, koop je een model one size fit for all, kan eigenlijk niet, cq is het effect maar zeer beperkt. Als er al een test is uitgevoerd is deze demping ook alleen voor dat merk/type van toepassing en dus niet voor een willekeurig ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Zo'n houten schuttinkje haalt misschien 2 tot 4 dB van het geluid af maar meer ook niet. Wanneer dat apparaat 60 dB produceert dan blijft er aan de gevel nog een goede 55 dB over, dat is toch echt 15 dB boven de norm van 40 dB. Dus nee, daar ben je niet mee geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Jackie1983 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:56:
[...]

M'n buurman heeft hier ook nog eens 10.000 voor betaald. Maar zoals ik het nu begrijp worden deze apparaten sowieso niet bij rijtjeshuizen geplaatst omdat ze nooit aan de vastgestelde norm kunnen voldoen. Doorgaans, heb ik geleerd van dit forum, reduceren die omkastingen het niet genoeg om de norm te halen zo dicht op de erfgrens. Ik denk trouwens ook niet dat mijn buurman 2.000 tot 4.000 extra wil betalen, maar goed. Ik kan het ook fout hebben.

Ik ben ook erg benieuwd, maar ik ben wel erg verbaasd dat de gemeente soms tegenstrijdige uitspraken doet. Het kan natuurlijk per individu verschillen, maar het is gewoon niet handig. Ben ook echt benieuwd wat anderen hun ervaring is in zo'n soortgelijke situatie. Ik kom daar weinig over tegen.
Dan hebben de buren zich flink laten afzetten door de installateur. Zo'n merklos system kost aanmerkelijk minder dan een degelijk merk. Dus ook op dat punt vermoed ik dat de buren niet de waarheid vertellen. Ze willen misschien doen lijken alsof ze veel geld hebben?

Wanneer er valse spelletjes worden gespeeld dan gaat inderdaad alles voortaan volgens het boekje via formele lijnen. Dossieropbouw is dan je wapen. Wederom jammer dat de buren op de 'goedkope' toer zijn gegaan want daardoor bezorgt hun installatie anderen overlast en om die overlast te verhelpen zullen ze alsnog een flinke investering moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FrankHe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:28:
[...]

Zo'n houten schuttinkje haalt misschien 2 tot 4 dB van het geluid af maar meer ook niet. Wanneer dat apparaat 60 dB produceert dan blijft er aan de gevel nog een goede 55 dB over, dat is toch echt 15 dB boven de norm van 40 dB. Dus nee, daar ben je niet mee geholpen.
sorry, hij doet helemaal niets, tenminste mag je dat rekenkundig niet meetellen, ik verwacht als je dat gaat meten zal het ook echt tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
MacD007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:37:
[...]

sorry, hij doet helemaal niets, tenminste mag je dat rekenkundig niet meetellen, ik verwacht als je dat gaat meten zal het ook echt tegenvallen.
Met een beetje mazzel reduceer je de geluidshinder van zes maal boven de norm naar vijf maal boven de norm. Het eindresultaat is dat je nog steeds zwaar boven de geluidsnorm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacD007
FrankHe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Met een beetje mazzel reduceer je de geluidshinder van zes maal boven de norm naar vijf maal boven de norm. Het eindresultaat is dat je nog steeds zwaar boven de geluidsnorm zit.
sorry, maar een dergelijke schutting heeft geen enkel effect, wil je dat wel zul je massa toe moeten voegen, dus bv een muur van voldoende hoogte en lengte, daarmee krijg je wel een gewenste demping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
MacD007 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:58:
[...]

sorry, maar een dergelijke schutting heeft geen enkel effect, wil je dat wel zul je massa toe moeten voegen, dus bv een muur van voldoende hoogte en lengte, daarmee krijg je wel een gewenste demping.
Zo'n schutting doet bijzonder weinig, het is absoluut ontoereikend en compleet nutteloos. Aan de achterkant zul je misschien een reductie van 2 dB meten maar aan de voorkant is die vervolgens wel 2 dB luider. Het gaat niets helpen tegen een buitenunit die +60 dB genereert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

En ik me maar zorgen maken omdat het plastic frame (ventilator rooster) voorop mijn Daikin soms lichtjes klappert omdat hij ergens 2mm slecht contact maakt. Heb er 4 kleine rubbertjes tussen gestopt want ocharme mijn buren 10 meter verder zouden dat misschien kunnen horen. Dat mensen dit zelf niet inzien / je buur moet het toch ook horen bij hem binnen?

Buurman kan altijd nog overgaan naar een A-merk (het werk in huis is nu toch al gebeurd) maar gezien de rest van het verhaal zit ik die gebruikte koperleidingen ook niet zomaar vertrouwen 😇

Het nut van die metalen kooi om die buitenunit ontgaat me overigens volledig: niemand gaat je B-merk airco stelen. Denk dat hij eerder bang is voor sabotage door zijn buren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Hond, kind, blaadjes, genoeg redenen om er iets omheen te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:17
WhiteDog schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 06:42:
En ik me maar zorgen maken omdat het plastic frame (ventilator rooster) voorop mijn Daikin soms lichtjes klappert omdat hij ergens 2mm slecht contact maakt. Heb er 4 kleine rubbertjes tussen gestopt want ocharme mijn buren 10 meter verder zouden dat misschien kunnen horen. Dat mensen dit zelf niet inzien / je buur moet het toch ook horen bij hem binnen?
Die hoort binnen niets want alles zit dicht omdat de airco aan staat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-05 09:57
jadjong schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 07:53:
[...]

Die hoort binnen niets want alles zit dicht omdat de airco aan staat. :+
En de binnenunit zelf zal ook wel geen fluisterstille zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie1983
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik heb intussen dit antwoord gekregen vanuit de gemeente:

“(..) hebben wij op 6 mei 2024 een inspectie uitgevoerd en op 1 juli 2024 indicatieve geluidmetingen verricht.

De airco is verplaatst naar 5 meter uit de voorgevel. Onze berekeningen met de rekentool Geluid Warmtepompen en Airco’s tonen aan dat in de huidige opstelling van de airco zonder extra maatregelen er nog niet voldaan wordt aan de geluidseisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving. Wij hebben de buurman laten weten dat er een geluidwerende kap dient te worden toegepast in combinatie met een akoestisch dicht scherm van 10 kg/m² om aan de geluidseisen te voldoen.

Zoals eerder aangegeven is de verplaatsing van de airco conform de regels gedaan en al een stap in de goede richting. Onze daarnaast voorgestelde geluidsmaatregelen zullen de geluidsoverlast effectief verminderen.

Ondanks dat er dan aan de geluidseisen wordt voldaan kan het zijn dat u nog hinder ondervindt. Daar is verder niets aan te doen. De verwachting is echter dat de hinder hiermee wordt opgelost.”

Ben een beetje teleurgesteld in deze gang van zaken…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Truus01
@Jackie1983 Teleurgesteld?
Als ik dat andere topic lees, jij krijg ten minste de gemeente al zover dat ze meten. Ze geven aan dat niet wordt voldaan aan de geluidseisen. En ze hebben eea aangegeven aan de buurman, die moet nu in actie komen.
Komt er geen (goede) geluidwerende kap, kun je de gemeente vragen om te gaan handhaven, lijkt me.
Wat had je nog meer gewild?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:04

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Jackie1983 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:37:
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik heb intussen dit antwoord gekregen vanuit de gemeente:

“(..) hebben wij op 6 mei 2024 een inspectie uitgevoerd en op 1 juli 2024 indicatieve geluidmetingen verricht.

De airco is verplaatst naar 5 meter uit de voorgevel. Onze berekeningen met de rekentool Geluid Warmtepompen en Airco’s tonen aan dat in de huidige opstelling van de airco zonder extra maatregelen er nog niet voldaan wordt aan de geluidseisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving. Wij hebben de buurman laten weten dat er een geluidwerende kap dient te worden toegepast in combinatie met een akoestisch dicht scherm van 10 kg/m² om aan de geluidseisen te voldoen.

Zoals eerder aangegeven is de verplaatsing van de airco conform de regels gedaan en al een stap in de goede richting. Onze daarnaast voorgestelde geluidsmaatregelen zullen de geluidsoverlast effectief verminderen.

Ondanks dat er dan aan de geluidseisen wordt voldaan kan het zijn dat u nog hinder ondervindt. Daar is verder niets aan te doen. De verwachting is echter dat de hinder hiermee wordt opgelost.”

Ben een beetje teleurgesteld in deze gang van zaken…
toon volledige bericht
Snap die laatste zin niet.

Gemeente heeft acties ondernomen en ervoor gezorgd dat de installatie straks netjes aan de de regels voldoet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
Ik zal kort uitleggen waarom ik teleurgesteld ben:

1. De test die ze hebben uitgevoerd is sowieso niet valide, de airco is 3 graden hoger gezet. Niet op volle stand en op een zomerse dag. Ik ving op dat ze 50db op m’n erfgrens hadden gemeten, volgens de info van de fabrikant produceert het apparaat 67db.
2. De airco staat nog steeds op minder dan 1 meter van mijn erfgrens, ik had liever gehad dat ze hadden gezegd dat ze na deze aanpassingen nog een test zouden doen om te kijken of er aan de geluidseisen wordt voldaan.
3. De airco’s veroorzaken een irritante brom die heel storend is. Hier heb ik allereerst over geklaagd, ik maak hier niet uit op dat ze hier ook advies over hebben gegeven aan buurman.

En als aanvulling: ze hadden toen ze bij mij waren sowieso gezegd dat de airco niet in de voortuin mocht staan. Ik ben daarom dus verbaasd dat het ding er überhaupt mag staan, met volle blaaskracht direct op straat.

Er staat overigens ook niet binnen welk termijn de aanpassingen gedaan moeten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Jackie1983 op 11-07-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
OK, dan is het te begrijpen.
Maar ik denk dat er niet veel meer aan te doen valt.
je kunt eea nog eens beargumenteren naar de gemeente. En/of afwachten hoe het is met een geluidwerende kap en als dat nog niet blijkt te voldoen weer opnieuw naar de gemeente ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Jackie1983 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:44:
Ik zal kort uitleggen waarom ik teleurgesteld ben:

1. De test die ze hebben uitgevoerd is sowieso niet valide, de airco is 3 graden hoger gezet. Niet op volle stand en op een zomerse dag. Ik ving op dat ze 50db op m’n erfgrens hadden gemeten, volgens de info van de fabrikant produceert het apparaat 67db.
Dan ben je er al, want de norm uit de BBL is 40 dB, die 10 dB meer is dus een zeer hoge overschrijding van de maximale toegestane waarde.
Overigens is nauwkeurig beschreven hoe een dergelijke meting uitgevoerd dient te worden,
Aangezien hij hierover geklaagd hebt moeten hun ook jou informeren over de volgende stap, dus eis deze bij de gemeente op.
2. De airco staat nog steeds op minder dan 1 meter van mijn erfgrens, ik had liever gehad dat ze hadden gezegd dat ze na deze aanpassingen nog een test zouden doen om te kijken of er aan de geluidseisen wordt voldaan.
3. De airco’s veroorzaken een irritante brom die heel storend is. Hier heb ik allereerst over geklaagd, ik maak hier niet uit op dat ze hier ook advies over hebben gegeven aan buurman.

En als aanvulling: ze hadden toen ze bij mij waren sowieso gezegd dat de airco niet in de voortuin mocht staan. Ik ben daarom dus verbaasd dat het ding er überhaupt mag staan, met volle blaaskracht direct op straat.

Er staat overigens ook niet binnen welk termijn de aanpassingen gedaan moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:45:
[...]

Dan ben je er al, want de norm uit de BBL is 40 dB, die 10 dB meer is dus een zeer hoge overschrijding van de maximale toegestane waarde.
Overigens is nauwkeurig beschreven hoe een dergelijke meting uitgevoerd dient te worden,
Aangezien hij hierover geklaagd hebt moeten hun ook jou informeren over de volgende stap, dus eis deze bij de gemeente op.

[...]
Dank je wel! Is die beschrijving ergens beschikbaar? Ik las ook in de handleiding van de rekentool dat ze ook moeten meten bij de dichtstbijzijnde ramen etc. Dit is ook allemaal niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
Jackie1983 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:15:
[...]

Dank je wel! Is die beschrijving ergens beschikbaar? Ik las ook in de handleiding van de rekentool dat ze ook moeten meten bij de dichtstbijzijnde ramen etc. Dit is ook allemaal niet gedaan.
Ja, https://zoek.officielebek...2676.html#extrainformatie

dit is een aanvulling op de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999, internetuitgave 2004. die is dus leidend met de in de bovengenoemde aanvullingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie1983
MacD007 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:51:
[...]

Ja, https://zoek.officielebek...2676.html#extrainformatie

dit is een aanvulling op de Handleiding Meten en Rekenen Industrielawaai 1999, internetuitgave 2004. die is dus leidend met de in de bovengenoemde aanvullingen.
Onwijs bedankt! _/-\o_ Ik ga aan de slag met m'n bezwaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
Ik heb dit tot nu toe opgesteld, is dit te bits?

Bedankt voor uw terugkoppeling. Ik heb nog wel enkele vragen en opmerkingen. Ik hoop dat ik dit keer wel (tijdig) een antwoord krijg van u. 

1. Allereerst, zoals ik eerder ook al heb gevraagd, ben ik benieuwd hoe het kan dat zowel u als de andere inspecteur mij op 6 mei vertelden dat de airco sowieso niet in de voortuin mocht en het nu wel in de voortuin mag blijven staan? Net zoals eerst staat de airco op minder dan een meter van mijn erfgrens, nu zelfs zichtbaar in de voortuin, dit is voor mij een probleem. Naast het storende geluid ook voor het aangezicht van de woning. Dit is een koopwoning, dit heeft een effect op mijn woningwaarde. 

2. Mijn tweede punt, ik heb vanuit mijn voorkamer meegeluisterd met de meting. Het viel mij op dat de bepalingsmethode, zoals deze is opgesteld door de overheid niet is gehanteerd, waardoor ik dus erg betwijfel of het besluit wel valide is. Ik stuur hierbij graag de bepalingsmethode die is opgesteld vanuit de overheid:https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-62676.html#extrainformatie 

Zo is mijn buurman niet gevraagd om de airco op de maximale stand te zetten, maar 3 graden hoger dan de buitentemperatuur die rond de 20 graden lag. Dit is ook niet conform de bepalingsmethode:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8jIgRubPGYJccMgmGELaFpd6fE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6yiC3PKbM3XIZInKkvM1YyR.png?f=fotoalbum_large

Er werd ook niet voldaan aan de volgende minimale criteria, als de airco niet op maximale stand werd gezet: 
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lxrkyQbK4kE3wKoC99oq1T8yk1o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GcGWthlVJ7RPgwwjqNcHgVhc.png?f=fotoalbum_large

Daarbij moet ook nog rekening worden gehouden met het volgende: 
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQPEp2zqptJELGsKUE07zBNSrPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/56aC8oc8tyv33YELGAq7SAQQ.png?f=fotoalbum_large

3. Ik zou graag willen weten binnen welk termijn de aanpassingen gedaan moeten worden?

4. Wordt er dan weer een meting gedaan om te bepalen of de 40 db op mijn erfgrens wordt behaald? Hierbij het vriendelijke verzoek dit dan alsnog te doen. 

5. Een goede omkasting zoals bijvoorbeeld deze van Reducd vermindert volgens hun 14db. Volgens de fabrikant produceert de airco zo'n 67db (vaak ook nog gemeten vanaf een meter afstand). Hoe wordt de resterende 13 dB verminderd? Dit is volgens jullie haalbaar met een akoestisch scherm, kan ik hier de berekening van inzien?
https://www.reducd.nl/products/vrijstaand-model 

6. Mijn initiële klacht ging over het bromgeluid. Ook de buurvrouw heeft deze waargenomen, dit heb ik eerder ook naar u gestuurd, met geluidsopname. Is dit ook opgenomen in het advies naar de buurman? Hier kan hij namelijk ook maatregelen voor treffen. 

7. Ik zou graag het advies, het metingsrapport en de berekening ook willen inzien, is dit mogelijk?

Als laatste wil ik het volgende graag nog aankaarten. Ik hoorde u al, voordat de berekening was gedaan door uw collega, tegen mijn buurman zeggen dat met een omkasting het goedgekeurd zou worden, dit vind ik een aparte gang van zaken. Dit is ook waarom ik naar buiten kwam. Ik heb als bewoner van deze stad ook recht op bescherming, nogmaals, de wet is er niet voor niks. 

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Voor punt 1: ik zou dit punt (woningwaarde) zelf niet als eerste noemen. Het komt zeurderig over en zet de toon voor de andere punten.

Voor punt 5: 50dB op de erfgrens, minus de 14dB van de omkasting is minder dan 40dB. Natuurlijk moet de meting zelf dan wel goed zijn uitgevoerd.
Ik zou misschien in het algemeen vragen welke specificaties de kast en scherm moeten hebben om tot een goede oplossing te komen omdat dit niet benoemd is.

Voor punt 6: bromgeluid is ook geluid. Als het er is, is het ook gemeten. Zolang het niet door de grond naar jouw huisconstructie gedragen wordt (wat me sterk lijkt), wordt dit ook afgevangen door de te treffen maatregelen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacD007
P5ycho schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:24:
Voor punt 1: ik zou dit punt (woningwaarde) zelf niet als eerste noemen. Het komt zeurderig over en zet de toon voor de andere punten.

overigens zou een gemeten 50 dB op de erfgrens het direct een no-go betekenen en dient de gemeente hier op te treden.

Voor punt 5: 50dB op de erfgrens, minus de 14dB van de omkasting is minder dan 40dB. Natuurlijk moet de meting zelf dan wel goed zijn uitgevoerd.
Ik zou misschien in het algemeen vragen welke specificaties de kast en scherm moeten hebben om tot een goede oplossing te komen omdat dit niet benoemd is.

Voor punt 6: bromgeluid is ook geluid. Als het er is, is het ook gemeten. Zolang het niet door de grond naar jouw huisconstructie gedragen wordt (wat me sterk lijkt), wordt dit ook afgevangen door de te treffen maatregelen.
Beste @Jackie1983, ik wil me graag aansluiten wat @P5ycho hier al genoemd heeft, ik zou bv punt 1) helemaal aan het einde zetten.

punt2: hier zou ik duidelijk aangegeven dat men dus niet de twee aangeven meetprocedures heeft gevolgt.
hierdoor zijn de gemeten waardes niet valide en dienen alleen al hierdoor op de juiste manier opnieuw worden gedaan.
door slechts te kiezen met een 3 graden verhoging ipv de voorgeschreven 5 graden verhoging, waar men in feite eerst had moeten proberen om de unit op vol vermogen te laten draaien.
ik zou hier ook verwijzen dat je graag het meetprotokol waar ook het merk/type en certificaat van de ijking van het meettoestel staat, dit moet een klasse 1 meettoestel zijn met een bijbehoorende geldige ijking.

het zou me namelijk niet verbasen als hier gebruik is gemaakt van een verkeerd meettoestel (bv klasse 2).
ook dit zou namelijk de meting direct ongeldig maken en men mag op basis van een dergelijke ongeldige meting geen besluit nemen.

punt 5: de hier genoemde reductie is een basiswaarde en is ook sterk afhankelijk van het merk/type, dus ga daar maar niet van uit, normaal dient dit door een meting bevestigd worden. normaal gesproken dient de eigenaar deze meting zelf in opdracht geven (en ja dat is duur en komt bovenop de prijs van een dergelijke geluidskast) of de leverancier moet dit willen doen ( heeft hij hiervoor de juiste mensen en materiaal voor, een type 1 meter is bepaald niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie1983
Bedankt @MacD007 en @P5ycho ik heb jullie punten meegenomen in mijn antwoord! Ik dien ook nog een officiele klacht in, mede ook omdat ze al voor het resultaat bekend was ze had toegezegd dat de airco mocht blijven staan.

Ben benieuwd.
Pagina: 1