Wie kan mij helpen met het kiezen van een laptop?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:25

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Topicstarter
Ik ben klaar met het middelbaar en ben op zoek naar een laptop voor mijn verdere studies. Deze opleiding heeft vooral te maken met elektronica(Iot).

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben van plan om het toestel te gebruiken voor dagelijkse taken, maar ook lichte games spelen hoort er eens bij. De spellen die veel gespeeld worden wil ik zeker een kans geven. Als hardwarefreak geef ik er niet zoveel om dat de specs overdreven zijn ofzo, maar ik wil wel iets hebben dat degelijk is en kan dienen. Ik kan een gaminglaptop wel waarderen, met een vol toetsenbord en high power CPU, dat zie je natuurlijk niet in een ultrabook. En de zoveelste kantoorlaptop is niet eens zoveel goedkoper.

Welk toestel hebben ze bij de hogeschool?
Het standaard toestel dat wordt opgegeven is een HP ELITEBOOK 665 G11. Deze laptop heeft op zich redelijke specs, maar als ik een game/werktoestel kan vinden voor dezelfde prijs, ga ik daar natuurlijk naar kijken
Dit toestel heeft een Ryzen 7530U(Eigenlijk Ryzen 5000), 16GB RAM en een 1TB SSD. AL lijkt 512GB mij ook goed. Ik heb al voor een jaar een laptop op school gehad, deze had 8GB RAM en 250GB SSD. Als ik dat verdubbel weet ik zeker dat ik goed zit.

Wat is je budget?
Ik heb een budget meegekregen van €850. Voorwaarde is dat alles erbovenop voor mijn rekening is en ik moet het toestel kopen bij een fysieke winkel(ouders). Anders was ik voor een Lenovo LOQ gegaan(met gemak)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
Ik neem de laptop elke dag mee naar mijn opleiding, de lessen zullen vooral binnen zijn en stopcontacten zijn voorzien. Max 16 inch, dit is zoals de laptop die door de hogeschool wordt aangeboden.

Heb je al iets gevonden?
Jazeker, deze 2 laptops lijken me het meest interessant:De CPU prestaties zijn dicht bij elkaar, over de rest niet echt een idee.

Maar ik kan ook voor een goedkoper toestel gaan. Ik pas mij aan aan de specs. Het punt is dat de perfecte laptop niet bestaat. De THin GF63 liever niet, vanwege koeling en MSI software.

Als ik goedkoper moet gaan, kan ik voor €650 deze kopen. Er zit een 3050 4GB in, dat weet ik. Maar dan kan ik wat over is in een PC upgrade steken of investeren(of vulmaarin). Is dat een goede besparing, of eerder een die onnozel is, en beter het volledige budget kan gebruiken?
https://www.coolblue.be/n...a506nc-hn058w-azerty.html

Ik lijk het moeilijk te hebben om de keuze op 1 toestel te zetten. Ik vind alle toestellen die ik heb opgenoemd er wel goed uitzien, daar gaat het niet om. Maar als het verstandiger zou zijn om voor een duurder toestel te gaan, vraag ik me af of het beter is om die €100 bij te leggen voor de Medion. Het is blijkbaar een iets ouder toestel, dus ervaringen mogen binnenkomen. En wat deden jullie bij het kiezen van een laptop? Zo goedkoop mogelijk of max budget?

[ Voor 8% gewijzigd door Ludwig005 op 03-07-2024 19:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Ik kan de titel niet meer wijzigen. Als ik dit wel zou kunnen, dan zou "Laptop voor studies + casual gaming Welke keuze is het best?" mij wel goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:14
Wat versta je onder casual gaming/lichte games? Potje patience? Rummikub? Of toch een potje Fortnite kunnen doen, Rocket League?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Een potje fortnite mag er zeker op, maar ik zal vanalles proberen. Liefst alles op 1080p vloeiend.

[ Voor 49% gewijzigd door Ludwig005 op 03-07-2024 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:12
1080p vloeiend op een beetje leuke settings zou ik toch voor een 4060 laptop videokaart gaan.

Met qerty vanaf 849,-. Azerty in de pricewatch stuk duurder, maar kan me voorstellen dat er voor BE/FR betere vergelijkingssites zijn om een voordelige azerty te vinden.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Alleen heb ik dan een vervelend probleempje, zoals aangegeven in de startpost. ik denk dat ik het met alles iets te ver heb doorgetrokken...
Dus tussen de 2 laptops waarmee ik ben gstart, is €130 prijsverschil. Kirjg ik daar veel betere prestaties voor terug?

[ Voor 58% gewijzigd door Ludwig005 op 03-07-2024 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

Through the...

Als je m mee moet slepen en er zit een baksteen adapter van 130W bij sleep je je een breuk iedere dag.

Moet je maar willen.

Ik zou zeker niet voor een Medion gaan.
Wat voor laptop wordt er precies via school aangeboden, want of ik kijk niet goed maar ik zie nergens een link naar het model en de specs, alleen dat het een 16" is.

Je lijkt zelf nogal gecharmeerd van het game deel, maar lijkt mij dat de school eisen wat belangrijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
@Barrycade Bedankt om te laten weten dat schooleisen belangrijker zijn. IK heb alvast de laptop van de hogeschool in de startpost omschreven.

Gesproken van gewicht, de medion is 2,3KG, en heeft een adapter die 820g weegt. Ik heb vandaag thuis een interessante vondst gedaan. Het is een coole laptop met GTX 1070 mobile en een desktop CPU aan boord, maar die weegt 3,6KG en die adapter ~900g. Zou je dat willen bijhouden als een reservetoestel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAAd6dTpkKSytVxi4GtXKzWJ4IY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MoKLVlzI9TVHvvJJqq4fmbq5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Geen idee, Maar zie nu dat je een Elitebook genoemd hebt als advies van school.

Beetje typische advies, niets mis mee, zakelijk stevig ding. Maar groot en duur is ie wel. Dus voor iedere dag naar school, mwha, snap de overwegingen niet van school.

Zou zelf voor een Probook gaan 14" lekker makkelijk meenemen met dezelfde specs.

Maar waar game je nu dan op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Ik heb op dit moment een desktop met Xeon E3(zoals de I7 4de gen), samen met 16GB RAM, combinatie 500GB Nvme + 1TB HDD, daarbij een GTX 1070

[ Voor 15% gewijzigd door Ludwig005 op 04-07-2024 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Waarom dan een game laptop meeslepen iedere dag?

Maar ja dat zal waarschijnlijk je leeftijd zijn.

Frut die baksteen van thuis naar eens in je rugtas en loop even een rondje. 3,5 kg iedere dag. Plus boeken en zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Het is al van een hele tijd geleden, maar het is uiteindelijk deze pgeworden:
https://webshop.auva.be/hp-victus-15-fa1666nb-9j6m3eauug
Een idee voor tweakers om deze webshop toe te voegen aan de pricewatch
Wat heb ik gekregen?
Mooi strak uitziende gaminglaptop met
  • I5-12500H
  • RTX 4060
  • 16GB DDR4
  • 512GB PCI-E Gen4 SSD
  • 144Hz paneel
  • Komt met 200W DC adapter
Bouwkwaliteit kon iets beter, maar houdt goed stand.
Klepje voor de ethernetpoort, ben ik de enige die me eraan stoor?

[ Voor 9% gewijzigd door Ludwig005 op 09-08-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-Taylor
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-03 07:34
Ludwig005 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:36:
Het is al van een hele tijd geleden, maar het is uiteindelijk deze pgeworden:
https://webshop.auva.be/hp-victus-15-fa1666nb-9j6m3eauug
Een idee voor tweakers om deze webshop toe te voegen aan de pricewatch
Wat heb ik gekregen?
Mooi strak uitziende gaminglaptop met
  • I5-12500H
  • RTX 4060
  • 16GB DDR4
  • 512GB PCI-E Gen4 SSD
  • 144Hz paneel
  • Komt met 200W DC adapter
Bouwkwaliteit kon iets beter, maar houdt goed stand.
Klepje voor de ethernetpoort, ben ik de enige die me eraan stoor?
Voor je informatie, ik heb een paar weken geleden een 14” ThinkPad X1 besteld voor 1000 euro, met een i7-processor en 256GB opslag. Het scherm kan 180 graden worden geopend, wat echt geweldig is, en de toetsen voelen fantastisch aan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005

Ludwig005

Topicstarter
Ook mooi strak zou ik zeggen. X1 carbon? Vervelend genoeg alleen online te bestellen. Het is niet moeilijk, maar ouders toch...
Pagina: 1