Leidingen aanpassen tussen plafond en vloer bovenbuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkray
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-07 20:39

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Ik kom na enig zoek werk niet specifiek op mijn probleem en vraag het daarom zo:

Begane grond gekocht, omringd door appartementen van huurders van 1 andere eigenaar in vve met mij.
Was ooit allemaal van die eigenaar, die heeft in jaren negentig snel verbouwd.
Wij hebben een 40-50cm verlaagd plafond en willen dit plafond verhogen / herstellen naar de oorspronkelijke hoogte. Onze aannemer geeft aan dat de leidingen van de bovenburen hangen tussen ons oude plafond en ons huidige verlaagde plafond. Hij vindt dat dit niet zo hoort, leidingen horen tussen balken te liggen. Hij wil dit herstellen, dit zijn echter leidingen van de bovenburen en dus van hun verhuurder (= de andere partij in de vve).
Vragen:
Is dit wel/niet een vve kwestie?(vve zegt: gaat over horizontale leidingen dus niet vve)
Is deze manier van bouwen (leidingen tussen ons oorspronkelijke en huidige plafond) niet oké volgens bepaalde normen en kan ik de andere partij hierop aanspreken en bij betrekken?
Heb ik recht op mijn oorspronkelijke plafond hoogte?
Als het leidingen zijn van de bovenbuurman en ik laat dit (na toestemming) verbouwen, ben ik daarna dan opeens verantwoordelijk voor evt lekkages nadien?
Kent iemand vergelijkbare situaties?

Veel dank!

Beste antwoord (via Hkray op 04-07-2024 21:03)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat de aannemer zegt is niet per definitie waar. Leidingen hebben geen specifike plek om te lopen. wel is het zo dat om ruimte te besparen de leidingen vaak tussen balken worden geplaatst. maar het is zeker niet zo dat elke leiding tussen een balk hoort.
Er zal een reden zijn geweest om het zo te doen. dat kan geld zijn (goedkoper) maar kan ook een andere reden hebben bv het toevoegen van een vaatwasser, verplaatsen van de keuken/badkamer etc, Ik zou eerst onderzoeken wat nu de overweging is geweest om het onder de balken te plaatsen.
En of je dat wel kan herstellen (denk bv aan afschot) door balken boren zijn veel aannemers iets te makkelijk in, let daar ook op. die balk is immers niet van jou.

Je hebt geen recht op je oorspronkelijke hoogte, je hebt het zoals het was gekocht en dat is incl verlaagde leidingen. of er moet specifiek iets staan in de splitsingsakte. je kan wel in overleg gaan en het herstellen.

Als de lekkages terug te leiden zijn naar je verbouwing (prutswerk) ben jij er zeker aanspreekpunt voor.
de aannemer is in basis verantwoordelijk voor zijn werk, maar als hij niet thuis geeft zal men bijjou aankloppen. Waarschijnlijk gaat het over naar de vve maar je zegt zelf dat alleen de staandeleiding daar onder valt. (staat dat ook in de akte? )

en een schopje naar wonen

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:41
Lijkt mij een kwestie van even in gesprek gaan met de andere eigenaar en vragen of hij het oke vindt als je de leidingen op jouw kosten kan laten verhogen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat de aannemer zegt is niet per definitie waar. Leidingen hebben geen specifike plek om te lopen. wel is het zo dat om ruimte te besparen de leidingen vaak tussen balken worden geplaatst. maar het is zeker niet zo dat elke leiding tussen een balk hoort.
Er zal een reden zijn geweest om het zo te doen. dat kan geld zijn (goedkoper) maar kan ook een andere reden hebben bv het toevoegen van een vaatwasser, verplaatsen van de keuken/badkamer etc, Ik zou eerst onderzoeken wat nu de overweging is geweest om het onder de balken te plaatsen.
En of je dat wel kan herstellen (denk bv aan afschot) door balken boren zijn veel aannemers iets te makkelijk in, let daar ook op. die balk is immers niet van jou.

Je hebt geen recht op je oorspronkelijke hoogte, je hebt het zoals het was gekocht en dat is incl verlaagde leidingen. of er moet specifiek iets staan in de splitsingsakte. je kan wel in overleg gaan en het herstellen.

Als de lekkages terug te leiden zijn naar je verbouwing (prutswerk) ben jij er zeker aanspreekpunt voor.
de aannemer is in basis verantwoordelijk voor zijn werk, maar als hij niet thuis geeft zal men bijjou aankloppen. Waarschijnlijk gaat het over naar de vve maar je zegt zelf dat alleen de staandeleiding daar onder valt. (staat dat ook in de akte? )

en een schopje naar wonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:42
@twain4me
Is het niet gebruikelijk dat leidigen van woning A niet bereikbaar zijn voor woning B?

Anders kan je vrij eenvoudig stroom aftappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:03
FRANQ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
@twain4me
Is het niet gebruikelijk dat leidigen van woning A niet bereikbaar zijn voor woning B?

Dit klinkt als oudbouw met houten verdiepingsvloeren en er onder een gipsplafond. Het is dan gebruikelijk dat leidigen die we tegenwoordig in beton storten gewoon zichtbaar zijn wanneer je het gipsplafond of de houten vloerplanken weghaalt.

Voor TS is het wel aandachtspunt om het nieuwe plafond voldoende brandwerend te maken, inclusief de openingen in de gipsplaten voor bijvoorbeeld elektra dozen, ventilatie kanalen en inbouwspots. Overleg dit met de aannemer en elektricien

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
FRANQ schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
@twain4me

Gebruikelijk is het wel. Maar het is zeer zeker geen verplichting en wat TS nu heeft komt vaker voor.

Pand was ooit van 1 eigenaar, en als je er dan allemaal leidingen bij wilt hebben dan kun je moeilijk en duur gaan doen, maar veel sneller en goedkoper om alles door de vloer te boren en dan via de lager gelegen verdieping verder te verwerken. Systeemplafond eronder en alles is weer klaar.

TS kan hier niet zoveel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
dank voor de reacties. inmiddels in overleg met ander in vve afgesproken dat wij verbouwen en leidingen hoger mogen plaatsen waar mogelijk. het was ooit idd erg goedkoop verbouwd.
aannemer gaat goed brandveilig maken en alles weer netjes toegankelijk maken vanuit het appartement waar de leidingen vandaan komen (laatst bij lekkage moest loodgieter mijn plafond slopen omdat ie de leidingen niet kon beoordelen vanaf de vloer boven me, erg onhandig.
gelukkig goede aannemer dus alle vertrouwen dat er geen prutswerk geleverd wordt.
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkray

Hkray

Amber 120 si nov 24

Topicstarter
Toch een vervolgvraag n.a.v. nieuwe ontwikkelingen.

Wij halen nu alle verlaagde plafonds en voorzetwanden weg.
1. We komen er nu achter dat er ook gas en waterleidingen van "zij"buren door onze muur lopen, een paar meter langs onze muur, en later weer terug.

2. Het lijkt ook alsof er elektriciteitskabels van het huis links naast ons, door de bouwmuur, via ons oude plafond, boven ons langs, naar het huis rechts naast ons lopen.

Het valt allemaal onder 1 VVE, maar het zijn drie verschillende rijtjeshuizen naast elkaar en er lopen dus leidingen van een huis door het andere huis (via bouwmuur).

Zijn hier regels over? Hoe zouden jullie dit aanpakken als de andere VVE-eigenaar niet meewerkt? Gemeente erbij?

Gr en dank...
Pagina: 1